Social- och hälsovården vid beredningen av de genomförandeplaner som kommun- och servicestrukturreformen förutsätter
Alla kommuner skall enligt lagen om en kommun- och servicestrukturreform (169/2007, nedan ramlagen) planera de arrangemang som behövs för att genomföra kommun- och servicestrukturreformen. Ramlagen styr bildandet av kommuner och samarbetsområden och organiseringen av service som förutsätter ett brett befolkningsunderlag. Genom förordning bestäms mera detaljerat om innehållet i kommunernas utredningar och genomförandeplan till den del de skall tillställas statsrådet senast 31.8.2007 (statsrådets förordning om lämnande av uppgifter om kommun- och servicestrukturreformen till statsrådet, 173/2007). Inrikesministeriet har 15.2.2007 skickat kommunerna och samkommunerna ett brev om ikraftträdandet av lagen och förordningarna om kommun- och servicestrukturreformen 23.2.2007 (IM072:00/2006). Inrikesministeriet skickar senare i vår kommunerna detaljerade anvisningar om lämnandet av de centrala uppgifterna i nämnda planer och utredningar till statsrådet med hjälp av en elektronisk blankett.
Ansvaret för genomförandet av reformen vilar på kommunerna. Den del av genomförandeplanen som skall rapporteras till statsrådet har relativt begränsat uppgiftsinnehåll. Kommunerna utarbetar genomförandeplanerna utgående från sina egna utgångspunkter, i första hand för sig själva och samarbetsparterna och som grund för det praktiska reformarbetet. Därför får kommunernas genomförandeplaner ett mera omfattande och detaljerat innehåll än vad som skall rapporteras till statsrådet, t.ex. i fråga om social- och hälsovården.
Social- och hälsovården är kommunernas mest omfattande verksamhetsområde. Kostnadsutvecklingen när det gäller den har en central och växande betydelse för kommunernas ekonomi. Största delen av de förändringar i servicestrukturen som kommun- och servicestrukturreformen förutsätter gäller social- och hälsovårdstjänsterna. Social- och hälsovården har direkt inverkan på nästan hela befolkningens vardagsliv. Förändringarna i servicesystemet påverkar också de 250 000 arbetstagarna inom social- och hälsovården.
Social- och hälsovårdsministeriet och Finlands Kommunförbund har utarbetat bifogade promemoria som stöd för beredningen av genomförandeplanen. Promemorian är avsedd för kommunerna och kan användas av fullmäktige, styrelsen och det organ som ansvarar för social- och hälsovården samt kommunledningen och den ansvariga ledningen för social- och hälsovården. I promemorian presenteras:
social- och hälsovårdsministeriets och Finlands Kommunförbunds syn på de social- och hälsovårdspolitiska utgångspunkterna för reformen
ramlagens tillämpning inom social- och hälsovårdens servicestrukturer (5, 6 och 7 §) (reformens juridiska egenskaper har närmare granskats i Finlands Kommunförbunds promemoria 8.3.2007 "Perusterveydenhuollon ja siihen liittyvien sosiaalitoimen tehtävien järjestäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa" som finns på adressen www.kunnat.net, kunta- ja palvelurakenneuudistus)
främjande av välfärd, hälsa och social trygghet inom de nya strukturerna
i tabellform bifogas exempel på hur man inom de nya strukturerna kan ansvara för social- och hälsovårdstjänsterna så att alla medborgare tryggas tillgång till service oberoende av boningsort.
Social- och hälsovårdsministeriet och Finlands Kommunförbund betonar att kommun- och servicestrukturreformen svarar på de utmaningar som social- och hälsovården står inför. Kommunerna skall utarbeta en plan för social- och hälsovården som svarar på de växande servicebehoven under de närmaste årtiondena. Planerna innehåller direkta konkreta förändringar i servicestrukturen och livsmiljöerna samt målsättningen på längre sikt och de strukturella och funktionella ändringar som den förutsätter. När reformerna bereds måste man se tillräckligt långt in i framtiden. Ramlagen sätter minimimål för reformen. För att verkliga förändringar skall fås till stånd måste kommunerna sätta tillräckliga ambitiösa mål i sina egna planer.
Vid reformen av social- och hälsovården är det centralt hur medborgarnas rätt till social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster (grundlagen 19 §) tryggas i alla delar av landet. Kommunerna befinner sig i en nyckelställning när servicen skall genomföras i praktiken. Förhandlingar om statens åtgärder förs mellan kommunsektorn och staten i samband med beredningen av basserviceprogrammet. Kommunernas uppgifter föreskrivs i lag och statens finansiering bestäms i samband med statsbudgeten.
Beredningen av de ändringar i speciallagstiftningen om social- och hälsovården som hänför sig till kommun- och servicestrukturreformen har inletts vid social- och hälsovårdsministeriet. Finlands Kommunförbund kommer att delta i denna beredning.
Social- och hälsovårdsministeriet och Finlands Kommunförbund utarbetar i samarbete med bl.a. Stakes material som skall stöda kommunernas reformarbete. För att materialet i fortsättningen skall kunna skickas direkt till de personer inom kommunerna som bär det operativa ansvaret för beredningen ombeds kommunerna meddela dessa personers kontaktuppgifter. I de områden där man håller på att bilda samarbetsområden vore det bra att meddela namnen på en eller flera kontaktpersoner som ansvarar för den praktiska beredningen av samarbetsområdet. Kontaktuppgifterna (e-post- och postadress samt telefonnummer) bör meddelas till Finlands Kommunförbunds Regionala rådgivning, som erbjuder servicestrukturrådgivning, adress [email protected].