-
Syftet med propositionen är att stärka den offentliga ekonomin och att säkerställa att unga också i fortsättningen kan få tjänster inom yrkesinriktad rehabilitering när de behöver det. Målet är att det inte ska finnas överlappningar i den yrkesinriktade rehabiliteringen på grund av förlängningen av läroplikten.
Syftet är också att stödja och uppmuntra unga så att de kan avancera i sina studier och i arbetslivet och att förtydliga och förenkla lagstiftningen om FPA:s rehabiliteringsförmåner. -
FPA ordnar yrkesinriktad rehabilitering för unga i åldrarna 16–29 år som har en väsentligt nedsatt funktionsförmåga och för vilka rehabiliteringen är ändamålsenlig och behövs för att stödja och främja den ungas funktionsförmåga, livskompetens och färdigheter när det gäller studier och arbete. Den unga måste inte ha en diagnos på en sjukdom eller funktionsnedsättning för att få rehabilitering.
-
De tjänster inom yrkesinriktad rehabilitering för unga som FPA ordnar innefattar Nuotti-handledningen, yrkesinriktad rehabiliteringsutredning, utbildningsprövning och sysselsättningsfrämjande yrkesinriktad rehabilitering.
-
Grunderna för beviljande ska ändras så att den yrkesinriktade rehabiliteringen för unga tydligare riktas till de unga som varken studerar eller arbetar eller som löper risk för utslagning av någon annan orsak. Vid bedömningen av rehabiliteringens ändamålsenlighet ska man beakta också de ungas övriga servicebehov och de övriga tjänster som de får.
Ändringarna avses träda i kraft vid ingången av 2025. -
Deltagande i Nuotti-handledningen inom den yrkesinriktade rehabiliteringen för unga ska i regel inte längre berättiga till rehabiliteringspenning. I vissa specialfall när tjänsten med resorna inkluderade räcker minst 4 timmar per dag kan rehabiliteringspenning eventuellt beviljas också i fortsättningen. Syftet är att ändringen ska uppmuntra unga att anmäla sig som arbetssökande och söka sig till arbetskraftsservicen för arbetslöshetsersättning redan under rehabiliteringen.
För väntetiden och den mellanliggande tiden i yrkesinriktad rehabilitering för unga kan det i fortsättningen i regel betalas rehabiliteringspenning för högst 3 månader per kalenderår, förutsatt att det inte är motiverat att bevilja den för en längre tid av något särskilt skäl eller för att trygga försörjningen och förhindra att rehabiliteringen avbryts.
I och med ändringarna blir lagstiftningen om FPA:s rehabiliteringsförmåner enhetligare. Ändringarna ska träda i kraft vid ingången av 2025. -
Rehabiliteringspenning för unga beviljas till unga som är 16–19 år och vars arbets- och studieförmåga och förtjänstmöjligheter eller möjligheter att välja yrke och arbete är väsentligt försämrade på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning och som behöver intensifierad rehabilitering.
-
Samtidiga löne- och företagarinkomster ska samordnas med rehabiliteringspenningen för unga till den del som överskrider inkomstgränsen (800 euro/mån. år 2024).
Rehabiliteringspenning för unga ska i fortsättningen beviljas för väntetiden och den mellanliggande tiden på basis av behovsprövning, dvs. om den unga behöver rehabiliteringspenning för sin försörjning eller för att rehabiliteringen inte ska avbrytas och den unga inte får inkomster till exempel av arbete för den tiden.
I och med ändringarna blir lagstiftningen om FPA:s rehabiliteringsförmåner enhetligare. Ändringarna ska träda i kraft vid ingången av 2025. -
I fortsättningen ska studiestöd inte beviljas om en person för samma tid får FPA:s rehabiliteringspenning. Personer som får rehabiliteringspenning för 18 eller fler dagar per månad ska inte har rätt att få studiestöd för den månaden. För de som får rehabiliteringspenning för färre än 18 dagar per månad dras studiestödet för samma tid av från rehabiliteringspenningen.
Ändringarna avses träda i kraft i början av augusti 2025.