Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Social- och hälsovårdsministeriets ståndpunkter om användning av studerande och hyrd arbetskraft inom den kommunala hälso- och sjukvården, KI 8/2006

Utgivningsdatum 20.6.2006 21.00
Typ:Pressmeddelande N5-38373

Bakgrund 

Bemanningsföretag som hyr ut läkare och antalet läkare som arbetar inom dessa ökar alltjämt och personaluthyrningen har utvidgats till tandläkare. Tjänster med inhyrda läkare används numera över hela landet. Användningsområden utgör särskilt jourverksamhet, hälsocentralläkarnas korta och långa vikariat, mentalvårdsenheter, A-kliniker och företagshälsovården. Av läkarnas arbete på dagtid på hälsovårdscentralerna görs ca 8 % med hjälp av inhyrd arbetskraft.

Användningen av inhyrd arbetskraft motiveras ofta med arbetskraftsbehov. Inom vissa områden inom hälso- och sjukvården råder konkret arbetskraftsbrist. Man lyckas inte med att rekvirera fast anställd personal.

Även medicine och odontologie studerandes verksamhet inom hälso- och sjukvården som läkar- eller tandläkarvikarie har lyfts fram i stor omfattning. Verksamheten för medicine och odontologie studerande som tjänstgör i bemanningsföretag som hyr ut läkare har fått särskild uppmärksamhet. Andra särskilda grupper vars verksamhet som "stafettläkare" inom bemanningsföretagen har kritiserats är läkare som genomgår tilläggsutbildning inom primärvården, tandläkare som gör praktiktjänstgöring och i vissa fall läkare som tagit examen utomlands.

Problem

Ställning och ansvar för bemanningsföretag och offentlig sektor som köper tjänster av dessa

Genomförande av introduktion, tillsyn och yrkesinriktad utbildning för medicine eller odontologie studerande som tjänstgör i bemanningsföretag

Statlig ersättning för kostnader för läkar- och tandläkarutbildning

Utförande av uppgifterna för en läkare som är i tjänsteförhållande

Social- och hälsovårdsministeriets ståndpunkter 

Studerande (medicine och odontologie kandidater)

Enligt 2 § 3 mom. i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården (559/1994) kan även den som studerar för ifrågavarande yrke vara verksam i en legitimerad yrkesutbildad persons uppgifter så som närmare stadgas genom förordning. På en sådan studerande tillämpas därvid i tillämpliga delar vad som i nämnda lag stadgas om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården, bland annat deras tillsyn.

Studerandes rätt att vara verksamma i legitimerade yrkesutbildade personers uppgifter: Enligt 3 § i förordningen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården (564/1994) är minimikravet för medicine eller odontologie studerande för att få vara verksam i en legitimerad läkares eller tandläkares uppgifter att studeranden genomfört de studier som hör till de fyra första studieåren och att den studerande på basis av godkända studier har tillräckliga förutsättningar för att sköta ifrågavarande uppgifter. Den studerande kan endast tillfälligt vara verksam som vikarie för en legitimerad läkare eller tandläkare vid en verksamhetsenhet för hälso- och sjukvård enligt 2 § 4 punkten i lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992) eller vid en verksamhetsenhet (824/1999) inom socialvården enligt 24 § i socialvårdslagen (710/1982) under ledning och tillsyn av en legitimerad yrkesutbildad person som har rätt att självständigt utöva läkaryrket.

Social- och hälsovårdsministeriets ståndpunkter om studerande:

De studerande har ingen självständig rätt att utöva yrke och i princip inga av yrkesutbildade personers rättigheter. Även om den studerande är tillfälligt verksam som vikarie för en legitimerad läkare eller tandläkare är han eller hon inte berättigad att utöva läkar- eller tandläkaryrket självständigt utan han eller hon skall alltid vara verksam under ledning och tillsyn av en legitimerad yrkesutbildad person som har rätt att självständigt utöva läkaryrket.

Det är ändamålsenligt att en medicine eller odontologie studerande är i arbets- eller tjänsteförhållande direkt till kommunen eller samkommunen och inte i tjänst hos bemanningsföretaget eftersom den studerandes introduktion, tillsyn och yrkesinriktade utbildning faktiskt genomförs på kommunens eller samkommunens hälsovårdscentral eller sjukhus.

Det är arbetsgivarens (kommunen eller samkommunen) skyldighet att vid anställningen från fall till fall bedöma den studerandes färdigheter och för vilka slags uppgifter han eller hon har tillräckliga förutsättningar för samt tillräckligt detaljerat definiera hans eller hennes uppgifter, ansvar, begränsningar för verksamheten och övriga skyldigheter. Dessutom skall arbetsgivaren försäkra sig om att studierna avlagts med godkänt resultat. Ansvaret för uppgiften har det förtroendeorgan eller den tjänsteinnehavare som anställer den studerande.

