Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Sosiaali- ja terveysministeriö
Navigation
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen Terveys- ja päihdehaittojen ehkäisy, osallisuus, tartuntataudit, ympäristöterveys
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelujärjestelmä ja vastuut, hyvinvointialueet, henkilöstö, asiakkaan asema, asiakasmaksut, lääkkeet
    • Toimeentulo Suomen sosiaaliturvajärjestelmä, tuet ja etuudet, eläketurva
    • Vakuutusasiat Vakuutustoiminta, pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset
    • Työelämä Työolot, työhyvinvointi, työterveyshuolto
    • Tasa-arvo Tasa-arvopolitiikka, samapalkkaisuus
    • EU ja kansainväliset asiat EU, pohjoismainen yhteistyö, WHO, YK, ILO
    • Rahoitus ja avustukset EU-rahoitus, valtionavustukset, terveyden edistämisen määrärahat
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Päätökset
  • Lausuntopyynnöt
  • Tapahtumat
  • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
  • Tilaa aineistoja
  • STM sosiaalisessa mediassa
  • Uutiskirjeet
  • Avoimet työpaikat
  • Kuntainfot
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Kuntia kannustetaan yhteistyöhön lasten päivähoitopalvelujen järjestämisessä

Julkaisuajankohta 12.4.2011 6.46
Tyyppi:Tiedote N5-57626

Tasavallan presidentti vahvisti 8.4.2011 lasten päivähoidosta annetun lain (36/1973, jäljempänä päivähoitolaki) ja perusopetuslain (628/1998) muutokset, joiden myötä päivähoitolakiin lisätään uusi säännös (11 c §), jonka mukaan kunta voi järjestää lasten päivähoitoa toisen kunnan asukkaalle myös muulloin kuin silloin, kun henkilö työn, opiskelun tai muun vastaavan syyn vuoksi oleskelee kunnassa eikä henkilön kotipaikka sen vuoksi muutu. Lisäksi perusopetuslakiin lisätään säännös (32 §:n 3 momentin toinen virke), jonka mukaan, jos esiopetusta saava lapsi osallistuu toisessa kunnassa järjestettävään lasten päivähoitoon päivähoitolain 11 c §:ssä tarkoitetulla tavalla, opetuksen järjestäjällä on oikeus edellyttää, että lapsen huoltaja vastaa lapsen kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista päivähoito- ja esiopetuspaikan välillä.

Muutokset tulevat voimaan 1.8.2011 alkaen.

1. Päivähoitopaikan sijainti vaikuttaa perheen käytössä olevan yhteisen ajan määrään

Päivähoitopaikan sijainnilla voi olla merkittävä vaikutus lapsiperheen arkeen ja siihen, kuinka paljon aikaa perheellä on käytettävissä yhdessäoloon. Vanhempien työskennellessä tai opiskellessa toisella paikkakunnalla lapsen hoitopäivä saattaa muodostua kodin ja päivähoitopaikan välisen matkan sekä vanhempien työmatkan keston johdosta pitkäksi ja lapselle raskaaksi. Tällaisessa tilanteessa saattaa olla perusteltua hakea lapselle hoitopaikkaa työ- tai opiskelupaikkakunnalta, jolloin hoitopäivän pituus voi lyhentyä olennaisesti vanhempien ja lasten tehdessä kotimatkan yhdessä.

Hoitopaikan hakeminen naapurikunnasta saattaa olla perusteltua myös esimerkiksi silloin, kun naapurikunnan alueella sijaitseva päivähoitopaikka sijaitsee lähempänä perheen kotia kuin oman kunnan tarjoama päivähoitopaikka. Lapsen edun kannalta perusteltu syy hakea päivähoitopaikkaa muusta kuin asuinkunnasta voi olla myös silloin kun muun kunnan päivähoitopalveluissa järjestettävä varhaiskasvatus on lapsen tarpeiden kannalta sopivampaa.

2. Kunnan järjestämisvelvollisuus

Kuntien itsehallintoa koskevan kuntalain (365/1995) 1 §:n 3 momentin mukaan kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan. Kunnan asukas on määritelty sosiaalihuoltolain (710/1982) 14 §:ssä: Kunnan asukkaalla tarkoitetaan henkilöä, jolla on kunnassa kotipaikka, tai jos henkilöllä ei ole kunnassa kotipaikkaa, henkilöä pidetään sen kunnan asukkaana, jossa hän oleskelee. Lain 15 §:n mukaan kiireellisissä tapauksissa tai olosuhteiden muutoin niin vaatiessa kunnan on huolehdittava laitoshuollon ja muiden sosiaalipalveluiden järjestämisestä muullekin kunnassa oleskelevalle henkilölle kuin kunnan asukkaalle. Sosiaalihuoltoasetuksen (607/1983) 4 §:n mukaan olosuhteiden on kiireellisten tapausten lisäksi katsottava olevan olemassa muun muassa silloin, kun henkilö opiskelun, työn tai vastaavien syiden vuoksi oleskelee kunnassa eikä henkilön kotipaikka sen vuoksi muutu.

