Patientsäkerhetsrisker hanteras genom förutseende arbete
Patientsäkerhetsrisker kan likställas med risker inom luftfarten eller övriga branscher med hög riskfaktor. Hanteringen av risker inom patientvården är ändå inte på samma nivå. Av alla patienter som vårdas på sjukhus utsätts var tionde för en risksituation. Till och med hälften av risksituationerna kunde förebyggas genom att ta i bruk preventiva tillvägagångssätt som baserar sig på goda erfarenheter.
Social- och hälsovårdsministeriet publicerade torsdagen den 29 januari Finlands första strategi för patientsäkerhet, vars huvudsakliga syfte är att styra social- och hälsovården mot en enhetlig patientsäkerhetskultur. Enligt strategin bör vården vara effektiv och säker. Handlingssätten inom hela organisationen och ledningen påverkar ofta säkerheten.
Helhetsansvaret ligger hos organisationsledningen
Helhetsansvaret för patientsäkerheten ligger hos organisationsledningen och den ska betona patientsäkerheten i all verksamhet. Ledningen bör se till att det finns tillräcklig personal inom organisationen, att informationsgången är säkrad och att arbetsplatsen har en på förhand överenskommen praxis. Den nya personalen ska också omsorgsfullt sättas in i rutinerna. Ekonomiska faktorer får inte vara avgörande då det handlar om säkerhet.
Till exempel inom luftfarten är rapportering och hantering av risksituationer etablerad praxis. Verksamheten görs säkrare med hjälp av dylik information. Avsikten är att införa liknande modeller i hälsovården. Förutsättningen är att risksituationerna granskas så att ingen blir syndabock. Rapportering är en bra metod med vilken man kan granska arbetet och eventuella risker. Förslaget om den nya lagen om hälso- och sjukvård innehåller en egen paragraf, enligt vilken organisationerna bör ha ett system för kvalitets- och patientsäkerhet.
Patientsäkerheten är en gemensam sak för patienterna och yrkespersonalen inom social- och hälsovården. För att patienten ska kunna delta i patientsäkerheten måste han eller hon få tillräcklig information om vården, sin sjukdom, behandlingsmetoderna, läkemedlen och alternativen. I slutändan har patienten oftast den bästa helhetsbilden. Om en negativ händelse inträffar ska saken diskuteras med patienten och detta förfarande bör utvecklas.
Syftet är att ändra verksamhetskulturen
Målsättningen med strategin är att få till stånd märkbara förändringar i patientsäkerheten både gällande praxis och verksamhetskultur före utgången av år 2013. Strategin för patientsäkerhet är utarbetad av den av social- och hälsovårdsministeriet tillsatta styrgruppen för främjande av patientsäkerhet, vars arbete fortsätter till årets slut. I fortsättningen svarar social- och hälsovårdsministeriet för beredningen av förordningar som hänför sig till patientsäkerheten och Institutet för hälsa och välfärd svarar för verkställandet av strategin.
Ärendet är aktuellt även på övriga håll i Europa eftersom EU som bäst bereder en rekommendation om patientsäkerheten som väntas godkännas i juni 2009
En preliminär version av strategin för patientsäkerhet finns på ministeriets webbplats www.stm.fi/svenska. Den färdiga publikationen utkommer i ett senare skede.
För mer information: medicinalråd Erna Snellman, tfn (09) 160 74190