Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Kommuner uppmuntras till samarbete när de ordnar dagvårdstjänster för barn

Utgivningsdatum 12.4.2011 6.46
Typ:Pressmeddelande N5-57626

Republikens president stadfäste 8.4.2011 lagarna om ändring av lagen om barndagvård (36/1973, nedan dagvårdslagen) och av lagen om grundläggande utbildning (628/1998). Till dagvårdslagen fogas en ny bestämmelse (11 c §) enligt vilken kommunen kan ordna barndagvård för invånare i en annan kommun också i andra fall än när personen på grund av arbete, studier eller av andra motsvarande skäl vistas i kommunen utan att hans eller hennes hemort ändras till följd av detta. Därutöver fogas till lagen om grundläggande utbildning en bestämmelse (andra meningen i 32 § 3 mom.) där det sägs att om ett barn som får förskoleundervisning deltar i barndagvård som ordnas i en annan kommun på det sätt som avses i 11 c § i lagen om barndagvård, har den som ordnar undervisningen rätt att förutsätta att barnets vårdnadshavare svarar för de kostnader som orsakas av transporten eller ledsagningen mellan dagvårdsplatsen och platsen för förskoleundervisningen.

Ändringarna träder i kraft 1.8.2011.

1. Dagvårdsplatsens läge inverkar på hur mycket tid familjen kan tillbringa tillsammans

Dagvårdsplatsens läge kan ha en betydande inverkan på en barnfamiljs vardag och på hur mycket tid familjen kan tillbringa tillsammans. På grund av resan mellan hemmet och dagvårdsplatsen samt den tid föräldrarnas arbetsresor tar kan barnets vårddag bli lång samt tung för barnet när föräldrarna arbetar eller studerar på annan ort. I en sådan situation kan det vara motiverat att ansöka om dagvårdsplats på arbets- eller studieorten, eftersom vårddagen blir avsevärt kortare när föräldrarna och barnet reser hem tillsammans.

Det kan även vara motiverat att ansöka om dagvårdsplats i en grannkommun när t.ex. grannkommunens dagvårdsplats är belägen närmare familjens hem än den dagvårdsplats som den egna kommunen erbjuder. Med tanke på barnets bästa kan det vara fråga om en motiverad anledning att ansöka om dagvårdsplats i en annan kommun än hemkommunen även då när den småbarnsfostran som ordnas i en annan kommun är lämpligare med tanke på barnets behov.

2. Kommunens skyldighet att ordna dagvård

Enligt 1 § 3 mom. i kommunallagen (365/1995), som gäller kommunernas självstyrelse, ska kommunen sträva efter att främja sina invånares välfärd och en hållbar utveckling inom sitt område. Med kommuns invånare avses enligt 14 § i socialvårdslagen (710/1982) en person som har sin hemort i kommunen eller, om någon inte har i 1 mom. avsedd hemort i kommunen, betraktas han eller hon som invånare i den kommun där han eller hon vistas. I brådskande fall eller då omständigheterna det i övrigt förutsätter ska kommunen enligt 15 § se till att institutionsvård och annan socialservice också ordnas för andra personer som vistas i kommunen än kommunens invånare. Enligt 4 § i socialvårdsförordningen (607/1983) anses sådana omständigheter, förutom i brådskande fall, även föreligga bland annat då en person på grund av studier eller arbete eller av motsvarande skäl vistas i kommunen utan att hans eller hennes hemort ändras till följd av det.

Enligt 2 § i kommunallagen sköter kommunen de uppgifter som den har åtagit sig med stöd av självstyrelsen och som stadgas för den i lag. Kommunerna får inte ges nya uppgifter eller skyldigheter eller fråntas uppgifter eller rättigheter på något annat sätt än genom lag. Kommunen kan med stöd av avtal även åta sig att sköta andra offentliga uppgifter än sådana som hör till dess självstyrelse. Kommunen sköter sina lagstadgade uppgifter själv eller i samarbete med andra kommuner. De tjänster som skötseln av uppgifterna förutsätter kan kommunen också beställa av andra tjänsteproducenter. Avsikten med regleringen är att betona varje kommuns egen beslutanderätt och kommunernas olikhet.

Kommuner kan enligt 76 § i kommunallagen med stöd av avtal sköta sina uppgifter tillsammans. Kommunerna kan komma överens om att anförtro en annan kommun att sköta en uppgift för en eller flera kommuners räkning. Kommunerna kan till exempel genom samarbetsavtal komma överens hur de ska förfara när de fattar beslut om beviljande av en dagvårdsplats eller ger betalningsförbindelser.

2.1 Dagvård

Enligt 11 § i dagvårdslagen ska kommunen sörja för att av kommunen ordnad eller övervakad barndagvård står till buds i den omfattning och med sådana verksamhetsformer som behövs inom kommunen. Bestämmelsen kompletterar i fråga om dagvården de bestämmelser i kommunallagen enligt vilka kommunen ska främst sträva efter att främja sina invånares välfärd. Enligt dagvårdslagen ska kommunen dessutom sörja för att dagvård står till buds på barnets modersmål, då detta är finska, svenska eller samiska. Dagvården ska stödja dagvårdsbarnens hem i deras uppgift att fostra barnen (2 a §), och servicen i kommunen ska ordnas så att den stöder denna uppgift.

Enligt 11 a § i dagvårdslagen ska kommunen, utöver vad som bestäms i 11 §, se till att barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare, efter utgången av den tid för vilken moderskaps-, faderskaps- eller föräldrapenning eller partiell föräldrapenning enligt sjukförsäkringslagen (1224/2004) får betalas eller efter en faderskapspenningsperiod omedelbart efter föräldrapenningsperioden eller efter den pappamånad som framflyttats med stöd av 9 kap. 10 a § i sjukförsäkringslagen, kan få en sådan av kommunen ordnad dagvårdsplats för barnet tills barnet såsom läropliktigt enligt lagen om grundläggande utbildning inleder den grundläggande utbildningen. Dagvård ska dock ordnas under en del av dagen, när barnet innan det har nått den i lagen om grundläggande utbildning nämnda läropliktsåldern deltar i förskoleundervisning enligt lagen om grundläggande utbildning eller när barnet i enlighet med 25 § 2 mom. i lagen om grundläggande utbildning inleder sin grundläggande utbildning ett år tidigare än vad som anges i paragrafen. Dagvården ska om möjligt ordnas i den form som barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare önskar.

Den ändring som träder i kraft 1.8.2011 avser inte att ändra omfattningen av kommunens skyldighet att ordna tjänster, utan den subjektiva rätten till en dagvårdsplats bevaras i dess nuvarande omfattning. Kommunen ska främst se till att man kan tillgodose behovet av dagvårdstjänster för de familjer som bor i kommunen.

2.2 Transporter inom förskoleundervisningen

Enligt 6 § 2 mom. i lagen om grundläggande utbildning kan kommunen anvisa läropliktiga och andra som får sådan undervisning som avses i denna lag en närskola eller en annan lämplig plats, vid vilka utbildningen sker på elevens eget språk, om kommunen är skyldig att ordna undervisning på nämnda språk.

Enligt 32 § i mom. i lagen om grundläggande utbildning har en elev i grundläggande utbildning eller påbyggnadsundervisning som har längre än fem kilometer till skolan rätt till fri transport. En elev i förskoleundervisning som har längre än fem kilometer från hemmet till förskoleundervisningen eller från sådan dagvård som avses i lagen om barndagvård till förskoleundervisningen har rätt till fri transport hemifrån direkt till förskoleundervisningen eller från dagvården till förskoleundervisningen och från förskoleundervisningen hem eller till dagvården. En elev i grundläggande utbildning, påbyggnadsundervisning eller förskoleundervisning har rätt till fri transport också när den väg som avses ovan med beaktande av hans eller hennes ålder eller andra omständigheter är alltför svår, ansträngande eller farlig. Ett alternativ till fri transport är ett tillräckligt understöd för transport eller ledsagande.

