Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Sosiaali- ja terveysministeriö
Navigation
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen Terveys- ja päihdehaittojen ehkäisy, osallisuus, tartuntataudit, ympäristöterveys
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelujärjestelmä ja vastuut, hyvinvointialueet, henkilöstö, asiakkaan asema, asiakasmaksut, lääkkeet
    • Toimeentulo Suomen sosiaaliturvajärjestelmä, tuet ja etuudet, eläketurva
    • Vakuutusasiat Vakuutustoiminta, pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset
    • Työelämä Työolot, työhyvinvointi, työterveyshuolto
    • Tasa-arvo Tasa-arvopolitiikka, samapalkkaisuus
    • EU ja kansainväliset asiat EU, pohjoismainen yhteistyö, WHO, YK, ILO
    • Rahoitus ja avustukset EU-rahoitus, valtionavustukset, terveyden edistämisen määrärahat
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Päätökset
  • Lausuntopyynnöt
  • Tapahtumat
  • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
  • Tilaa aineistoja
  • STM sosiaalisessa mediassa
  • Uutiskirjeet
  • Avoimet työpaikat
  • Kuntainfot
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Asiantuntija-avusteinen huoltoriitojen sovittelu valtakunnalliseksi

Julkaisuajankohta 9.5.2014 12.10
Tyyppi:Tiedote N5-64557
Lakimuutokset voimaan 1.5.2014

Lait lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain, riita-asioiden sovittelusta ja sovinnon vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain 5 ja 10 §:n sekä sosiaalihuoltolain 17 §:n muuttamisesta ovat tulleet voimaan 1.5.2014. Niiden myötä vuoden 2011 alusta lukien osassa käräjäoikeuksia kokeiltu asiantuntija-avusteinen huoltoriitojen tuomioistuinsovittelu on tullut valtakunnalliseksi.

Uusi sovittelumalli on ainutlaatuinen, sillä sovittelu toteutetaan kahden eri ammattikunnan edustajan yhteistyönä. Huoltoriidan sovittelussa tuomarin avustajana toimii asiantuntija eli useimmiten lasten asioihin perehtynyt psykologi tai sosiaalityöntekijä.

Hallituksen esitys 186/2013 ja lakivaliokunnan mietintö LaVM 1/2014 vp löytyvät eduskunnan verkkosivuilta. Tarkempaa tietoa huoltoriitojen sovittelun periaatteista, käytännön kokemuksista ja sovittelukokeilun tuloksista saa hankkeen loppuraportista oikeusministeriön verkkosivuilta (Asiantuntija-avusteista huoltoriitojen sovittelua koskeva kokeilu käräjäoikeuksissa 1.1.2011-31.12.2013. Oikeusministeriön mietintöjä ja lausuntoja 25/2013).

Avioerot ja huoltoriidat

Suomessa noin 30 000 lasta kokee vuosittain vanhempiensa avioeron. Valtaosa, noin 90 prosenttia, lapsen huoltoa, tapaamisoikeutta ja elatusta koskevista järjestelyistä hoidetaan vanhempien välisellä sopimuksella, jonka sosiaalilautakunta vahvistaa. Osassa tapauksista vanhemmat eivät kuitenkaan pääse sopimukseen, jolloin riita voi päätyä tuomioistuimen ratkaistavaksi. Käräjäoikeuksissa käsitellään vuosittain 1 800-2 000 huoltoriitaa. Yli puolet niistä on uusintariitoja, joista osa muodostuu kroonistuneiksi konflikteiksi, joissa oikeutta käydään yhä uudelleen. Oikeudenkäynnit kestävät pitkään ja tuomioistuinten pyytämät olosuhdeselvitykset kuormittavat sosiaalitoimea.

Vanhempien riitely tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Saman eroperheen asioita käsitellään usein monissa eri viranomaisissa. Riidan keskellä elävät erolapset tarvitsevat usein hoidollista tukea ja apua. Konflikti heijastuu usein myös vanhempien hyvinvointiin ja työkykyyn.

