Vanliga frågor och svar om försöket med valfrihet för 65 år fyllda
-
Försöket går ut på att 65 år fyllda ska få gå till en privatläkare för en självrisk som motsvarar patientavgiften inom den offentliga hälso- och sjukvården (cirka 28 euro). De får välja läkare och vårdplats själva. De får också ersättning för 50 procent för de särskilt fastställda, vanligaste undersökningarna.
-
Syftet med försöket är att förbättra 65 år fyllda personers tillgång till hälso- och sjukvårdstjänster inom primärvården, stärka kundernas valfrihet och göra det möjligt att på jämlikare villkor söka sig också till privat vård, som kan bidra till att minska välfärdsområdenas belastning. Syftet är också att utveckla FPA-ersättningarna (bl.a. försök med pristak) och att öka ersättningarnas effekt som en del av hälso- och sjukvårdshelheten.
-
Inom försöket ersätts allmänläkarbesök inom den offentliga hälso- och sjukvården hos de tjänsteproducenter som har ett avtal med FPA. Ersättning fås genast på vårdcentralen genom att visa FPA-kortet eller identitetsbevis. Ersättningen för läkarbesöket avdras på vårdcentralen direkt från läkaravgiften.
Kunden behöver endast betala självrisken, som är högst lika stor som kundavgiften inom den offentliga hälso- och sjukvården (cirka 28 euro). Tjänsteproducenterna får inte ta ut några separata expeditonsavgifter eller andra motsvarande serviceavgifter. Ersättning fås också för de undersökningar som läkaren ordinerar och för hälften av avgiften för de prover som tas.
-
Kunden får ersättning för de vanligaste undersökningarna och proverna till 50 procent av den avgift som har ett pristak.
De undersökningar som försöket gäller är till exempel blodprover, urinprover och bilddiagnostiska undersökningar. FPA för en separat förteckning över de undersökningar som ersätts.
-
Ersättning för läkararvode kan fås både för besök på vårdcentral och för distansmottagning via videoförbindelse och telefon.
-
Regeringspropositionen har uppdaterats så, att kundens självriskandel beaktas som övriga grundutgifter vid beviljande av grundläggande utkomststöd.
-
Med pristaket fastställs maximipris för läkarbesök, undersökningar och provtagning. Det pris som tjänsteproducenten fastställer för den tjänst som den erbjuder får alltså inte överstiga pristakets pris. Priset på tjänsten får också vara lägre än pristaket, och då är det kunden som gagnas av det lägre priset i och med att självriskandelen blir mindre.
-
Per kalenderår ersätts tre besök hos läkare. I fråga om år 2025 ersätts två besök. När det gäller undersökningar ersätts de enligt högst tre ordinationer eftersom det endast är de undersökningar som ordineras av läkare som ersätts inom försöket.
-
De hälso- och sjukvårdstjänster som omfattas av försöket erbjuds befolkningen i 65 år ålder och äldre därför att den här åldersgruppen har både högre sjukfrekvens och större behov av hälso- och sjukvårdstjänster. Äldre använder huvudsakligen den offentliga hälso- och sjukvården, och de har inte tillgång till företagshälsovård. De har också sämre möjligheter att teckna privat sjukförsäkring.
Försöket finansieras med en separat tilläggsfinansiering och försämrar således inte andras tillgång till tjänsterna. Försöket kan också minska belastningen på de offentliga hälso- och sjukvårdstjänsterna och på det sättet förbättra tillgången också till de tjänster som välfärdsområdet erbjuder.
-
Propositionen får inga konsekvenser för de övriga FPA-ersättningarna, utan de kommer att betalas som förut. En person som fyllt 65 år kan också få andra ersättningar av FPA, men inte för samma läkarbesök som ersätts med en FPA-ersättning som hör till försöket. En 65 år fylld person som till exempel behöver besöka en specialläkare kan söka sig till en specialläkare och få en ersättning på 30 euro som motsvarar den allmänna taxan för besöket. De som redan har använt alla sina läkarbesök som omfattas av försöket kan trots det få en ersättning på 30 euro för läkarbesöken som motsvarar den allmänna taxan per besök.
-
Avsikten med försöket var att hitta en sådan ersättningsmodell där den andel som kunden måste betala är skälig. För undersökningar och prover fastställs dessutom pristak, vilket betyder att det är möjligt att få ersättning till 50 procent för dessa avgifter som har pristak.