Det sägs i 32 § 3 mom. i lagen om grundläggande utbildning att om en elev antas till någon annan skola eller plats för undervisningen än den som avses i 6 § 2 mom., kan såsom villkor för antagningen ställas att vårdnadshavaren svarar för de kostnader som transporten eller ledsagningen medför. Enligt den ändring som träder i kraft 1.8.2011 får den som ordnar undervisningen rätt att förutsätta att barnets vårdnadshavare svarar för de kostnader som orsakas av transporten eller ledsagningen också när ett barn får förskoleundervisning i en närskola eller en plats för undervisningen som avses i 6 § 2 mom. men deltar utöver förskoleundervisningen i barndagvård i en annan kommun än sin hemkommun. Ändringen gäller endast resor mellan platsen för förskoleundervisningen och dagvårdsplatsen, inte resor mellan hemmet och platsen för förskoleundervisningen. 

Eftersom tjänsterna för en barnfamilj i en kommun bör utgöra en sammanhängande helhet ska också dagvården för de barn som deltar i förskoleundervisning ordnas så att det är så smidigt som möjligt för dem att förflytta sig mellan platsen för förskoleundervisningen och dagvårdsplatsen. Om barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare väljer dagvårdsplats för sitt barn i en annan kommun än den egna hemkommunen, kan man förutsätta att vårdnadshavarna ansvarar för kostnaderna för transporten eller ledsagningen av barnet mellan dagvårdsplatsen och platsen för förskoleundervisningen, och till dessa delar även för att förskoleundervisningen och dagvården bildar en sammanhängande helhet.

3. Samarbete om dagvård över kommungränserna

Social- och hälsovårdsministeriet utredde hösten 2009 modeller för barndagvård över kommungränserna som används på olika håll i Finland. Utredningen baserade sig på en enkät som sändes till varje kommun i Fasta Finland. Det framgick av svaren att dagvård över kommungränserna tills vidare tillhandahålls i ganska begränsad omfattning och att endast 0,24 procent av barnen omfattas av dagvård som tillhandahålls av någon annan kommun än hemkommunen. I de flesta kommunerna har man samarbetat efter behov i enstaka situationer.

I bakgrunden till stiftandet av lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000) var principen om att servicesystemet ska framför allt basera sig på klientens, inte organisationens, behov och önskemål. Med beaktande av den rätt för vårdnadshavare att bestämma om barnets vård, uppfostran och boningsort samt i övriga personliga angelägenheter varom föreskrivs i lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt (361/1983) samt i synnerhet kravet enligt 19 § 3 mom. i Finlands grundlag (731/1999) att det allmänna ska stödja familjerna och andra som svarar för omsorgen om barn så att de har möjligheter att trygga barnens välfärd och individuella uppväxt, kan man konstatera att dagvårdstjänster bör tillhandahållas smidigare med utgångspunkt från familjernas och barnens behov.

Samtidigt som samarbetet mellan kommuner söker nya former har egentliga samarbetsavtal över kommungränserna gjorts upp åtminstone inom följande regioner:

Huvudstadsregionen

Samarbetet inom huvudstadsregionen baserar sig delvis på den plan för huvudstadsregionen som huvudstadsregionens fullmäktige antog 19.6.2007, och som inbegriper en gradvis utvidgning av den gemensamma användningen av dagvårdstjänsterna. Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla har kommit överens om att när en familj flyttar till en annan kommun kan barnet fortsätta i dagvården i sin tidigare hemkommun till dess barnet börjar grundskolan. Dessutom kan familjer som bor i huvudstadsregionens samanvändningsområden - i Helsingfors inom Sockenbacka grunddistrikt (Kånala, Smedjebacka, Sockenbacka och Reimars) och Mellungsby grunddistrikt (Gårdsbacka, Ärvings och Mellungsby) - inom samanvändningsområdet ansöka om dagvårdsplats för sina barn över kommungränserna.

Päivähoitopalvelujen kuntarajat ylittävä käyttö ja yhteiskäyttöalueet (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen)Länk till en annan webbplats


Tammerforsregionen

Kommunerna i Tammerforsregionen (Tammerfors, Kangasala, Lempäälä, Orivesi, Birkala, Nokia, Vesilax och Ylöjärvi) har ingått ett avtal om regionalt samarbete inom barndagvården. Avtalet trädde i kraft 1.1.2009 och är i kraft tills vidare. Det främsta syftet är att möjliggöra, om familjen så vill, att vårdförhållandet för ett barn kan fortsätta i den tidigare hemkommunen till slutet av verksamhetsperioden för dagvården (1.8-31.7). På motsvarande sätt kan familjen ansöka om dagvårdsplats i den nya kommunen redan från början av verksamhetsperioden, även om den egentliga flyttningen skulle ske senare. I samtliga fall behöver familjen en betalningsförbindelse av sin hemkommun.

