Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Medling i vårdnadstvister med hjälp av ett sakkunnigbiträde togs i bruk i hela landet

Utgivningsdatum 9.5.2014 12.10
Typ:Pressmeddelande N5-64557
Lagändringarna trädde i kraft den 1 maj 2014

Lagarna om ändring av lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt, av 5 och 10 § i lagen om medling i tvistemål och stadfästelse av förlikning i allmänna domstolar samt av 17 § i socialvårdslagen trädde i kraft den 1 maj 2014. Ett försök med medling i vårdnadstvister med hjälp av ett sakkunnigbiträde har pågått i en del av tingsrätterna sedan ingången av år 2011, och med stöd av dessa lagar togs förfarandet i bruk i hela landet.

Enligt den nya unika medlingsmodellen genomförs medling i samarbete mellan representanter för två olika yrkeskårer. Vid medling i vårdnadstvister biträds domaren av en sakkunnig, dvs. oftast en psykolog eller socialarbetare som är insatt i barnfrågor.

Regeringens proposition 186/2013 och lagutskottets betänkande LaUB 1/2014 rd finns på riksdagens webbplats. Närmare uppgifter om principerna för medling i vårdnadstvister, de praktiska erfarenheterna och resultaten från försöket finns i slutrapporten för försöket (Försök med medling i vårdnadstvister med hjälp av ett sakkunnigbiträde vid tingsrätter 1.1.2011-31.12.2013. Justitieministeriets betänkanden och utlåtanden 25/2013). Rapporten är tillgänglig endast på finska.

Skilsmässor och vårdnadstvister

I Finland råkar ca 30 000 barn varje år ut för att deras föräldrar skiljer sig. I cirka 90 procent av fallen kommer föräldrarna överens om arrangemang som gäller vårdnad om barn, umgängesrätt och underhåll genom ett avtal som fastställs av socialnämnden. I en del av fallen når föräldrarna dock inget avtal, och då kan tvisten föras till domstol för avgörande. Årligen behandlas 1800-2000 vårdnadstvister vid tingsrätterna. Mer än hälften av dem är upprepade tvister. En del av dessa tvister som tas upp till ny behandling blir svåra och kroniska konflikter med upprepade rättegångar. Rättegångarna pågår länge och utredningar om barnets förhållanden som domstolarna ber belastar socialväsendet.

Föräldrars gräl blir dyra för samhället. Samma skilsmässofamiljs ärenden behandlas ofta upprepade gången av olika myndigheter. Skilsmässobarn som befinner sig mitt i grälet behöver ofta terapeutiskt stöd. Konflikten avspeglar sig också i hur föräldrarna mår och i deras arbetsförmåga.

Tidigt stöd inom den kommunala servicen förebygger vårdnadstvister

Avsikten är att medling i domstol ska användas som en särskild medlingstjänst då den hjälp som erbjudits föräldrarna inom ramen för andra tjänster i samband med skilsmässor har visat sig vara otillräcklig. Syftet är alltså inte att ersätta socialväsendets uppgifter med domstolsmedling i vårdnadstvister, utan när det gäller stöd för skilsmässofamiljer och medling i vårdnadstvister ska tyngdpunkten fortsättningsvis ligga på den kommunala basservicen. Därför är det särskilt viktigt att säkerställa att kommunerna i tillräcklig utsträckning och tillräckligt snabbt kan erbjuda barnatillsynsmannens avtalstjänster, medling i familjefrågor och annat stöd i samband med skilsmässor.

Medling i familjefrågor enligt 5 kap. i äktenskapslagen är avsedd för barnfamiljer där föräldrarna funderar på skilsmässa samt för skilda föräldrar som försöker anpassa sig till den nya livssituationen. Tillgången till medlingstjänster är viktig i situationer där föräldrarna funderar på frågor som gäller vårdnad om minderåriga barn och umgängesrätt.

Vid den totalreform av socialvårdslagen som är aktuell är avsikten att tyngdpunkten när det gäller service för barnfamiljer förskjuts från specialservice till allmän service. Syftet är att sänka tröskeln för att söka stöd och se till att familjerna får det stöd de behöver i tid så att problemen inte börjar hopa sig.

Resultat från försöket med medlingsförfarandet

Försöket med medling mottogs mycket väl. Under två år blev över 600 medlingsfall anhängiga vid de tingsrätter som deltog i försöket. Av de ärenden som behandlades vid medling uppnåddes förlikning i 77 procent, antingen till alla delar (62 %) eller delvis (15 %). Medling minskade antalet begäran om utredning om barnets förhållanden som domstolarna gjorde till socialväsendet jämfört med tiden före försöket.

Målen med det nya medlingsförfarandet

Målet med medling i vårdnadstvister med hjälp av ett sakkunnigbiträde är att erbjuda ett alternativ till rättegång som är snabbt, effektivt och förverkligar barnets bästa. Genom att förena två olika yrkeskårers sakkunnighet är det möjligt att genom ett och samma förfarande erbjuda föräldrarna stöd att lösa både juridiska och psykiska konflikter i samband med skilsmässa. Sakkunnigbiträdets uppgift är att säkerställa att de saker som är viktigaste med tanke på barnets bästa lyfts fram vid medlingen och att förlikningen som uppnås är förenlig med barnets bästa.