Tillräckliga förutsättningar för att utföra till exempel en hälsocentralläkares arbete med framgång på basis av avlagda studier förutsätter normalt i praktiken att den studerande avlagt minst de studier som hör till de fem första studieåren.

Arbetsgivaren (kommunen eller samkommunen) skall för ledning och tillsyn av den studerandes verksamhet utse en legitimerad yrkesutbildad person som har rätt att självständigt utöva läkaryrket. Utnämningen skall göras skriftligt. Personen i fråga skall även ha en faktisk möjlighet att öva tillsyn över den studerande. Handledaren skall även kunna nås lätt.

Den utsedda handledaren skall på eget initiativ följa upp, handleda och leda den studerandes verksamhet och utan dröjsmål rätta till eventuella missförhållanden som uppkommer. Ledningen och tillsynen måste vara kontinuerlig och den skall även täcka eventuellt kvälls- och nattarbete.

När den studerande är verksam i en legitimerad läkares eller tandläkares uppgifter skall man se till att patienterna är medvetna om att den person som behandlar dem är studerande.

När den studerande verkar i strid mot bestämmelserna i 2 § 3 mom. i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och 3 § i motsvarande förordning i uppgifterna för en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården är det fråga om olaglig verksamhet som yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården, vilket enligt strafflagen är straffbart.

En amanuens (assistent/praktikant) är inte i någon situation en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården enligt lagen och till honom eller henne kan inte något ansvar överlåtas som hör till en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården. Ansvaret för hans eller hennes verksamhet har den yrkesutbildade person inom hälso- och sjukvården som handleder honom eller henne.

Särskild utbildning för allmänpraktiserande läkare eller praktisk tjänstgöring för legitimerad tandläkare

En person som avlagt grundexamen för läkare eller tandläkare beviljas av Rättsskyddscentralen för hälsovården på ansökan rätt att utöva läkar- eller tandläkaryrket som legitimerad yrkesutbildad person under ledning och tillsyn av en legitimerad yrkesutbildad person som har rätt att självständigt utöva i frågavarande yrke.

För att en legitimerad läkare eller tandläkare skall kunna vara verksam självständigt såsom legitimerad yrkesutbildad person skall han eller hon fullgöra tilläggsutbildning för läkare inom primärvården som omfattar 3 år (F om tilläggsutbildning för läkare inom primärvården 1435/1993, 4 § 1123/2005) eller praktisk tjänstgöring för legitimerade tandläkare under 9 månader (F om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården, 564/1994, 6 § 1179/2002). I Finland kan högst ett år av den praktiska undervisningen som ingår i grundutbildningen godkännas i tilläggsutbildningen inom primärvården för dem som avlagt grundexamen.

Social- och hälsovårdsministeriets ståndpunkter om personer i tilläggsutbildning inom primärvården för läkare eller praktisk tjänstgöring för tandläkare:

En legitimerad läkare eller tandläkare i tilläggsutbildning inom primärvården för läkare eller praktisk tjänstgöring för legitimerad tandläkare har inte självständig rätt att utöva yrket.

Det är ändamålsenligt att en legitimerad läkare eller tandläkare i tilläggsutbildning inom primärvården för läkare eller praktisk tjänstgöring för legitimerad tandläkare är i tjänste- eller arbetsförhållande direkt till kommunen eller samkommunen och inte i tjänst hos bemanningsföretaget som hyr ut arbetskraft. Hälsovårdscentralen/sjukhuset skall säkerställa att den introduktion och yrkesinriktade utbildning som ingår i tilläggsutbildningen inom primärvården för läkare eller praktiska tjänstgöringen för legitimerad tandläkare faktiskt genomförs.

Kommunen eller samkommunen skall ge universitetet den persons undervisningsplan och feedback om den tilläggsutbildning inom primärvården eller praktisk tjänstgöring som befinner sig i särskild utbildning för allmänpraktiserande läkare eller praktisk tjänstgöring för legitimerad tandläkare såsom universitetet och kommunen/samkommunen avtalat.

Statlig ersättning för kostnader för utbildning för läkare och tandläkare (s.k. statsandel för utbildning)

I 10 kap. i lagen om specialiserad sjukvård (1062/1989) bestäms om ordnande av undervisning och forskning. Ersättning betalas ur statens medel bland annat för de kostnader som förorsakas av grund- och specialiseringsutbildning för läkare och tandläkare samt tilläggsutbildning för läkare inom primärvården och praktisk tjänstgöring för tandläkare. Om ersättningarnas tillämpningsområde och närmare bestämningsgrunder bestäms genom 47 – 47 b § i lagen om specialiserad sjukvård och social- och hälsovårdsministeriets förordning (F 114/2006 gäller år 2006). Om serviceproducenter som är berättigade till ersättning för kostnader för läkar- och tandläkarutbildning samt hälsovetenskaplig forskning på universitetsnivå bestäms genom statsrådets förordning 1103/2005.

Statlig ersättning för utbildning betalas till sjukhus och hälsovårdscentraler som upprätthålls av kommuner och samkommuner samt till statliga sinnessjukhus

Ersättning för utbildning kan inte betalas till övriga serviceproducenter av privat hälso- och sjukvård än de parter som nämnts separat i förordning 1103/2005 (2 § i ovan nämnd förordning)

Utbildningsansvar för utbildning som godkänts av universitetet och som givits till kommunen eller samkommunen kan inte överföras till tredje part.

Läkare i tjänsteförhållande

På hälsovårdscentralen skall det finnas en läkare i tjänsteförhållande, dvs. en så kallad tjänsteläkare för att utföra uppgifter som hör till utövande av offentlig makt. I hälso- och sjukvårdslagstiftningen finns flera situationer där tjänsteläkare behövs. I lagen om smittsamma sjukdomar (583/1986) finns bland annat bestämmelser om att den för smittsamma sjukdomar ansvarige läkaren på hälsovårdscentralen kan besluta om till exempel isolering av en patient. Även en jourläkare måste bland annat ha rättigheter att besluta om isolering. I synnerhet för att hindra spridning av smitta av en allmänfarlig smittsam sjukdom förutsätter åtgärderna som skall vidtas snabba åtgärder i rollen som myndighet och utövande av offentlig makt där personen i fråga måste vara i tjänsteförhållande till kommunen eller samkommunen. Motsvarande bestäms till exempel i mentalvårdslagen (1116/1990) om vissa sådana uppgifter för hälsocentralläkaren där utövande av offentlig makt ingår. Då måste läkaren vara i tjänsteförhållande till den kommun eller samkommun som upprätthåller hälsovårdscentralen. Hälsovårdscentralen kan även anskaffa tjänsteläkarens tjänster av en annan kommun eller samkommun.

En läkare som utför uppgifter som innehåller utövande av offentlig makt skall alltid vara i tjänsteförhållande till kommunen eller samkommunen. Den ansvarige läkaren kan på grund av jäv inte samtidigt vara i tjänst hos både kommunen och ett bemanningsföretag. Den ansvarige läkarens lön betalas av kommunen eller samkommunen.

Ytterligare uppgifter:

Riitta-Maija Jouttimäki tfn 09-160 73806 [email protected] Erna Snellman tfn 09-160734190 [email protected]

Kommuninfo
Tillbaka till toppen

Populära innehåll

Avgiftstak för hälso- och sjukvården

Avgifter för social- och hälsovård

Karta över välfärdsområdena

Välfärdsområden

Vårdgarantin

Lagstiftningen om social- och hälsovården

Funktionshinderservice

Klient- och patientavgifter

Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 

Utkomststöd

Hemvård

Barnskydd

Tjänster och förmåner för äldre

Aktuellt

Aktuellt

Pressmeddelanden och nyheter

Kolumner

Beställ material

Begäran om utlåtande

Lediga befattningar

Information om ministeriet

Ministrar

Ministeriet

Kontaktinformation

Till medierna

Ministeriet som arbetsplats

Nätfakturaadress

 

Information på stm.fii

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Social- och hälsovårdsministeriet, länk till framsida

Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
statsradet.fi
stm.fi Social- och hälsovårdsministeriet - Alla skall ha rätt till ett hälsosamt och tryggt liv
fimea.fi Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområde
stuk.fi Strålsäkerhetscentralen
thl.fi Institutet för hälsa och välfärd
ttl.fi Arbetshälsoinstitutet
tyosuojelu.fi Arbetarskyddsförvaltningen
valvira.fi Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
          • EHDS-förordningen
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Utvecklandet av arbetslivet
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
        • En jämnare fördelning av familjeledigheten är ofta det bästa för hela familjen
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Alla projekt och arbetsgrupper
    • Arbetslivsprogram 2023–2027
      • Programmet för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Barnstrategi
    • Husläkarprogrammet
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Klient- och patientsäkerhetsstrategin
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Nationella försöket med valfrihet för 65 år fyllda
      • Vanliga frågor och svar om försöket med valfrihet för 65 år fyllda
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Nationell servicereform
    • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
      • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
      • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
      • Attraktivare arbetsplatser i välfärdsområdena genom coachning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Reform av läkemedelsärenden
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi