Ympäristöterveydenhuollon valvonnan maksullisuuden laajentaminen
STM147:00/2001 Projekt
Työryhmän tehtävänä on arvioida ympäristöterveydenhuollon valvonnan maksullisuuden laajentamisen mahdollisuudet sekä tarvittaessa aloittaa säädösehdotusten valmistelu maksullisuuden laajentamisen toteuttamiseksi.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer STM147:00/2001
Ärendenummer
Projektets arrangör social- och hälsovårdsministeriet
Mandattid 8.1.2002 – 31.12.2003
Datum för tillsättande 3.1.2002
Mål och resultat
Kunnallisen ympäristöterveydenhuollon maksullisuuden laajentamisen mahdollisuuksien ja vaihtoehtojen selvittäminen.
Utgångspunkter
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntöön katsotaan kuuluvaksi terveydensuojelulaki (763/1994), elintarvikelaki (361/1995), laki eläimistä saatavien elintarvikkeiden elintar-vikehygieniasta (1195/1996), tuoteturvallisuuslaki (914/1986) ja eläinlääkintähuoltolaki (685/1990). Ympäristöterveydenhuollon lainsäädännössä tuoteturvallisuuslakia lukuun ottamatta kunnan valvonnasta perimistä maksuista säädettiin aikaisempaa selvästi laa-jemmin 1990-luvun puolivälissä. Kemikaalilakiin (744/1989) säädettiin vuonna 1999 kunnalle mahdollisuus periä maksuja kemikaalilain mukaisesta valvonnasta. Vuonna 1992 Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusjärjestelmää muutettiin ja tästä seuran-neessa uudessa tilanteessa arvioitiin, että valvonnan maksullisuuden laajentamisella voitaisiin osaltaan turvata kunnallisen ympäristöterveydenhuollon toimintaedellytykset. Suomen liittyessä Euroopan unioniin myös Euroopan yhteisön Suomea velvoittavassa lainsäädännössä säädettiin osa valvonnasta maksulliseksi. EU:n valvonnan maksulli-suutta koskenut säätely liittyi lähinnä eläimistä saatavien elintarvikkeiden tuotantolai-toksien ( mm. lihankäsittelylaitokset ja lihan kylmävarastot) valvontaan.
Tällä hetkellä ympäristöterveydenhuollon lainsäädännön mukaan kunnan on perittävä maksuja muun muassa ilmoitusten ja hakemusten käsittelystä, talous- ja uimaveden sekä elintarvikehuoneistojen ja hygienialain mukaisten laitosten omavalvonnan valvontaan liittyvästä näytteenotosta ja tutkimuksista sekä maidontuotantotilojen tarkastuksista. Li-säksi kunnalla on oikeus periä maksu asunnon tai muun oleskelutilan sekä kaivoveden terveyshaittojen selvittämiseen liittyvästä näytteenotosta, mittauksista ja tutkimuksista. Kemikaalilain mukaan kunnan kemikaalivalvontaviranomaisen päätöksestä kunta voi periä kunnan hyväksymän taksan mukaisen maksun. Ympäristöterveydenhuollon lain-säädännön mukaisten valtion suoritteiden maksullisuuden perusteista säädetään valtion maksuperustelaissa (150/1992).
Sosiaali- ja terveysministeriön ehkäisevän sosiaali- ja terveyspolitiikan osasto toteutti vuosien 2000 ja 2001 aikana ympäristöterveydenhuollon toimintaedellytysten paranta-miseen tähdänneen hankkeen. Hankkeen tavoitteena oli toimeenpanna osaltaan Valtio-neuvoston päätös "Sosiaali- ja terveydenhuollon tavoite- ja toimintaohjelma 2000-2003", jossa esitettiin valvontamaksujen laajempaa käyttöönottoa. Hanke toteutettiin yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, kauppa- ja teollisuusministeriön, Elintarvi-keviraston, Eläinlääkintä- ja elintarvikelaitoksen, kuluttajaviraston sekä Kuntaliiton kanssa. Yhtenä ympäristöterveydenhuollon toimintaedellytyksien parantamiseen tähtää-vänä toimenpiteenä hanketta valvova työryhmä valmisteli terveydensuojelulain mu-kaista maksullisuutta koskevia lakimuutoksia. Terveydensuojelulakiin lisättiin kunnalle mahdollisuus periä maksu asuntojen ja kaivoveden terveyshaittojen selvittämiseen liit-tyvästä näytteenotosta ja mittauksista.
