Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
På denna sida finns frågor och svar om höjningen av åldersgränsen för folkpension, garantipension, sjukdagpenning och FPA:s rehabiliteringspenningförmåner samt handikappförmåner från 16 till 18 år samt om minskningen av de undantag som gäller utbetalning av utkomstskydd för arbetslösa till personer under 18 år.
- Social- och hälsovårdsministeriet begär utlåtanden om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år (SHM pressmeddelande 26.6.2024)
Allmänt
-
Det föreslås att den nedre åldersgränsen för den sjukpension, garantipension, sjukdagpenning och partiella sjukdagpenning som FPA betalar och för FPA:s rehabiliteringspenningförmåner (det vill säga rehabiliteringspenning, rehabiliteringspenning för unga, rehabiliteringspenning för pensionstagare, partiell rehabiliteringspenning, den ersättning för uppehälle som betalas utöver rehabiliteringspenningen och rehabiliteringsunderstöd enligt prövning) höjs från 16 till 18 år.
På utbetalning av arbetslöshetsförmåner tillämpas redan nu i regel en nedre åldersgräns på 18 år. Det föreslås att de undantag i fråga om åldersgränsen som i vissa fall tillåter utbetalning av arbetslöshetsförmån till personer under 18 år begränsas så att arbetslöshetsförmån inte längre kan betalas till en minderårig person som avbrutit fullgörandet av sin läroplikt.
De handikappförmåner som FPA betalar föreslås ändras så att handikappbidrag i fortsättningen betalas som handikappbidrag för barn till personer under 18 år och som handikappbidrag för vuxna till personer som fyllt 18 år. Den nedre åldersgränsen för vårdbidrag för pensionstagare höjs på motsvarande sätt till 18 år. Personer som får handikappförmåner kommer således i fortsättningen att omfattas av förmåner avsedda för vuxna vid 18 års ålder i stället för som nu vid 16 års ålder.
-
Syftet med propositionen är att förtydliga förmånssystemet. De föreslagna ändringarna gör grundtrygghetssystemet mer konsekvent i förhållande till de centrala skyldigheter som definierar minderåriga ungas rättsliga ställning, det vill säga den ungas läroplikt och föräldrarnas underhållsskyldighet.
I och med de föreslagna ändringarna skulle regleringen bättre motsvara lagens myndighetsgräns och den etablerade uppfattningen om myndighetens betydelse samt försörjningsplikten enligt lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt.
Avsikten med propositionen är att också att balansera de offentliga finanserna.
-
De föreslagna ändringarna bedöms minska utgifterna inom den offentliga ekonomin med sammanlagt cirka 48,5 miljoner euro på årsnivå från och med år 2027. Åren 2025 och 2026 är besparingarna mindre, eftersom ändringarna träder i kraft stegvis. År 2025 beräknas utgifterna inom den offentliga ekonomin minska med sammanlagt cirka 6,9 miljoner euro och år 2026 med sammanlagt cirka 35,8 miljoner euro.
-
Lagändringarna avses träda i kraft den 1 januari 2025. Ändringarna i lagen om handikappförmåner avses dock träda i kraft den 1 januari 2027.
Ändringarna påverkar inte de förmåner som redan beviljats.
I fråga om folkpension, garantipension, sjukdagpenning och FPA:s rehabiliteringspenningförmåner ska ändringarna tillämpas med stöd av övergångsbestämmelserna på de som är födda 2009 eller därefter. I fråga om arbetslöshetsförmåner ska ändringen tillämpas på de som är födda 2008 eller därefter. De personer med funktionsnedsättning som får förmåner ska fortsätta få dem tills stödet följande gång justeras eller upphör i enlighet med den gällande lagen.
-
Unga som är födda 2009 eller senare ska i åldern 16–17 år inte ha rätt till folkpension, garantipension, sjukdagpenning eller FPA:s rehabiliteringspenningförmåner, och rätten till arbetslöshetsförmåner för unga i åldern 16–17 år som är födda 2008 eller senare ska begränsas jämfört med nuläget. Detta är en försämring för de unga och deras familj. Det kan dock anses vara konsekvent att den ungas försörjning i första hand baserar sig på föräldrarnas lagstadgade underhållsskyldighet.
En ung person kan ha rätt till exempelvis studiestöd, om personen trots sjukdom eller begränsningar i arbets- och studieförmågan uppfyller villkoren för studiestöd. Dessutom kan den unga personen ha rätt till handikappbidrag, om villkoren för bidraget uppfylls. Handikappbidraget är till sitt belopp en högre förmån än det vårdbidrag för pensionstagare som minderåriga pensionärer för närvarande kan få.
Familjernas försörjning stöds fortfarande vid behov med andra lagstadgade förmåner och tjänster.
