Kommission: Bestämmelserna om klientavgifterna borde utfärdas på lagnivå
Social- och hälsovårdsministeriet tillsatte i december 2003 en kommission med uppgift att utreda behovet av att revidera avgiftspolitiken och avgiftssystemet inom den kommunala social- och hälsovården. Kommissionen överlämnade sitt betänkande till social- och hälsovårdsminister Liisa Hyssälä fredagen den 23 september.
Kommissionen anser i sitt betänkande att de centrala elementen i det nuvarande avgiftssystemet är välfungerande och välgrundade och att de grundläggande riktlinjerna för det nuvarande systemet skall bibehållas. Som en stor principiell ändring föreslår kommissionen att bestämmelserna om klientavgifterna skall utfärdas på lagnivå. I praktiken betyder det här att kommunen kan ta ut avgifter endast för de tjänster som enligt lagen är avgiftsbelagda. I avgifterna skall också kostnadsutvecklingen i fråga om tjänsterna beaktas genom en indexjustering av avgifterna.
Avgifter för hälso- och sjukvård
Kommissionen föreslår att avgifterna för vård av personer under 18 år avskaffas. Majoriteten av medlemmarna i kommissionen anser att också årsavgiften vid hälsovårdscentralerna skall avskaffas och att avgiften för läkarbesök vid en hälsovårdscentral fastställs enligt besök. Avgifterna för besök vid hälsovårdscentralens jour justeras så att de motsvarar poliklinikavgifterna.
Avgifterna för läkarintyg skall förenhetligas och grunden för avgifterna göras klarare. Läkarintyg för att påvisa behovet av kortvarig sjukledighet, hälsointyget för ungdomar och intyg som behövs för ordnande av fortsatt vård föreslås bli avgiftsfria.
Kommissionen föreslår olika avgifter för besök hos tandhygienist, tandläkare och specialtandläkare. Dessutom skall de avgifter som tas ut för undersökning av mun och tänder graderas enligt hur krävande åtgärden är. Syftet med dessa ändringar är att styra arbetsfördelningen för personalen inom munhälsovården i en mera ändamålsenlig riktning.
Dagvårdsavgifterna
Kommissionen föreslår att familjebegreppet som ligger till grund för fastställandet av dagvårdsavgifterna revideras så att det motsvarar familjens verkliga storlek. Avgiften för halvdagsvård och skiftvård skall revideras så att den fastställs enligt den verkliga vårdtiden. Det här uppmuntrar familjerna till en mera flexibel och ändamålsenlig användning av dagvårdstjänsterna.
Majoriteten av medlemmarna i kommissionen anser att maximiavgiften för dagvård skall höjas till 250 euro för det första barnet och till 200 euro för det andra barnet. Alla familjer som har barn i dagvård föreslås få betalningslättnader för tillfällig frånvaro på grund av sjukdom. Kommissionen föreslår även att dagvårdsavgifterna tas ut för högst 11 månader per år.
Tjänster som ges i hemmet
Kommissionen föreslår att man i stället för att debitera tjänster som ges i hemmet enligt besök skall övergå till att fastställa avgiften på basis av vårdtid. Vårdtiden skall definieras i vård- och serviceplanen. Avgifterna som ges i hemmet gäller även boendeservice och serviceboende enligt socialvårdslagen.
Avgiften för kontinuerlig och regelbunden vård i hemmet föreslås förbli inkomstbunden. I avgiften skulle ingå även de stödtjänster som ges av den kommunala hemservice- och hemvårdspersonalen. I avgiften för vård som ges i hemmet ingår dock inte måltidsservice, färdtjänst, och trygghetstelefoner samt tjänster i anslutning till trygghetstelefoner. För måltidsservice och färdtjänst kan kommunen fastställa en rimlig avgift. För trygghetstelefoner och tjänster i anslutning till dem tas ut en avgift ifall de inte ingår i annan avgiftsfri service, till exempel medicinsk rehabilitering eller serviceboende enligt lagen om service och stöd på grund av handikapp.
Avgifter för långvarig institutionsvård
Kommissionen föreslår att avgiften för långvarig institutionsvård höjs med 5 procentenheter, dvs. från nuvarande 80 procent till 85 procent av nettoinkomsten. Om avgiften bestäms enligt makarnas gemensamma inkomst höjs avgiften från 40 procent till 42,5 procent av makarnas gemensamma nettoinkomst.
Kommissionen anser att klientens funktionsförmåga och livssituation skall beaktas bättre än för närvarande för att avgiftsbördan inte skall bli orimlig. Klientens funktionsförmåga och livssituation inverkar till exempel på hur mycket disponibla medel han eller hon behöver.
Gemensamt avgiftstak
I fråga om avgiftstaken föreslår kommissionen att man skall avstå från det så kallade mellantaket inom den kommunala hälso- och sjukvården. För närvarande används mellantak för hälsocentralavgiften, avgifter för vård i serie och avgifter för kortvarig institutionsvård för personer under 18 år. Kommissionen föreslår fortsatt beredning för att skapa ett gemensamt avgiftstak för den kommunala hälso- och sjukvården och sjukförsäkringen.
Ytterligare information:
Kommissionens ordförande, biträdande avdelningschef Olli Kerola, tfn 09-160 738 59
Kommissionens vice ordförande, regeringsrådet Pekka Järvinen, tfn 09-160 738 00
Kommissionens sekreterare, överinspektör Hanna Nyfors, tfn 09-160 743 48
Kommissionens sekreterare, regeringsrådet Lauri Pelkonen, tfn 09-160 741 13