Anmärkning, klagomål och ändringssökande
Om en patient eller socialvårdsklient inte är nöjd med servicen, vården, behandlingen eller bemötandet kan personen
- kontakta patientombudsmannen eller socialombudsmannen
- framställa en anmärkning till den som ansvarar för verksamhetsenheten eller till en ledande tjänsteinnehavare
- anföra klagomål hos tillsynsmyndigheten: i första hand regionens regionförvaltningsverk eller Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Valvira.
Inom socialvården kan klienten dessutom söka ändring i beslutet. Till beslutet bifogas alltid anvisningar om hur man söker ändring.
Vid patientskada kan ersättning sökas hos Patientförsäkringscentralen.
Social- och hälsovårdsministeriet, Valvira och regionförvaltningsverken är inte besvärsmyndigheter och kan inte ändra beslut och avgöranden som fattats inom social- och hälsovården.
Patientombudsmannen och socialombudsmannen
- Patientombudsmannen och socialombudsmannen vid en verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården informerar klienter och patienter om patient- och klienträttigheterna och bistår vid behov till exempel med att göra en anmärkning.
Ändring av beslut av en tjänsteinnehavare inom socialvården
-
Den som ansöker om socialvårdstjänster eller utkomststöd har rätt att få ett motiverat beslut skriftligt. Beslut gällande utkomststöd ges inte muntligt.
-
I beslutet anges hur ändring kan sökas.
-
Ändring i ett beslut som fattats av en tjänsteman inom socialvården kan sökas hos den behöriga myndigheten i välfärdsområdet.
Besvär över beslut av den behöriga myndigheten i välfärdsområdet
- Beslut av den behöriga myndigheten i välfärdsområdet får överklagas hos förvaltningsdomstolen inom 30 dagar.
- Förvaltningsdomstolens beslut får i vissa fall överklagas hos högsta förvaltningsdomstolen om besvärsrätt beviljas.
Anmärkning
- Den som är missnöjd med vården eller bemötandet inom hälso- och sjukvården kan framställa en anmärkning till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården vid verksamhetsenheten i fråga. Innan du framställer en anmärkning lönar det sig ändå att först försöka reda ut problemet med de personer som skött patientärendet.
- Den som är missnöjd med bemötandet inom socialvården kan framställa en anmärkning till verksamhetsenhetens chef eller den ledande tjänsteinnehavaren.
- Myndigheten ska besvara anmärkningen inom en skälig tid. Med anmärkningen söker man inte ändring i ett beslut. En anmärkning kan dock påverka praxisen och bemötandet av klienter i framtiden vid den enhet som saken gäller.
Klagomål
- En patient eller socialvårdsklient som upplevt missförhållanden inom social- och hälsovården kan anföra klagomål hos regionförvaltningsverket. Rätten att anföra klagomål är inte begränsad enbart till den klagandes egna ärende utan vem som helst kan anföra klagomål.
- I vissa fall kan regionförvaltningsverket överföra klagomål som gäller till exempel allvarliga vårdfel eller ärenden som är viktiga på ett riksomfattande eller principiellt plan till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Valvira.
- Valvira eller regionförvaltningsverket kan överföra klagomål till den verksamhetsenhet som klagomålet gäller för att det först ska behandlas som anmärkning.
- Även riksdagens justitieombudsman och justitiekanslern i statsrådet kan som högsta laglighetsövervakare behandla klagomål som gäller social- och hälsovården.
Klagomål som gäller en myndighet eller en tjänsteman
- Den som misstänker att en myndighet eller tjänsteman inte iakttagit lagen eller uppfyllt sina förpliktelser kan anföra klagomål hos riksdagens justitieombudsman eller justitiekanslern.
- Social- och hälsovårdsministeriet kan med stöd av sin allmänna behörighet behandla ett klagomål som gäller verksamheten vid regionförvaltningsverket, Valvira eller någon annan statlig myndighet som lyder under ministeriet.
- Genom ett klagomål kan man göra tillsynsmyndigheten uppmärksam på ett upplevt missförhållande.
- Skadeståndsersättningar betalas dock inte ut på basis av klagomål.
- Vid behandlingen av klagomål som gäller myndigheter kan man inte ta ställning till ärenden som gäller enskilda personer, utan till förfarandet hos den myndighet som klagomålet gäller.
- Tillsynsmyndigheten kan däremot på basis av klagomålet exempelvis ge myndigheten en anmärkning.
Patientskada
- Om personskador inträffar i samband med hälso- eller sjukvård kan ersättning ansökas för dem.
- Ansökan om ersättning görs till Patientförsäkringscentralen.
Förvaltningstvistemål inom hälso- och sjukvårdstjänsterna
- I ett förvaltningstvistemål söks ett bindande avgörande i en tvist som gäller offentligrättslig betalningsskyldighet eller någon annan skyldighet eller rättighet som har sin grund i ett offentligrättsligt rättsförhållande eller en tvist som gäller förvaltningsavtal.
- Ett förvaltningstvistemål kan gälla till exempel ordnandet av hälso- och sjukvårdstjänster eller kostnaderna för dem. Ett förvaltningstvistemål kan bli aktuellt bland annat när en patient inte har fått sådana medicinskt motiverade hälso- och sjukvårdstjänster som patienten behöver och som välfärdsområdet ansvarar för att ordna och tjänsterna hör till tjänsteutbudet inom den offentliga hälso- och sjukvården.
- Ett förvaltningstvistemål inleds genom ansökan hos förvaltningsdomstolen. Besvär är ett primärt rättsmedel i förhållande till förvaltningstvistemål. Om det går att söka ändring i en myndighets beslut genom besvär kan ärendet inte behandlas som förvaltningstvistemål.
- Bestämmelser om förvaltningstvistemål finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (20–22 §).
Mer information
Jaska Siikavirta, direktör
social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården / APO, Enheten för klienter och personal / ASI Telefon:0295163394 E-postadress: [email protected]