Patientombudsmannen och socialombudsmannen
Den som upplever sig ha blivit fel behandlad eller bemött som klient hos socialvården eller hälso- och sjukvården kan vända sig till patientombudsmannen eller socialombudsmannen.
Patientombudsmannens och socialombudsmannens tjänster är avgiftsfria.
Patientombudsman inom hälso- och sjukvården
Patientombudsmannen står till tjänst i alla verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården, till exempel hälsovårdscentraler, centralsjukhus och privata läkarstationer. Patientombudsmannen kan vara gemensam för flera enheter.
Patientombudsmannen
- rådger och bistår patienten i att framställa anmärkning
- informerar om patientens rättigheter och ställning
- främjar på andra sätt att patientens rättigheter ska bli tillgodosedda
Patientombudsmannens kontaktuppgifter kan begäras från den aktuella vårdenheten.
Socialombudsmannen i socialvården
Socialombudsmannen hjälper både den offentliga och privata socialvårdens klienter.
Socialombudsmannen arbetar för att främja klienternas rättigheter genom att
- informera om klientens rättigheter
- handleda klienten i ärenden som gäller tillämpning av klientlagen
- bistå klienten i att framställa anmärkning
- årligen rapportera för kommunstyrelsen om hur klientens ställning och rättigheter utvecklas
- på andra sätt främja att klientens rättigheter ska bli tillgodosedda
Socialombudsmannen kontaktuppgifter kan begäras via kommunens telefonväxel, informationstjänst eller socialbyrån.
Mer information
Jaska Siikavirta, direktör
social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården / APO, Enheten för klienter och personal / ASI Telefon:0295163394 [email protected]