Syftet är dock inte att ersätta socialväsendets uppgifter med domstolsmedling i vårdnadstvister utan när det gäller tjänsterna för skilsmässofamiljer och medling i vårdnadstvister ska tyngdpunkten fortsättningsvis ligga på den kommunala basservicen. Avsikten är att medling i domstol ska användas som en särskild medlingstjänst då den hjälp som erbjudits föräldrarna inom ramen för andra tjänster i samband med skilsmässor har visat sig vara otillräcklig. Därför är det särskilt viktigt att säkerställa att kommunerna i tillräcklig utsträckning och tillräckligt snabbt kan erbjuda barnatillsyns-mannens avtalstjänster, medling i familjefrågor och annan hjälp i samband med skilsmässor.

Målet med den nya medlingsmodellen är att genom ett ökat antal förlikningar spara både domstolarnas och socialväsendets resurser. För att nå detta mål krävs det dock att både domstolarna och kommunerna satsar på det nya förfarandet.

Medlingens konsekvenser för barnets bästa

En förlikning mellan föräldrarna förbättrar barnets välfärd på många sätt och tryggar i allmänhet kontakten med båda föräldrarna bättre än ett domstolsavgörande. Med hjälp av en sakkunnig kan de saker som är viktigaste med tanke på barnets bästa lyftas fram vid behandlingen av en vårdnadstvist. Vid medling kan skilsmässofamiljens situation behandlas som en helhet och många sådana frågor gällande barnets vardag som inte skulle kunna behandlas vid en rättegång avgöras.

Ordnande av sakkunnigtjänster

Den kommun inom vars område tingsrätten har sitt administrativa kansli ansvarar för att ordna sakkunnigtjänsterna (17 b § i lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt). Kommunen som har ansvaret för att ordna tjänsterna behöver dock inte själv producera tjänsterna, utan den kan också ordna tjänsterna tillsammans med andra kommuner, samkommuner eller ett social- och hälsovårdsområde eller köpa tjänsterna av en privat tjänsteleverantör. Samtidigt ska kommunen dock alltid agera som organisatör för sakkunnigtjänsterna och vara ansvarig för tjänsterna ur tingsrättens perspektiv.

Om sakkunnigbiträdena kommer från olika kommuner, från olika verk-samhetsområden inom kommunen och/eller den privata sektorn, är det bra att komma överens om en koordinator som stöder alla sakkunnigbiträdens verksamhet. Koordinatorn ska också fungera som kontaktperson mellan sakkunnigbiträdena och tingsrätten.

Avgiftsfrihet för parterna i en medling när det gäller anlitande av sakkunnigbiträde

Anlitandet av ett av kommunen utsett sakkunnigbiträde är avgiftsfritt för föräldrarna.

Ersättning till kommunerna för sakkunnigtjänsterna

Staten ersätter kommunerna för kostnaderna för produktionen av sakkunnigtjänsterna. Ersättningen är ett fast belopp som betalas per sammanträdesdag och i undantagsfall per timme. Ersättningen grundar sig på den arbetsinsats som kommunerna går miste om när sakkunnigbiträdena arbetar vid domstolarna. Därtill betalas kostnadsersättningar. Närmare bestämmelser om ersättningarna finns i statsrådets förordning om ersättning till kommunen för sakkunnigbiträden som anlitas vid medling i vårdnadstvister i domstol.

Ersättningen för sakkunnigbiträdets arbete betalas alltid till den kommun som har ansvaret för att ordna tjänsten, oberoende av vilken instans som producerar tjänsten. Kommunen ska då betala ersättningen till den instans som producerat tjänsten i enlighet med avtalet mellan kommunen och tjänsteproducenten.

Justitieministeriet ordnar vederlagsfritt grundläggande och kompletterande medlingsutbildning för sakkunnigbiträden som utsetts för uppdraget. Denna ökade yrkesskicklighet kan utnyttjas också i sakkunnigbiträdets grundläggande arbete. På detta sätt kompenserar utbildningen till en del den belastning som ordnandet och tillhandahållandet av tjänsterna medför för kommunerna. Avsikten är att ordna utbildning med jämna mellanrum.

Sakkunnigbiträdenas kompetens

Med tanke på resultatet av medlingen är det synnerligen viktigt att sakkunnigbiträdena är kompetenta och erfarna experter. Att verka som sakkunnigbiträde kräver mångsidig yrkesskicklighet och kompetens.

I lagen föreskrivs att ett sakkunnigbiträde till sin grundutbildning ska vara psykolog, barnpsykiater eller socialarbetare eller ha någon annan lämplig högre högskoleexamen. Enbart grundutbildningen räcker dock inte till för att garantera att någon besitter tillräcklig kunskap, utan sakkunnigbiträdet ska också ha tillräckligt med tilläggsutbildning och kompletterande utbildning, t.ex. utbildning till familjeterapeut. Därtill ska sakkunnigbiträdet ha erfarenhet av arbete med skilsmässofamiljer.

Eftersom sakkunnigbiträdet arbetar vid tingsrätten som biträde till domaren, ska kommunen beakta tingsrättens önskemål angående biträden när den utser dem.

Kommunen som sakkunnigbiträdets arbetsgivare

Trots att sakkunnigbiträdets arbete huvudsakligen utförs i tingsrätten, är kommunen fortfarande biträdets arbetsgivare.

Vissa av sakkunnigbiträdets uppgifter kan skötas också utanför domstolen. En sådan uppgift kan till exempel vara en personlig diskussion med barnet. Eftersom många domstolar inte har tillämpliga utrymmen för att ordna möten med barn, kan diskussionen också föras i socialväsendets lokaler, förutsatt att man har kommit överens om arrangemanget med kommunen. Diskussioner med barn har hittills varit mycket få till antalet.

Övriga åtgärder som utförs utanför domstolen är mycket sällsynta (t.ex. hembesök). Sakkunnigbiträdet kan ta emot ett uppdrag utanför domstolen enbart med arbetsgivarens tillstånd, för att t.ex. eventuella säkerhetsrisker kan kontrolleras på förhand.

Sakkunnigbiträdet är jävigt att arbeta med sina medlingsklienter i någon annan roll både under och efter medlingsprocessen.

Ny typ av samarbete

Ett effektivt genomförande av det nya medlingsförfarandet förutsätter samarbete mellan tingsrätten och den kommun som ansvarar för att ordna sakkunnigtjänsterna. Regelbundna gemensamma sammanträden mellan domarna och sakkunnigbiträdena hjälper att utveckla det nya förfarandet, men därtill är det bra att ordna möten också på organisationsnivå minst en gång per år.

Att säkerställa snabb medling

Medling ska ordnas utan dröjsmål, senast inom sex veckor från det att medling inleds. En förutsättning för att detta mål kan uppnås är att kommunerna för sin del organiserar sakkunnigbiträdenas arbete på ett fungerande sätt och utvecklar ett joursystem i samarbete med tingsrätten.

Uppföljning av det nya förfarandet

I syfte att följa upp och utveckla det nya medlingsförfarandet kommer ju-stitieministeriet att tillsätta en uppföljningsgrupp, som har till uppgift att följa upp hur den nya modellen fungerar och vilka verkningar den får samt lägga fram förslag i syfte att utveckla förfarandet.

Ytterligare upplysningar

Projektchef Anna-Kaisa Aaltonen, justitieministeriet,
tfn 050 5271 760, fö[email protected]

Konsultativ tjänsteman Marjo Lavikainen, social- och hälsovårdsministeriet,
tfn 0295 163 581, fö[email protected]

Regeringsrådet Lotta Hämeen-Anttila, social- och hälsovårdsministeriet,
tfn 0295 163 406,  fö[email protected]

Kommuninfo
Tillbaka till toppen

Populära innehåll

Avgiftstak för hälso- och sjukvården

Avgifter för social- och hälsovård

Karta över välfärdsområdena

Välfärdsområden

Vårdgarantin

Lagstiftningen om social- och hälsovården

Funktionshinderservice

Klient- och patientavgifter

Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 

Utkomststöd

Hemvård

Barnskydd

Tjänster och förmåner för äldre

Aktuellt

Aktuellt

Pressmeddelanden och nyheter

Kolumner

Beställ material

Begäran om utlåtande

Lediga befattningar

Information om ministeriet

Ministrar

Ministeriet

Kontaktinformation

Till medierna

Ministeriet som arbetsplats

Nätfakturaadress

 

Information på stm.fii

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Social- och hälsovårdsministeriet, länk till framsida

Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
statsradet.fi
stm.fi Social- och hälsovårdsministeriet - Alla skall ha rätt till ett hälsosamt och tryggt liv
fimea.fi Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområde
stuk.fi Strålsäkerhetscentralen
thl.fi Institutet för hälsa och välfärd
ttl.fi Arbetshälsoinstitutet
tyosuojelu.fi Arbetarskyddsförvaltningen
valvira.fi Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
          • EHDS-förordningen
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Utvecklandet av arbetslivet
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
        • En jämnare fördelning av familjeledigheten är ofta det bästa för hela familjen
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Alla projekt och arbetsgrupper
    • Arbetslivsprogram 2023–2027
      • Programmet för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Barnstrategi
    • Husläkarprogrammet
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Klient- och patientsäkerhetsstrategin
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Nationella försöket med valfrihet för 65 år fyllda
      • Vanliga frågor och svar om försöket med valfrihet för 65 år fyllda
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Nationell servicereform
    • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
      • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
      • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
      • Attraktivare arbetsplatser i välfärdsområdena genom coachning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Reform av läkemedelsärenden
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi