Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda
STM116:00/2022 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
I denna proposition föreslås det att lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda ändras. I lagen görs sådana ändringar som är nödvändiga på grund av strukturreformen av ordnandet av social- och hälsovårdstjänster för att säkerställa att tjänsterna fortsätter när ansvaret för att ordna social- och hälsovårdstjänster övergår till välfärdsområdena.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer STM116:00/2022
Ärendenummer VN/31668/2022
Projektets arrangör social- och hälsovårdsministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 18.11.2022 – 20.12.2022
Datum för tillsättande
Lagberedning
RP med förslag till lag om ändring av lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda
- 1
Under beredning
Tillagd i sessionsperioden 22.11.2022 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Uppskattning av ny föredragningsvecka 47/2022Original uppskatting av föredragningsvecka 48/2022 - 3
Överlämnad till riksdagen
24.11.2022HE 312/2022 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Nuvarande nivå: Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 218/2022
I denna proposition föreslås det att lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda ändras. I lagen föreslås ändringar som är nödvändiga på grund av strukturreformen av ordnandet av social- och hälsovårdstjänster så att servicens kontinuitet kan säkerställas när ansvaret för att ordna social- och hälsovård överförs till välfärdsområdena. Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023.
Ansvarig ministerFamilje- och omsorgsminister Kiuru
KontaktpersonSirkka Sivula, social- och hälsovårdsministeriet
- Överlämnas till riksdagen som brådskande: riksdagens svar före uppehåll i sammanträdena
Mål och resultat
I specialomsorgslagen görs de ändringar som med tanke på tjänsternas kontinuitet är nödvändiga på grund av social- och hälsovårdsreformen i en situation där regeringens proposition om en totalreform av lagstiftningen om funktionshinderservice behandlas i riksdagen för närvarande och den hinner sannolikt inte träda i kraft den 1 januari 2023 samtidigt som social- och hälsovårdsreformen.
Det föreslås att det till specialomsorgslagen fogas en bestämmelse som möjliggör samarbete mellan kommunerna och välfärdsområdena vid ordnandet och produktionen av sådan morgon- och eftermiddagsverksamhet för barn med funktionsnedsättning samt sådan semesterverksamhet som ordnas som specialomsorger.
I specialomsorgslagen föreslås en bestämmelse som gör det möjligt att producera specialomsorger oberoende av en persons vilja på avdelningar för psykiatrisk vård av personer med utvecklingsstörning och att använda nödvändiga begränsningsåtgärder på dessa avdelningar. Regleringen behövs i synnerhet eftersom HUS.
När social- och hälsovårdsreformen har trätt i kraft har välfärdsområdena inte någon ledargrupp för specialomsorger. För ordnandet av specialomsorger måste välfärdsområdena dock ha en motsvarande grupp. Avsikten är att specialomsorgslagen till denna del ska ändras så att den motsvarar det som föreslås i reformen av lagstiftningen om funktionshinderservice.
Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023.
Sammandrag
I denna proposition föreslås det att lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda ändras. I lagen görs sådana ändringar som är nödvändiga på grund av strukturreformen av ordnandet av social- och hälsovårdstjänster för att säkerställa att tjänsterna fortsätter när ansvaret för att ordna social- och hälsovårdstjänster övergår till välfärdsområdena.
Utgångspunkter
Regeringens proposition om en totalreform av lagstiftningen om funktionshinderservice behandlas i riksdagen för närvarande. I regeringspropositionen föreslås det att lagarna träder i kraft den 1 januari 2023 samtidigt som social- och hälsovårdsreformen. Detta har ändå visat sig vara osannolikt på grund av riksdagens pressade och strama tidsram. I propositionen tryggas möjligheterna för de välfärdsområden och kommuner som fortsätter som separata organisationer samt för HUS att ordna och producera de nödvändiga tjänsterna så att tjänsternas störningsfria kontinuitet säkerställs när specialomsorgsdistrikten avvecklas.
Syftet med propositionen är att säkerställa tjänsternas kontinuitet och samarbetet mellan de separata organisationerna när ansvaret för att ordna social- och hälsovårdstjänster överförs från kommunerna till de nya välfärdsområdena och när specialomsorgsdistrikten avvecklas vid ingången av 2023.
I samband med social- och hälsovårdsreformen överförs ansvaret för att ordna social- och hälsovård från kommunerna till de nya välfärdsområdena vid ingången av 2023. Sjukvårdsdistriktens och specialomsorgsdistriktens uppgifter överförs också till välfärdsområdena. I den offentliga förvaltningen finns i fortsättningen tre organisatoriskt självständiga aktörer: staten, välfärdsområdena och kommunerna. Säkerställandet av tjänsternas kontinuitet och samarbetet mellan de separata organisationerna förutsätter ändringar i specialomsorgslagen.
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Hakanen, Ida
Lakimies
social- och hälsovårdsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
18.11. – 31.12.2022
Raassina, Anne-Mari
NEUVOTTELEVA VIRKAMIES
social- och hälsovårdsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
18.11. – 16.12.2022
Sivula, Sirkka
Lakimies
social- och hälsovårdsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
18.11. – 31.12.2022