- Främjande av välfärd
- Social- och hälsotjänster
- Lagstiftning
- Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
- Socialtjänster
- Hälsotjänster
- Rehabilitering
- Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
- Klientavgifter
- Klientens och patientens rättigheter
- Personal inom social- och hälsovården
- Barn, unga och familjer
- Äldre
- Social trygghet och tjänster för asylsökande i Finland
- Informationshantering
- Utkomstskyddet
- Försäkringsverksamhet
- Arbetslivet
- Jämställdhet
- EU och internationella ärenden
- Finansiering och understöd
Överklagande
Om patienten eller socialvårdens kund är missnöjd med servicen, vården eller bemötandet kan personen
- kontakta patientombudsmannen eller socialombudsmannen
- framställa en anmärkning till den som ansvarar för verksamhetsenheten eller till en ledande tjänsteinnehavare
- anföra klagomål hos tillsynsmyndigheten: din regions regionförvaltningsverk eller Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Valvira.
Inom socialvården kan klienten dessutom söka ändring i beslutet. Till beslutet bifogas alltid anvisningar om hur man söker ändring.
Vid patientskada kan ersättning sökas hos Patientförsäkringscentralen.
Social- och hälsovårdsministeriet har inte befogenheter att handlägga anmärkningar, klagomål eller besvär inom social- och hälsovården. Dessa handläggs av
- kommunerna
- regionförvaltningsverken
- tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira
- riksdagens justitieombudsman
- statsrådets justitiekansler.
Social- och patientombudsmannen
- Patientombudsmannen vid hälsovårdens verksamhetsenhet och kommunens socialombudsman informerar klienter och patienter om patient- och klienträttigheterna och bistår vid behov till exempel med att göra en anmärkning.
Ändring av en tjänsteinnehavares beslut
- Den som ansöker om socialvårdstjänster eller utkomststöd har rätt att få skriftligt beslut. Beslut gällande utkomststöd ges inte muntligt.
- I beslutet anges hur ändring kan sökas.
- Ändring kan sökas i ett beslut som fattats av en tjänsteman inom socialvården antingen hos kommunens social- och hälsovårdsnämnd eller motsvarande instans.
Besvär över nämndens beslut
- Social- eller hälsovårdsnämndens beslut får överklagas hos förvaltningsdomstolen inom 30 dagar.
- Förvaltningsdomstolens beslut får överklagas hos högsta förvaltningsdomstolen om besvärsrätt beviljas.
Anmärkning
- Den som är missnöjd med bemötandet inom hälsovården kan framställa en anmärkning till verksamhetsenhetens (till exempel hälsovårdscentralens, sjukhusets eller socialvårdsenhetens) chef.
- Den som är missnöjd med bemötandet Inom socialvården kan framställa en anmärkning till verksamhetsenhetens chef eller den ledande tjänsteinnehavaren.
- Myndigheten ska besvara anmärkningen inom en skälig tid. Med anmärkningen söker man inte ändring i beslutet. Genom en anmärkning kan man påverka verksamhetsenhetens praxis och hur ärendet tas om hand. En anmärkning kan påverka bemötandet av klienter i framtiden vid den enhet som saken gäller.
Klagomål
- En klient som upplevt missförhållanden inom social- och hälsovården kan anföra klagomål hos regionförvaltningsverket. Rätten att anföra klagomål är inte begränsad enbart till den klagandes egna ärende utan vem som helst kan anföra klagomål.
- I vissa fall kan regionförvaltningsverket överföra klagomål som gäller till exempel allvarliga vårdfel, ärenden som är viktiga på ett riksomfattande eller principiellt plan till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira
- Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira eller regionförvaltningsverket kan överföra klagomål att behandlas först som en anmärkning i den verksamhetsenhet som klagomålet gäller.
Klagomål om tjänsteman
- Den som misstänker att en myndighet eller tjänsteman inte iakttagit lagen eller uppfyllt sina förpliktelser kan anföra klagomål hos riksdagens justitieombudsman eller justitiekanslern.
- Genom ett klagomål kan man göra tillsynsmyndigheten uppmärksam på ett upplevt missförhållande.
- Skadesståndsersättningar betalas inte ut på basis av klagomål
- Tillsynsmyndigheten kan på basis av klagomålet ge tjänstemannen en anmärkning
Patientskada
- Om personskador inträffar i samband med hälso- eller sjukvård kan ersättning ansökas för dem.
- Ansökan om ersättning görs till Patientförsäkringscentralen.