Servicehandledning som en del av utvecklingsprojektet för det sociala området KI 5/2004
Servicehandledning som en klientorienterad arbetsmetod har väckt mycket intresse också i Finland både på det kommunala planet och i organisationerna. För att systematiskt utveckla och införa servicehandledning i alla dess former har man inkluderat främjandet av servicehandledning i utvecklingsprojektet för det sociala området.
I verkställighetsplanen för utvecklingsprojektet för det sociala området definieras "Servicehandledning av tjänsterna inom det sociala området" -projektet på det följande sättet:
" Med hjälp av servicehandledningen samlas allt det stöd och alla de tjänster ihop som klienterna behöver och som tillhandahålls av olika aktörer. Tjänsterna sammanställs till ett paket som är vettigt med tanke på klientens hela livssituation. Det är angeläget att en klientorienterad arbetsmetod står i centrum, särskilt när det gäller långvariga klientgrupper med omfattande servicebehov. "
UtvecklingspengarUtvecklingen av servicehandledning är också ett av insatsområden som får statsunderstöd för den kommunala utvecklingen av social- och hälsovården. Olika projekt för servicehandledning och närliggande områden har finansierats också med anslagen för det nationella hälsoprojektet. Därtill har utvecklingen av servicehandledning finansierats med medel från Penningautomatföreningen.
Tidigare utvecklingHittills är det viktigaste riksomfattande engagemanget för att utveckla servicehandledning inom social- och hälsovården ett försök med servicehandledning för långtidssjuka och handikappade barn och unga samt deras familjer som åren 2001 – 2003 genomfördes av social- och hälsovårdsministeriet i samarbete med olika aktörer. Försökets resultat sammanställs i rapporten "Barn, familj och servicehandledning", SHM rapporter 2003:11. Stakes har utvärderat försöket med servicehandledning och utvärderingens resultat sammanställs i publikationen "Servicehandledningens alternativ" (Stakes/FinSoc 2/2003).
Rikstäckande stödSocial- och hälsovårdsministeriets avsikt är att ordna rikstäckande stöd i olika former för alla projekt som finansieras och genomförs som en del av utvecklingsprojektet för det sociala området.
År 2004 stöder ministeriet utvecklingen av servicehandledning genom att erbjuda tjänsterna av specialplanerare Erja Pietiläinen för de lokala och regionala aktörer som genomför och planerar servicehandledning. Pietiläinen var den nationella koordinatorn för det ovannämnda försök med servicehandledning som finansierades av ministeriet. Därtill har hon med åren koncentrerat sig på temat av servicehandledning (case management, service coordination) och dess tillämplighet för olika klientgrupper och på olika verksamhetsområden.
Social- och hälsovårdsministeriets stöd riktas till de kommuner och ekonomiska regioner som har deltagit i det ovannämnda försöket och som har fortsatt sitt utvecklingsarbete, till nya projekt som har fått finansiering för utvecklingen av servicehandledning samt till dem som ännu bara planerar utvecklingsarbete. Pietiläinens uppgift är att stöda utvecklingsarbetet och främja nätverksbildandet samt att följa upp projektens framskridande. Hon arbetar i samråd med ministeriet och Stakes.
Rikstäckande stöd erbjuds i de följande formerna:
Konsultering, utbildning och kommunbesök inom områden för utvecklingsteman
Per e-post och telefon: förfrågningar och funderingar
Nationella och eventuellt även regionala arbetsmöten
Beträffande regionala arbetsmöten är avsikten att under augusti skicka brev till de regionala ledningsgrupperna för utvecklingsprojektet för det sociala området och erbjuda Erja Pietiläinens tjänster i anordnandet av regionala arbetsmöten där den relevanta ledningsgruppen anser att ett sådant arbetsmöte behövs.
Tidschemat för det nationella arbetsmötetDet första arbetsmötet anordnas den 23 september 2004 i Helsingfors. Förmiddagen för arbetsmötet är delad till två sessioner (en för dem som redan har sysslat med utvecklingsarbete och en för de som planerar utvecklingsarbete). Eftermiddagens gemensamma del handlar om frågor och teman kring utvecklingsarbete och servicehandledning. Deltagare får anvisningar, som förberetts i samråd med Stakes, om hur man kan beskriva den egna modellen för servicehandledning och hur man gör en kamratutvärdering för det nästa arbetsmötet.
Det andra arbetsmötet anordnas i Helsingfors den 20–21 januari 2005 . Arbetsmötet tar upp de modeller och tillvägagångssätt som har beskrivits av dem som har sysslat med utvecklingsarbete. Kommunerna och de ekonomiska regionerna fortsätter kamratutvärderingen som pararbete. Teman handlar om frågor kring utvecklingsarbete, till exempel tillvägagångssätt inom klientarbetet, tillgängliga resurser och deras utnyttjande, servicehandledning för olika klientgrupper samt speciella och administrativa frågor.
Närmare upplysningar om arbetsmötena skickas till dem som i början av augusti har uppgivit sina kontaktuppgifter .
KontaktuppgifterAlla de som är intresserade i servicehandledning, antingen de som redan sysslar med utvecklingsarbete eller de som planerar sådant arbete, vänligen meddela Erja Pietiläinen som snarast kontaktuppgifterna till en kontaktperson för ett lokalt eller regionalt projekt. Kontaktpersonen är en länk mellan ministeriet och de lokala projekten.
Kontaktuppgifter:
Erja Pietiläinen
Förbundet Utvecklingshämning r.f.
Spannmålsvägen 4 A, 00700 Helsingfors
tfn (09) 3480 9257
gsm 040 527 57 97
e-post: [email protected]
Förfrågningar om finansiering/statsbidrag för projekt:
Socialrådet Martti Lähteinen, SHM, tfn (09) 160 74351,
e-post: [email protected]
Överinspektör Aini Kimpimäki, SHM, tfn (09) 160 74133,
e-post: [email protected]