Palvelusetelit nykyistä laajempaan käyttöön sosiaali- ja terveyspalveluissa
Palvelusetelijärjestelmän käyttöä esitetään laajennettavaksi sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kunnat päättäisivät palvelusetelijärjestelmän käyttöönotosta ja palveluvalikoimasta sekä pitäisivät luetteloa hyväksymistään yksityisistä palvelujen tuottajista, joiden palvelujen maksamiseen seteliä voisi käyttää. Hallitus esitti torstaina 5. maaliskuuta lakia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä. Tasavallan presidentin on tarkoitus antaa lakiesitys eduskunnalle perjantaina 13. maaliskuuta.
Uudistuksella ei muuteta kuntien velvoitteita järjestää asukkailleen sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Palveluseteli on yksi keino järjestää julkisia sosiaali- ja terveyspalveluja yksityisten palvelujen tuottajien avulla. Muita kunnallisten palvelujen järjestämistapoja ovat kuntien ja kuntayhtyminen oma tuotanto ja palvelujen hankkiminen ostopalveluina julkisilta tai yksityisiltä palvelujen tuottajilta.
Palvelusetelilain tavoitteena on lisätä asiakkaan valinnan mahdollisuuksia, parantaa palvelujen saatavuutta, monipuolistaa palvelutuotantoa sekä edistää kuntien, elinkeinotoimen ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä. Kotona annettavissa palveluissa käytettävien palvelusetelien arvosta säädettäisiin edelleen sosiaalihuoltolaissa ja kansanterveyslaissa.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1. kesäkuuta 2009.
Kunta määrittelisi palvelusetelin arvon kohtuulliseksiKunnilla olisi velvollisuus tiedottaa asiakkaille palvelusetelin arvon ja omavastuun määräytymisestä, palvelujen tuottajien hinnoittelusta ja asiakasmaksuista sekä neuvoa asiakkaita palvelusetelien käytössä. Palvelusetelin antaessaan kunta myöntäisi asiakkaalle sitoumuksen kustannusten korvaamisesta kunnan ennalta määräämään arvoon asti.
Jos asiakas kieltäytyisi palvelusetelin vastaanottamisesta kunnan järjestämisvastuulla olevissa palveluissa, kunnan pitäisi ohjata asiakas muulla tavoin järjestettyjen kunnallisten palvelujen piiriin.
Palvelusetelin arvo olisi määrättävä kohtuulliseksi, jotta asiakas voisi käytännössä valita palvelusetelin palvelun toteuttamismuodoksi. Asiakasmaksulailla maksuttomiksi säädettyjen palvelujen kohdalla palvelusetelin arvo määrättäisiin sellaiseksi, ettei asiakas joutuisi maksamaan palvelusta. Poikkeuksena olisivat lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineet. Niissä palvelusetelin valinneelle asiakkaalle jäisi maksuosuutta, jos hän hankkisi apuvälineen, joka olisi kalliimpi kuin hänen yksilöllistä tarvettaan vastaavaa tavanomainen apuväline.
Kunnalla olisi mahdollisuus määritellä palvelusetelin arvo yksittäistapauksissa korkeammaksi, jos asiakkaan toimeentulon edellytykset vaarantuisivat asiakkaan maksettavaksi jäävän omavastuuosuuden vuoksi.
Palvelusetelijärjestelmä tuo onnistuessaan kustannussäästöjäPalvelusetelijärjestelmän käyttöönotto lisää jonkin verran kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen hallintokustannuksia. Onnistuneen käyttöönoton on kuitenkin arvioitu lisäävän tuottavuutta ja tuovan kustannussäästöjä.
Asiakkaan maksettavaksi tulevat osuudet palvelun hinnasta voivat vaihdella riippuen asiakkaan tuloista ja palvelusetelin muodosta. Kunnat päättävät palvelusetelin käyttöönoton laajuudesta ja muodosta, joten erot toiminnan järjestämisessä ja toteuttamisessa voivat olla kuntien välillä merkittäviä.
LisätietojaYlitarkastaja Virpi Vuorinen puh. (09) 160 73759
Johtaja Eija Koivuranta puh (09) 160 74350