Valvontakohteissa säännöllisesti ja suunnitellusti tehtävät tarkastukset ovat olennainen osa valvontaa. Kyseessä olevista tarkastuksista kunta ei nykyisen lainsäädännön nojalla ole voinut periä maksuja. Hankkeen aikana oli esillä maksullisuuden laajentamien kos-kemaan koko edellä mainittua tarkastustoimintaa. Ajatuksena oli, että tarkastusten mak-sullisuus sidottaisiin kunnan vuosittain hyväksymään valvontasuunnitelmaan ja valvon-tasuunnitelma käsitteenä sisällytettäisiin kaikkiin ympäristöterveydenhuollon lakeihin sekä kemikaalilakiin. Ajatusta valvontasuunnitelmaan sidotusta tarkastusten maksulli-suudesta pidettiin yleisesti periaatteessa hyvänä ratkaisuna, mutta myös suurena peri-aatteellisena kysymyksenä, joka vaatii tarkkaa harkintaa ja laaja-alaista keskustelua, mi-hin hankkeen aikana ei katsottu olevan mahdollisuuksia. Yhteisesti kuitenkin sovittiin, että sosiaali- ja terveysministeriöön perustettaisiin hankkeen jälkeen työryhmä asiaa jat-kotyöstämään.
Maa- ja metsätalousministeriö on palkannut 1.12.2001 lähtien selvitysmiehen arvioi-maan valtion ja kuntien välisen työnjaon kehittämistä elintarvikevalvonnassa. Selvitys-miehen tulee esittää arvio myös mahdollisten eri organisaatiovaihtoehtojen aiheuttamis-ta, kuntiin ja valtioon sekä elinkeinoelämään mahdollisesti kohdistuvista taloudellisista vaikutuksista. Elintarvike- ja hygienialainsäädäntöä ollaan uudistamassa myös koko Eu-roopan unionin alueella. Uudistus saattaa sisältää myös valvonnan masullisuuteen liitty-viä säännöksiä. Tässä yhteydessä on varsinkin elinkeinoelämän näkökulmasta tärkeää, että koko ympäristöterveydenhuollon lainsäädännön maksuperusteet ovat yhdenmukai-set.
Ympäristöministeriö on valmistellut otsonikerrosta heikentäviä aineita ja eräitä fluori-hiilivetyjä sisältävien laitteiden huoltotoimintaa ja jätehuoltoa suorittavien pätevyysvaa-timuksia koskevan Valtioneuvoston asetuksen. Asetusluonnoksessa esitetään, että lait-teiden tarkastusten valvomiseksi tarkastuksista tulisi tehdä merkintä toiminnanharjoitta-jan ylläpitämään huolto- ja tarkastuspöytäkirjaan. Edellä mainittua merkintävelvolli-suutta esitetään valvottavaksi muun muassa terveydensuojelu- ja hygienialainsäädännön valvonnan yhteydessä. Tämä ympäristöterveydenhuollon uusi valvontavelvoite tulisi myös ottaa huomioon valvonnan maksullisuuden laajentamista arvioitaessa.
Edellä esitetyn johdosta ja ottaen huomioon sen, ettei kunnallisen ympäristöterveyden-huollon voimavarat vieläkään ole riittävät sosiaali- ja terveysministeriö pitää tärkeänä, että ministeriöön perustetaan laaja-alainen ympäristöterveydenhuollon valvonnan mak-sullisuutta pohtiva työryhmä. Työryhmän tehtävänä olisi arvioida ympäristöterveyden-huollon valvonnan maksullisuuden laajentamisen mahdollisuudet sekä tarvittaessa aloittaa säädösehdotusten valmistelu maksullisuuden laajentamisen toteuttamiseksi.
Ytterligare uppgifter
Työryhmän määräaikaa pidennetty 31.12.2003 saakka.
