Minister Hyssälä om klientavgifterna
I riktlinjerna för den framtida avgiftspolitiken har kommissionen för klientavgifter betonad tre synpunkter. För det första har utgångspunkten för kommissionens arbete varit att trygga tillräckliga social- och hälsovårdstjänster för alla oberoende av betalningsförmåga. För det andra har klientavgifterna, trots att servicesystemet finansieras med skattemedel, betydelse för kommunalekonomin. Det tredje faktum som skall beaktas är att man med hjälp av klientavgifterna kan styra användningen av tjänsterna och på så sätt få servicesystemet att fungera bättre, sade omsorgsminister Liisa Hyssälä då kommissionen för klientavgifter överlämnade sitt betänkande fredagen den 23 augusti.
Det är viktigt att dessa tre principer samordnas med social- och hälsovårdspolitikens allmänna riktlinjer. Avgiftssystemet skall vara godkänt av medborgarna. Människorna skall kunna uppleva att de behandlas jämlikt och att avgifterna är i rätt proportion till den service som ges.
Det är också viktigt att bestämmelserna om avgifterna och avgiftssystemet utfärdas på lagnivå av riksdagen. På så sätt blir avgiftssystemet klarare och medborgarna får mera insyn i det. Det är också motiverat med tanke på rättssäkerheten. Kommissionens förslag om att avgifter endast kan tas ut för de tjänster som enligt lag är avgiftsbelagda är även positivt.
I kommissionens betänkande har vi nu till vårt förfogande en grundlig helhet om hur servicesystemet skall utvecklas. Social- och hälsovårdsministeriet påbörjar en fortsatt beredning av ärendet genom att sända betänkandet på en omfattande remiss som omfattar även kommunerna och social- och hälsovårdens klientorganisationer, sade minister Hyssälä.