Kuntalain 2 §:n mukaan kunta hoitaa itsehallinnon nojalla itselleen ottamansa ja sille laissa säädetyt tehtävät. Kunnille ei saa antaa uusia tehtäviä tai velvollisuuksia taikka ottaa pois tehtäviä tai oikeuksia muutoin kuin säätämällä siitä lailla. Kunta voi sopimuksen nojalla ottaa hoitaakseen muitakin kuin itsehallintoonsa kuuluvia julkisia tehtäviä. Kunta voi hoitaa sille laissa säädetyt tehtävät itse tai yhteistoiminnassa muiden kuntien kanssa. Tehtävien hoidon edellyttämiä palveluja kunta voi hankkia myös muilta palvelujen tuottajilta. Sääntelyn tarkoituksena on korostaa jokaisen kunnan omaa päätösvaltaa ja kuntien erilaisuutta.

Kunnat voivat kuntalain 76 §:n mukaisesti sopia tehtävien hoitamisesta yhdessä. Kunnat voivat sopia, että tehtävä annetaan toisen kunnan hoidettavaksi yhden tai useamman kunnan puolesta. Yhteistoimintasopimuksessa kunnat voivat esimerkiksi sopia miten menetellään arvioitaessa päivähoitopaikan myöntämistä tai maksusitoumuksia annettaessa.

2.1 Päivähoito

Päivähoitolain 11 §:n mukaan kunnan on huolehdittava siitä, että lasten päivähoitoa on saatavissa kunnan järjestämänä tai valvomana siinä laajuudessa ja sellaisin toimintamuodoin kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää. Säännös täydentää päivähoidon osalta kuntalain sääntelyä, jonka mukaan kunnan pyrkimyksenä tulee olla ensisijassa kunnan omien asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen. Päivähoitolain mukaan kunnan on lisäksi huolehdittava siitä, että lasten päivähoitoa voidaan antaa lapsen äidinkielenä olevalla suomen, ruotsin tai saamen kielellä. Päivähoidon tavoitteena on päivähoidossa olevien lasten kotien tukeminen näiden kasvatustehtävässä (2 a §), ja palvelut on kunnassa järjestettävä siten, että ne tukevat tätä tehtävää.

Päivähoitolain 11 a §:n mukaan sen lisäksi mitä 11 §:ssä säädetään, kunnan on huolehdittava siitä, että lapsen vanhemmat tai muut huoltajat voivat saada lapselle kunnan järjestämän päivähoitopaikan sen ajan päätyttyä, jolta voidaan suorittaa sairausvakuutuslaissa (1224/2004) tarkoitettua äitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa tai osittaista vanhempainrahaa, taikka vanhempainrahakauden päätyttyä välittömästi pidetyn isyysrahakauden tai sairausvakuutuslain 9 luvun 10 a §:n perusteella siirretyn isäkuukauden päättymisen jälkeen, ja että lapsi voi olla päivähoidossa siihen saakka, kunnes hän siirtyy perusopetuslaissa tarkoitettuna oppivelvollisena perusopetukseen. Päivähoitoa on kuitenkin järjestettävä osa-aikaisesti, kun lapsi ennen perusopetuslaissa tarkoitettua oppivelvollisuusikää osallistuu perusopetuslain mukaiseen esiopetukseen tai kun lapsi perusopetuslain 25 §:n 2 momentin mukaisesti aloittaa perusopetuksen vuotta säädettyä aikaisemmin. Päivähoitoa on mahdollisuuksien mukaan järjestettävä lapsen vanhempien tai muiden huoltajien toivomassa muodossa.   

1.8.2011 voimaan tulevalla muutoksella ei ole tarkoitus muuttaa kunnan järjestämisvelvollisuuden laajuutta, vaan subjektiivinen oikeus päivähoitopaikkaan säilyy edelleen entisen laajuisena. Kunnan tulee ensisijaisesti huolehtia siitä, että kunnassa asuvien perheiden päivähoitopalveluntarpeeseen voidaan vastata.

2.2 Esiopetuksen kuljetukset

Perusopetuslain 6 §:n 2 momentin mukaan kunta osoittaa oppivelvolliselle ja muulle laissa tarkoitettua opetusta saavalle lähikoulun tai muun soveltuvan paikan, jossa annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään.

Perusopetuslain 32 §:n 1 momentin mukaan, jos perusopetusta tai lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Jos esiopetusta saavan oppilaan matka kotoa esiopetukseen tai lasten päivähoidosta annetussa laissa tarkoitetusta päivähoidosta esiopetukseen on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on vastaavasti oikeus maksuttomaan kuljetukseen kotoa suoraan esiopetukseen tai päivähoidosta esiopetukseen ja esiopetuksesta kotiin tai päivähoitoon. Perusopetusta, lisäopetusta tai esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi. Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus.

Perusopetuslain 32 §:n 3 momentin mukaan, jos oppilas otetaan muuhun kuin 6 §:n 2 momentissa tarkoitettuun lähikouluun tai opetuksen järjestämispaikkaan, oppilaaksi ottamisen edellytykseksi voidaan asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista. 1.8.2011 voimaan tulevan muutoksen myötä opetuksen järjestäjälle tulee myös oikeus edellyttää, että huoltajat vastaavat kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista silloinkin, kun lapsi osallistuu lain 6 §:n 2 momentissa tarkoitetussa lähikoulussa tai opetuksen järjestämispaikassa annettavaan esiopetukseen, mutta käy esiopetuksen lisäksi päivähoidossa muussa kuin asuinkunnassaan. Muutos koskee vain esiopetus- ja päivähoitopaikan välisiä matkoja, ei kodin ja esiopetuspaikan välisiä matkoja.

Koska lapsiperheiden palvelujen tulisi muodostaa kunnassa eheän kokonaisuuden, myös esiopetuksessa olevan lapsen päivähoito tulisi pyrkiä järjestämään siten, että päivittäinen siirtyminen esiopetus- ja päivähoitopaikan välillä olisi mahdollisimman sujuvaa. Lapsen vanhempien tai muiden huoltajien valitessa lapselleen päivähoitopaikan muusta kuin omasta asuinkunnastaan, voidaan edellyttää, että huoltajat vastaavat lapsen kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista päivähoito- ja esiopetuspaikan välillä, ja niiltä osin myös esiopetuksen ja päivähoidon muodostaman kokonaisuuden eheydestä.

3. Kuntarajat ylittävää päivähoitoa koskeva yhteistyö

Sosiaali- ja terveysministeriö selvitti syksyllä 2009 eri puolella Suomea käytössä olevia kuntarajat ylittävän päivähoidon malleja. Selvitys perustui kyselyyn, joka lähetettiin jokaiseen Manner-Suomen kuntaan. Vastauksista ilmeni, että kuntarajat ylittävää päivähoitoa on vielä melko vähän, lapsista vain 0,24 prosenttia oli muun kuin asuinkuntansa järjestämän päivähoidon piirissä. Suurimmassa osassa kuntia yhteistyötä onkin hoidettu yksittäisten tilanteiden mukaan.

Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000) säätämisen taustalla on ollut periaate, jonka mukaan palvelujärjestelmän perustana tulisi olla ensisijaisesti asiakkaan eivätkä organisaation tarpeet ja toivomukset. Ottaen huomioon myös lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun laissa (361/1983) huoltajalle annettu oikeus päättää lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta sekä muista henkilökohtaisista asioista sekä erityisesti Suomen perustuslain (731/1999) 19 §:n 3 momentin sisältämä edellytys, jonka mukaan julkisen vallan on tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu, voidaan todeta, että päivähoitopalveluja tulisi yhä joustavammin järjestää perheiden ja lasten lähtökohdista käsin.

Kuntien välisten yhteistyötapojen hakiessa useilla alueilla vielä muotoaan, varsinaisia yhteistyösopimuksia kuntarajat ylittävästä päivähoidosta on laadittu ainakin seuraavilla alueilla:

Pääkaupunkiseutu

Yhteistyö pääkaupunkiseudulla pohjautuu osittain pääkaupunkiseudun valtuustojen 19.6.2007 hyväksymään kaupunkiseutusuunnitelmaan, johon sisältyy päivähoitopalvelujen asteittaisen yhteiskäytön laajentaminen. Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen ovat sopineet, että perheen muuttaessa toiseen kuntaan lapsi voi jatkaa päivähoidossa entisessä asuinkunnassa koulunkäynnin alkamiseen asti. Lisäksi pääkaupunkiseudun yhteiskäyttöalueilla, Helsingissä Pitäjänmäen peruspiirin (Konala, Pajamäki, Pitäjänmäki, Reimarla) ja Mellunkylän peruspiirin (Kontula, Vesala ja Mellunmäki) alueilla asuvat perheet voivat hakea lapselle päivähoitopaikkaa yhteiskäyttöalueelta yli kuntarajojen.

Päivähoitopalvelujen kuntarajat ylittävä käyttö ja yhteiskäyttöalueet (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen)Linkki toiselle sivustolle

Tampereen seutu

Tampereen kunnat (Tampere, Kangasala, Lempäälä, Orivesi, Pirkkala, Nokia, Vesilahti ja Ylöjärvi) ovat tehneet sopimuksen päivähoidon seudullisesta yhteistoiminnasta. Sopimus on tullut voimaan alkaen 1.1.2009, ja se on voimassa toistaiseksi. Sopimuksen ensisijaisena tarkoituksena on mahdollistaa lapsen hoitosuhteen jatkuminen perheen niin halutessa entisessä kotikunnassaan päivähoidon toimintakauden (1.8.-31.7.) loppuun saakka. Vastaavasti perhe voi hakea uudesta kotikunnasta jo toimintakauden alusta vaikka varsinainen muutto olisikin myöhemmin. Kaikissa tapauksissa perhe tarvitsee kotikunnaltaan maksusitoumuksen.