Varhainen tuki kunnan palveluissa ehkäisee huoltoriitoja

Tuomioistuinsovittelu on tarkoitettu erityiseksi sovittelupalveluksi silloin, kun vanhemmille muissa eropalveluissa tarjottu apu on osoittautunut riittämättömäksi. Huoltoriitojen tuomioistuinsovittelulla ei siten ole tarkoitus korvata sosiaalitoimelle kuuluvia tehtäviä, vaan eroperheiden tuen ja huoltoriitojen sovittelun painopisteen tulee edelleen olla kunnallisissa peruspalveluissa. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että kunnat voivat tarjota riittävästi ja kohtuullisessa ajassa lastenvalvojan sopimuspalvelua, perheasiain sovittelua sekä muuta tukea erotilanteisiin.

Avioliittolain 5 luvun mukainen perheasiain sovittelu on tarkoitettu lapsiperheille, joissa vanhemmat miettivät eron mahdollisuutta, sekä eronneille, jotka ovat sopeutumassa uuteen elämäntilanteeseen. Sovittelupalvelujen saatavuus on tärkeää tilanteissa, joissa vanhemmat pohtivat alaikäisen lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevia kysymyksiä.

Vireillä olevassa sosiaalihuoltolain kokonaisuudistuksessa on tarkoitus siirtää lapsiperheiden palvelujen painopistettä erityispalveluista yleispalveluihin. Tavoitteena on madaltaa tuen hakemisen kynnystä ja turvata tarvittava tuki perheille ajoissa siten, että ongelmien kasaantuminen voitaisiin estää.

Sovittelukokeilun tuloksia

Sovittelukokeilu sai suuren suosion. Kahdessa vuodessa kokeilukäräjäoi-keuksissa tuli vireille yli 600 huoltoriitasovittelua. Varsinaiseen sovitteluun edenneissä asioissa 77 prosentissa saavutettiin joko kokonaissovinto (62 %) tai osasovinto (15 %). Sovittelu vähensi sosiaalitoimelle tehtyjä selvityspyyntöjä kokeilua edeltäneeseen aikaan verrattuna.

Uuden sovittelumenettelyn tavoitteet

Asiantuntija-avusteisen huoltoriitojen sovittelun tavoitteena on toimia lapsen edun toteuttavana, nopeana ja tehokkaana vaihtoehtona oikeudenkäynnille. Yhdistämällä kahden eri ammattikunnan asiantuntijuus voidaan vanhemmille tarjota samassa menettelyssä tukea sekä juridisten että psyykkisten eroon liittyvien konfliktien ratkaisemiseksi. Asiantuntija-avulla pyritään varmistamaan, että sovittelussa käsitellään lapsen edun kannalta keskeiset seikat ja että saavutetut sovinnot ovat lapsen edun mukaisia.

Huoltoriitojen tuomioistuinsovittelulla ei kuitenkaan ole tarkoitus korvata sosiaalitoimelle kuuluvia tehtäviä, vaan eropalveluiden ja huoltoriitojen sovittelun painopisteen tulee edelleen olla kunnallisissa peruspalveluissa. Tuomioistuinsovittelu on tarkoitettu erityiseksi sovittelupalveluksi silloin, kun vanhemmille muissa eropalveluissa tarjottu apu on osoittautunut riittämättömäksi . Tämän vuoksi on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että kunnat voivat tarjota riittävästi ja kohtuullisessa ajassa lastenvalvojan sopimuspalvelua, perheasiainsovittelua ja muuta eroauttamista.

Uuden sovittelumallin tavoitteena on lisääntyvien sovintojen myötä säästää sekä tuomioistuinten että sosiaalitoimen voimavaroja. Tämän tavoitteen saavuttaminen edellyttää kuitenkin sekä tuomioistuimilta että kunnilta panostusta uuteen menettelyyn.

Sovittelun vaikutukset lapsen etuun

Vanhempien sovinto parantaa monin tavoin lapsen hyvinvointia ja turvaa yleensä tuomioistuimen ratkaisua paremmin lapsen suhteen säilymisen kumpaankin vanhempaan. Asiantuntijan avulla voidaan huoltoriidan käsittelyyn tuoda lapsen edun kannalta keskeiset seikat. Sovittelussa voidaan käsitellä eroperheen tilannetta kokonaisuutena ja ratkaista monia sellaisia lapsen arkeen liittyviä kysymyksiä, joita ei voida käsitellä oikeudenkäynnissä.

