Begränsningar i marknadsföring och prissättning av alkohol
Regeringen föreslog torsdagen den 10 maj lagen om ändring av alkohollagen för stadfästande. Förändringarna gäller begränsningar i prissättning och prisinformation gällande alkohol, reglerande av reklam och mer information till konsumenterna om alkoholens risker. Målet med förändringarna är att minska på och förebygga alkoholskador.
Det blir förbjudet att visa alkoholreklamer i televisionen mellan klockan 7-21 och i biosalonger då det visas filmer som är förbjudna för under 18-åringar.
Att erbjuda två eller flera förpackningar eller portioner alkohol till ett nedsatt pris i detaljhandeln eller vid serveringsställen blir också förbjudet. Förbud införs dessutom på utannonsering av nedsatta priser och så kallade ”happy hour”-priser utanför detaljhandels- och serveringsställen.
Alkoholförpackningarna måste vara försedda med en allmän varningstext på finska och svenska om alkoholens skadliga effekter och en kompletterande varningstext om risken för fosterskada.
Lagen träder i kraft den 1 januari 2008. Då det gäller varningstexterna träder lagen i kraft den 1 januari 2009. Regeringen skrider också till åtgärder för att granska nivån på alkoholskatten, framförallt då det gäller starka alkoholdrycker.
För mer information: regeringsråd Kari Paaso (09) 160 74018