Specialomsorger om utvecklingsstörda är en uppgift för samkommuner med ett brett befolkningsunderlag
Ramlagen om en kommun- och servicestrukturreform styr planering av strukturreformer och gäller temporärt (2007–2012). Enligt ramlagens 6 §:
För att trygga den service som förutsätter ett brett befolkningsunderlag indelas landet i de samkommuner som uppräknas i 7 § i lagen om specialiserad sjukvård. Varje kommun skall höra till en samkommun. Angående röstetalet i samkommunen gäller vad som bestäms i 17 § i lagen om specialiserad sjukvård, om inte kommunerna kommer överens om något annat.
Samkommunen ska:
1) i den omfattning som kommunen anger ansvara för den service som föreskrivs i lagen om specialiserad sjukvård och lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda,
2) inom sitt område främja beaktandet av hälsa, funktionsförmåga och social trygghet, samt
3) sköta de andra uppgifter som åläggs den genom lag.
Kommunen kan också ge samkommunen andra uppgifter.
Förvaltningsutskottet konstaterade i sitt betänkande med anledning av regeringspropositionen om ramlagen att även om reformen utgår från de samkommuner som fastställs i lagen om specialiserad sjukvård är det i verkligheten fråga om att grunda nya samkommuner. Enligt betänkandet kan kommunerna bilda en samkommun på ett sätt som avviker från dagens indelning i sjukvårdsdistrikt och specialomsorgsdistrikt.
Verkställighet av ramlagenSocial- och hälsovårdsministeriet bereder en reglering av social- och hälsovården som behövs för att verkställa ramlagen. Ändringar i socialvårdslagen och i lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda bereds. Avsikten är att i socialvårdslagen eller social- och hälsovårdens gemensamma förvaltningslag föreskriva om förvaltningen av specialomsorger i samkommuner enligt ramlagens 6 §. Bestämmelserna om samkommuner för specialomsorger upphävs däremot i lagen om utvecklingsstörda.
Dessutom har arbetsgruppen som utrett en sammanslagning av folkhälsolagen och lagen om specialiserad sjukvård lämnat sitt förslag till en ny lag om hälso- och sjukvård. När omsorgsminister Risikko tog emot arbetsgruppens förslag konstaterade hon att social- och hälsovårdsministeriets ståndpunkt är att man vid den fortsatta beredningen av lagen om hälso- och sjukvård ska bereda nödvändiga ändringar också i socialvårdslagstiftningen och dessutom bereda ett förslag till gemensam förvaltningslag för social- och hälsovården. Förslagen av arbetsgruppen för en ny hälso- och sjukvårdslag ska sändas ut på remiss. Tidtabellen för lagändringarna av socialvården hänger i stor utsträckning på tidtabellen för den nya lagen om hälso- och sjukvård. Det är därför sannolikt att några nya bestämmelser inte finns tillgängliga i början av år 2009.
Genomförandet av specialomsorgerna för utvecklingsstörda styrs därmed fortfarande av lagen om utvecklingsstörda i början av år 2009. Statsrådet bestämmer områdena för specialomsorgsdistrikten enligt 6 § i lagen om utvecklingsstörda. Eftersom specialomsorgsdistriktens gränser kan förändras och grunden för den kommunvisa regleringen ändras, lämnar social- och hälsovårdsministeriet tidigt på hösten närmare anvisningar om förfaranden för att kommunerna ska kunna genomföra planerade arrangemang enligt ramlagen.
Så länge som speciallagstiftningen inom social- och hälsovården inte har ändrats, ska man arbeta enligt 68 § i lagen om utvecklingsstörda. En samkommun inom ett specialomsorgsdistrikt kan avtala med ett nuvarande sjukvårdsdistrikt, vars verksamhetsområde omfattar ett område för en samkommun för specialomsorger, att tillgångar och skulder för samkommunen för specialomsorger övergår till samkommunen som sköter den specialiserade sjukvården.
Förutom i specialomsorgerna om utvecklingsstörda deltar samkommunerna för specialomsorger redan i dag i ordnandet av vissa andra specialtjänster inom socialvården. Att samla specialtjänsterna inom socialvården i nya samkommuner i enlighet med ramlagen stöds under de kommande åren genom Kaste-programmet. Dessutom ska man i samband med reformen av speciallagstiftningen och statsandelssystemet utreda möjligheten att stödja ordnandet av dyra specialtjänster inom socialvården till exempel genom utjämningssystemet för dyra tjänster eller motsvarande system.
Ytterligare upplysningar lämnas avBiträdande avdelningschef Reijo Väärälä, tfn (09) 160 73773
Regeringsrådet Riitta Kuusisto, tfn (09) 160 74360