Utredning: Ungefär hälften av dem som genomgått vårdassistentutbildningen har sysselsatts
Ungefär hälften av de utexaminerade vårdassistenterna har efter utbildningen anställts i assisterande uppgifter inom social- och hälsovårdsområdet. Största delen av de utexaminerade arbetar inom institutionsvård eller effektiverat serviceboende för äldre. Det visar en nyligen publicerad utredning.
Målet för social- och hälsovårdsministeriets och arbets- och näringsministeriets gemensamma projekt var att åstadkomma en smidig utbildnings- och sysselsättningskanal för assisterande uppgifter inom äldre- och handikappservicen. Utbildningen består av två delar av närvårdarexamen, och en valfri del som stöder den utbildades arbete inom antingen äldre- eller handikappservicen.
Utbildningen, som genomförts som arbetskraftsutbildning, inleddes inom sju närings-, trafik- och miljöcentralers områden år 2011. De första 60 studerandena utexaminerades våren 2012. De som genomgått utbildningen är i regel nöjda med den, men de önskar också en större andel utbildning som anknyter till vård och omsorg.
De som sysselsatts med hjälp av utbildningen var också nöjda med sitt arbete inom handikapp- och äldreservicen. De assisterade sina klienter i praktiska vardagssysslor, bl.a. med måltider, personlig hygien, friluftsliv, rengöring i hemmet och uträttande av olika ärenden.
Också de arbetsgivare som hade anställt vårdassistenter var i regel nöjda. Arbetsgivarna behöver ändå både riksomfattande handledning och praktiska exempel över vilka uppgifter utbildningen ger tillräcklig kompetens för.
Vårdassistenternas uppgifter ska utvecklas och förtydligasEnligt prognoser drabbas social- och hälsovårdsbranschen inom de närmaste åren av en kraftig arbetskraftsbrist, när efterfrågan på tjänster växer till följd av att antalet äldre ökar och den nuvarande personalen går i pension. En smidig utbildnings- och sysselsättningskanal är ett sätt att säkerställa tillräcklig personal inom branschen.
Utbildningen och uppgifterna för vårdassistenter behöver ändå utvecklas ytterligare i syfte att åstadkomma en ändamålsenlig arbetsfördelning mellan personalen inom social- och hälsovården. Det behövs mer information om det kunnande som krävs av vårdassistenter och om assistenternas arbetsuppgifter. Social- och hälsovårdsministeriet har gett Institutet för hälsa och välfärd samt Tillsyns- och tillståndsverket för social- och hälsovården (Valvira) i uppdrag att samla in uppgifter om verkställigheten av äldreomsorgslagen och i samband med detta utvärdera hur vårdassistenternas andel av personalen utvecklas.
Informerandet om vårdassistenternas uppgifter och utbildning effektiveras redan i höst vid närings-, trafik- och miljöcentralerna.
Bakgrund för utredningenUtredningen fokuserade på att granska hur utbildningen motsvarar arbetslivets behov, arbetsgivarnas och de utbildade personernas åsikter om utbildningen, samt hur de som genomgått utbildningen sysselsatts och hur vårdassistenternas uppgifter utformas.
Utredningen baserar sig på arbets- och näringsministeriets registeruppgifter, en enkät till de utbildade samt intervjuer med arbetsgivare. Utredningen genomfördes som ett gemensamt projekt mellan Institutet för hälsa och välfärd, social- och hälsovårdsministeriet samt arbets- och näringsministeriet.
Mer uppgifterPirjo Sarvimäki, socialråd, SHM, tfn 02951 63368
Bilagor
På vår webbplats
Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen