- Främjande av välfärd
- Social- och hälsotjänster
- Lagstiftning
- Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
- Socialtjänster
- Hälsotjänster
- Rehabilitering
- Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
- Klientavgifter
- Klientens och patientens rättigheter
- Personal inom social- och hälsovården
- Barn, unga och familjer
- Äldre
- Social trygghet och tjänster för asylsökande i Finland
- Informationshantering
- Utkomstskyddet
- Försäkringsverksamhet
- Arbetslivet
- Jämställdhet
- EU och internationella ärenden
- Finansiering och understöd
Patientombudsmannen och socialombudsmannen
Den som upplever sig ha blivit fel behandlad eller bemött som klient hos socialvården eller hälso- och sjukvården kan vända sig till patientombudsmannen eller socialombudsmannen.
Patientombudsmannens och socialombudsmannens tjänster är avgiftsfria.
Patientombudsman inom hälso- och sjukvården
Patientombudsmannen står till tjänst i alla verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården, till exempel hälsovårdscentraler, centralsjukhus och privata läkarstationer. Patientombudsmannen kan vara gemensam för flera enheter.
Patientombudsmannen
- rådger och bistår patienten i att framställa anmärkning
- informerar om patientens rättigheter och ställning
- främjar på andra sätt att patientens rättigheter ska bli tillgodosedda
Patientombudsmannens kontaktuppgifter kan begäras från den aktuella vårdenheten.
Socialombudsmannen i den kommunala socialvården
Varje kommun ska ha en utnämnd socialombudsman. Socialombudsmannen kan vara gemensam för två eller flera kommuner. Socialombudsmannen hjälper både den offentliga och privata socialvårdens klienter.
Socialombudsmannen i kommunen arbetar för att främja klienternas rättigheter genom att
- informera om klientens rättigheter
- handleda klienten i ärenden som gäller tillämpning av klientlagen
- bistå klienten i att framställa anmärkning
- årligen rapportera för kommunstyrelsen om hur klientens ställning och rättigheter utvecklas
- på andra sätt främja att klientens rättigheter ska bli tillgodosedda
Socialombudsmannen kontaktuppgifter kan begäras via kommunens telefonväxel, informationstjänst eller socialbyrån. De finns också på kommunens webbplats och i telefonkatalogen.