Åtgärderna för att förbygga och bekämpa skadeverkningar av penningspel samordnas på statsrådsnivå av social- och hälsovårdsministeriet. Åtgärderna styrs genom det spelpolitiska program som gäller till år 2030.
Enligt 52 § i lotterilagen ansvarar social- och hälsovårdsministeriet för uppföljningen och bedömningen av skadeverkningarna av penningspel och för forskningen och utvecklandet av de förebyggande åtgärderna och behandlingen i anknytning till skadeverkningarna. Institutet för hälsa och välfärd (THL) verkställer den lagstadgade uppgiften på uppdrag av social- och hälsovårdsministeriet. THL vidtar konkreta åtgärder på uppdrag av social- och hälsovårdsministeriet. THL vidtar åtgärder i samarbete med andra aktörer och samordnar åtgärdshelheten.
Förebyggandet och bekämpningen av skadeverkningar av penningspel inom social- och hälsovårdsministeriets ansvarsområde styrs förutom av lotterilagen även av lagen om organisering av det förebyggande rusmedelsarbetet (523/2015), principbeslutet om främjande av välfärd, hälsa och säkerhet och av social- och hälsovårdslagstiftningen.
Organisering av åtgärderna för att förebygga och minska skadeverkningarna av penningspel
Vart fjärde år ingår social- och hälsovårdsministeriet och THL ett ramavtal om de uppgifter med skadeverkningar av penningspel som ska verkställas av social- och hälsovårdsministeriet. Det avtal som gäller nu ingicks 2024 och gäller till 2027.
I spelpolitiska programmet definieras principerna och målen och vissa av de åtgärder som vidtas inom ramen för ramavtalet. Förebyggande av skadeverkningar av penningspel är en del av det förebyggande rusmedelsarbetet och styrs således också genom handlingsplanen för alkohol-, tobaks-, drog- och spelprevention. För den verksamhet som omfattas av ramavtalet görs årligen en särskild årsplan. Styrgruppen för det spelpolitiska programmet följer upp hur ramavtalet verkställs.
Utgifterna för verksamheten betalar social- och hälsovårdsministeriet genom den avgift som tas ut hos Veikkaus Ab enligt lotterilagen. Veikkaus Ab deltar inte i planeringen eller verkställandet av de lagstadgade uppgifterna. Bestämmelserna om avgiften för verkställandet finns i social- och hälsovårdsministeriets förordning 500/2017.
Med digitalt spelande avses sådant spelande till exempel på dator eller smarttelefon där målet är att vinna, inte att få penningpris. De digitala spelen kan dock också kräva penning-insatser. De digitala spelen har vanligtvis samma egenskaper som penningspelen. De två fenomenen närmar sig varandra.
WHO har infört en diagnos gällande digitalt spelande (gaming disorder) i sjukdomsklassifi-ceringen ICD-11 som i stor utsträckning motsvarar de diagnostiska kriterierna för spelbero-ende. Syftet med rusmedels- och beroendestrategin är att den forskning, uppföljning och utveckling av förebyggande och vård som gäller det digitala spelandet ska integreras i Insti-tutet för hälsa och välfärds helhet för förebyggande av skadeverkningar av penningspel. Dessutom ska detta beaktas också i det spelpolitiska programmet och i åtgärdsprogrammet för det förebyggande rusmedelsarbetet.
Uppdaterad: 8.1.2025 13.57
Mer information
Mari Pajula, specialsakkunnig social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för säkerhet och hälsa / TUTO, Enheten för skydd av välfärd och hälsa / HYT Telefon:0295163040E-postadress:fornamn.efternamn@gov.fi