Åtgärder för att främja lika lön skall påbörjas på arbetsplatserna
Regeringens likalönsprogram behövs och kan enligt utredningspersonens uppfattning göras upp tillsammans med arbetsmarknadsparterna. En särskild utmaning för regeringen är att revidera jämställdhetslagen, förmedla information om detta samt att följa upp och utvärdera genomförandet och effekterna av lagreformen. Bland annat detta framgår av en färsk utredning av utredningsperson Tuulikki Petäjäniemi. Utredningen har kartlagt förutsättningarna att bygga upp regeringens likalönsprogram i samråd med arbetsmarknadsparterna. Utredningen överläts till social- och hälsovårdsminister Sinikka Mönkärefredagen den 27 augusti.
Vad menas med lika lön samt ogrundade och oförklarade löneskillnader
Arbetsmarknadsparterna är eniga om att lika lön betyder lika lön för lika och likvärdigt arbete hos samma arbetsgivare.
De ogrundade löneskillnaderna har en beröringspunkt med lönediskriminering enligt jämställdhetslagen. Om en arbetsgivare inte kan påvisa att skillnaden mellan den lön som betalas till en kvinna och en man för likvärdigt arbeteär godtagbar på sätt som avses i jämställdhetslagen, är löneskillnaden ogrundad.
Oförklarade löneskillnader kan bero på lönediskriminering, men också på att man vid statistisk granskning av lönerna och skillnaderna i dem inte har kunnat konstatera någon skillnad i arbetsuppgifterna och befattningsbeskrivningarna eller i egenskaperna hos männen och kvinnorna, eller på någon annan orsak som skulle göra en löneskillnad godtagbar.
Den allmänt använda löneskillnaden på 20 procent beskriver skillnaden i kvinnors och mäns genomsnittliga månadsinkomster för regelbunden arbetstid. Procenttalet berättar om de olika lönemässiga värderingarna i fråga om mäns och kvinnors arbete och den skillnad i lönebetalningsförmåga och finansieringsgrund som förekommer mellan olika branscher. Löneskillnaden kan betraktas som en allmän jämställdhetsindikator men inte som en löneskillnadsindikator enligt definitionen av lika lön. Löneskillnaderna i fråga om likvärdiga arbetsuppgifter inom samma bransch är betydligt mindre.
Alla lönedelar jämlikt till kvinnor och män
Utredningen visar att åtgärderna för att främja lika lön måste påbörjas på arbetsplatserna. Det är viktigt att alla lönedelar, dvs. de delar som grundar sig på arbete och uppgifter, individuell prestation och kompetens samt resultatlön, behandlar män och kvinnor jämlikt.
Avsikten är att det i den reviderade jämställdhetslagen, som lämnas till riksdagen hösten 2004, skall ingå preciserade bestämmelser om jämställdhetsplanering och arbetsgivarspecifik lönekartläggning. De nya bestämmelserna kommer förmodligen att främja lika lön även om de inte allmänt kommer att inverka på de löneskillnader mellan kvinnor och män som förekommer mellan olika företag, organisationer och branscher.
Löneskillnaderna mellan olika branscher kan delvis påverkas genom att arbetsmarknadernas segregation enligt kön upphävs. En minskad segregation avlägsnar emellertid varken den olika uppskattningen av kvinnors och mäns arbete eller branschernas olika lönebetalningsförmåga och finansieringsgrund, något som märks i att lönarna inom kvinnodominerade branscher är lägre än inom mansdominerade branscher. Kvinno- och låglönepotterna har för sin del bromsat upp ökningen i skillnaderna i de totala lönerna, men de har inte väsentligen utjämnat löneskillnaderna mellan kvinnor och män.
I utredningen ingår förslag till åtgärder
Under utredningens gång lade arbetsmarknadsparterna och sakkunniga fram flera förslag till åtgärder. Arbetsmarknadsorganisationernas åsikter om de gemensamma åtgärderna varierade. Bland annat följande förslag togs upp för vidare diskussion:
- Åtgärder i anslutning till lönesystemen och lönebildningen: ökad arbetsbedömning, kontroll över förändringarna i samband med att en bedömning av den individuella prestationen, säkerställande av resultatlönens opartiskhet och utvidgande av användningen av resultatlön på alla sektorer, information om nivån på de individuella avtalslönerna.
- Åtgärder som vidtas med hjälp av jämställdhetsplanering:lönekartläggning införs, segregationen avlägsnas med organisatoriska medel, dessutom försöker man påverka ungas yrkesval.
- Utvecklande av statistikföring och statistiskt samarbete
- Arbetsmarknadsorganisationernas gemensamma åtgärder: gemensamma arbetsgrupper för utveckling av lönesystem, analys av könskonsekvenserna av kollektivavtal, jämställdhetsfrämjande tillägg i kollektivavtalen, upprättande av mera omfattande avtalshelheter, gemensamma forsknings- och utvecklingsprojekt samt kvinno- och låglönepotter.
- Information och utbildning om jämställdhetslagens nya bestämmelser och nya lönesystem. Handledning av förmännen i bedömning av den individuella prestationen och preparering av kvinnorna för löneförhandlingar. Utvecklande av utvecklings- och lönesamtal.
Ytterligare information: Utredningsperson Tuulikki Petäjäniemi, tfn 040-737 88 19, [email protected]
>> Utredningen "Selvitys hallituksen samapalkkaisuusohjelman rakentamisen edellytyksistä yhdessa työmarkkinaosapuolten kanssa" (työryhmämuistio 2004:13)
Redaktionsexemplar kan beställas från ministeriets enhet för information och kommunikation, tfn (09) 160 744 81.