Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Rundabordssamtalen i mars 2023 om befolkningspolitiken, familjepolitiken och nativiteten

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 20.4.2023 13.47 | Publicerad på svenska 21.4.2023 kl. 10.03
Typ:Nyhet

Social- och hälsovårdsministeriet ordnade rundabordssamtal om befolkningspolitiken, familjepolitiken och nativiteten den xx och xx mars 2023. Samtalen berörde Finlands förändrade befolkningsstruktur, olika faktorer som påverkar den och lösningar på de problem som finns.

Förändringarna i befolkningsstrukturen syns i vårt samhälle på flera sätt. Finlands befolkning har åldrats och åldrandet fortskrider i snabb takt. De låga födelsetalen påskyndar befolkningens åldrande ytterligare. Förändringarna i befolkningsstrukturen prövar hela samhällets sociala och ekonomiska hållbarhet. Genom rätt beslut kan man påverka befolkningsutvecklingen och dess följder. Det finländska samhället måste vara öppet för den ökande mångfalden och aktivt främja social och kulturell integration.

Deltagarna underströk att åtgärder måste vidtas i hela samhället och inom alla förvaltningsområden. Om vi ska lyckas påverka förändringen krävs det gemensamma och tvärsektoriella insatser. Detta gäller inte bara social- och hälsovårdspolitiken och familjepolitiken utan det krävs också till exempel utbildningspolitiska, sysselsättningspolitiska, invandringspolitiska och bostadspolitiska åtgärder.

Deltagarna lyfte fram vikten av beredskap och aktiv påverkan när det gäller befolkningsutvecklingen, främjande av likabehandling och systematiskt stärkande av de grundläggande och mänskliga rättigheterna inom alla politikområden. Vi måste också främja ett barn- och familjevänligt samhällsklimat, bekämpa segregering och beakta regionala skillnader i beslutsfattandet. Därtill är det viktigt att motarbeta ensamhet och främja samhörighet samt att öka alla befolkningsgruppers levnadsår med god hälsa och funktionsförmåga. En pensionspolitik som är rättvis för alla generationer, en rättvis fördelning av samhällets utgifter samt möjligheter att förena arbete, studier, familj och omsorgsansvar om anhöriga är också ytterst viktigt.

De låga födelsetalen och den minskande fruktsamheten påverkar kraftigt det finländska samhällets befolkningsstruktur och framtida hållbarhet. Det summerade fruktsamhetstalet är nu historiskt lågt och medelåldern bland förstföderskor och alla som föder barn har stigit. Den största delen av nedgången i nativiteten beror på att de föds allt färre första barn, men även det slutliga antalet barn minskar. Det barnantal som människor önskar är klart mindre är det som realiseras, och de låga födelsetalen hänger delvis ihop med förändringar som gäller parförhållanden.

Livslång barnlöshet har blivit vanligare i synnerhet bland dem som saknar utbildning på högre nivå. Det planerade och det realiserade antalet barn är högre bland dem som har utbildning på högre nivå och dem som har omfattande stödnätverk. Det finns olika sätt att få barn och detta bör erkännas (till exempel behandlingar mot ofrivillig barnlöshet och adoption). Antalet personer som inte vill ha barn har inte vuxit i Finland under de senaste årtiondena, men det finns flera olika orsaker som får människor att förhålla sig tveksamt till att skaffa barn. Det är bra att inse, att metoderna för att stödja människor att få sitt första barn och för att stödja dem som skaffar fler barn är olika, och att båda behövs.

Fattigdom och omsorgssvikt är vanligast i småbarnsfamiljer. Stödet till barnfamiljer och par är splittrat och de regionala skillnaderna är stora. När andelen personer utan familj ökar påverkar det behovet av  tjänster och stöd i alla livskeden.

För att främja nativiteten och att familjer får så många barn de vill ha behövs en mängd olika åtgärder inom olika områden och på olika nivåer i samhället. 

Barn- och familjevänlig politik

Under rundabordssamtalen konstaterades det att vi behöver en långsiktig och förtroendeskapande barn- och familjepolitik och en familjevänlig utbildnings- och sysselsättningspolitik. En del av denna helhet är barnvänliga högskolor och läroanstalter och stöd till studeranden för att avsluta studierna. 

Vi borde göra det lättare att förena arbete och familjeliv och fästa särskild uppmärksamhet vid personer som arbetar i skift eller har atypiska arbetsförhållanden.

Det är också viktigt att familjeledighetsreformen drivs vidare och att stärka en positiv och uppmuntrande diskurs kring olika slag av familjer och föräldraskap. Genom att se över barnbidraget kunde man särskilt stödja dem som skaffar sitt första barn. Befolkningsutvecklingen och familjerna bör också annars allvarligt beaktas i totalreformen av den sociala tryggheten, påminde deltagarna i rundabordssamtalen.

Att motverka unga vuxnas utslagning och stödja deras familjebildning

Flera av experterna som deltog i rundabordssamtalet framhöll att nyckeln till att främja unga vuxnas jämlikhet och familjebildning ligger i att förbättra välmåendet och trygga jämlika möjligheter i olika levnadsförhållanden och livssituationer för unga kvinnor och män. En positiv familjediskurs och att lyfta fram olika sätt att bilda familj i grundskolan och på andra stadiet stöder unga vuxnas positiva attityder till att bilda familj. 

För att bryta den onda cirkeln av utsatthet och livslång barnlöshet måste tjänsterna till unga effektiveras som helhet. Man bör särskilt förebygga att unga män marginaliseras i studie- och arbetslivet. Diskriminering på grund av graviditet måste förhindras och vi måste utveckla stödet för barnlösa vuxnas parförhållanden och andra  relationer.

Utveckling av barn- och familjeorienterade tjänster, tillgänglighet och verksamhet med låg tröskel

Vid rundabordssamtalen ansågs det viktigt med gemensamma mål och mätare för reformen av tjänsterna för barnfamiljer och unga i kommunerna och välfärdsområdena. Högklassig och tillgänglig småbarnspedagogik är av avgörande betydelse. Föräldrar som arbetar kvällstid, nattetid och på veckosluten bör stödjas genom att utökad skiftesvård och möjlighet till vård av små skolelever på kvällar och veckoslut. 

Diskussionsdeltagarna lyfte fram behovet att reformera mödra- och barnrådgivningen så att den motsvarar de nya utmaningar som dagens familjer möter. Förslaget om social- och hälsovårdstjänster som kommer hem till familjerna fick understöd. I dessa ingår bland annat hemservice för barnfamiljer och rådgivning i hanteringen av vardagen som en del av samarbetet mellan kommunerna och välfärdstjänsterna i syfte att främja invånarnas välfärd. Dessa skulle gynnas av ett omfattande lokalt verksamhetsnätverk. Även kamratstödet bör utnyttjas mer systematiskt vid sidan av tjänsterna.

Familjernas mångfald och eventuella behov av särskilt stöd ska identifieras och beaktas i alla tjänster och de ska samlas till ett kundorienterat nätverk. För att snabbt stöd ska finnas att tillgå smidigt är det nödvändigt att införa ett rådgivningsnummer och en chatt som är öppen dygnet runt för spädbarns- och barnfamiljer, med beaktande av den tredje sektorns nuvarande hjälptelefoner och chattjänster. Dessutom ska också olika former av stöd för föräldraskap och parrelationer beaktas.

Organisationernas stöd för diskussioner om familjebildning och barnaskaffande bör stödjas. Varje välfärdsområde ska ha ett nätverksbaserat familjecenter där även aktörer inom tredje sektorn deltar vid sidan om de offentliga tjänsterna. De tjänster som organisationerna erbjuder ska samlas på gemensamma elektroniska plattformar som upprätthålls av familjecentren.

Mer fertilitets- och sexualrådgivning, bättre förlossningssäkerhet, utveckla behandlingarna mot barnlöshet och en enklare adoptionsprocess

Vid rundabordssamtalen ansågs det viktigt att göra individuell fertilitetsrådgivning till en del av de befintliga tjänsterna samt att uppdatera och trygga den sexualupplysning och emotionella fostran som skolor och läroanstalter erbjuder. Programmet för sexuell och reproduktiv hälsa ska uppdateras så att fertilitetsrådgivningen inkluderas och anpassas till olika ålders- och livssituationer. Det är också viktigt att stärka förlossningssäkerheten, erbjuda stöd till dem som lider av förlossningsrädsla och vid behov utveckla vårdvägen och erbjuda psykosocialt stöd till dem som fått missfall.

Diskussionsdeltagarna ansåg att resurserna för barnlöshetsbehandlingar bör höjas så att de motsvarar efterfrågan och att lika tillgång till vård och vård i rätt tid ska tryggas inom den offentliga sektorn. Kriterierna för tillgång till vård bör uppdateras och förenhetligas i enlighet med det nuvarande behovet. Assisterad befruktning ska i princip vara avgiftsfritt, och  psykosocialt stöd ska kopplas till behandlingen. Dessutom ska behandlingarna kunna samordnas med arbetslivet. Beredningen för att möjliggöra icke-kommersiellt surrogatmoderskap och fastställa kriterier bör fortsätta utgående från justitieministeriets utredning.

När det gäller adoptioner betonade rundabordsforumet vikten av att sörja för en fungerande adoptionstillståndsförvaltning samt för en smidig och modern adoptionsrådgivning. Stödet till familjerna under och efter adoptionen bör ökas och adoptionsbidraget ses över i enlighet med de ökade kostnaderna. Transparensen i adoptionsprocessen och kostnaderna som orsakas av den bör ökas. Utgångspunkten bör vara att adoptionstjänsten ska vara offentligt finansierad. Rundabordsforumet lyfte också fram möjligheten att stärka och öka samarbetet kring internationell adoption på sådana ställen där adoptioner behövs.

Helsingfors, april 2023

Heikki Hiilamo, forskningsprofessor, Institutet för hälsa och välfärd
Susanna Hintsala, verksamhetsledare, Kehitysvammaliitto ry
Mikko Hulkkonen, välfärdsdirektör, Rusko kommun
Esa Iivonen, ledande sakkunnig, Mannerheims Barnskyddsförbund rf
Marika Jalovaara, professor, Åbo universitet 
Reija Klemetti, förskningschef, Institutet för hälsa och välfärd
Tuomas Kurttila, Helsingfors Mödrahem rf.
Johanna Laisaari, generalsekreterare, den nationella barnstrategin
Suvi Laru, verksamhetsledare, Parisuhdekeskus Kataja ry
Tiina-Maria Levamo, ledande sakkunnig, Rädda Barnen rf 
Anna Moring, ledande sakkunnig, Stjärnfamiljer rf
Tiina Ristikari, forskningsprofessor, Itla
Anna Rotkirch, forskningsdirektör, Institutet för befolkningsforskning, Befolkningsförbundet rf
Piia Savio, verksamhetsledare, Lapsettomien yhdistys Simpukka ry
Ulla Siimes, verksamhetsledare, Centralförbundet för Barnskydd
Tuula Stark, jurist, Valvira
Markus Söderlund, verksamhetsledare, Våra Gemensamma Barn rf
Sanna Välimäki, verksamhetsledare, Kasper - Kasvatus- ja perheneuvonta ry

adoption barn barnlöshet befolkningspolitik befolkningsstruktur familjer nativitet ungdomar
Tillbaka till toppen

Populära innehåll

Avgiftstak för hälso- och sjukvården

Avgifter för social- och hälsovård

Karta över välfärdsområdena

Välfärdsområden

Vårdgarantin

Lagstiftningen om social- och hälsovården

Funktionshinderservice

Klient- och patientavgifter

Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 

Utkomststöd

Hemvård

Barnskydd

Tjänster och förmåner för äldre

Aktuellt

Aktuellt

Pressmeddelanden och nyheter

Kolumner

Beställ material

Begäran om utlåtande

Lediga befattningar

Information om ministeriet

Ministrar

Ministeriet

Kontaktinformation

Till medierna

Ministeriet som arbetsplats

Nätfakturaadress

 

Information på stm.fii

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Social- och hälsovårdsministeriet, länk till framsida

Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
statsradet.fi
stm.fi Social- och hälsovårdsministeriet - Alla skall ha rätt till ett hälsosamt och tryggt liv
fimea.fi Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområde
stuk.fi Strålsäkerhetscentralen
thl.fi Institutet för hälsa och välfärd
ttl.fi Arbetshälsoinstitutet
tyosuojelu.fi Arbetarskyddsförvaltningen
valvira.fi Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
          • EHDS-förordningen
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Utvecklandet av arbetslivet
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
        • En jämnare fördelning av familjeledigheten är ofta det bästa för hela familjen
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Alla projekt och arbetsgrupper
    • Arbetslivsprogram 2023–2027
      • Programmet för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Barnstrategi
    • Husläkarprogrammet
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Klient- och patientsäkerhetsstrategin
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Nationella försöket med valfrihet för 65 år fyllda
      • Vanliga frågor och svar om försöket med valfrihet för 65 år fyllda
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Nationell servicereform
    • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
      • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
      • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
      • Attraktivare arbetsplatser i välfärdsområdena genom coachning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Reform av läkemedelsärenden
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi