Socialjour
Med socialjour avses ordnande av nödvändiga och brådskande socialvårdstjänster och andra stödåtgärder i olika sociala nöd- och krissituationer under alla tider på dygnet.
Bestämmelser om socialjour finns i socialvårdslagen.
Hjälp under alla tider på dygnet
Socialjour ordnas dygnet runt för att trygga brådskande och nödvändig hjälp oberoende av boendeorten. Jouren ska organiseras så att tjänsten kan kontaktas dygnet runt. Brådskande service ska vara tillgänglig dygnet runt i enlighet med behovet. Jourenheterna ska ha tillräckliga resurser och tillräcklig kompetens för att servicekvaliteten och klientsäkerheten ska tillgodoses.
Vid genomförandet av socialjouren ska man samarbeta med den prehospitala akutsjukvården, hälso- och sjukvårdens jour, räddningsväsendet, polisen, nödcentralen och vid behov med andra aktörer. Socialjour ska ordnas också i anslutning till de enheter för omfattande jour dygnet runt som avses i hälso- och sjukvårdslagen samt i anslutning till samjouren inom primärvården och den specialiserade sjukvården.
Klienter vid socialjouren kan vara till exempel de som är i brådskande behov av omsorg, trygghet och hjälp, till exempel barn som blivit utan omsorg, unga med problem eller äldre vars hälsa försämras plötsligt.
Som brådskande socialvårdstjänster måste man också kunna ordna bl.a. brådskande inkvartering, ekonomiskt stöd och annan nödvändig service enligt behov.
Socialjourens omedelbara hjälp är avgiftsfri för klienten.
Socialjouren är en del av välfärdsområdets beredskapsplanering
Välfärdsområdet ska bereda sig på störningar och undantagsförhållanden genom beredskapsplaner som utarbetas på förhand samt genom andra åtgärder i samarbete med kommunerna inom sitt område och med välfärdsområdena inom sitt samarbetsområde för social- och hälsovården. Socialjoursverksamheten är en del av välfärdsområdets beredskapsplanering
Socialjouren i ett område har till uppgift att i samarbete med centralen för prehospital akutsjukvård medverka i utarbetandet av regionala beredskapsplaner för störningar och storolyckor tillsammans med andra myndigheter, aktörer och samarbetsområdenas centraler för prehospital akutsjukvård.
Kontaktuppgifter för socialjouren
Kontaktuppgifter för socialjouren ska finnas på välfärdsområdets webbplats, på sjukhusen och hos polisen. I brådskande fall kan man kontakta socialjouren via nödnumret 112.
Mer information fås från det egna välfärdsområdet. Välfärdsområdena ska informera kommuninvånarna och myndigheterna om tjänsterna på ett klart och lättillgängligt sätt.
Frågor och svar
-
Med socialjour avses brådskande och nödvändig hjälp som erbjuds dygnet runt i sociala nöd- och krissituationer. Socialjouren samarbetar med den prehospitala akutsjukvården, hälso- och sjukvårdens jour, räddningsväsendet, polisen, nödcentralen och vid behov med andra aktörer.
-
Socialjouren är avsedd för alla som är i brådskande behov av hjälp eller stöd från socialvården. Vanliga uppdrag för socialjouren är till exempel att ta hand om barn som blivit utan omsorg, hjälpa unga i krissituationer eller ta hand om äldre personer eller personer med funktionsnedsättning vars möjligheter att klara sig självständigt i hemmet plötsligt har blivit sämre.
-
Socialvårdens jourhavande bedömer behovet av brådskande socialvård och ordnar de tjänster som klienten eventuellt behöver. Tjänsterna kan omfatta till exempel
- direkt hjälp och stöd som ges av en socialarbetare
- brådskande inkvartering
- brådskande utkomststöd
- annan nödvändig socialservice beroende på situationen.
-
Socialjourens omedelbara hjälp är avgiftsfri för klienten.
-
Anvisningar och direkta kontaktuppgifter finns på välfärdsområdets webbplats. Du kan också få kontakt med socialjouren via andra myndighetsaktörer, till exempel sjukhus eller polisen. I brådskande fall kan du kontakta nödnumret 112 om du behöver hjälp.
-
Ditt eget välfärdsområde ger mer information. Välfärdsområdena ska informera kommuninvånarna och myndigheterna om tjänsterna på ett klart och lättillgängligt sätt.