Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Asiantuntija-avusteinen huoltoriitojen sovittelu valtakunnalliseksi

Julkaisuajankohta 9.5.2014 12.10
Tyyppi:Tiedote N5-64557
Lakimuutokset voimaan 1.5.2014

Lait lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain, riita-asioiden sovittelusta ja sovinnon vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain 5 ja 10 §:n sekä sosiaalihuoltolain 17 §:n muuttamisesta ovat tulleet voimaan 1.5.2014. Niiden myötä vuoden 2011 alusta lukien osassa käräjäoikeuksia kokeiltu asiantuntija-avusteinen huoltoriitojen tuomioistuinsovittelu on tullut valtakunnalliseksi.

Uusi sovittelumalli on ainutlaatuinen, sillä sovittelu toteutetaan kahden eri ammattikunnan edustajan yhteistyönä. Huoltoriidan sovittelussa tuomarin avustajana toimii asiantuntija eli useimmiten lasten asioihin perehtynyt psykologi tai sosiaalityöntekijä.

Hallituksen esitys 186/2013 ja lakivaliokunnan mietintö LaVM 1/2014 vp löytyvät eduskunnan verkkosivuilta. Tarkempaa tietoa huoltoriitojen sovittelun periaatteista, käytännön kokemuksista ja sovittelukokeilun tuloksista saa hankkeen loppuraportista oikeusministeriön verkkosivuilta (Asiantuntija-avusteista huoltoriitojen sovittelua koskeva kokeilu käräjäoikeuksissa 1.1.2011-31.12.2013. Oikeusministeriön mietintöjä ja lausuntoja 25/2013).

Avioerot ja huoltoriidat

Suomessa noin 30 000 lasta kokee vuosittain vanhempiensa avioeron. Valtaosa, noin 90 prosenttia, lapsen huoltoa, tapaamisoikeutta ja elatusta koskevista järjestelyistä hoidetaan vanhempien välisellä sopimuksella, jonka sosiaalilautakunta vahvistaa. Osassa tapauksista vanhemmat eivät kuitenkaan pääse sopimukseen, jolloin riita voi päätyä tuomioistuimen ratkaistavaksi. Käräjäoikeuksissa käsitellään vuosittain 1 800-2 000 huoltoriitaa. Yli puolet niistä on uusintariitoja, joista osa muodostuu kroonistuneiksi konflikteiksi, joissa oikeutta käydään yhä uudelleen. Oikeudenkäynnit kestävät pitkään ja tuomioistuinten pyytämät olosuhdeselvitykset kuormittavat sosiaalitoimea.

Vanhempien riitely tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Saman eroperheen asioita käsitellään usein monissa eri viranomaisissa. Riidan keskellä elävät erolapset tarvitsevat usein hoidollista tukea ja apua. Konflikti heijastuu usein myös vanhempien hyvinvointiin ja työkykyyn.

Varhainen tuki kunnan palveluissa ehkäisee huoltoriitoja

Tuomioistuinsovittelu on tarkoitettu erityiseksi sovittelupalveluksi silloin, kun vanhemmille muissa eropalveluissa tarjottu apu on osoittautunut riittämättömäksi. Huoltoriitojen tuomioistuinsovittelulla ei siten ole tarkoitus korvata sosiaalitoimelle kuuluvia tehtäviä, vaan eroperheiden tuen ja huoltoriitojen sovittelun painopisteen tulee edelleen olla kunnallisissa peruspalveluissa. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että kunnat voivat tarjota riittävästi ja kohtuullisessa ajassa lastenvalvojan sopimuspalvelua, perheasiain sovittelua sekä muuta tukea erotilanteisiin.

Avioliittolain 5 luvun mukainen perheasiain sovittelu on tarkoitettu lapsiperheille, joissa vanhemmat miettivät eron mahdollisuutta, sekä eronneille, jotka ovat sopeutumassa uuteen elämäntilanteeseen. Sovittelupalvelujen saatavuus on tärkeää tilanteissa, joissa vanhemmat pohtivat alaikäisen lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevia kysymyksiä.

Vireillä olevassa sosiaalihuoltolain kokonaisuudistuksessa on tarkoitus siirtää lapsiperheiden palvelujen painopistettä erityispalveluista yleispalveluihin. Tavoitteena on madaltaa tuen hakemisen kynnystä ja turvata tarvittava tuki perheille ajoissa siten, että ongelmien kasaantuminen voitaisiin estää.

Sovittelukokeilun tuloksia

Sovittelukokeilu sai suuren suosion. Kahdessa vuodessa kokeilukäräjäoi-keuksissa tuli vireille yli 600 huoltoriitasovittelua. Varsinaiseen sovitteluun edenneissä asioissa 77 prosentissa saavutettiin joko kokonaissovinto (62 %) tai osasovinto (15 %). Sovittelu vähensi sosiaalitoimelle tehtyjä selvityspyyntöjä kokeilua edeltäneeseen aikaan verrattuna.

Uuden sovittelumenettelyn tavoitteet

Asiantuntija-avusteisen huoltoriitojen sovittelun tavoitteena on toimia lapsen edun toteuttavana, nopeana ja tehokkaana vaihtoehtona oikeudenkäynnille. Yhdistämällä kahden eri ammattikunnan asiantuntijuus voidaan vanhemmille tarjota samassa menettelyssä tukea sekä juridisten että psyykkisten eroon liittyvien konfliktien ratkaisemiseksi. Asiantuntija-avulla pyritään varmistamaan, että sovittelussa käsitellään lapsen edun kannalta keskeiset seikat ja että saavutetut sovinnot ovat lapsen edun mukaisia.

Huoltoriitojen tuomioistuinsovittelulla ei kuitenkaan ole tarkoitus korvata sosiaalitoimelle kuuluvia tehtäviä, vaan eropalveluiden ja huoltoriitojen sovittelun painopisteen tulee edelleen olla kunnallisissa peruspalveluissa. Tuomioistuinsovittelu on tarkoitettu erityiseksi sovittelupalveluksi silloin, kun vanhemmille muissa eropalveluissa tarjottu apu on osoittautunut riittämättömäksi . Tämän vuoksi on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että kunnat voivat tarjota riittävästi ja kohtuullisessa ajassa lastenvalvojan sopimuspalvelua, perheasiainsovittelua ja muuta eroauttamista.

Uuden sovittelumallin tavoitteena on lisääntyvien sovintojen myötä säästää sekä tuomioistuinten että sosiaalitoimen voimavaroja. Tämän tavoitteen saavuttaminen edellyttää kuitenkin sekä tuomioistuimilta että kunnilta panostusta uuteen menettelyyn.

Sovittelun vaikutukset lapsen etuun

Vanhempien sovinto parantaa monin tavoin lapsen hyvinvointia ja turvaa yleensä tuomioistuimen ratkaisua paremmin lapsen suhteen säilymisen kumpaankin vanhempaan. Asiantuntijan avulla voidaan huoltoriidan käsittelyyn tuoda lapsen edun kannalta keskeiset seikat. Sovittelussa voidaan käsitellä eroperheen tilannetta kokonaisuutena ja ratkaista monia sellaisia lapsen arkeen liittyviä kysymyksiä, joita ei voida käsitellä oikeudenkäynnissä.

Asiantuntijapalveluiden järjestäminen

Asiantuntijapalveluiden järjestämisestä vastaa se kunta, jonka alueella sijaitsee käräjäoikeuden hallinnollinen kanslia (Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta 17 b §). Järjestäjäkunnan ei kuitenkaan tarvitse tuottaa palveluita itse, vaan se voi tuottaa ne myös yhdessä muiden kuntien, kuntayhtymän tai sote-alueen kanssa tai ostaa ne yksityissektorilta. Järjestäjäkunta toimii kuitenkin aina asiantuntijapalveluiden organisoijana ja vastaa palveluista käräjäoikeuteen nähden.

Jos asiantuntija-avustajat tulevat eri kunnista, kunnan eri toimialueilta ja/tai yksityiseltä sektorilta, olisi hyvä sopia kaikille asiantuntija-avustajille yhteisestä, toimintaa koordinoivasta ja tukevasta henkilöstä. Tämä henkilö toimisi myös yhteyshenkilönä käräjäoikeuteen nähden.

Asiantuntija-avustajan käytön maksuttomuus sovittelun osapuolille

Kunnan osoittaman asiantuntija-avustajan käyttäminen on vanhemmille maksutonta.

Asiantuntijapalveluiden korvaaminen kunnille

Valtio korvaa kunnille asiantuntijapalveluiden tuottamisen. Korvaus maksetaan kiinteänä, istuntopäiväkohtaisena korvauksena ja poikkeuksellisesti tuntikorvauksena. Sillä korvataan se ajallinen työpanos, jonka kunta me-nettää, kun asiantuntija-avustajat työskentelevät tuomioistuimessa. Lisäksi maksetaan kulukorvauksia. Korvauksista säädetään tarkemmin asetuksella (VNA kunnalle maksettavasta korvauksesta asiantuntija-avustajan käyttämisestä huoltoriitojen tuomioistuinsovittelussa).

Korvaus asiantuntija-avustajan työstä maksetaan asiantuntijapalveluiden järjestäjäkunnalle riippumatta siitä, mikä taho palvelun tuottaa. Järjestäjäkunta huolehtii korvauksen maksamisesta palvelun tuottaneelle taholle sen mukaan kuin se on siitä sopinut.

Oikeusministeriö järjestää vastikkeetta asiantuntija-avustajiksi valituille sovittelukoulutusta ja myös täydentävää koulutusta. Näin lisääntynyttä ammatillista osaamista voidaan hyödyntää myös asiantuntija-avustajan perustyössä. Siten koulutus osaltaan korvaa kunnille palvelun järjestämisestä ja tuottamisesta aiheutuvaa rasitusta. Tavoitteena on järjestää koulutusta säännöllisin väliajoin.

Asiantuntija-avustajien pätevyys

Sovittelun tuloksellisuuden kannalta on olennaista, että asiantuntija-avustajat ovat päteviä ja kokeneita ammattilaisia. Asiantuntija-avustajana toimiminen edellyttää monipuolista ammattitaitoa ja osaamista.

Laissa säädetään, että asiantuntija-avustajalla tulee olla psykologin, lasten-psykiatrin tai sosiaalityöntekijän peruskoulutus tai muu soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Peruskoulutus ei kuitenkaan yksin tuota tarvittavaa asiantuntemusta, vaan asiantuntija-avustajalla tulee olla riittävä lisä- ja täydennyskoulutus, esim. perheterapeutin koulutus. Lisäksi asiantuntija-avustajalla tulee olla kokemusta työskentelystä eroperheiden kanssa.

Koska asiantuntija-avustaja toimii käräjäoikeudessa tuomarin avustajana, kunnan tulee avustajia valitessaan ottaa huomioon käräjäoikeuden toiveet avustajien osalta.

Kunta asiantuntija-avustajan työnantajana

Vaikka asiantuntijan työskentely tapahtuu pääasiassa käräjäoikeudessa, kunta säilyy silti asiantuntija-avustajan työnantajana.

Jotkut asiantuntija-avustajan tehtävät voidaan hoitaa myös tuomioistuimen ulkopuolella. Tällainen tehtävä on esimerkiksi henkilökohtainen keskustelu lapsen kanssa. Koska monissa tuomioistuimissa ei ole lapsen tapaamisen soveltuvia tiloja, keskustelu voidaan toteuttaa sosiaalitoimen tiloissa, mikäli siitä on sovittu kunnan kanssa. Toistaiseksi keskusteluja lasten kanssa on ollut hyvin vähän.

Muut tuomioistuimen ulkopuolella suoritettavat toimenpiteet ovat erittäin harvinaisia (esim. kotikäynti). Ennen kuin asiantuntija-avustaja voi ottaa tällaisen tehtävän, hänen tulee saada sille hyväksyntä työnantajaltaan, jotta esimerkiksi mahdolliset turvallisuusriskit voidaan tarkistaa etukäteen.

Asiantuntija-avustaja on esteellinen työskentelemään sovitteluasiakkaiden kanssa muissa työrooleissa sekä sovittelun aikana että sen jälkeen.

Uudenlaista yhteistyötä

Uuden sovittelumallin tehokas toteuttaminen edellyttää yhteistyötä käräjäoikeuden ja järjestäjäkunnan välillä. Sovittelijatuomareiden ja asiantuntija-avustajien säännölliset yhteiset palaverit auttavat kehittämään uutta menettelyä, mutta myös organisaatiotasolla olisi hyvä kokoontua vähintään kerran vuodessa.

Sovittelun joutuisuuden varmistaminen

Sovittelu tulee aloittaa viipymättä, kuuden viikon kuluessa sovittelun aloittamisesta lukien. Tähän tavoitteeseen pääseminen edellyttää myös kunnilta asiantuntija-avustajien työn hyvää organisointia ja päivystysjärjestelmän luomista yhteistyössä käräjäoikeuden kanssa.

Uuden menettelyn seuranta

Uuden sovittelumenettelyn toteutumisen seuraamiseksi ja menettelyn kehittämiseksi oikeusministeriö perustaa seurantaryhmän, jonka tehtäväksi tulee uuden sovittelumallin toimivuuden ja vaikuttavuuden seuranta sekä ehdotusten tekeminen menettelyn kehittämiseksi.

Lisätietoja

Projektipäällikkö Anna-Kaisa Aaltonen, oikeusministeriö
p. 050 52 71 760, [email protected]

Neuvotteleva virkamies Marjo Lavikainen, sosiaali- ja terveysministeriö
p. 0295 163 581, [email protected]

Hallitusneuvos Lotta Hämeen-Anttila, sosiaali- ja terveysministeriö
p. 0295 163 406, etunimi.sukunimi @stm.fi)

Kuntainfo
Tillbaka till toppen

Populära innehåll

Avgiftstak för hälso- och sjukvården

Avgifter för social- och hälsovård

Karta över välfärdsområdena

Välfärdsområden

Vårdgarantin

Lagstiftningen om social- och hälsovården

Funktionshinderservice

Klient- och patientavgifter

Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 

Utkomststöd

Hemvård

Barnskydd

Tjänster och förmåner för äldre

Aktuellt

Aktuellt

Pressmeddelanden och nyheter

Kolumner

Beställ material

Begäran om utlåtande

Lediga befattningar

Information om ministeriet

Ministrar

Ministeriet

Kontaktinformation

Till medierna

Ministeriet som arbetsplats

Nätfakturaadress

 

Information på stm.fii

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Social- och hälsovårdsministeriet, länk till framsida

Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
statsradet.fi
stm.fi Social- och hälsovårdsministeriet - Alla skall ha rätt till ett hälsosamt och tryggt liv
fimea.fi Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområde
stuk.fi Strålsäkerhetscentralen
thl.fi Institutet för hälsa och välfärd
ttl.fi Arbetshälsoinstitutet
tyosuojelu.fi Arbetarskyddsförvaltningen
valvira.fi Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
          • EHDS-förordningen
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Utvecklandet av arbetslivet
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
        • En jämnare fördelning av familjeledigheten är ofta det bästa för hela familjen
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Alla projekt och arbetsgrupper
    • Arbetslivsprogram 2023–2027
      • Programmet för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Barnstrategi
    • Husläkarprogrammet
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Klient- och patientsäkerhetsstrategin
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Nationella försöket med valfrihet för 65 år fyllda
      • Vanliga frågor och svar om försöket med valfrihet för 65 år fyllda
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Nationell servicereform
    • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
      • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
      • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
      • Attraktivare arbetsplatser i välfärdsområdena genom coachning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Reform av läkemedelsärenden
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi