Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
Social- och hälsovårdsministeriet handlägger inte begäran om ändringssökande eller omprövning, anmärkningar eller klagomål. Däremot övervakar ministeriet besvärsinstansernas verksamhet och ser till att medborgarnas rättsskydd i samband med ändringssökande förverkligas.
Beslut som gäller utkomststöd ges alltid i skriftlig form med motiveringar. I beslutet anges hur och var ändring i beslutet kan sökas.
Om klienten inte är nöjd med ett beslut om ett bidrag eller en förmån kan han söka ändring i beslutet genom att kräva rättelse eller genom besvär.
Kommunens socialombudsman kan rådge hur man söker ändring, eller om klienten är missnöjd med den service han eller hon fått.
Ändring i ett beslut kan sökas på följande sätt:
Utkomststöd
Betalare
Kommunens socialbyrå
Första besvärsinstans
Kommunens socialnämnd
(eller motsvarande)
Följande besvärsinstans
Förvaltningsdomstolen
Förmåner som betalas av FPA
Betalare
FPA
Första besvärsinstans
Följande besvärsinstans
Försäkringsdomstolen'
Arbetslöshetsskydd, utbildningsförmån, alterneringsersättning, utbildningsdagpenning, arbetsgivarens självriskpremie
Betalare
FPA, arbetslöshetskassorna, Arbetslöshetsförsäkrings-fonden, Utbildningsfonden
Första besvärsinstans
Följande besvärsinstans
Försäkringsdomstolen
Arbetspension
Betalare
Arbetspensionsanstalterna, arbetspensionsbolagen
Första besvärsinstans
Följande besvärsinstans
Försäkringsdomstolen
Ersättningar för olycksfall och yrkessjukdomar
Betalare
Försäkringsbolagen
Första besvärsinstans
Följande besvärsinstans
Försäkringsdomstolen