Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Pyöreä pöytä maaliskuussa 2023: Väestönkehitykseen on varauduttava ja vaikutettava

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 20.4.2023 13.47
Tyyppi:Uutinen

Sosiaali- ja terveysministeriö järjesti väestö- ja perhepolitiikkaa sekä syntyvyyttä pohtineet pyöreän pöydän keskustelut 2 ja 7. maaliskuuta 2023. Pyöreän pöydän keskusteluissa käsiteltiin Suomen väestörakenteen muutosta ja siihen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä sekä pohdittiin vaihtoehtoisia ratkaisuja.

Pyöreän pöydän keskusteluissa todettiin, että väestörakenteen muutos näkyy yhteiskunnassamme monin tavoin. Suomen väestö on ikääntynyt, ja ikääntyminen jatkuu nopeana. Matala syntyvyys kiihdyttää väestön ikääntymistä entisestään. Väestörakenteen muutos haastaa koko yhteiskunnan sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden. Päätöksenteolla voidaan vaikuttaa väestönkehitykseen ja sen seurauksiin. Suomalaisen yhteiskunnan on oltava avoin lisääntyvälle moninaisuudelle ja edistettävä aktiivisesti sosiaalista ja kulttuurista integraatiota.

Keskustelujen osanottajat korostivat, että toimenpiteitä muutoksiin vastaamiseksi on tehtävä koko yhteiskunnassa ja kaikilla hallinnonaloilla; onnistuminen edellyttää laajaa yhteistä ja poikkihallinnollista työtä. Olennaista on sosiaali-, terveys- ja perhepolitiikan lisäksi esimerkiksi koulutus-, työllisyys-, maahanmuutto- ja asuntopoliittiset toimet.

Keskustelussa korostui väestönkehitykseen varautuminen ja vaikuttaminen, yhdenvertaisuuden edistäminen sekä perus- ja ihmisoikeuksien systemaattinen vahvistaminen kaikissa politiikoissa. Onnistuminen edellyttää myös lapsi- ja perhemyönteisen yhteiskunnallisen ilmapiirin edistämistä, segregaation laaja-alaista torjumista ja alueellisten erojen huomioimista päätöksenteossa. 

Lisäksi on tavoiteltava yksinäisyyden torjumista ja yhteisöllisyyden edistämistä sekä terveiden ja toimintakykyisten elinvuosien lisäämistä kaikissa väestöryhmissä. Eri sukupolville oikeudenmukainen eläkepolitiikka, yhteiskunnan kustannusten oikeudenmukainen jakautuminen sekä mahdollisuudet sovittaa yhteen työ, opiskelu, perhe ja erilaiset hoivavastuut ovat olennaisen tärkeitä.

Matala syntyvyys ja pienenevät lapsiluvut vaikuttavat vahvasti suomalaisen yhteiskunnan väestörakenteeseen ja tulevaisuuden kestävyyteen. Kokonaishedelmällisyysluku on nyt historiallisen pieni, ja sekä ensi- että kaikkien synnyttäjien keski-ikä on noussut. Valtaosa syntyvyyden laskusta liittyy siihen, että ensimmäisiä lapsia syntyy aikaisempaa vähemmän, ja myös lopulliset lapsiluvut pienenevät. Ihmisten toivomat lapsiluvut ovat selvästi toteutuneita suurempia, ja matala syntyvyys on osittain yhteydessä parisuhteissa tapahtuneisiin muutoksiin.

Elinikäinen lapsettomuus on yleistynyt ennen kaikkea heillä, joilla ei ole korkea-asteen koulutusta. Suunniteltu ja toteutunut lapsiluku on puolestaan korkeampi heillä, joilla on korkea koulutus ja laajat tukiverkostot. Lasten saamiseksi on erilaisia tapoja, jotka tulee tunnistaa (esimerkiksi lapsettomuushoidot ja adoptio). Lapsia haluamattomien ihmisten joukko Suomessa ei ole vuosikymmeneen kasvanut, mutta monet erilaiset syyt saavat ihmiset epäröimään lasten hankkimista. On hyvä tunnistaa, että ensimmäisen ja seuraavien lasten saamista tukevat keinot poikkeavat osin toisistaan, ja molempia tarvitaan.

Tulo- ja hoivaköyhyys ovat yleisimpiä pienten lasten perheissä. Lapsiperheiden ja pariskuntien saama tuki on sirpaleista, ja sen alueellinen vaihtelu on suurta. Perheettömien osuuden kasvu vaikuttaa palvelujen ja tuen tarpeeseen ihmisen elämänkulun kaikissa vaiheissa.

Syntyvyyden kasvun ja ihmisten itse toivomien lapsilukujen edistämiseen tarvitaan monia erilaisia toimenpiteitä suomalaisen yhteiskunnan eri toiminta-alueilla ja -tasoilla. 

Lapsi- ja perhemyönteinen politiikka

Pyöreän pöydän keskusteluissa todettiin, että tarvitsemme pitkäjänteistä, luottamusta luovaa lapsi- ja perhepolitiikkaa sekä perhemyönteistä koulutus- ja työllisyyspolitiikkaa. Yksi osa tätä kokonaisuutta ovat lapsiystävälliset korkeakoulut ja oppilaitokset sekä opiskelijoiden tukeminen opintojen loppuunsaattamisessa. 

Työn ja lapsiperheen yhteensovittamista tulee helpottaa ja huomiota kiinnittää etenkin vuorotyössä käyviin sekä epätyypillisissä työsuhteissa oleviin.

On myös tärkeää jatkaa perhevapaauudistusta ja edistää sen toimeenpanoa sekä vahvistaa myönteistä ja kannustavaa puhetta erilaisista perheistä ja moninaisesta vanhemmuudesta. Näkemys pyöreässä pöydässä oli, että väestönkehitys ja perheet olisi muutoinkin vahvasti huomioitava sosiaaliturvan kokonaisuudistuksessa ja että uudistamalla lapsilisää voitaisiin tukea varsinkin ensimmäisen lapsen saamista. 

Nuorten aikuisten syrjäytymisen torjuminen ja perheellistymisen edistäminen

Moni pyöreän pöydän keskusteluun osallistunut asiantuntija esitti, että avain nuorten aikuisten yhdenvertaisuuden ja perheellistymisen edistämiseen on nuorten naisten ja miesten hyvinvoinnin ja tasa-arvoisten mahdollisuuksien parantaminen eri elinoloissa ja elämäntilanteissa. Myönteinen perhepuhe ja erilaisten perheellistymisen tapojen esiin tuominen peruskoulusta ja toisen asteen opinnoista alkaen tukee nuorten aikuisten myönteistä suhtautumista lapsiperheen perustamiseen. 

Polarisaatiota aiheuttavan kehän eli huono-osaisuuden ja elinikäisen lapsettomuuden yhteen kietoutumisen purkaminen edellyttää nuorten palvelujen tehostamista ja niiden vaikuttavuuden vahvistamista ehjänä kokonaisuutena. Erityisesti on ehkäistävä nuorten miesten syrjäytymistä koulutuksesta ja työelämästä. Raskaussyrjintää on torjuttava, ja myös nuorten, lapsettomien aikuisten pari- ja ihmissuhteiden tukea on kehitettävä.

Palvelujen lapsi- ja perhelähtöisyyden, saavutettavuuden ja matalan kynnyksen toimintamuotojen kehittäminen

Pyöreän pöydän keskusteluissa pidettiin tärkeinä yhteisiä tavoitteita ja mittareita lapsiperheiden ja nuorten palvelujen uudistamiselle kunnissa ja hyvinvointialueilla. Laadukkaat ja saavutettavat varhaiskasvatuspalvelut ovat avainasemassa. Ilta-, yö- ja viikonlopputöitä tekeviä vanhempia olisi tuettava vuorohoidon lisäämisellä sekä pienten koululaisten ilta- ja viikonloppuhoito mahdollistamalla. 

Keskusteluissa nousi esiin tarve uudistaa neuvolaa vastaamaan nykyperheen muuntuviin haasteisiin. Ajatus perheisiin jalkautuvista palveluista sai kannatusta. Näihin sisältyisivät mm. lapsiperheiden kotipalvelu ja arjen hallinnan ohjaus osana asukkaiden hyvinvoinnin edistämiseen tähtäävää yhteistyötä kuntien ja hyvinvointialueiden kesken ja laajaa paikallista toimintaverkostoa hyödyntäen. Myös vertaistukea olisi hyödynnettävä nykyistä systemaattisemmin palvelujen ohella.

Perheiden monimuotoisuus ja mahdolliset erityisen tuen tarpeet olisi tunnistettava ja huomioitava kaikissa palveluissa, jotka olisi koottava asiakaslähtöiseksi verkostoksi. Jotta nopeaa tukea olisi joustavasti saatavilla, on tarpeen ottaa käyttöön ympärivuorokautinen neuvontanumero ja -chat vauva- ja lapsiperheille huomioiden kolmannen sektorin nykyiset auttavat puhelimet ja chat -kanavat. Lisäksi on huomioitava myös vanhemmuuden ja parisuhteen tuen eri muodot.

Vahvistetaan järjestöjen tarjoamaa tukea ihmisten perheellistymistä ja lasten hankkimista koskeviin pohdintoihin. Jokaisella hyvinvointialueella tulee olla verkostomainen perhekeskus, jossa ovat mukana julkisten palveluiden lisäksi kolmannen sektorin toimijat. Järjestöjen tarjoamat palvelut on koottava perhekeskusten ylläpitämille yhteisille sähköisille alustoille.

Hedelmällisyys- ja seksuaalineuvonnan ja synnytysturvallisuuden lisääminen, lapsettomuushoitojen kehittäminen sekä adoptioprosessin selkeyttäminen

Pyöreän pöydän keskusteluissa pidettiin tärkeänä tuoda yksilöllinen, eri ikä- ja elämäntilanteisiin sopiva hedelmällisyysneuvonta ja -ohjaus osaksi olemassa olevia palveluja sekä ajantasaistaa ja turvata koulujen ja oppilaitosten tarjoama seksuaali- ja tunnekasvatus. On myös tärkeää vahvistaa synnytysturvallisuutta, tarjota tukea synnytyspelkoisille ja kehittää tarvittaessa hoitopolkua ja tarjota psykososiaalista tukea keskenmenon kokeneille.

Keskustelujen osallistujat esittivät, että lapsettomuushoitoihin tulee taata niiden kysyntää vastaavat resurssit, ja hoitojen yhdenvertainen saatavuus ja oikea-aikaisuus on turvattava julkisella sektorilla. Hoitoon pääsyn kriteerit on tarpeen päivittää ja yhdenmukaistaa nykyisen tarpeen mukaiseksi. Hedelmöityshoitojen tulisi lähtökohtaisesti olla maksuttomia, ja niihin tulisi kytkeä myös psykososiaalista tukea. Lisäksi hoitoja on kyettävä sovittamaan yhteen työelämän kanssa. Valmistelua ei-kaupallisten sijaissynnytysten mahdollistamiseksi ja kriteerien määrittelemiseksi on jatkettava oikeusministeriön selvityksen pohjalta.

Adoptioiden osalta pyöreä pöytä korosti huolehtimista toimivasta adoptiolupahallinnosta sekä adoptioneuvonnan sujuvuudesta ja ajanmukaisuudesta. Adoption aikaista ja jälkeistä tukea perheille olisi oltava saatavilla ja adoptiotuki olisi päivitettävä lisääntyvien kustannusten mukaiseksi. Adoptioprosessin ja siitä aiheutuvien kulujen läpinäkyvyyttä tulisi lisätä, ja lähtökohtana tulisi olla adoptiopalvelun julkinen rahoittaminen. Pyöreä pöytä nosti esiin myös mahdollisuuden vahvistaa kansainvälisen adoption yhteistyötä ja lisätä sitä siellä missä adoptioita tarvitaan.

Helsingissä huhtikuussa 2023

Heikki Hiilamo, tutkimusprofessori, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Susanna Hintsala, toiminnanjohtaja, Kehitysvammaliitto ry
Mikko Hulkkonen, hyvinvointijohtaja, Ruskon kunta
Esa Iivonen, johtava asiantuntija, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry
Marika Jalovaara, professori, Turun yliopisto 
Reija Klemetti, tutkimuspäällikkö, THL
Tuomas Kurttila, Helsingin ensikoti ry
Johanna Laisaari, pääsihteeri, kansallinen lapsistrategia
Suvi Laru, toiminnanjohtaja, Parisuhdekeskus Kataja ry
Tiina-Maria Levamo, johtava asiantuntija, Pelastakaa Lapset ry 
Anna Moring. johtava asiantuntija, Monimuotoiset perheet -verkosto
Tiina Ristikari, tutkimusprofessori, Itla
Anna Rotkirch, tutkimusjohtaja, Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto r.y.
Piia Savio, toiminnanjohtaja, Lapsettomien yhdistys Simpukka ry
Ulla Siimes, toiminnanjohtaja, Lastensuojelun Keskusliitto
Tuula Stark, lakimies, Valvira
Markus Söderlund, toiminnanjohtaja, Yhteiset Lapsemme ry
Sanna Välimäki, toiminnanjohtaja, Kasper - Kasvatus- ja perheneuvonta ry

adoptio lapset lapsettomuus nuoret perheet syntyvyys väestöpolitiikka väestörakenne
Tillbaka till toppen

Populära innehåll

Avgiftstak för hälso- och sjukvården

Avgifter för social- och hälsovård

Karta över välfärdsområdena

Välfärdsområden

Vårdgarantin

Lagstiftningen om social- och hälsovården

Funktionshinderservice

Klient- och patientavgifter

Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 

Utkomststöd

Hemvård

Barnskydd

Tjänster och förmåner för äldre

Aktuellt

Aktuellt

Pressmeddelanden och nyheter

Kolumner

Beställ material

Begäran om utlåtande

Lediga befattningar

Information om ministeriet

Ministrar

Ministeriet

Kontaktinformation

Till medierna

Ministeriet som arbetsplats

Nätfakturaadress

 

Information på stm.fii

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Social- och hälsovårdsministeriet, länk till framsida

Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
statsradet.fi
stm.fi Social- och hälsovårdsministeriet - Alla skall ha rätt till ett hälsosamt och tryggt liv
fimea.fi Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområde
stuk.fi Strålsäkerhetscentralen
thl.fi Institutet för hälsa och välfärd
ttl.fi Arbetshälsoinstitutet
tyosuojelu.fi Arbetarskyddsförvaltningen
valvira.fi Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
          • EHDS-förordningen
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Utvecklandet av arbetslivet
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
        • En jämnare fördelning av familjeledigheten är ofta det bästa för hela familjen
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Alla projekt och arbetsgrupper
    • Arbetslivsprogram 2023–2027
      • Programmet för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Barnstrategi
    • Husläkarprogrammet
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Klient- och patientsäkerhetsstrategin
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Nationella försöket med valfrihet för 65 år fyllda
      • Vanliga frågor och svar om försöket med valfrihet för 65 år fyllda
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Nationell servicereform
    • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
      • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
      • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
      • Attraktivare arbetsplatser i välfärdsområdena genom coachning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Reform av läkemedelsärenden
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi