Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
Social- och hälsovårdsministeriet behandlar inte ärenden som gäller ändringssökande, anmärkningar, klagomål eller besvär, men ministeriet bereder lagstiftning om besvärsnämnder och sörjer på det sätter för att medborgarnas rättsskydd i samband med ändringssökande förverkligas.
Beslut som gäller utkomstskydd ges alltid i skriftlig form med motiveringar. I beslutet anges hur och var ändring i beslutet kan sökas.
Klienter som inte är nöjda med ett beslut om ett bidrag eller en förmån kan söka ändring i beslutet genom att begära omprövning eller genom besvär.
Välfärdsområdet har utnämnt en socialombudsman som kan ge råd om hur man söker ändring i beslut om socialvårdstjänster eller det kompletterande eller förebyggande utkomststödet, eller om klienten är missnöjd med servicen.
Ändring i ett beslut kan sökas på följande sätt:
Utkomststöd
Grundläggande utkomststöd
Betalare
FPA
Begäran om omprövning
Centret för omprövning (Fpa)
Besvärsinstans
Förvaltningsdomstolen
Kompletterande och förebyggande utkomststöd
Betalare
Välfärdsområdet
Omprövning
Behörig myndighet i välfärdsområdet
Ändringssökande
Förvaltningsdomstolen
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira är den nationella styrnings-, tillstånds- och tillsynsmyndigheten inom socialvården.
Förmåner som betalas av FPA
Betalare
Folkpensionsanstaltens byråer
Första besvärsinstans
Följande besvärsinstans
Försäkringsdomstolen
Arbetslöshetsskydd, utbildningsförmån, alterneringsersättning, utbildningsdagpenning, arbetsgivarens självriskpremie
Betalare
FPA, arbetslöshetskassorna, Sysselsättningsfonden, Utbildningsfonden
Första besvärsinstans
Följande besvärsinstans
Försäkringsdomstolen
Arbetspension
Betalare
Arbetspensionsanstalterna
Första besvärsinstans
Följande besvärsinstans
Försäkringsdomstolen
Ersättningar för olycksfall och yrkessjukdomar
Betalare
Försäkringsbolagen
Första besvärsinstans
Följande besvärsinstans
Försäkringsdomstolen