Sosiaali- ja terveydenhuolto kunta- ja palvelurakenneuudistuksen edellyttämien toimeenpanosuunnitelmien valmistelussa
Kaikkien kuntien on kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain (169/2007, jäljempänä puitelaki) mukaan suunniteltava järjestelyt kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toimeenpanemiseksi. Puitelaki ohjaa kunnan ja yhteistoiminta-alueen muodostamista ja laajaa väestöpohjaa edellyttävien palvelujen organisointia. Asetuksella on määritelty yksityiskohtaisemmin kunnan selvitysten ja toimeenpanosuunnitelman sisältöä siltä osin, kuin se edellytetään toimitettavaksi valtioneuvostolle 31.8.2007 mennessä (valtioneuvoston asetus kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevien tietojen toimittamisesta valtioneuvostolle, 173/2007). Sisäasiainministeriö on 15.2.2007 lähettänyt kunnille ja kuntayhtymille kirjeen kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevien lain ja asetusten voimaantulosta 23.2.2007 (SM072:00/2006). Sisäasiainministeriö lähettää myöhemmin kevään aikana kunnille yksityiskohtaiset ohjeet edellä mainittuihin suunnitelmiin ja selvityksiin sisältyvien keskeisten tietojen toimittamisesta valtioneuvostolle sähköisellä lomakkeella.
Vastuu uudistuksen toteuttamisesta on kunnilla . Valtioneuvostolle raportoitavaksi edellytetty osa toimeenpanosuunnitelmasta on tietosisällöltään verrattain suppea. Kunnat tekevät toimeenpanosuunnitelmat omista lähtökohdistaan ensi sijassa itseään ja yhteistyökumppaneitaan varten käytännön uudistustyön pohjaksi. Siksi kuntien toimeenpanosuunnitelmat muodostuvat esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevalta sisällöltään laajemmiksi ja yksityiskohtaisemmiksi kuin mitä valtioneuvostolle on edellytetty raportoitavaksi.
Sosiaali- ja terveydenhuolto on kuntien laajin toimiala. Sen kustannuskehityksellä on keskeinen ja kasvava merkitys kuntien talouteen. Suurin osa kunta- ja palvelurakenneuudistuksen edellyttämistä palvelurakenteen muutoksista koskee sosiaali- ja terveyspalveluja. Sosiaali- ja terveydenhuollolla on välitön vaikutus lähes koko väestön arkipäivän elämään. Palvelujärjestelmän muutoksilla on vaikutusta myös sosiaali- ja terveydenhuollon 250 000 työntekijään.
Toimeenpanosuunnitelman valmistelun tueksi sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto ovat valmistelleet oheisen muistion. Muistio on tarkoitettu kunnille valtuuston, hallituksen ja sosiaali- ja terveydenhuollosta vastaavan toimielimen sekä kunnanjohdon ja sosiaali- ja terveydenhuollosta vastaavan johdon käyttöön. Muistiossa esitetään:
sosiaali- ja terveysministeriön ja Suomen Kuntaliiton näkemykset uudistuksen sosiaali- ja terveyspoliittisista lähtökohdista
puitelain soveltaminen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa (5, 6 ja 7 §) (Uudistukseen liittyviä oikeudellisia näkökohtia on yksityiskohtaisemmin tarkasteltu Suomen Kuntaliiton muistiossa 8.3.2007 "Perusterveydenhuollon ja siihen liittyvien sosiaalitoimen tehtävien järjestäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa". Muistio löytyy osoitteesta www.kunnat.net , kunta- ja palvelurakenneuudistus.)
hyvinvoinnin, terveyden ja sosiaalisen turvallisuuden edistäminen uusissa rakenteissa
liitteenä taulukon muotoon koottuna esimerkkejä siitä, miten uusissa rakenteissa voitaisiin vastata sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista niin, että palvelujen saatavuus tulee turvatuksi jokaiselle kansalaiselle asuinpaikasta riippumatta.
Sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto korostavat, että kunta- ja palvelurakenneuudistuksella vastataan sosiaali- ja terveydenhuollon edessä oleviin haasteisiin. Kuntien tulee laatia sosiaali- ja terveydenhuollon suunnitelma vastaamaan lähivuosikymmenien aikana kasvaviin palvelutarpeisiin. Suunnitelmat sisältävät välittömät konkreettiset muutokset palvelurakenteeseen ja elinympäristöihin sekä pidemmän aikavälin tavoitteenasettelun ja sen edellyttämät rakenteelliset ja toiminnalliset muutokset. Uudistuksia valmisteltaessa on katsottava riittävän pitkälle tulevaisuuteen. Puitelaki asettaa uudistukselle vähimmäistavoitteet. Jotta todellisia muutoksia saadaan aikaan, on kuntien omissa suunnitelmissa asetettava riittävän kunnianhimoiset tavoitteet.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisessa on keskeistä, miten kansalaisten oikeudet sosiaali- ja terveyspalveluihin (perustuslaki 19 §) turvataan maan kaikissa osissa. Kunnat ovat palvelujen käytännön toteutuksessa avainasemassa. Valtion toimenpiteistä neuvotellaan kuntasektorin ja valtion kesken peruspalveluohjelman valmistelun yhteydessä. Kuntien tehtävistä säädetään lailla ja valtion rahoituksesta päätetään valtion talousarvion yhteydessä.
Kunta- ja palvelurakennehankkeeseen liittyvien sosiaali- ja terveydenhuollon erityislainsäädännön muutosten valmistelu on aloitettu sosiaali- ja terveysministeriössä. Suomen Kuntaliitto tulee osallistumaan tähän valmisteluun.
Sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto valmistelevat yhteistyössä mm. Stakesin kanssa aineistoa kuntien uudistustyön tueksi. Jotta aineisto voitaisiin toimittaa jatkossa suoraan valmistelusta operatiivisessa vastuussa oleville kuntien henkilöille, pyydetään kuntia ilmoittamaan näiden vastuuhenkilöiden yhteystiedot. Niillä alueilla, joilla ollaan muodostamassa yhteistoiminta-aluetta, toivotaan ilmoitettavan yhden tai useamman yhdyshenkilön nimet, jotka vastaavat yhteistoiminta-alueen käytännön valmistelusta. Yhteystiedot (sähköposti- ja postiosoite sekä puhelinnumero) pyydetään toimittamaan palvelurakenneneuvontaa tarjoavaan Suomen Kuntaliiton Seutuneuvontaan osoitteeseen [email protected] .
LisätietojaKansliapäällikkö Kari Välimäki, Sosiaali- ja terveysministeriö
Toimitusjohtaja Risto Parjanne, Suomen Kuntaliitto