Sopimus päivähoidon järjestämisestä kuntien välisenä ostopalveluna (Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi) (pdf)Linkki toiselle sivustolle

Jyväskylän seutu

Jyväskylän seudun kunnat (Hankasalmi, Jyväskylä, Laukaa, Muurame, Petäjävesi, Toivakka, Uurainen ja Luhanka) ovat tehneet sopimuspohjaista yhteistyötä jo useita vuosia, ja Jyväskylän seudun päivähoidon yhteinen palvelualue onkin ollut maamme ensimmäinen lajissaan. Päivähoitopaikkaa voi alueella hakea mistä vaan alueen päivähoitopalveluista. Hoitopaikka järjestetään lapsen vanhempien tai muiden huoltajien kanssa neuvotellen. Hoitopaikka myönnetään ensisijaisesti oman kunnan lapselle, mikäli sitä on samanaikaisesti hakemassa myös toisessa sopimuskunnassa asuva lapsi. Päivähoitopaikka myönnetään toistaiseksi, päivähoitolain mukaisen hoidon tarpeen ajaksi. Sopimus koskee kunnallisia päivähoitopalveluita, mutta myös yksityistä päivähoitoa hoidetaan seudullisessa yhteistyössä viiden muun kunnan kanssa.

Oulun seutu

Oulun seudun alueella (Hailuoto, Haukipudas, Kempele, Kiiminki, Liminka, Lumijoki, Muhos, Oulu, Oulunsalo ja Tyrnävä) on seudun yhteisen palvelustrategian mukaisesti sovittu, että perheillä on mahdollisuus hakea päivähoitopaikkaa asuinkuntansa ulkopuolelta. Päivähoitosijoitus toteutuu, jos asuinkunta ja päivähoitopalvelua tarjoava kunta tekevät maksusitoumuksen palvelun ostosta ja myynnistä. Tarkemmat menettelytavat ja hinnat sovitaan kuntien välisesti. Päivähoidon kysyntä Oulun seudulla on kasvanut voimakkaasti ja vapaita paikkoja on ollut vähän käytettävissä, minkä vuoksi mahdollisuus tarjota paikkoja toisille kunnille on ollut vähäinen.

Oulun seudun päivähoitoLinkki toiselle sivustolle

Porin seutu

Porin seudun kunnat (Noormarkku, Pori, Luvia, Harjavalta, Nakkila, Pomarkku, Huittinen, Merikarvia ja Kokemäki eli nk. karhukunnat) ovat sopineet päivähoidon yhteistyöstä päivähoidon yleissopimuksessa. Sopimuksen tarkoituksena on mahdollistaa päivähoitopaikan saaminen yli kuntarajan niiltä osin kuin tarvetta ilmenee ja paikkoja on vapaana. Mikään kunta ei sitoudu ostamaan ennalta sovittua paikkamäärää, vaan palveluja ostetaan tarpeen mukaan. Mikään kunta ei myöskään sitoudu uusien paikkojen tuottamiseen seudullisen käytön johdosta.

Porin seudun päivähoitoLinkki toiselle sivustolle

Tarkemmat tiedot edellä mainituista yhteistyösopimuksista on löydettävissä sosiaali- ja terveysministeriön julkaisusta "Päivähoitopalvelun valinnanvapauden lisääminen kuntarajat ylittämällä." Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2009:63.

4. Hankintalainsäädäntö

Valtion ja kuntien on kilpailutettava hankintansa siten kuin julkisista hankinnoista annetussa laissa (348/2007, jäljempänä hankintalaki) säädetään. Hankintalainsäädännön soveltamisen lähtökohtana ja edellytyksenä on hankintasopimus, jonka olennaisena tunnusmerkkinä on sen sisältämä taloudellinen korvaus. Lakia ei sovelleta sosiaalipalvelujen hankintaan, jos hankinnan ennakoitu arvo ilman arvonlisäveroa on vähemmän kuin 100 000 euroa ( kansallinen kynnysarvo).

4.1 Vanhempien valitessa lapsen päivähoitopaikan toisesta kunnasta

Vanhempien hakiessa lapselleen päivähoitopaikkaa toisesta kunnasta kyse ei lähtökohtaisesti ole kilpailutettavasta hankinnasta, jos päivähoidon maksava kunta ei käytä päivähoitopaikan valinnassa harkintavaltaa eikä myöskään millään tavoin rajoita markkinoita tiettyyn tai tiettyihin päivähoitopalveluntarjoajiin. Vanhempien valinnassa saattaa olla kyse esimerkiksi kielipainotteisesta tai vaihtoehtoiseen pedagogiikkaan tai kasvatusfilosofiaan perustuvaan varhaiskasvatukseen painottuneesta päivähoitopaikasta taikka hoitopaikasta, jonka sijainti on vanhempien työ- tai opiskelumatkojen kannalta oman kunnan tarjoamaa päivähoitopaikkaa sopivampi.

Silloin kuin kuntarajat ylittävän päivähoitopaikan valitsevat vanhemmat, kuntarajat ylittävää päivähoitoa koskevassa kuntien välisessä sopimuksessa ei lähtökohtaisesti ole kyse kilpailutettavasta julkisesta hankinnasta. Mikäli päivähoitopaikan sijaintikunta suostuu tällöin sijoittamaan lapsen valittuun hoitopaikkaan, sijaintikunta pyytää lapsen asuinkunnalta maksusitoumusta. Lapsen asuinkunta ei valitse päivähoitopaikkaa eikä tee päätöstä päivähoitoon pääsystä, asuinkunta tekee päätöksen vain maksusitoumuksen myöntämisestä. Hankintalain soveltamisalan rajaamisesta huolimatta noudatettaviksi voivat kuitenkin tulla muussa lainsäädännössä olevat velvoitteet sekä toimintojen taloudellista tarkoituksenmukaisuutta ja toimivaltasuhteita koskeva sääntely ja ohjeistus.

4.2  Asuinkunnan rajoittaessa kuntarajat ylittävän päivähoitopalvelun tarjoa­jien markkinoita

Silloin kun kunta haluaa ohjata asukkaitaan suoraan tiettyihin päivähoitopaikkoihin toisen kunnan alueella tai muuten rajoittaa päivähoitopalveluntarjoajien markkinoita, palveluja ostavan kunnan on lähtökohtaisesti järjestettävä päivähoitopalvelun hankintaa koskeva tarjouskilpailu hankinnan arvon ollessa 100 000 euroa tai enemmän. Yksittäisen päivähoitopaikasta maksettavan korvauksen arvo jää todennäköisesti alle kansallisen kynnysarvon. Myös alle 100 000 euron arvoisissa hankinnoissa on kuitenkin sovellettava sekä muussa kansallisessa lainsäädännössä olevia velvoitteita että Euroopan unionin perussopimusten (SEUT) perustavanlaatuisia oikeussääntöjä (kuten avoimuus- ja syrjimättömyysperiaatteita), joten myös näissä hankinnoissa on kyse pitkälti samanlaisista kilpailuttamis- ja ilmoittamissäännöistä. Poikkeuksena hankintalain kilpailuttamisvelvoitteeseen päivähoitopalvelujen järjestämisessä voidaan käyttää yksittäisissä tapauksissa suorahankintaa, jos tarjouskilpailun järjestäminen, neuvottelumenettelyn käyttö tai palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi.

Lisätietoja

Hallitussihteeri Hanna Kiiskinen, sosiaali- ja terveysministeriö, p. 09 160 73217,
etunimi.sukunimi@stm.fi (päivähoito)
Neuvotteleva virkamies Tarja Kahiluoto, sosiaali- ja terveysministeriö,
p. 09 160 73227, etunimi.sukunimi@stm.fi (päivähoito)

Hallitusneuvos Anne-Marie Brisson, opetus- ja kulttuuriministeriö, p. 09  160 77261,
etunimi.sukunimi@minedu.fi (esiopetus)
Erityisasiantuntija Anna-Maija Haliseva-Lahtinen, Suomen Kuntaliitto,
p. 09  771 2306, etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi (kuntien päivähoitopalvelut)

Kuntainfo
päivähoito
Sivun alkuun
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet
Ministry of Social Affairs and health

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.stm(at)gov.fi

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Sivukartta

Stm.fi:n saavutettavuusseloste

Palaute

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
Kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
stm.fi Sosiaali- ja terveysministeriö - kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
fimea.fi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
stuk.fi Säteilyturvakeskus
thl.fi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
ttl.fi Työterveyslaitos
tyosuojelu.fi Työsuojeluhallinto
valvira.fi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen
      • Lainsäädäntö
      • Terveyden edistäminen
        • Ravinto
        • Liikunta
        • Tapaturmien ehkäisy
        • Tartuntatautien torjunta
          • Vastuut tartuntatautien torjunnassa
          • Koronavirus Suomessa
            • Kaikki koronavirusta koskevat STM:n tiedotteet
            • Koronavirusepidemiaa koskevat infot ja tilannekuvat
            • STM:n antamat ohjeet koronavirustilanteessa
          • Lintuinfluenssa
        • Seksuaaliterveyden edistäminen
        • Terveyden edistäminen kunnissa ja hyvinvointialueilla
        • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tueksi
      • Osallisuuden edistäminen
        • Asumisen turvaaminen
        • Syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäiseminen
        • Vammaispolitiikka
        • Romanipolitiikka
        • Maahanmuuttajien sosiaaliturva, hyvinvointi ja terveys
      • Päihdehaittojen ja riippuvuuksien ehkäisy
        • Alkoholipolitiikka
          • Alkoholilaki
        • Huumausainepolitiikka
          • EU- ja kansainvälinen huumepolitiikka
          • Huumausaineiden valvonta
        • Tupakka- ja nikotiinipolitiikka
          • EU-sääntely ja yhteistyö
          • Muiden viranomaisten vastuut
          • Toimet käytön vähentämiseksi
          • WHO:n tupakkapuitesopimus
          • Kanssakäyminen tupakkateollisuuden kanssa
        • Ehkäisevä päihdetyö
        • Rahapelihaitat
          • Rahapelien haittariskien arviointi
          • Vastuutahot rahapelipolitiikassa
          • Rahapelipoliittinen ohjelma
          • Rahapelijärjestelmä
      • Väkivallan ja rikosten ehkäiseminen
        • Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäiseminen
          • NAPE – Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunta
        • Ihmiskaupan ehkäiseminen
        • Rikos- ja riita-asioiden sovittelu
        • Vastuut lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemisessä
        • Lapsiin kohdistuva väkivalta ja sen ehkäiseminen
      • Ympäristöterveys
        • Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen
        • Terveydensuojelu
          • Kuntien vastuu terveydensuojelusta
          • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Talousvesi
          • Ympäristöherkkyydet
        • Bioteknologia
        • Geeniteknologia
        • Kemikaalivalvonta
          • Kosmetiikkavalmisteet
          • Tatuoinnit
        • Nanomateriaalit ja -teknologia
        • Säteilysuojelu
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Lainsäädäntö
        • Lapset ja nuoret
        • Vammaiset
        • Iäkkäät ihmiset
        • Lääkehuolto
        • Asiakas- ja potilastietojen hallinta
          • Sote-tietojen toissijainen käyttö
            • Usein kysyttyä sote-tietojen toissijaisesta käytöstä
            • Toisiolain korjaaminen
              • Usein kysyttyä toisiolain korjaamisesta
        • Mielenterveys- ja päihdelainsäädännön uudistus
        • Usein kysyttyä mielenterveyslain muuttamisesta
        • Valvontalain väliaikainen muutos
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
        • Hyvinvointialueet
          • Hyvinvointialueet kartalla
          • Sosiaali- ja terveysministeriön rooli hyvinvointialueiden ohjauksessa
          • Yhteistyöalueet
        • Kunnat
        • Valvontaviranomaiset
        • Yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut
        • Sosiaalialan osaamiskeskukset
        • Järjestöt ja yhdistykset
      • Sosiaalipalvelut
        • Sosiaalityö
        • Sosiaalipäivystys
        • Kotihoito ja kotipalvelut
        • Laitoshoito
        • Asumispalvelut ja asunnon muutostyöt
        • Perhehoito
        • Omaishoito
        • Lastensuojelu
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä lastensuojelusta Suomessa
          • Tutkimus lastensuojelun epäkohdista 1937-1983
        • Adoptio
        • Kasvatus- ja perheneuvonta, perheasioiden sovittelu
        • Huoltajuus, elatus, isyyden tunnustaminen
        • Mielenterveystyön palvelut
        • Päihdetyön palvelut
        • Vammaispalvelut ja tukitoimet
          • Tulkkauspalvelulaki viittomakielellä
          • Vammaispalvelulaki
      • Terveyspalvelut
        • Terveyskeskukset
        • Terveysneuvonta ja terveystarkastukset
        • Neuvolat
        • Seulonnat
          • Syöpäseulonnat
          • Syöpäseulonnan järjestäjille
          • Sikiöseulonnat
        • Rokotukset
          • HPV-rokotukset
        • Suun terveydenhuolto
        • Opiskeluhuoltopalvelut
          • Kouluterveydenhoito
          • Opiskeluhuollon psykologipalvelut ja kuraattoripalvelut
          • Opiskeluterveydenhuolto
        • Työterveyshuolto
        • Työttömien terveyspalvelut
        • Mielenterveyden hoito
          • Lasten ja nuorten terapiatakuu
        • Päihde- ja riippuvuushoito
        • Päivystys
        • Ensihoito
        • Sairaalat ja erikoissairaanhoito
        • Kotisairaanhoito ja kotisairaalahoito
        • Saattohoito
        • Elinsiirrot ja kudossiirrot
          • Usein kysytyt kysymykset - elinluovutus
        • Asiakas- ja potilasturvallisuus
        • Potilasdirektiivi (Rajat ylittävä terveydenhuolto)
        • Paperittomien sosiaali- ja terveydenhuolto
        • Raskauden keskeytys
      • Kuntoutus
        • Lääkinnällinen kuntoutus
        • Kuntouttava työtoiminta
        • Ammatillinen kuntoutus
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä muutoksista nuorten ammatilliseen kuntoutukseen
        • Sosiaalinen kuntoutus
      • Lääkehoito
        • Lääkehoidon arvoketju
        • Säädökset, ohjaus, valvonta, yhteistyö
        • Lääkehoidon turvallisuus
          • Narkolepsia
            • Kooste toimista
        • Lääkehoidon kustannukset, rahoitus ja korvaukset
        • Rationaalinen lääkehoito
          • Julkaisut ja raportit
          • Järkevän lääkehoidon toimeenpano
          • Tiedonhallinta
            • Lääkehoidon digitalisaatio
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
        • Terveydenhuollon maksut
        • Terveydenhuollon maksukatto
        • Hammashuollon maksut
        • Kotipalvelu- ja kotisairaanhoitomaksut
        • Lastensuojelun maksut
        • Palveluseteli
      • Asiakkaan ja potilaan oikeudet
        • Potilaan oikeudet
        • Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
        • Hoitoon pääsy
          • Hoitopaikan valinta
        • Sosiaalipalvelujen saatavuus
        • Asiakas- ja potilastiedot
        • Muistutus, kantelu ja muutoksenhaku
        • Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
        • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
        • Sukupuolen vahvistaminen
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
        • Valvonta, luvat ja rekisteröinti
        • Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus
        • Kysymyksiä ja vastauksia työnjaosta ja toimintamalleista
      • Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
        • Palvelut perheille
      • Iäkkäiden palvelut
        • Palvelut ja etuudet iäkkäille ihmisille
        • Ehkäisevät palvelut iäkkäille ihmisille
        • Veteraanit ja sotainvalidit
      • Kansainvälistä suojelua hakevien palvelut
        • Ukrainasta tulleiden henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Sote-tiedonhallinta
        • Kanta-palvelujen kehittäminen
        • ICT-muutoksen valtionavustus
    • Toimeentulo
      • Lainsäädäntö
        • Usein kysyttyä eräiden Kelan maksamien etuuksien alaikärajojen nostamisesta 16 vuodesta 18 vuoteen
      • Suomen sosiaaliturvajärjestelmä
        • Sosiaaliturva lapsille ja nuorille
          • Sosiaaliturva selitettynä
          • Oppimateriaali sosiaaliturvasta
      • Lapsiperheiden tuet
      • Sotilasavustus ja muut palvelusetuudet
      • Asumistuet
        • Usein kysyttyä hallituksen esityksestä yleistä asumistukea koskevan lain muuttamiseksi
      • Työttömyysturva
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan lisäpäivien poistosta ja muutosturvasta
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan muutoksista
        • Usein kysyttyä työssäoloehdon muutoksista
        • Usein kysyttyä muutoksista ansiopäivärahaan ja työssäoloehdon kertymiseen
      • Sairausajan toimeentulo ja korvaukset
      • Kuntoutusajan toimeentulo
      • Vammaisetuudet
      • Työtapaturmat ja ammattitaudit
        • Haittaluokitus ja haittaraha
      • Eläketurva
        • Työeläke
        • Kansaneläke
        • Takuueläke
        • Työkyvyttömyyseläke
        • Perhe-eläke
      • Veteraanietuudet
      • Urheilijoiden, apurahansaajien ja opiskelijoiden sosiaaliturva
      • Toimeentulotuki
      • Sosiaalinen luototus
      • Kansainvälinen sosiaaliturva
      • Valitusviranomaiset toimeentuloturvan päätöksissä
      • Vuorotteluvapaa ja vuorottelukorvaus
    • Vakuutusasiat
      • Lainsäädäntö
      • Vakuutuslaitokset
      • Vakuutustoiminnan valvonta
      • Vakuutusmaksujen sijoittaminen
      • Sosiaalivakuutus
        • Työeläkevakuutus
        • Tapaturmavakuutus
      • Lakisääteiset vahinkovakuutukset
        • Liikennevakuutus
          • Usein kysyttyä liikennevakuutuslain muuttamisesta
        • Potilasvakuutus
        • Ympäristövahinkovakuutus
      • Vapaaehtoiset vakuutukset
      • Sosiaalivakuutusmaksut
      • Sosiaaliturvaetuuksien indeksit ja elinaikakerroin
      • Muutoksenhaku vakuutusasioissa
      • Vakuutuslääkärit
        • Usein kysyttyä
    • Työelämä
      • Lainsäädäntö
        • Säädökset
        • Visiirien turvallisuusvaatimukset
      • Työsuojelu
        • Kansainvälinen yhteistyö
        • Lähetetyt työntekijät
        • Työehtosopimuksen yleissitovuus
      • Työsuojelu työpaikoilla
      • Työsuojeluvalvonta
        • Markkinavalvonta
        • Eurooppalainen markkinavalvontayhteistyö
        • Harmaan talouden torjunta
        • Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun hallinta
      • Työterveyshuolto ja työkyvyn ylläpito
        • Menetetyn työpanoksen kustannukset
      • Työturvallisuus ja työhyvinvointi
      • Tasa-arvo työelämässä
      • Nuoret ja työ
      • Perhe-elämä ja työ
      • Ikääntyneet työntekijät
    • Tasa-arvo
      • Tasa-arvopolitiikka
      • Lainsäädäntö
      • Valtavirtaistaminen
      • Työelämän tasa-arvo
      • Samapalkkaisuus
      • Kansainvälinen yhteistyö
      • Vastuuviranomaiset
      • Vuoden isä -palkinto
    • EU ja kansainväliset asiat
    • Rahoitus ja avustukset
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Päätökset
    • Lausuntopyynnöt
    • Tapahtumat
    • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
    • Tilaa aineistoja
      • Uutiskirje
    • STM sosiaalisessa mediassa
    • Uutiskirjeet
    • Avoimet työpaikat
    • Kuntainfot
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Kaikki hankkeet
    • Kansallinen palvelureformi
      • Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluvalikoima
        • Osallistuminen palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn
        • Palveluvalikoiman periaatteet - UKK
      • Päivystys- ja sairaalaverkon uudistaminen
    • Hyvän työn ohjelma 2024-2027
      • Ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus
      • Vetoa ja pitoa -valmennus- ja kehittämiskokonaisuus
      • Tietopohja ja ennakointi
    • Sosiaaliturvauudistus
      • Yleistuki
      • Sosiaaliturvakomitea
      • Sosiaaliturvakomitean aikajana
      • Sosiaaliturvauudistuksen uutishuone
      • Sosiaaliturvauudistuksen tietopohja
      • Sosiaaliturvauudistuksen tapahtumat
    • Esteettömyysdirektiivi
    • Yksilöllistetty lääketiede
      • Genomitiedon hyödyntäminen
      • Terveysala kehittyy yhteistyöllä
      • Genomikeskus
      • Syöpäkeskus
      • Biopankkien yhtenäistäminen
      • Neurokeskus
      • Lääkekehityskeskus
      • EU:n 1+Million Genomes -aloite
      • Ihmiset ja yhteystiedot
    • Mielenterveysstrategia
    • Lapsistrategia
    • Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelma
    • Kansallinen ikäohjelma
    • Työelämäohjelmat 2024-2027
    • Terveydeksi – kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma
    • Omalääkäriohjelma
    • Päättyneitä hankkeita
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministereiden välinen työnjako STM:ssä
      • Sosiaali- ja terveysministeri
      • Sosiaaliturvaministeri
      • Virkamiesjohto
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto (OHO)
      • Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto (SVO)
      • Turvallisuus ja terveys -osasto (TUTO)
      • Yhteisöt ja toimintakyky -osasto (YTO)
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto (APO)
      • Työ- ja tasa-arvo-osasto (TTO)
      • Strategia- ja talousyksikkö (STAR)
      • Henkilöstö- ja hallintoyksikkö (HEHA)
      • Kansainvälisten asioiden yksikkö (KVY)
      • Viestintäyksikkö (VIE)
    • Strategia
      • Hyvinvointitalous
    • Hallinnonala
    • Valmiusasiat
      • Varautuminen pandemiaan
      • Valmiuskeskukset
      • Hyvinvointialueiden valmius ja varautuminen
      • Valmiusasiat EU:ssa
      • Säteilyonnettomuudet
    • Kansainväliset asiat
      • Euroopan unioni
        • EU-asioiden valmistelu
      • Euroopan neuvosto EN
        • Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea
      • Yhdistyneet kansakunnat YK
      • Maailman terveysjärjestö WHO
        • WHO:n pandemiasopimus
      • Globaali terveysturvallisuus
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • Pohjoinen ulottuvuus
      • Barentsin euroarktinen neuvosto
      • Arktinen yhteistyö
      • Kansainvälinen työjärjestö ILO
      • OECD
    • STM:n lomakkeita ja ohjeita
    • Talous ja toiminta
      • Tutkimus- ja kehittämistoiminta
      • Suunnittelu ja seuranta
        • Suunnittelun asiakirjat
        • Seurannan asiakirjat
      • Sosiaalimenot ja rahoitus
      • Palvelujen menot ja rahoitus
      • Markkinavalvontaohjelmat STM:n hallinnonalalla
    • Rahoitus ja avustukset
      • Valtionavustukset
        • Vuoden 2025 valtionavustukset
        • Vuoden 2024 valtionavustushaut
        • Vuoden 2023 valtionavustushaut
        • Vuoden 2022 valtionavustushaut
        • Vuoden 2021 valtionavustushaut
        • Vuoden 2020 valtionavustushaut
        • Valtionavustuksiin liittyvät lomakkeet
        • Valtionavustusten hakeminen, käyttö ja valvonta
      • Kestävän kasvun ohjelma
        • Ensimmäinen valtionavustushaku
        • Toinen valtionavustushaku
        • Valtionavustukset tutkimukselle
        • Neljäs valtionavustushaku
        • Viides valtionavustushaku
        • Usein kysyttyä kestävän kasvun ohjelman valtionavustushausta
      • Terveyden edistämisen määrärahat
      • Tartuntatautien valvonnan määrärahat
      • Sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen valtionavustus
        • Hankkeiden materiaalit
      • EU:n rakennerahastot (ohjelmakausi 2021 - 2027)
        • Ohjelmakausi 2014-2020
        • Ohjelmakausi 2007-2013
      • EU:n IV terveysalan toimintaohjelma EU4Health
      • Pohjoismaiset rahoitushaut
    • Neuvottelu- ja lautakunnat
    • Ministeriö työpaikkana
      • Palvelussuhde STM:ssä
      • STM:n henkilöstö tilastoin
      • Tutustu ministeriöläisiin
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kunniamerkit
      • Aluehallintovirastojen kautta tulevat kunniamerkkiehdotukset
      • Hallinnonalan laitosten kunniamerkkiehdotukset
      • Äitienpäiväkunniamerkit
      • Isänpäiväkunniamerkit
    • Asiointi
    • Historiaa
      • STM:n ministerit
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tilastot
      • Tilastoja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä
      • Tilastoja sosiaali- ja terveyspalveluista
      • Tilastoja toimeentulosta
      • Tilastoja vakuutusasioista
      • Tilastoja työelämästä
      • Tilastoja tasa-arvosta
      • Kansainvälisiä tilastoja
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Verkkolaskuosoite
    • Medialle
    • Tietoa sivustosta
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaselosteet
      • Käyttäjän oikeudet ja henkilötietojen tarkistaminen
      • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Evästeistä verkkosivustolla
    • Stm.fi:n saavutettavuusseloste
    • Palaute