-
Propositionen har beretts som tjänsteuppdrag vid social- och hälsovårdsministeriet. I beredningen ingick ett diskussionsmöte för civilsamhällesorganisationer den 6 juni 2024.
Propositionen har den 26 juni 2024 sänts på remiss via tjänsten Utlåtande.fi, och utlåtanden kan lämnas i tjänsten fram till den 7 augusti 2024.
Sjukpension och garantipension
-
Det är redan för närvarande sällsynt att personer under 18 år beviljas sjukpension. Eftersom läroplikten i regel gäller alla unga fram till 18 års ålder, kan utbetalning av sjukpension under den tid som läroplikten gäller inte anses vara konsekvent.
En ung person kan ha rätt till handikappbidrag, om villkoren för bidraget uppfylls. Handikappbidraget är till sitt belopp en högre förmån än det vårdbidrag för pensionstagare som minderåriga pensionärer för närvarande kan få.
Familjernas försörjning stöds fortfarande vid behov med andra lagstadgade förmåner och tjänster.
Rehabiliteringspenning och rehabiliteringspenning för unga
-
Åldersgränserna för FPA:s rehabiliteringspenningar (inklusive rehabiliteringspenning för unga) höjs så att de motsvarar åldersgränsen för läroplikten, som redan tidigare höjts, och föräldrarnas underhållsskyldighet för dem som de har att försörja. Rehabiliteringspenning för unga kan fortfarande beviljas 18–20-åringar.
Sjukdagpenning
-
En minderårig ska i fortsättningen inte längre ha möjlighet att få sjukdagpenning för den tid han eller hon insjuknat.
Om det under tiden för sjukdomen i någon mån är möjligt att studera, kan studiestöd fortfarande fås i enlighet med förutsättningarna för studiestöd. Beroende på hur studierna framskrider kan studeranden eventuellt behöva svara på FPA:s begäran om utredning om studieframgången, varvid FPA bedömer om villkoren för studiestöd uppfylls.
Om studierna avbryts, dras studiestödet in. Då har personen beroende på sin situation möjlighet att ansöka om utkomststöd.
-
Från ingången av 2025 beviljas personer under 18 år inte längre sjukdagpenning, vilket innebär att inte heller arbetsgivaren har möjlighet att få sjukdagpenning i stället för en under 18-årig arbetstagare med stöd av 7 kap. 4 § 1 mom. i sjukförsäkringslagen till den del arbetstagaren på grundval av ett anställningsförhållande har rätt till lön eller motsvarande ersättning för tiden för sjukfrånvaro.
Utkomstskydd för arbetslösa
-
Ja. Läroplikten upphör för under 18-åringar när den läropliktige före det med godkänt resultat har avlagt en studentexamen eller en sådan examen som avses i lagen om yrkesutbildning eller en motsvarande utbildning på Åland eller utländsk utbildning. I dessa i praktiken rätt sällsynta situationer kan den unga fortfarande få arbetslöshetsförmån som under 18-åring.
-
Grunden för den föreslagna lagändringen är att arbetslöshetsförmånen i dessa situationer inte kan anses vara en förmån som lämpar sig för personens livssituation. I dessa situationer kan en minderårig ung person för närvarande få arbetslöshetsförmån endast under tiden för sysselsättningsfrämjande service. Detta minskar i praktiken antalet situationer där en minderårig ung person som avbrutit fullgörandet av sin läroplikt de facto uppfyller villkoren för beviljande av arbetslöshetsförmån.
Handikappförmåner
-
I fråga om olika förmåner har den tidpunkt för ikraftträdande som föreslås i regeringspropositionen valts enligt hur FPA, som svarar för verkställigheten av förmånerna, kan genomföra ändringarna i sina förmånssystem. FPA kan göra ändringar i sina system för avgörande av handikappförmåner så att det är möjligt för ikraftträdandet att ske vid ingången av 2027.
-
Om en person inte får sådan pension eller ersättning som kan ge honom eller henne rätt till vårdbidrag för pensionstagare, kan personen år 2025 och 2026 ansöka om handikappbidrag för personer som fyllt 16. Från och med 2027 kan personen ansöka om handikappbidrag för barn, vars övre åldersgräns är 18 år.
-
Åldersgränserna för handikappförmåner ändras vid ingången av 2027. Om handikappbidrag för personer under 16 år har beviljats en person under 16 år fram till 16 års ålder, kan barnets vårdnadshavare eller någon annan som har rätt att ansöka år 2027 ansöka om ett nytt handikappbidrag för barnet för 16 och 17 års ålder. FPA bedömer om barnet har rätt till handikappbidrag och meddelar ett beslut på ansökan.
Mer information
Hanna Tervahauta, specialsakkunnig
social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för social trygghet och försäkringar / SVO, Förmånsenheten / ETU Telefon:0295163418 E-postadress: [email protected]