Pensionsskyddet för sjömän blir enhetligt med andra arbetspensioner
Pensionsåldern för en stor del av sjöfararna är redan nu 63-68 år, så ändringen av pensionsåldern skulle i praktiken gälla endast en del av de sjöfarare som för tillfället är i arbete. En enhetlig pensionsålder skulle samtidigt innebära ett slopande av högre tillväxtprocenter i samband med lägre pensionsålder. Dessutom skulle pensionsförsäkringspremien för sjöfarare minskas till samma nivå som inom det allmänna arbetspensionssystemet och premien för arbetsgivare skulle stiga. Staten skulle även i fortsättningen betala tillbaka arbetsgivarnas pensionsavgift i form av stöd för sjöfarten.
Även i sjömanspensionssystemet skulle man ta i bruk ett incitament för arbetsgivare i syfte att minska invalidpensionerna. Det skulle uppmuntra arbetsgivarna att ta hand om arbetstagarnas arbetsförmåga, eftersom ett lågt antal invalidpensioner skulle minska arbetsgivarens försäkringsavgift.
Efter övergångsperioden skulle man inom sjömanspensionssystemet slopa det begravningsunderstöd som har betalats till anhöriga till under 67-åriga sjöfarare som avlidit. Betydelsen av begravningsunderstödet har minskat i takt med att den genomsnittliga livslängden har ökat och den allmänna levnadsstandarden har blivit bättre. Inga andra lagstadgade pensionssystem omfattar begravningsunderstöd.
Ändringarna kring pensionsåldern och pensionens tillväxt skulle på lång sikt minska kostnaderna för sjömanspensionerna, av vilka staten för närvarande finansierar en tredjedel. Finansieringen skiljer sig från finansieringen inom det allmänna arbetspensionssystemet, som nästan helt utgörs av arbetstagarnas och arbetsgivarnas pensionsavgifter. Man skulle så småningom minska statens andel av sjömanspensionerna från nuvarande 33,3 procent till 29 procent.
Pensionssystemet för sjömän utgör en helhet tillsammans med beskattningen av sjöfarten och andra stödsystem. För att förbättra sjöfartens konkurrenskraft har staten till arbetsgivarna betalat tillbaka största delen av arbetsgivarnas obligatoriska socialförsäkringsavgifter i form av stöd för sjöfarten. Eftersom stödet för sjöfarten skulle höjas till följd av arbetsgivarnas högre pensionsförsäkringsavgifter, skulle staten inte längre betala sjöfartsstöd för alla andra socialförsäkringsavgifter som i nuläget ersätts. I fortsättningen skulle staten, utöver pensionsförsäkringsavgiften, endast betala stöd motsvarande arbetsgivarens olycksfallsförsäkringsavgift och arbetstagarnas förskottsskatt. Dessutom skulle man minska sjöarbetsinkomstavdraget i beskattningen, men den inkomst som sjöfararen får i handen skulle ändå stiga en aning tack vare den nuvarande ändringen av pensionsavgiften.
Utvecklingen av sjömanspensionssystemet grundar sig på de förslag som den arbetsgrupp som funderat på frågan framförde i juni.
Regeringen gav en proposition till riksdagen om ärendet torsdagen den 4 december. Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2016. Man skulle emellertid slopa utbetalningen av begravningsunderstöd först 2021, och ändringarna gällande pensionsåldern skulle träda i kraft först 2025.
Ytterligare informationdirektör Heli Backman, tfn 02951 63179, [email protected]
regeringssekreterare Hanna Tossavainen, tfn 02951 63181, [email protected]
På vår webbplats
Reform av sjömanspensionssystemet
]]>