Remissbehandlingar och höranden
Lausunto
16.4.2004 Kuntien terveystarkastajat ry.
Lausunto
15.4.2004 Etelä-Suomen lääninhallitus
Lausunto
6.4.2004 Ympäristö- ja terveysalan tekniset ry
Lausunto
2.4.2004 STTV
Lausunto
1.4.2004 Suomen ympäristökeskus
Lausunto
31.3.2004 Suomen Eläinlääkäriliitto r.y.
Lausunto
31.3.2004 Päivittäistavarakauppa ry
Lausunto
31.3.2004 Länsi-Suomen lääninhallitus
Lausunto
31.3.2004 Maa- ja metsätalousministeriö
Lausunto
31.3.2004 Suomen kuntaliitto
Lausunto
31.3.2004 Elintarvikevirasto
Lausunto
31.3.2004 Suomen hotelli- ja ravintolaliitto ry
Lausunto
31.3.2004 Lapin lääninhallitus, sosiaali- ja terveysosasto
Lausunto
30.3.2004 Itä-Suomen lääninhallitus
Lausunto
29.3.2004 Forssan seudun terveydenhuollon ky.
Lausunto
29.3.2004 Oulun lääninhallitus, sosiaali- ja terveysosasto
Lausunto
29.3.2004 Vieskan terveydenhuoltokuntayhtymä
Lausunto
29.3.2004 Elintarviketeollisuus
Lausunto
29.3.2004 Oikeusministeriö
Lausunto
29.3.2004 Kuluttajavirasto
Lausunto
23.3.2004 Mikkelin kaupunki
Lausunto
17.3.2004 Kunnallinen ympäristö- ja terveydenhoitoyhdistys ry
Lausunto
17.3.2004 Sisäasiainministeriö
Lausunto
18.2.2004 Kauppa- ja teollisuusministeriö
Lausunto
9.2.2004 Helsingin kaupungin ympäristökeskus
Lausuntopyyntö (Jari Keinänen/TRO)
9.1.2004 Sosiaali- ja terveysministeriö
Saapunut kannanotto
7.11.2003 Päivittäistavarakauppa ry, Suomen Hotelli- ja Ravintolaliitto SHR ry
Lausunto
23.4.2003 Kouvolan-Valkealan kansanterveystyön ky
Publikationer och rapporter
Betänkande av arbetsgruppen med uppgift att uttreda en utvidgning av den avgiftsbelagda kommunala miljö- och hälsosyddsövervakningen
Sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisunumero: 2003:30; Julkaisuvuosi: 2003; WWW-osoite: http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/1291/index.htx;
Tillsättande och organisering
Jäsenmuutospäätös; Kristiina Pajalan tilalle jäseneksi Joanna Kurki ja Matti Ahon tilalle varajäseneksi Sinikka Saari. Matti Laihon tilalle Rolf Eriksson.
19.11.2003 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys; Kristiina Pajalan tilalle jäseneksi Joanna Kurki ja Matti Ahon tilalle varajäseneksi Sinikka Saari.
25.8.2003 Maa- ja metsätalousministeriö
Asettamispäätös RTF
8.1.2002 Sosiaali- ja terveysministeriö
Övriga dokument och promemorior
Jäsenesitys; Ilkka Nieminen
28.12.2001 Päivittäistavarakauppa ry
Jäsenesitys; Matti Laiho / Outi Raitoaho
28.12.2001 Suomen Kuntaliitto
Jäsenesitys; Merja Vuori / Katariina Rautalahti
18.12.2001 Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus STTV
Jäsenesitys; Veli-Matti Aittoniemi / Merja Söderström
5.12.2001 Suomen Hotelli- ja Ravintolaliitto SHR
Jäsenesitys; Pertti Forss / Antti Pönkä
5.12.2001 Helsingin kaupungin ympäristökeskus
Jäsenesitys; Jukka Nurmio
4.12.2001 Ympäristöministeriö
Jäsenesitys; Liisa Rajakangas / Anne Haikonen
29.11.2001 Kauppa- ja teollisuusministeriö
Jäsenesitys; Pirkko Varpasuo / Tomi Lounema
29.11.2001 Kuluttajavirasto
Jäsenesitys; Kristiina Pajala / Matti Aho
23.11.2001 Maa- ja metsätalousministeriö
Jäsenesitys; Esko Uusi-Rauva / Jorma Hirn
22.11.2001 Elintarvikevirasto
Jäsenesityspyyntö (Risto Aurola TRO 3 D)
16.11.2001 Sosiaali- ja terveysministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt