Sosiaalipäivystys
Sosiaalipäivystyksellä tarkoitetaan välttämättömien ja kiireellisten sosiaalipalvelujen ja muiden tukitoimien järjestämistä erilaisissa sosiaalisissa hätä- ja kriisitilanteissa kaikkina vuorokauden aikoina.
Sosiaalipäivystyksestä säädetään sosiaalihuoltolaissa.
Apua tarvitseville kaikkina vuorokauden aikoina
Sosiaalipäivystystä järjestetään ympärivuorokautisen kiireellisen ja välttämättömän avun turvaamiseksi asuinpaikkakunnasta riippumatta. Päivystys on toteutettava siten, että palveluun voi saada yhteyden ympäri vuorokauden.
Kiireellisiä palveluja tulee olla saatavissa kaikkina vuorokauden aikoina tarvetta vastaavasti. Päivystävissä yksiköissä on oltava riittävät voimavarat ja osaaminen, jotta palvelun laatu ja asiakasturvallisuus toteutuvat.
Sosiaalipäivystystä toteutettaessa on toimittava yhteistyössä ensihoitopalvelun, terveydenhuollon päivystyksen, pelastustoimen, poliisin, hätäkeskuksen ja tarpeen mukaan muiden toimijoiden kanssa.
Sosiaalipäivystystä on järjestettävä myös terveydenhuoltolain mukaisen laajan ympärivuorokautisen päivystysyksikön yhteydessä sekä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystyksen yhteydessä.
Sosiaalipäivystyksen asiakkaita voivat olla esimerkiksi kiireellisesti hoivaa, turvaa ja apua tarvitsevat henkilöt, kuten huolenpitoa vaille jääneet lapset, nuoret ongelmineen tai ikääntyneet, joiden kunto heikkenee äkillisesti.
Kiireellisinä sosiaalipalveluina on pystyttävä järjestämään myös esimerkiksi kiireellistä majoittamista, taloudellista tukea ja muita välttämättömiä palveluja tarpeen mukaan.
Sosiaalipäivystyksen välitön apu on asiakkaalle maksutonta.
Sosiaalipäivystys on osa hyvinvointialueen valmiussuunnittelua
Hyvinvointialueen on varauduttava ennakkoon tehtävillä valmiussuunnitelmilla sekä muilla toimenpiteillä yhteistyössä alueensa kuntien ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueen hyvinvointialueiden kanssa häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Alueen sosiaalipäivystyksen tehtävänä on yhteistyössä ensihoitokeskuksen kanssa osallistua alueellaan varautumis- ja valmiussuunnitelmien laatimiseen häiriötilanteiden ja suuronnettomuuksien varalle yhdessä muiden viranomaisten, toimijoiden ja yhteistoiminta-alueiden ensihoitokeskusten kanssa.
Lisää tietoa ensihoidosta ja varautumisesta:
Sosiaalipäivystyksen tiedot saa hyvinvointialueelta
Sosiaalipäivystyksen yhteystietojen tulee löytyä hyvinvointialueen verkkosivulta, sairaaloilta ja poliisilta. Kiireellisissä tilanteissa yhteyden sosiaalipäivystykseen saa hätänumeron 112 kautta.
Lisää tietoa saa omalta hyvinvointialueelta. Hyvinvointialueiden on tiedotettava palveluista selkeästi ja helposti saavutettavalla tavalla kuntalaisille ja viranomaisille.
Kysymyksiä ja vastauksia
-
Sosiaalipäivystys tarkoittaa kiireellisen ja välttämättömän avun järjestämistä sosiaalisissa hätä- ja kriisitilanteissa ympäri vuorokauden. Sosiaalipäivystys toimii yhteistyössä ensihoitopalvelun, terveydenhuollon päivystyksen, pelastustoimen, poliisin, hätäkeskuksen ja tarpeen mukaan muiden toimijoiden kanssa.
-
Sosiaalipäivystys on tarkoitettu kaikille, jotka tarvitsevat kiireellisesti sosiaalihuollon apua tai tukea. Tavallisia sosiaalipäivystyksen hoitamia tilanteita ovat esimerkiksi huolehtiminen lapsista, jotka ovat jääneet ilman huolenpitoa, kriisitilanteessa olevien nuorten auttaminen tai huolehtiminen vanhuksesta tai vammaisesta, jonka itsenäinen selviytyminen kotona on vaarantunut äkillisesti.
-
Sosiaalipäivystäjät arvioivat kiireellisen sosiaalihuollon tarpeen ja järjestävät tarvittaessa siihen liittyvät välttämättömät palvelut. Palveluihin voi sisältyä esimerkiksi:
- Sosiaalityöntekijän antama välitön apu ja tuki
- Kiireellinen majoitus
- Kiireellinen toimeentulotuki
- Muita välttämättömiä sosiaalipalveluja tilanteen mukaan
-
Sosiaalipäivystyksen välitön apu on asiakkaalle maksutonta.
-
Suorat yhteystiedot ja toimintaohjeet löytyvät hyvinvointialueen verkkosivuilta. Yhteyden saa myös muiden viranomaistoimijoiden kautta, kuten sairaalan tai poliisin välityksellä tai avulla. Kiireellisissä tapauksissa avun tarpeesta voi olla yhteydessä suoraan hätänumeroon 112.
-
Lisätietoja saa omalta hyvinvointialueelta. Hyvinvointialueiden on tiedotettava palveluista selkeästi ja saavutettavasti kuntalaisille ja viranomaisille.
Lisätietoja lainsäädännöstä
Virva Juurikkala, sosiaalineuvos
sosiaali- ja terveysministeriö, Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto / APO, Palvelujärjestelmäyksikkö / PAL Puhelin:0295163204 Sähköpostiosoite: etunimi.sukunimi@gov.fi