Sopimus päivähoidon järjestämisestä kuntien välisenä ostopalveluna (Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi) (pdf)Länk till en annan webbplats

Jyväskyläregionen

Kommunerna i Jyväskyläregionen (Hankasalmi, Jyväskylä, Laukas, Muurame, Petäjävesi, Toivakka, Uurainen och Luhanka) har samarbetat under flera år på basis av ett avtal, och det gemensamma serviceområdet för Jyväskyläregionen har varit det första i sitt slag i vårt land. Inom området kan en dagvårdsplats ansökas om inom vilken som helst dagvårdsservice inom området. En dagvårdplats ordnas i samråd med barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare. En vårdplats beviljas i första hand ett barn i den egna kommunen om ett barn från en annan avtalskommun samtidigt ansöker om vårdplats. En dagvårdsplats beviljas tills vidare, efter behovet enligt dagvårdslagen. Avtalet gäller kommunala dagvårdstjänster, men också privat dagvård tillhandahålls i samarbete med fem andra kommuner i regionalt samarbete.

Uleåborgsregionen

Inom Uleåborgsregionen (Karlö, Haukipudas, Kempele, Kiminge, Liminka, Lumijoki, Muhos, Uleåborg, Oulunsalo och Tyrnävä) har man kommit överens enligt den gemensamma servicestrategin för regionen att familjer kan ansöka om dagvårdsplats utanför sin hemkommun. Ett barn kan placeras i dagvård i en annan kommun inom området, om boendekommunen och den kommun som erbjuder dagvårdsservice gör en betalningsförbindelse om köp och försäljning av servicen i fråga. Noggrannare förfaringssätt och priser avtalas mellan kommunerna. Efterfrågan på dagvård inom Uleåborgsregionen har ökat kraftigt, och det har funnits få lediga platser. Möjligheterna att erbjuda platser för andra kommuner har därför varit begränsade.

Oulun seudun päivähoitoLänk till en annan webbplats

Björneborgsregionen

Kommunerna i Björneborgsregionen (Norrmark, Björneborg, Luvia, Harjavalta, Nakkila, Påmark, Vittis, Sastmola och Kumo) har ingått ett avtal om samarbete inom dagvården genom ett allmänt avtal om dagvård. Avsikten med avtalet är att möjliggöra tillgång till dagvård över kommungränserna om det förekommer behov och det finns lediga platser. Ingen kommun förbinder sig att köpa ett på förhand avtalat antal platser utan tjänster köps efter behov. Ingen kommun förbinder sig heller att producera nya platser med tanke på regional användning.

Porin seudun päivähoitoLänk till en annan webbplats

Noggrannare uppgifter om ovan nämnda samarbetsavtal finns i social- och hälsovårdsministeriets publikation "Päivähoitopalvelun valinnanvapauden lisääminen kuntarajat ylittämällä." Social- och hälso­vårdsministeriets rapporter 2009:63. Publikationen innehåller ett referat på svenska: Ökning av valfriheten inom dagvården över kommungränserna.

4. Lagstiftning om upphandling

Staten och kommunerna ska konkurrensutsätta sin upphandling såsom det föreskrivs i lagen om offentlig upphandling (348/2007, nedan upphandlingslagen). Utgångspunkten och förutsättningen för tillämpning av denna lagstiftning är ett upphandlingskontrakt som inbegriper ekonomisk ersättning. Lagen tillämpas inte på upphandling av socialservice om det beräknade värdet på upphandlingen är mindre än 100 000 euro utan mervärdesskatt ( nationellt tröskelvärde).