Asiantuntijapalveluiden järjestäminen

Asiantuntijapalveluiden järjestämisestä vastaa se kunta, jonka alueella sijaitsee käräjäoikeuden hallinnollinen kanslia (Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta 17 b §). Järjestäjäkunnan ei kuitenkaan tarvitse tuottaa palveluita itse, vaan se voi tuottaa ne myös yhdessä muiden kuntien, kuntayhtymän tai sote-alueen kanssa tai ostaa ne yksityissektorilta. Järjestäjäkunta toimii kuitenkin aina asiantuntijapalveluiden organisoijana ja vastaa palveluista käräjäoikeuteen nähden.

Jos asiantuntija-avustajat tulevat eri kunnista, kunnan eri toimialueilta ja/tai yksityiseltä sektorilta, olisi hyvä sopia kaikille asiantuntija-avustajille yhteisestä, toimintaa koordinoivasta ja tukevasta henkilöstä. Tämä henkilö toimisi myös yhteyshenkilönä käräjäoikeuteen nähden.

Asiantuntija-avustajan käytön maksuttomuus sovittelun osapuolille

Kunnan osoittaman asiantuntija-avustajan käyttäminen on vanhemmille maksutonta.

Asiantuntijapalveluiden korvaaminen kunnille

Valtio korvaa kunnille asiantuntijapalveluiden tuottamisen. Korvaus maksetaan kiinteänä, istuntopäiväkohtaisena korvauksena ja poikkeuksellisesti tuntikorvauksena. Sillä korvataan se ajallinen työpanos, jonka kunta me-nettää, kun asiantuntija-avustajat työskentelevät tuomioistuimessa. Lisäksi maksetaan kulukorvauksia. Korvauksista säädetään tarkemmin asetuksella (VNA kunnalle maksettavasta korvauksesta asiantuntija-avustajan käyttämisestä huoltoriitojen tuomioistuinsovittelussa).

Korvaus asiantuntija-avustajan työstä maksetaan asiantuntijapalveluiden järjestäjäkunnalle riippumatta siitä, mikä taho palvelun tuottaa. Järjestäjäkunta huolehtii korvauksen maksamisesta palvelun tuottaneelle taholle sen mukaan kuin se on siitä sopinut.

Oikeusministeriö järjestää vastikkeetta asiantuntija-avustajiksi valituille sovittelukoulutusta ja myös täydentävää koulutusta. Näin lisääntynyttä ammatillista osaamista voidaan hyödyntää myös asiantuntija-avustajan perustyössä. Siten koulutus osaltaan korvaa kunnille palvelun järjestämisestä ja tuottamisesta aiheutuvaa rasitusta. Tavoitteena on järjestää koulutusta säännöllisin väliajoin.

Asiantuntija-avustajien pätevyys

Sovittelun tuloksellisuuden kannalta on olennaista, että asiantuntija-avustajat ovat päteviä ja kokeneita ammattilaisia. Asiantuntija-avustajana toimiminen edellyttää monipuolista ammattitaitoa ja osaamista.

Laissa säädetään, että asiantuntija-avustajalla tulee olla psykologin, lasten-psykiatrin tai sosiaalityöntekijän peruskoulutus tai muu soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Peruskoulutus ei kuitenkaan yksin tuota tarvittavaa asiantuntemusta, vaan asiantuntija-avustajalla tulee olla riittävä lisä- ja täydennyskoulutus, esim. perheterapeutin koulutus. Lisäksi asiantuntija-avustajalla tulee olla kokemusta työskentelystä eroperheiden kanssa.

Koska asiantuntija-avustaja toimii käräjäoikeudessa tuomarin avustajana, kunnan tulee avustajia valitessaan ottaa huomioon käräjäoikeuden toiveet avustajien osalta.

Kunta asiantuntija-avustajan työnantajana

Vaikka asiantuntijan työskentely tapahtuu pääasiassa käräjäoikeudessa, kunta säilyy silti asiantuntija-avustajan työnantajana.

Jotkut asiantuntija-avustajan tehtävät voidaan hoitaa myös tuomioistuimen ulkopuolella. Tällainen tehtävä on esimerkiksi henkilökohtainen keskustelu lapsen kanssa. Koska monissa tuomioistuimissa ei ole lapsen tapaamisen soveltuvia tiloja, keskustelu voidaan toteuttaa sosiaalitoimen tiloissa, mikäli siitä on sovittu kunnan kanssa. Toistaiseksi keskusteluja lasten kanssa on ollut hyvin vähän.

Muut tuomioistuimen ulkopuolella suoritettavat toimenpiteet ovat erittäin harvinaisia (esim. kotikäynti). Ennen kuin asiantuntija-avustaja voi ottaa tällaisen tehtävän, hänen tulee saada sille hyväksyntä työnantajaltaan, jotta esimerkiksi mahdolliset turvallisuusriskit voidaan tarkistaa etukäteen.

Asiantuntija-avustaja on esteellinen työskentelemään sovitteluasiakkaiden kanssa muissa työrooleissa sekä sovittelun aikana että sen jälkeen.

Uudenlaista yhteistyötä

Uuden sovittelumallin tehokas toteuttaminen edellyttää yhteistyötä käräjäoikeuden ja järjestäjäkunnan välillä. Sovittelijatuomareiden ja asiantuntija-avustajien säännölliset yhteiset palaverit auttavat kehittämään uutta menettelyä, mutta myös organisaatiotasolla olisi hyvä kokoontua vähintään kerran vuodessa.

Sovittelun joutuisuuden varmistaminen

Sovittelu tulee aloittaa viipymättä, kuuden viikon kuluessa sovittelun aloittamisesta lukien. Tähän tavoitteeseen pääseminen edellyttää myös kunnilta asiantuntija-avustajien työn hyvää organisointia ja päivystysjärjestelmän luomista yhteistyössä käräjäoikeuden kanssa.

Uuden menettelyn seuranta

Uuden sovittelumenettelyn toteutumisen seuraamiseksi ja menettelyn kehittämiseksi oikeusministeriö perustaa seurantaryhmän, jonka tehtäväksi tulee uuden sovittelumallin toimivuuden ja vaikuttavuuden seuranta sekä ehdotusten tekeminen menettelyn kehittämiseksi.

Lisätietoja

Projektipäällikkö Anna-Kaisa Aaltonen, oikeusministeriö
p. 050 52 71 760, [email protected]

Neuvotteleva virkamies Marjo Lavikainen, sosiaali- ja terveysministeriö
p. 0295 163 581, [email protected]

Hallitusneuvos Lotta Hämeen-Anttila, sosiaali- ja terveysministeriö
p. 0295 163 406, etunimi.sukunimi @stm.fi)

Kuntainfo
Sivun alkuun

Suosittuja sisältöjä 

Terveydenhuollon maksukatto 

Terveydenhuollon maksut 

Hyvinvointialueet kartalla 

Hyvinvointialueet 

Hoitotakuu 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lainsäädäntö 

Vammaispalvelulaki 

Asiakasmaksut

Kuntouttava työtoiminta

Toimeentulotuki 

Kotihoito

Lastensuojelu 

Palvelut ja etuudet iäkkäille

Ajankohtaista 

Ajankohtaista  

Tiedotteet ja uutiset 

Kolumnit 

Uutiskirjeet 

Tilaa aineistoja

Tapahtumat

Avoimet työpaikat

 

Hankkeita

Sosiaaliturvauudistus

Hyvän työn ohjelma

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoima

Lääkkeet ja apteekkitalous

Tietoa ministeriöstä 

Ministerit 

Ministeriö 

Yhteystiedot 

Medialle 

Ministeriö työpaikkana 

Verkkolaskuosoite 

 

Tietoa stm.fistä  

Tietoa sivustosta  

Tietosuoja

Sivukartta

Stm.fi:n saavutettavuusseloste

Palaute

Sosiaali- ja terveysministeriö, linkki etusivulle

STM:ön Facebook-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön X-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Linkedin-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Youtube-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Slideshare-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Instagram-tili, Linkki toiselle sivustolle

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.stm(at)gov.fi

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
valtioneuvosto.fi
stm.fi Sosiaali- ja terveysministeriö - kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
fimea.fi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
stuk.fi Säteilyturvakeskus
thl.fi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
ttl.fi Työterveyslaitos
tyosuojelu.fi Työsuojeluhallinto
valvira.fi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen
      • Lainsäädäntö
      • Terveyden edistäminen
        • Ravinto
        • Liikunta
        • Tapaturmien ehkäisy
        • Tartuntatautien torjunta
          • Vastuut tartuntatautien torjunnassa
          • Koronavirus Suomessa
            • Kaikki koronavirusta koskevat STM:n tiedotteet
            • Koronavirusepidemiaa koskevat infot ja tilannekuvat
            • STM:n antamat ohjeet koronavirustilanteessa
          • Lintuinfluenssa
        • Seksuaaliterveyden edistäminen
        • Terveyden edistäminen kunnissa ja hyvinvointialueilla
        • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tueksi
      • Osallisuuden edistäminen
        • Asumisen turvaaminen
        • Syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäiseminen
        • Vammaispolitiikka
          • Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE
          • YK:n vammaisyleissopimus
          • YK:n vammaisyleissopimus eri kielillä
        • Romanipolitiikka
          • Romaniasian neuvottelukunta
          • Romanipolitiikkaan liittyvät tiedotteet ja artikkelit
          • CERV-hanke Rakkavaha dieliposta
        • Maahanmuuttajien sosiaaliturva, hyvinvointi ja terveys
      • Päihdehaittojen ja riippuvuuksien ehkäisy
        • Alkoholipolitiikka
          • Alkoholilaki
        • Huumausainepolitiikka
          • EU- ja kansainvälinen huumepolitiikka
          • Huumausaineiden valvonta
        • Tupakka- ja nikotiinipolitiikka
          • EU-sääntely ja yhteistyö
          • Muiden viranomaisten vastuut
          • Toimet käytön vähentämiseksi
          • WHO:n tupakkapuitesopimus
          • Kanssakäyminen tupakkateollisuuden kanssa
        • Ehkäisevä päihdetyö
        • Rahapelihaitat
          • Rahapelien haittariskien arviointi
          • Vastuutahot rahapelipolitiikassa
          • Rahapelipoliittinen ohjelma
          • Rahapelijärjestelmä
      • Väkivallan ja rikosten ehkäiseminen
        • Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäiseminen
          • NAPE – Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunta
        • Ihmiskaupan ehkäiseminen
        • Rikos- ja riita-asioiden sovittelu
        • Vastuut lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemisessä
        • Lapsiin kohdistuva väkivalta ja sen ehkäiseminen
      • Ympäristöterveys
        • Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen
        • Terveydensuojelu
          • Kuntien vastuu terveydensuojelusta
          • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Talousvesi
          • Ympäristöherkkyydet
        • Bioteknologia
        • Geeniteknologia
        • Kemikaalivalvonta
          • Kosmetiikkavalmisteet
          • Tatuoinnit
        • Nanomateriaalit ja -teknologia
        • Säteilysuojelu
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Lainsäädäntö
        • Lapset ja nuoret
        • Vammaiset
        • Iäkkäät ihmiset
        • Lääkehuolto
        • Asiakas- ja potilastietojen hallinta
          • Sote-tietojen toissijainen käyttö
            • Usein kysyttyä sote-tietojen toissijaisesta käytöstä
            • Toisiolain korjaaminen
              • Usein kysyttyä toisiolain korjaamisesta
          • EHDS-asetus
        • Mielenterveys- ja päihdelainsäädäntö
        • Usein kysyttyä mielenterveyslain muuttamisesta
        • Valvontalain väliaikainen muutos
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
        • Hyvinvointialueet
          • Hyvinvointialueet kartalla
          • Sosiaali- ja terveysministeriön rooli hyvinvointialueiden ohjauksessa
          • Yhteistyöalueet
        • Kunnat
        • Valvontaviranomaiset
        • Yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut
        • Sosiaalialan osaamiskeskukset
        • Järjestöt ja yhdistykset
      • Sosiaalipalvelut
        • Sosiaalityö
        • Sosiaalipäivystys
        • Kotihoito ja kotipalvelut
        • Laitoshoito
        • Asumispalvelut ja asunnon muutostyöt
        • Perhehoito
        • Omaishoito
        • Lastensuojelu
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä lastensuojelusta Suomessa
          • Tutkimus lastensuojelun epäkohdista 1937-1983
        • Adoptio
        • Kasvatus- ja perheneuvonta, perheasioiden sovittelu
        • Huoltajuus, elatus, isyyden tunnustaminen
        • Mielenterveystyön palvelut
        • Päihdetyön palvelut
        • Vammaispalvelut ja tukitoimet
          • Tulkkauspalvelulaki viittomakielellä
          • Vammaispalvelulaki
      • Terveyspalvelut
        • Terveyskeskukset
        • Terveysneuvonta ja terveystarkastukset
        • Neuvolat
        • Seulonnat
          • Syöpäseulonnat
          • Syöpäseulonnan järjestäjille
          • Sikiöseulonnat
        • Rokotukset
          • HPV-rokotukset
        • Suun terveydenhuolto
        • Opiskeluhuoltopalvelut
          • Kouluterveydenhoito
          • Opiskeluhuollon psykologipalvelut ja kuraattoripalvelut
          • Opiskeluterveydenhuolto
        • Työterveyshuolto
        • Työttömien terveyspalvelut
        • Mielenterveyden hoito
          • Lasten ja nuorten terapiatakuu
        • Päihde- ja riippuvuushoito
        • Päivystys
        • Ensihoito
        • Sairaalat ja erikoissairaanhoito
        • Kotisairaanhoito ja kotisairaalahoito
        • Saattohoito
        • Elinsiirrot ja kudossiirrot
          • Usein kysytyt kysymykset - elinluovutus
        • Asiakas- ja potilasturvallisuus
        • Potilasdirektiivi (Rajat ylittävä terveydenhuolto)
        • Paperittomien sosiaali- ja terveydenhuolto
        • Raskauden keskeytys
      • Kuntoutus
        • Lääkinnällinen kuntoutus
        • Kuntouttava työtoiminta
        • Ammatillinen kuntoutus
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä muutoksista nuorten ammatilliseen kuntoutukseen
        • Sosiaalinen kuntoutus
      • Lääkehoito
        • Lääkehoidon arvoketju
        • Säädökset, ohjaus, valvonta, yhteistyö
        • Lääkehoidon turvallisuus
          • Narkolepsia
            • Kooste toimista
        • Lääkehoidon kustannukset, rahoitus ja korvaukset
        • Rationaalinen lääkehoito
          • Julkaisut ja raportit
          • Järkevän lääkehoidon toimeenpano
          • Tiedonhallinta
            • Lääkehoidon digitalisaatio
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
        • Terveydenhuollon maksut
        • Terveydenhuollon maksukatto
        • Hammashuollon maksut
        • Kotipalvelu- ja kotisairaanhoitomaksut
        • Lastensuojelun maksut
        • Palveluseteli
      • Asiakkaan ja potilaan oikeudet
        • Potilaan oikeudet
        • Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
        • Hoitoon pääsy
          • Hoitopaikan valinta
        • Sosiaalipalvelujen saatavuus
        • Asiakas- ja potilastiedot
        • Muistutus, kantelu ja muutoksenhaku
        • Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
        • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
        • Sukupuolen vahvistaminen
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
        • Valvonta, luvat ja rekisteröinti
        • Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus
        • Kysymyksiä ja vastauksia työnjaosta ja toimintamalleista
      • Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
        • Palvelut perheille
      • Iäkkäiden palvelut
        • Palvelut ja etuudet iäkkäille ihmisille
        • Ehkäisevät palvelut iäkkäille ihmisille
        • Veteraanit ja sotainvalidit
      • Kansainvälistä suojelua hakevien palvelut
        • Ukrainasta tulleiden henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Sote-tiedonhallinta
        • Kanta-palvelujen kehittäminen
        • ICT-muutoksen valtionavustus
    • Toimeentulo
      • Lainsäädäntö
        • Usein kysyttyä eräiden Kelan maksamien etuuksien alaikärajojen nostamisesta 16 vuodesta 18 vuoteen
      • Suomen sosiaaliturvajärjestelmä
        • Sosiaaliturva lapsille ja nuorille
          • Sosiaaliturva selitettynä
          • Oppimateriaali sosiaaliturvasta
      • Lapsiperheiden tuet
      • Sotilasavustus ja muut palvelusetuudet
      • Asumistuet
        • Usein kysyttyä hallituksen esityksestä yleistä asumistukea koskevan lain muuttamiseksi
      • Työttömyysturva
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan lisäpäivien poistosta ja muutosturvasta
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan muutoksista
        • Usein kysyttyä työssäoloehdon muutoksista
        • Usein kysyttyä muutoksista ansiopäivärahaan ja työssäoloehdon kertymiseen
      • Sairausajan toimeentulo ja korvaukset
      • Kuntoutusajan toimeentulo
      • Vammaisetuudet
      • Työtapaturmat ja ammattitaudit
        • Haittaluokitus ja haittaraha
      • Eläketurva
        • Työeläke
        • Kansaneläke
        • Takuueläke
        • Työkyvyttömyyseläke
        • Perhe-eläke
      • Veteraanietuudet
      • Urheilijoiden, apurahansaajien ja opiskelijoiden sosiaaliturva
      • Toimeentulotuki
      • Sosiaalinen luototus
      • Kansainvälinen sosiaaliturva
      • Valitusviranomaiset toimeentuloturvan päätöksissä
      • Vuorotteluvapaa ja vuorottelukorvaus
    • Vakuutusasiat
      • Lainsäädäntö
      • Vakuutuslaitokset
      • Vakuutustoiminnan valvonta
      • Vakuutusmaksujen sijoittaminen
      • Sosiaalivakuutus
        • Työeläkevakuutus
        • Tapaturmavakuutus
      • Lakisääteiset vahinkovakuutukset
        • Liikennevakuutus
          • Usein kysyttyä liikennevakuutuslain muuttamisesta
        • Potilasvakuutus
        • Ympäristövahinkovakuutus
      • Vapaaehtoiset vakuutukset
      • Sosiaalivakuutusmaksut
      • Sosiaaliturvaetuuksien indeksit ja elinaikakerroin
      • Muutoksenhaku vakuutusasioissa
      • Vakuutuslääkärit
        • Usein kysyttyä
    • Työelämä
      • Lainsäädäntö
        • Säädökset
      • Työelämän kehittäminen
      • Työsuojelu
        • Kansainvälinen yhteistyö
        • Työehtosopimuksen yleissitovuus
      • Työsuojelu työpaikoilla
      • Työsuojeluvalvonta
        • Markkinavalvonta
        • Eurooppalainen markkinavalvontayhteistyö
        • Harmaan talouden torjunta
        • Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun hallinta
        • Lähetetyt työntekijät
      • Työterveyshuolto ja työkyvyn ylläpito
        • Menetetyn työpanoksen kustannukset
      • Työturvallisuus ja työhyvinvointi
      • Tasa-arvo työelämässä
      • Nuoret ja työ
      • Perhe-elämä ja työ
      • Ikääntyneet työntekijät
    • Tasa-arvo
      • Tasa-arvopolitiikka
      • Lainsäädäntö
      • Valtavirtaistaminen
      • Työelämän tasa-arvo
      • Samapalkkaisuus
        • Perhevapaiden tasainen jakaminen on usein koko perheelle taloudellisesti paras ratkaisu
      • Kansainvälinen yhteistyö
      • Vastuuviranomaiset
    • EU ja kansainväliset asiat
    • Rahoitus ja avustukset
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Päätökset
    • Lausuntopyynnöt
    • Tapahtumat
    • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
    • Tilaa aineistoja
      • Uutiskirje
    • STM sosiaalisessa mediassa
    • Uutiskirjeet
    • Avoimet työpaikat
    • Kuntainfot
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Kaikki hankkeet ja työryhmät
    • Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia: kohti kestävää turvallisuuskulttuuria
    • Hyvän työn ohjelma 2024-2027
      • Ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus
      • Vetoa ja pitoa -valmennus- ja kehittämiskokonaisuus
      • Tietopohja ja ennakointi
    • Kansallinen ikäohjelma
    • Kansallinen palvelureformi
    • Lapsistrategia
    • Lääkkeet ja apteekkitalous -hanke
    • Mielenterveysstrategia
    • Omalääkäriohjelma
    • Päivystys- ja sairaalaverkon uudistaminen
    • Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluvalikoiman periaatteet
      • Osallistuminen palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn
      • Palveluvalikoiman periaatteet - UKK
    • Sosiaaliturvauudistus
      • Yleistuki
      • Sosiaaliturvakomitea
      • Sosiaaliturvakomitean aikajana
      • Sosiaaliturvauudistuksen uutishuone
      • Sosiaaliturvauudistuksen tietopohja
      • Sosiaaliturvauudistuksen tapahtumat
    • Terveydeksi – kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma
    • Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelma
    • Tietopohjaisen päätöksenteon vahvistaminen
    • Työelämäohjelmat 2024-2027
      • Työelämän mielenterveysohjelma
    • 65 vuotta täyttäneiden valtakunnallinen valinnanvapauskokeilu
      • Usein kysyttyä valinnanvapauskokeilusta 65 vuotta täyttäneille
    • Yksilöllistetty lääketiede
      • Genomitiedon hyödyntäminen
      • Terveysala kehittyy yhteistyöllä
      • Genomikeskus
      • Syöpäkeskus
      • Biopankkien yhtenäistäminen
      • Neurokeskus
      • Lääkekehityskeskus
      • EU:n 1+Million Genomes -aloite
      • Ihmiset ja yhteystiedot
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Johto ja organisaatio
      • Ministereiden välinen työnjako STM:ssä
      • Sosiaali- ja terveysministeri
      • Sosiaaliturvaministeri
      • Virkamiesjohto
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto (OHO)
      • Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto (SVO)
      • Turvallisuus ja terveys -osasto (TUTO)
      • Yhteisöt ja toimintakyky -osasto (YTO)
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto (APO)
      • Työ- ja tasa-arvo-osasto (TTO)
      • Strategia- ja talousyksikkö (STAR)
      • Henkilöstö- ja hallintoyksikkö (HEHA)
      • Kansainvälisten asioiden yksikkö (KVY)
      • Viestintäyksikkö (VIE)
    • Strategia
      • Hyvinvointitalous
    • Hallinnonala
    • Valmiusasiat
      • Varautuminen pandemiaan
      • Valmiuskeskukset
      • Hyvinvointialueiden valmius ja varautuminen
      • Valmiusasiat EU:ssa
      • Säteilyonnettomuudet
    • Kansainväliset asiat
      • Euroopan unioni
        • EU-asioiden valmistelu
      • Euroopan neuvosto EN
        • Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea
      • Yhdistyneet kansakunnat YK
      • Maailman terveysjärjestö WHO
        • WHO:n pandemiasopimus
      • Globaali terveysturvallisuus
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • Pohjoinen ulottuvuus
      • Barentsin euroarktinen neuvosto
      • Arktinen yhteistyö
      • Kansainvälinen työjärjestö ILO
      • OECD
    • STM:n lomakkeita ja ohjeita
    • Talous ja toiminta
      • Tutkimus- ja kehittämistoiminta
      • Suunnittelu ja seuranta
        • Suunnittelun asiakirjat
        • Seurannan asiakirjat
      • Sosiaalimenot ja rahoitus
      • Palvelujen menot ja rahoitus
      • Markkinavalvontaohjelmat STM:n hallinnonalalla
    • Rahoitus ja avustukset
      • Valtionavustukset
        • Vuoden 2025 valtionavustukset
        • Vuoden 2024 valtionavustushaut
        • Vuoden 2023 valtionavustushaut
        • Vuoden 2022 valtionavustushaut
        • Vuoden 2021 valtionavustushaut
        • Vuoden 2020 valtionavustushaut
        • Valtionavustuksiin liittyvät lomakkeet
        • Valtionavustusten hakeminen, käyttö ja valvonta
      • Kestävän kasvun ohjelma
        • Ensimmäinen valtionavustushaku
        • Toinen valtionavustushaku
        • Valtionavustukset tutkimukselle
        • Neljäs valtionavustushaku
        • Viides valtionavustushaku
        • Usein kysyttyä kestävän kasvun ohjelman valtionavustushausta
      • Terveyden edistämisen määrärahat
      • Tartuntatautien valvonnan määrärahat
      • Sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen valtionavustus
        • Hankkeiden materiaalit
      • EU:n rakennerahastot (ohjelmakausi 2021 - 2027)
        • Ohjelmakausi 2014-2020
        • Ohjelmakausi 2007-2013
      • EU:n IV terveysalan toimintaohjelma EU4Health
      • Pohjoismaiset rahoitushaut
    • Neuvottelu- ja lautakunnat
    • Ministeriö työpaikkana
      • Palvelussuhde STM:ssä
      • STM:n henkilöstö tilastoin
      • Tutustu ministeriöläisiin
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kunniamerkit
      • Aluehallintovirastojen kautta tulevat kunniamerkkiehdotukset
      • Hallinnonalan laitosten kunniamerkkiehdotukset
      • Äitienpäiväkunniamerkit
      • Isänpäiväkunniamerkit
    • Asiointi
    • Historiaa
      • STM:n ministerit
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tilastot
      • Tilastoja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä
      • Tilastoja sosiaali- ja terveyspalveluista
      • Tilastoja toimeentulosta
      • Tilastoja vakuutusasioista
      • Tilastoja työelämästä
      • Tilastoja tasa-arvosta
      • Kansainvälisiä tilastoja
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Verkkolaskuosoite
    • Medialle
    • Tietoa sivustosta
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaselosteet
      • Käyttäjän oikeudet ja henkilötietojen tarkistaminen
      • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Evästeistä verkkosivustolla
    • Stm.fi:n saavutettavuusseloste
    • Palaute