Det har preliminärt uppskattats att till exempel ett typiskt laboratoriebesök med blodprover kostar cirka 15 euro för kunden. I besöksavgiften på cirka 28 euro ingår meddelandet och kommentarerna om provresultaten till kunden.
Ersättningsbeloppen och de undersökningar som ersätts och som ingår i förteckningen begränsas av den finansiering som reserverats för försöket. Att kunden måste betala en rimlig kostnad förhindrar å andra sidan att kunden ordineras onödiga undersökningar.
-
Förslaget bedöms inte i hög grad öka hälso- och sjukvårdspersonalens vilja att övergå från den offentliga sektorn till den privata hälso- och sjukvården. Tidsbegränsningen av försöket minskar antalet personer som kommer att övergå från den offentliga sektorn till den privata. På basis av marknadsdialogen kommer tjänsteproducenterna inte behöva rekrytera flera läkare som en följd av försöket.
-
Belastningen inom den offentliga primärvården i välfärdsområdena minskar eventuellt när en del av mottagningsbesöken i stället sker inom den privata hälso- och sjukvården. I och med det kan väntetiderna förkortas också inom den primärvård som ordnas av välfärdsområdena. Om tillgången till hälso- och sjukvårdstjänster förbättras och de försäkrade får snabbare tillgång till läkare, kan det minska behovet av jourbesök.
Effekterna kan variera mellan de olika välfärdsområdena eftersom även utbudet på privat vård varierar beroende på område.
-
Kunden får välja sin vårdplats och sin behandlande läkare själv. Det betyder att man kan välja att besöka samma läkare under hela försökstiden om man vill. Det COCI-index (Continuity of Care) som mäter vården kontinuitet allmänt sett är högre inom den privata sektorn än den offentliga.
Alla har inte behov av fortgående vård, utan behovet kan också vara sporadiskt och gälla hälsoproblem som kan lösas med ett eller två läkarbesök.
-
Kunden får enligt modellen välja sin vårdplats och sin behandlande läkare själv. Om man vill kan man välja att besöka samma läkare under hela försökstiden.
Genom försöket får man ny information om bl.a. befolkningens beteende och effekterna. Informationen kan utnyttjas vid beredningen av sådana husläkarmodeller som innebär att husläkaren kan arbete antingen inom den offentliga eller den privata sektorn. Genom försöket får man också information som bidrar till patient- och klientuppgifters och kunders smidiga rörelse mellan den privata och den offentliga sektorn (bl.a. remisspraxis). Den kan utnyttjas i framtiden vid beredningen av husläkarmodellen för att uppnå syftet med att undanröja hinder för sådana vårdstigar som sträcker sig över sektorsgränserna.
-
År 2025 uppskattas försöket öka FPA:s ersättningsutgifter med cirka 28,8 miljoner euro, och statens finansieringsandel av detta är cirka 14,8 miljoner euro. Under åren 2026 och 2027 uppskattas FPA:s ersättningsutgifter öka med cirka 86,5 miljoner euro per år, och statens finansieringsandel av detta är cirka 44,5 miljoner euro per år. Regeringen har reserverat sammanlagt 335 miljoner euro för åren 2024–2027 för statens finansiering för utvecklingsprojekt med FPA-ersättningar.
Vid beredningen av försöket bedömde man att antalet läkarbesök inom försöket kommer att uppgå till cirka 1 miljon per år. Man har dock i kalkylerna lämnat rum för reserveringar också för en större användning, och för att vid behov kunna använda den finansiering som reserverats för utvecklandet av FPA-ersättningar till något annat. Kostnadsökningen dämpas också genom begränsningen av antalet besök.
-
Pristaket begränsar priset så att priset på kundens läkarbesök kan vara högst cirka 28 euro. Kundens självrisk kan också vara lägre än 28 euro, om tjänsteproducenten erbjuder tjänsten till ett pris som är lägre än maximipriset. Försöket främjar således både kvalitetskonkurrensen och priskonkurrensen mellan tjänsteproducenterna. Kvalitetskonkurrensen kan till exempel leda till att man kan erbjuda längre mottagningstider. Under försöket kommer nyttan av konkurrensen mellan tjänsteproducenterna att gagna kunderna.