4.1 När föräldrarna väljer dagvårdsplats i en annan kommun

När föräldrarna ansöker om dagvårdsplats för sitt barn i en annan kommun, är det i princip inte fråga om upphandling som ska konkurrensutsättas om den kommun som betalar dagvården inte använder prövningsrätt vid valet av dagvårdsplats och inte heller på något sätt begränsar marknaden till att gälla en viss eller vissa tillhandahållare av dagvårdstjänster. Föräldrarna kan välja dagvårdplatsen till exempel på basis av språk eller inom dagvård som erbjuder småbarnsfostran som bygger på alternativ pedagogik eller pedagogisk filosofi, eller på basis av dagvårdsplatsens läge som på grund av föräldrarnas arbete eller studier lämpar sig bättre för dem än den plats som erbjuds av den egna kommunen.

När föräldrarna väljer en dagvårdsplats över kommungränserna, gäller kommunernas avtal om dagvård över kommungränserna i princip inte offentlig upphandling som ska konkurrensutsättas. Om den kommun där dagvårdsplatsen finns därvid samtycker till att placera barnet i den valda vårdplatsen, ber den kommun där dagvårdsplatsen finns den kommun där barnet bor att ge en betalningsförbindelse. Barnets boendekommun väljer inte dagvårdsplats och fattar inte beslut om tillträde till dagvård; boendekommunen fattar endast beslut om beviljande av betalningsförbindelse. Trots begränsningen av tillämpningsområdet för upphandlingslagen kan man dock vara tvungen att iaktta förpliktelser enligt annan lagstiftning samt reglering och anvisningar om funktionernas ekonomiska ändamålsenlighet och maktförhållanden.

4.2   När boendekommunen begränsar marknaden för tillhandahållare av
dagvårdstjänster över kommungränserna

När kommunen vill hänvisa sina invånare att direkt använda vissa dagvårdsplatser i en annan kommun eller i övrigt begränsa marknaden för tillhandahållare av dagvårdstjänster, ska den kommun som köper tjänster i regel ordna ett anbudsförfarande om upphandling av dagvårdstjänster om värdet på upphandlingen är 100 000 euro eller mer. Värdet på ersättning som betalas för en enstaka dagvårdsplats understiger sannolikt det nationella gränsvärdet. Men förpliktelser enligt både övrig nationell lagstiftning och grundläggande rättsregler som ingår i Europeiska unionens grundfördrag (EUF) (såsom principen om öppenhet och icke-diskriminering) ska dock tillämpas på upphandlin­gar vars värde understiger 100 000 euro, så att det handlar om i stort sett likadana regler för konkurrensutsättning och annonsering även i denna upphandling. Som ett undantag från skyldigheten att konkurrensutsätta dagvårdstjänster, som föreskrivs i upphandlingslagen, kan man använda direktupphandling i enstaka fall vid upphandling av dagvårdstjänster om ordnande av anbudsförfarande, användning av förhandlat förfarande eller byte av servicetillhandahållare skulle vara uppenbart oskäligt eller särskilt oändamålsenligt med hänsyn till att trygga ett för klienten betydande vård- eller klientförhållande.

Mer uppgifter

Regeringssekreterare Johanna Huovinen, social- och hälsovårdsministeriet,
tfn 09 160 73217, fornamn.efternamn@stm.fi (dagvård)
Konsultativ tjänsteman Tarja Kahiluoto, social- och hälsovårdsministeriet,
tfn 09 160 73227, fornamn.efternamn@stm.fi (dagvård)
Regeringsrådet Anne-Marie Brisson, undervisnings- och kulturministeriet,
tfn 09 160 77261, fornamn.efternamn@minedu.fi (förskoleundervisning)
Specialsakkunnig Anna-Maija Haliseva-Lahtinen, Finlands Kommunförbund,
tfn 09 771 2306, fornamn.efternamn@kuntaliitto.fi (kommunernas dagvårdstjänster)

Kommuninfo
dagvård
Tillbaka till toppen
Social- och hälsovårdsministeriet
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ministry of Social Affairs and health

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
      • Priset Årets Pappa
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Arbetslivsprogrammen
      • ARBETE2030 – Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet
      • Programmet för arbetsförmåga
      • Program för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Barnstrategi
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Tillgänglighetsdirektivet
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
    • Nationell servicereform
      • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
        • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
        • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Avslutade projekt
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi