Patientens ställning och rättigheter
Klientens rättigheter inom hälso- och sjukvården anges i lagen om patientens ställning och rättigheter. Lagen gäller
- offentliga hälso- och sjukvårdsenheter
- privata hälso- och sjukvårdsenheter
- samt hälsotjänster som ges vid institutioner inom socialvården.
Klientens rättigheter inom hälso- och sjukvården
Kvalitet
- Rätt att få hälso- och sjukvård av god kvalitet i rätt tid.
Bemötande
- Rätt till gott bemötande med respekt för patientens människovärde, övertygelse och integritet.
- Patientens modersmål, individuella behov och kultur ska i mån av möjlighet beaktas i vården och bemötandet.
- Hälsotjänster ska ges jämlikt så att en person inte sätts i olika ställning på grund av exempelvis ålder, hälsotillstånd eller handikapp. Tillgången till vård ska vara jämlik, oavsett boendekommun.
Självbestämmanderätt
- Vården och behandlingen ska ges i samförstånd med patienten. Om en patient i myndig ålder inte kan fatta beslut om vården eller behandlingen ska samtycke inhämtas av hans lagliga företrädare, en nära anhörig eller någon annan närstående person före ett viktigt vårdbeslut.
- En minderårig patients åsikt om vården tas i beaktande om barnet med beaktande av ålder eller utveckling kan fatta beslut om vården. Barnets utvecklingsnivå bedöms av en läkare eller annan behörig person.
- Vårdnadshavaren har inte rätt att förbjuda vård som behövs för avvärjande av fara som hotar barnets liv eller hälsa.
Att ge patienten information
- Patienten ges upplysningar om sitt hälsotillstånd, vårdens och behandlingens omfattning, risker och olika behandlingsalternativ.
- Patienten har rätt att kontrollera de uppgifter som införs i patientjournalen. Patienten kan kräva att oriktiga eller onödiga uppgifter rättas, utplånas eller kompletteras.
- Den som måste köa för att få vård informeras om tidpunkten för intagning till vård.
Vårdplan
- En vårdplan ska vid behov göras upp för patienten.
Överklagande: patientens rättskydd
- Den som är missnöjd med vården kan göra en anmärkning till den ansvariga direktören vid hälso- och sjukvårdens verksamhetsenhet eller en lämna in ett klagomål till de myndigheter som övervakar hälso- och sjukvården.
- Varje verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården har en patientombudsman som man kan vända sig till för att få information om sina rättigheter och som vid behov bistår patienten i att skriva en anmärkning, ett klagomål eller en ersättningsansökan.
God medicinsk praxis-rekommendationerna kompletterar lagen
God medicinsk praxis-rekommendationerna kompletterar lagen om patientens ställning och rättigheter