Försök med servicesedlar
I försöken med servicesedlar utvecklade och observerade man valfrihet, kundorientering och samordning i fråga om social- och hälsovårdstjänsterna.
Försöksverksamheten inleddes på olika håll i Finland i början av 2017 och utvidgades etappvis. Försöksprojekten avslutades i oktober 2019.
I försöken tillämpades gällande lagstiftning lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården och lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården). Social- och hälsovårdsministeriet finansierade de regionala försöken och svarade för samordningen av projektet på riksnivå.
Vad gjordes i försöken?
Med hjälp av en servicesedel erbjöds kunderna inom social- och hälsovården större valmöjligheter i olika servicesituationer. I försöken fokuserade man även på att göra tjänsterna mer kundorienterade och samordnade och på att utveckla verksamhetsrutinerna inom både de offentliga och de privata tjänsterna.
Till innehållet omfattade försöken ett eller flera av följande delområden:
1) Social- och hälsocentraler
Invånarna i försöksområdet hade med hjälp av en servicesedel kunnat byta från en kommunal hälsovårdscentral till en privat hälsovårdsstation. Utifrån det observerade man hur valfriheten inverkar på tillgången och kvaliteten på mottagningstjänster på basnivå. Det tillhandahölls rådgivning om socialservice i anslutning till läkarmottagningarna och sjukskötar- eller hälsovårdarmottagningarna, vilket utvecklade hälsovårdscentralerna till mer heltäckande social- och hälsocentraler. Det gjorde att samordningen av tjänsterna stärktes.
2) Mun- och tandvård
Invånarna i försöksområdet hade haft möjlighet att bli kunder hos en privat tandklinik (mun- och tandvårdsenhet). Kunderna hade alltså kunnat välja att gå till en privat tandläkare i stället för att använda sig av de kommunala mun- och tandvårdstjänsterna.
3) Personlig budget
Kunder som behöver en stor mängd tjänster hade kunnat ta i bruk en personlig budget. Med hjälp av budgeten hade kunden haft möjlighet att välja tjänster som utförs av privata tjänsteproducenter. Typiska användare av budgeten var kunder inom äldreomsorgen och funktionshinderservicen. I verksamhetsmodellen med personlig budget hade personalen noggrant satt sig in i kundens behov och situation som helhet. Det var väsentligt att kunden gjordes delaktig i processen.
Hurdana resultat har försöken gett?
Med hjälp av försöken utreddes
- vilka konsekvenser kundens valfrihet har för tillgången och kvaliteten på social- och hälsovårdstjänsterna
- hur kundorienteringen kan förbättras
- hur kunden kan göras delaktig i planeringen av de egna tjänsterna
- hurdana fördelar samordning av socialservice och hälso- och sjukvårdstjänster ger
- hur olika modeller för prissättning av och ersättning för tjänsterna inverkar på de totala kostnaderna för social- och hälsovårdstjänsterna och vilken ersättningsmodell som fungerar bäst
- hurdan huvudmannens, det vill säga kommunens, roll är och hurdant kunnande valfriheten kräver av kommunen
- hurdana informationssystem valfriheten förutsätter.
I försöken observerades att
- kunderna har varit nöjda med sina påverkningsmöjligheter
- valfriheten har sporrat både kommunala och privata aktörer att utveckla mer kundorienterade tjänster och tjänsternas kostnadsnyttoeffekt
- social handledning som en del av hälsovårdscentralernas tjänsteutbud har förbättrat samordningen av tjänsterna och minskat antalet onödiga läkarbesök
- de kunder som har övergått till en privat producent upplever att tillgången till tjänster förbättrats
- kommunernas förståelse av den egna produktionens innehåll och kostnader har förbättrats
- en personlig budget är ett fungerande sätt att öka kundernas självbestämmanderätt.
Mer om de observationer som gjorts och de lärdomar som fåtts hittills kan läsas på finska på den sida där alla utvärderingsrapporter samlats. En sammanfattning av resultaten av försöken publiceras i slutet av 2019 efter att försöken har avslutats.
Ersättning av resekostnader fortsätter inom studerandehälsovården
Försöken med servicesedlar har avslutats – en sammanfattning av resultaten har publicerats

Personlig budget förbättrar klienternas delaktighet – lägesrapport om försök har publicerats

Valmöjligheter med servicesedlar – mot framtiden med lärdomar och jämlikhet i åtanke

Utvärdering: Försöket med servicesedlar har utökat kundernas möjligheter att inverka på tjänsterna – kommunerna har fått lärdomar om kundorienterad verksamhet

Personlig budget har förbättrat kundernas påverkningsmöjligheter – interimsrapport om försök har publicerats

Valfriheten inom mun- och tandvården intresserar kommuninvånare och tjänsteproducenter

Försök med servicesedlar ger lärdomar inför framtiden – valfriheten utmanar tjänsteproducenterna att utveckla sin verksamhet

Försöken med servicesedlar fortsätter under 2019

Rekommendationer för att säkerställa likabehandling i social- och hälsovårdsreformen
De första områdena för pilotförsök med valfrihet har valts – ny ansökningsomgång i höst

Försöket med servicesedlar: Tillgången till läkartider och hälsostationens läge de viktigaste kriterierna

Fem nya projekt med i försöket med servicesedlar

En utredning om försöket med servicesedlar pågår

Statsunderstöd för utvidgning av försöken med servicesedlar har utlysts

”Vi har en riktigt intensiv och intressant höst framför oss med projektet Kundorienterad service”
Hur är den nya modellen med servicesedlar för mun- och tandvård?
Försök med servicesedlar inleds

Projektansökan för försök med servicesedlar inleds

Ministerarbetsgruppen för hälsa och välfärd slog fast att ett försök med servicesedlar inleds

Indexjusteringar av klientavgifterna inom social- och hälsovården i kraft fr.o.m. 1.1.2012 och av dagvårdsavgifterna fr.o.m. 1.8.2012
Mer information
Vuokko Lehtimäki, specialsakkunnig
social- och hälsovårdsministeriet, Enheten för stöd för ledningen / JOT, Strategigruppen / STRA Telefon:0295163256 [email protected]