Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Ändringar i lagen om utkomststöd som träder i kraft vid ingången av 2008

Utgivningsdatum 17.12.2007 22.00
Typ:Pressmeddelande N5-39044
1. Brådskande behandling av utkomststöd

1.1 Allmänt

I 14 a § i lagen om utkomststöd som träder i kraft vid ingången av år 2008 ingår tidsfrister för både brådskande behandling samt tillfälle till ett personligt samtal. Tillämpning av tidsfrister gäller alla utkomststödsklienter.

Eftersom utkomststödet är en förmån som beviljas i sista hand är det särskilt viktigt att klienten får utkomststödsbeslutet så fort som möjligt. I brådskande fall ska beslutet fattas samma dag eller senast följande vardag. I andra än brådskande fall ska beslutet om utkomststöd fattas senast den sjunde dagen efter att ansökan har inlämnats, om den utredning som behövs för beslutsfattandet har inlämnats i samband med ansökan. Lagen föreslås också innehålla bestämmelser om de situationer där klienten inte inom utsatt tid har lämnat in den utredning som krävs för beslutsfattandet.

Klienten ska i brådskande fall ges tillfälle att personligen diskutera sitt utkomststödsärende med en socialarbetare eller socialhandledare senast den sjunde vardagen efter att han eller hon har begärt det. Behovet av att diskutera kan ha anknytning till de bestämmelser som gäller utkomststödet eller att få tilläggsutredning angående sitt utkomststödsbeslut. Klienten kan också vara i behov av råd när det gäller att ansöka om primära förmåner eller övrig service.

De tidsfrister som bestämts för behandlingen av utkomststödsärenden förbättrar klienternas rättsskydd och stärker deras rätt till det ekonomiska stöd som beviljas i sista hand. Målet är att en utkomststödsklient ska bl.a. tidigare än förut få råd och handledning i sin kärva ekonomiska situation. Om klienten informeras om de till buds stående alternativen när det gäller att lösa problemen kan man därigenom bättre förhindra att klientens problem försvåras ytterligare.

Behandlingen av rättelseyrkanden vid kommunala organ omfattas även i fortsättningen av 16 § 2 mom. i socialvårdsförordningen (607/1983), där det föreskrivs att organet ska behandla dessa ärenden i brådskande ordning.

1.2 Brådskande fall

I brådskande fall ska beslutet om utkomststöd fattas samma dag eller senast följande vardag efter att ansökan inkommit, på basis av den information som då står till buds. Med till buds stående information avses de uppgifter klienten fogat till sin ansökan samt de uppgifter som socialvårdsmyndigheten utan svårigheter själv kan skaffa eller få tillgång till t.ex. med hjälp av en onlineanslutning.

Avsikten är att den tjänsteinnehavare som behandlar utkomststödsärenden inom kommunen från fall till fall ska bedöma hur brådskande ärendet är. Bedömningen av hur brådskande ett ärende är kräver yrkeskunnande inom socialvården. I brådskande fall kan man t.ex. bevilja klienten livsmedelshjälp, hjälp för anskaffning av nödvändiga mediciner eller färdbiljetter eller se till att det ordnas brådskande inkvartering för en person eller en familj. Liksom för närvarande ska det också vara möjligt att fatta ett partiellt beslut angående klientens ansökan. Man kan sedan senare fatta ett separat beslut angående den del av klientens utgifter som inte är brådskande eller som kräver tilläggsutredning.

1.3  Ett utkomstärende som inte är brådskande

Ett utkomststödsärende som inte är brådskande ska tas till behandling och avgöras utan dröjsmål, likväl senast den sjunde vardagen efter att ansökan inkommit. Det beslut som fattats om utkomststödet ska likaså verkställas utan dröjsmål.

En socialvårdsklient kan i enlighet med 19 § i förvaltningslagen skriftligen inleda ett ärende som gäller en förmån, en tjänst eller en stödåtgärd. Med myndighetens samtycke får ärendet också inledas muntligen. Om myndigheten ger sitt samtycke till att ärendet inleds muntligen, ska myndigheten anteckna alla klientens yrkanden i de handlingar som gäller klienten. Enligt 18 § i förvaltningslagen anses en handling ha inkommit till en myndighet den dag då den har getts in till myndigheten. Som ankomstdag för en handling som har sänts per post betraktas också den dag då handlingen har kommit till myndighetens postbox eller då myndigheten har tillställts ett meddelande om att försändelsen har kommit in till ett postföretag.

Om en tid är bestämd i ett visst antal dagar efter en angiven dag ska denna dag enligt 2 § i lagen om beräknande av laga tid inte medräknas. Om en utkomststödsansökan tas till behandling på en måndag, ska beslutet således fattas senast följande veckas onsdag, om det inte infaller söckenhelgdagar eller därmed jämförbara dagar under perioden.

I praktiken kan det orsakas problem i de fall då klienten har lämnat in sin ansökan flera veckor eller till och med flera månader före den period för vilken han eller hon ansöker om stöd. När det gäller dessa ärenden kan bestämmelsen om att ett ärende ska behandlas inom sju vardagar medföra en anhopning av ärenden. Det är inte ändamålsenligt att man fattar beslut om utkomststödet flera veckor före den tidsperiod som ansökan avser, eftersom man i allmänhet då inte ännu har tillgång till information om klientens primära förmåner. Därför föreslås paragrafens 2 mom. innehålla en bestämmelse enligt vilken det i dessa fall räcker att klienten får beslutet och beslutet verkställs senast den första vardagen under den period som beslutet avser.

1.4.  Begäran om tilläggsutredning för att komplettera bristfällig ansökan

Den ansökan klienten lämnar in är inte alltid klar att behandlas som sådan. Om en handling som har tillställts en myndighet är bristfällig, ska myndigheten enligt 22 § i förvaltningslagen uppmana avsändaren att komplettera handlingen inom en viss tid, om det inte är onödigt med tanke på avgörandet av ärendet. Handlingens avsändare ska upplysas om hur handlingen ska kompletteras. Enligt paragrafens 3 mom. ska klienten så fort som möjligt, dock senast den sjunde vardagen efter att ansökan har inkommit, ges eller sändas en specificerad uppmaning att komplettera ansökan. Avsikten är att uppmaningen ska ges i skriftlig form, för att det inte ska uppkomma oklarhet om hur ansökan ska kompletteras. Den utredning som begärs av klienten ska vara nödvändig för att ärendet ska kunna avgöras. Då utredningen begärs ska man också bedöma huruvida det med beaktande av klientens förhållanden och övriga omständigheter är en orimlig uppgift för klienten att skaffa utredningen.

Beslutet om att utkomststöd beviljas ska fattas utan dröjsmål, likväl senast den sjunde vardagen efter att den kompletterade ansökan och de behövliga bilagorna har inkommit.

Enligt 22 § i förvaltningslagen kan en part också på eget initiativ komplettera sin ansökan eller någon annan handling som parten har gett in för behandlingen av ett ärende, samt under behandlingens lopp tillställa myndigheten sådana handlingar som behövs för att ärendet ska kunna avgöras.

I 31 § i förvaltningslagen finns bestämmelser om utredningsskyldighetens innebörd samt om fördelningen av utredningsansvaret mellan myndigheten och parten. Enligt paragrafens 1 mom. ska myndigheten se till att ett ärende utreds tillräckligt väl och på ett behörigt sätt genom att skaffa den information och den utredning som behövs för att ärendet ska kunna avgöras. I enlighet med officialprincipen bär myndigheten således i allmänhet det huvudsakliga ansvaret för ärendets utredning. I den regeringsproposition som gäller förvaltningslagen (RP 72/2002 rd) konstateras det i motiveringen att fördelningen av utredningsansvaret mellan parten och myndigheten delvis har varit oklar och gett rum för olika tolkningar. Fördelningen av utredningsuppgifterna har i praktiken närmast ansetts bero på vilket intresse ut redningen främjar mest. I fråga om förvaltningsbeslut där någon påförs en förpliktelse ligger utredningsansvaret i regel hos myndigheten. När det är fråga om ett beslut genom vilket en förmån beviljas ligger intresset däremot vanligen hos parten. Enligt 31 § 2 mom. i förvaltningslagen ska en part lägga fram utredning om grunderna för sina yrkanden samt även i övrigt medverka till utredningen av ett ärende som han eller hon har inlett. Den skyldighet att medverka till utredningen som avses i förvaltningslagen gäller främst ärenden där parten har framställt ett yrkande om att en rättighet ska tillgodoses eller en förmån beviljas honom eller henne.

Man har strävat efter att klargöra fördelningen av utredningsansvaret genom att i 17 § i utkomststödslagen ålägga den som ansöker om utkomststöd, hans eller hennes familjemedlemmar och den som har försörjningsplikt gentemot honom eller henne, samt vid behov deras vårdnadshavare och intressebevakare, en skyldighet att lämna uppgifter samt en anmälningsskyldighet, dvs. en förpliktelse att lämna alla nödvändiga uppgifter som inverkar på utkomststödet. Underlåtelse att lämna uppgifter kan leda till att utkomststöd vägras.

Om klienten inte inom utsatt tid har kompletterat ansökan och inte heller inom denna tid har uppgett någon godtagbar orsak till att kompletteringen försenats, ska beslutet om utkomststöd enligt 14 a § 3 mom. i lagen om utkomststöd fattas på basis av de till buds stående uppgifterna. Ansökan kan förkastas om den inte innefattar de uppgifter som behövs för att ärendet ska kunna behandlas, t.ex. uppgifter om klientens inkomster. Ärendet får emellertid inte lämnas oavgjort trots att klienten inte har lämnat in den utredning som krävts. Genom att det fattas ett beslut i ärendet ges sökanden en möjlighet att få frågan om huruvida den utredning som krävts varit nödvändig för ärendets behandling avgjord av det organ som behandlar kommunens utkomststödsärenden och vidare av förvaltningsdomstolen, samt i sista hand av högsta förvaltningsdomstolen.

Beslutet ska fattas utan dröjsmål, men likväl senast den sjunde vardagen efter att den utsatta tiden har gått ut. Med klientens samtycke kan beslutet också fattas redan innan tidsfristen för inlämnandet av utredningen har gått ut, på basis av de uppgifter som finns att tillgå vid den tidpunkt då beslutet fattas.

I och med att det fastställs en tidsfrist för inlämnandet av utredningen åläggs klienten en uttrycklig handlingsplikt, men å andra sidan tryggar bestämmelsen också klientens rätt till en minimiutkomst. Det är t.ex. vanligt att den utredning som begärs av klienten gäller en exceptionell utgiftspost, medan ansökan i övrigt inte innehåller några oklarheter. I ett sådant fall är det inte önskvärt att klienten blir tvungen att vänta på den del av utkomststödet som han eller hon på basis av den övriga utredningen utan vidare är berättigad till, bara därför att klienten t.ex. inte har presenterat en uppskattning av de tandvårdskostnader han eller hon dessutom ansökt om utkomststöd för.

2.  Tillfälle till personligt samtal med en socialarbetare eller social- handledare

Enligt 14 a § 4 mom. i lagen om utkomststöd ska en utkomststödsklient erbjudas en möjlighet till ett personligt samtal med en sådan anställd inom socialvården som avses i 3 eller 6 § i lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården, dvs. med en socialarbetare eller socialhandledare, senast den sjunde vardagen efter att klienten begärt detta. Därigenom garanteras klienten en möjlighet att få diskutera sin svåra ekonomiska situation med en sakkunnig person med utbildning inom socialvårdssektorn och få närmare information om sin rätt till utkomststöd. Klienten kan också vara i behov av råd när det gäller att ansöka om primära förmåner eller övrig service.

Ett sådant personligt samtal som avses i lagrummet kan genomföras också på andra sätt än genom att klienten besöker en socialarbetares eller socialhandledares mottagning. Ofta kan en socialarbetare eller socialhandledare per telefon utreda klientens utkomststödsärende och ge klienten den information han eller hon behöver. Vid behov kan socialarbetaren eller socialhandledaren på basis av telefonsamtalet reservera en mottagningstid för klienten. Ett personligt samtal kan också ordnas t.ex. i klientens hem.

3. Ikraftträdande

Ändringarna träder i kraft 1.1.2008. Lagen tillämpas på behandlingen av utkomststödsansökningar som har gjorts efter lagens ikraftträdande. Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan lagen träder i kraft.

Ytterligare information

Ytterligare information ges av regeringssekreterare Pirjo Kainulainen, tfn (09) 1607 4205 och konsultativa tjänstemannen Aune Turpeinen, tfn (09) 1607 4489.

Kommuninfo
lagstiftning utkomststöd
Tillbaka till toppen

Populära innehåll

Avgiftstak för hälso- och sjukvården

Avgifter för social- och hälsovård

Karta över välfärdsområdena

Välfärdsområden

Vårdgarantin

Lagstiftningen om social- och hälsovården

Funktionshinderservice

Klient- och patientavgifter

Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 

Utkomststöd

Hemvård

Barnskydd

Tjänster och förmåner för äldre

Aktuellt

Aktuellt

Pressmeddelanden och nyheter

Kolumner

Beställ material

Begäran om utlåtande

Lediga befattningar

Information om ministeriet

Ministrar

Ministeriet

Kontaktinformation

Till medierna

Ministeriet som arbetsplats

Nätfakturaadress

 

Information på stm.fii

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Social- och hälsovårdsministeriet, länk till framsida

Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
statsradet.fi
stm.fi Social- och hälsovårdsministeriet - Alla skall ha rätt till ett hälsosamt och tryggt liv
fimea.fi Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområde
stuk.fi Strålsäkerhetscentralen
thl.fi Institutet för hälsa och välfärd
ttl.fi Arbetshälsoinstitutet
tyosuojelu.fi Arbetarskyddsförvaltningen
valvira.fi Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
          • EHDS-förordningen
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Utvecklandet av arbetslivet
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
        • En jämnare fördelning av familjeledigheten är ofta det bästa för hela familjen
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Alla projekt och arbetsgrupper
    • Arbetslivsprogram 2023–2027
      • Programmet för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Barnstrategi
    • Husläkarprogrammet
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Klient- och patientsäkerhetsstrategin
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Nationella försöket med valfrihet för 65 år fyllda
      • Vanliga frågor och svar om försöket med valfrihet för 65 år fyllda
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Nationell servicereform
    • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
      • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
      • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
      • Attraktivare arbetsplatser i välfärdsområdena genom coachning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Reform av läkemedelsärenden
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi