Klient- och patientsäkerhetsstrategin: För en hållbar säkerhetskultur
Visionen i klient- och patientsäkerhetsstrategin är att Finland år 2026 ska vara ett modelland inom klient- och patientsäkerhet – vi undviker skador som går att undvika.
Det innebär att vi tar i bruk rekommendationer som baserar sig på bästa tillgängliga forskningsrön så att de gagnar yrkespersoner, patienter och klienter i alla organisationer och på alla verksamhetsnivåer.
Vad betyder klient- och patientsäkerhet?
Klient- och patientsäkerheten avser de principer och funktioner hos personer och organisationer som verkar inom social- och hälsovården genom vilka säkerheten för vård och tjänster garanteras och klienter eller patienter skyddas mot skador.
Säkerheten i vården och tjänsterna är en del av kvalitetshelheten inom social- och hälsovården.
Klient- och patientsäkerheten innefattar också säkerheten i användningen av lokaler, utrustning, informationssystem, förnödenheter och läkemedel.
Hur har strategin beretts?
För verkställandet av strategin ansvarar flera olika organisationer, bland annat Institutet för hälsa och välfärd THL, Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira och Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet Fimea. Klient- och patientsäkerhetscentret i Österbottens välfärdsområde stöder verkställandet av strategin.
Enligt den halvtidsöversyn av strategin som blev klar vid utgången av 2024 har en stor del av målen förverkligats.
Mer information
Sanna-Maria Kivivuori, medicinalråd
social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården / APO, Enheten för klienter och personal / ASI Telefon:0295163082 E-postadress: [email protected]