Muistutus, kantelu ja muutoksenhaku
Sosiaali- ja potilasasiavastaava
Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava antavat tietoa potilaan ja sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksista ja avustavat tarvittaessa esimerkiksi muistutuksen tekemisessä.
Sosiaalihuollon viranhaltijan päätöksen muuttaminen
Sosiaalihuollon palveluja ja toimeentulotukea hakevilla on oikeus saada perusteltu päätös kirjallisesti. Toimeentulotukea koskevia päätöksiä ei anneta suullisesti.
Päätöksessä kerrotaan, miten siihen voi hakea muutosta.
Sosiaalihuollon viranhaltijan päätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen hyvinvointialueen toimivaltaiselle viranomaiselle.
Hyvinvointialueen toimivaltaisen viranomaisen päätöksestä valittaminen
Hyvinvointialueen toimivaltaisen viranomaisen päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen 30 vuorokauden kuluessa.
Hallinto-oikeuden päätöksestä voi joissain tapauksissa valittaa edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mikäli se myöntää valitusluvan.
Muistutus
Terveydenhuollossa hoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluun tyytymätön voi tehdä muistutuksen terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Ennen muistutuksen tekemistä kannattaa yrittää selvittää asia potilasta hoitaneiden henkilöiden kanssa.
Sosiaalihuollossa kohteluunsa tyytymätön voi tehdä muistutuksen sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle.
Viranomaisen on vastattava muistutukseen kohtuullisessa ajassa. Muistutuksella ei haeta muutosta päätökseen. Muistutus voi kuitenkin vaikuttaa siihen, miten toimintayksikössä vastaisuudessa toimitaan ja kohdellaan asiakkaita.
Kantelu
Potilas tai sosiaalihuollon asiakas voi tehdä kokemistaan sosiaali- ja terveydenhuollon epäkohdista kantelun aluehallintovirastoon. Oikeus kantelun tekemiseen ei ole rajattu kantelijan omaan asiaan, vaan kantelun voi tehdä kuka tahansa.
Joissain tapauksissa aluehallintovirasto voi siirtää kantelun käsiteltäväksi Valviraan (esimerkiksi vakavat hoitovirheet, valtakunnalliset tai periaatteellisesti tärkeät asiat).
Valvira tai aluehallintovirasto voi siirtää kantelun käsiteltäväksi ensin muistutuksena siinä toimintayksikössä, jota kantelu koskee.
Myös eduskunnan oikeusasiamies ja valtioneuvoston oikeuskansleri ylimpinä laillisuusvalvojina voivat käsitellä sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevia kanteluita.
Potilasvahinko
Jos potilaalle aiheutuu terveyden- tai sairaanhoidon yhteydessä henkilövahinkoja, niihin voi hakea korvausta.
Korvausta haetaan Potilasvakuutuskeskuksesta.
Hallintoriitamenettely terveyspalveluissa
Hallintoriitamenettelyllä voidaan ratkaista sitovalla tavalla julkisoikeudellista maksuvelvollisuutta tai muuta julkisoikeudellisesta oikeussuhteesta aiheutuvaa velvollisuutta ja oikeutta koskeva riita sekä hallintosopimusta koskeva riita.
Hallintoriita-asia voi koskea esimerkiksi terveyspalvelujen järjestämistä tai niiden kustannuksia. Hallintoriitamenettely voisi tulla kysymykseen muun muassa silloin, kun potilas ei ole saanut tarvitsemaansa lääketieteellisesti perusteltua hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvaa terveyspalvelua, joka sisältyy julkisen terveydenhuollon palveluvalikoimaan.
Hallintoriita-asia laitetaan vireille tekemällä hakemus hallinto-oikeuteen. Valitus on oikeussuojakeinona ensisijainen suhteessa hallintoriitaan. Jos viranomaisen päätökseen voi hakea muutosta valituksella, asiaa ei voida käsitellä hallintoriitana.
Kysymyksiä ja vastauksia
-
Voit olla yhteydessä potilasasiavastaavaan tai sosiaaliasiavastaavaan, jotka neuvovat oikeuksista ja auttavat esimerkiksi muistutuksen tekemisessä. Voit myös suoraan tehdä muistutuksen palveluistasi vastaavan toimintayksikön vastuuhenkilölle. Lisäksi on mahdollista tehdä kantelu aluehallintovirastoon tai Valviraan, mikäli et ole tyytyväinen muistutuksen käsittelyyn.
-
Päätöksen mukana saat aina muutoksenhakuohjeet, ja voit ensin tehdä oikaisuvaatimuksen hyvinvointialueen toimivaltaiselle viranomaiselle. Jos et ole tyytyväinen oikaisupäätökseen, voit valittaa hallinto-oikeuteen ja tarvittaessa edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
-
Muistutus kannattaa aina tehdä, jos olet tyytymätön saamaasi hoitoon tai kohteluun. Muistutus on osa palveluista vastaavan omavalvontaa, ja sellaisena usein nopein ja tehokkain keino puuttua mahdollisiin epäkohtiin. Kanteluita taas käsittelevät laillisuusvalvontaviranomaiset. Laillisuusvalvonnassa arvioidaan omavalvonnan toimivuutta sekä asioita, joilla on laadultaan ja laajuudeltaan keskeisintä merkitystä asiakas- ja potilasturvallisuudelle.
-
Asiassa, jossa voi hakea muutosta, oikaisuvaatimus tai valitus tuomioistuimeen on aina ensisijaista. Voit olla yhteydessä potilasasiavastaavaan tai sosiaaliasiavastaavaan, jotka neuvovat oikeuksista. Voit myös suoraan tehdä muistutuksen palveluistasi vastaavan toimintayksikön vastuuhenkilölle.
Lisäksi on mahdollista tehdä kantelu aluehallintovirastoon tai Valviraan, mikäli et ole tyytyväinen muistutuksen käsittelyyn. Kanteluasioiden käsittelyn yhteydessä ei voida määrätä korvauksia. Valvira ja aluehallintovirastot eivät ole myöskään valitusviranomaisia eivätkä ne voi muuttaa sosiaali- tai terveydenhuollossa tehtyjä päätöksiä ja ratkaisuja.
-
Jos hoidon yhteydessä on aiheutunut henkilövahinko, voit hakea korvausta Potilasvakuutuskeskuksesta. Korvausta haetaan erillisellä hakemuksella eikä kyse ole valitusmenettelystä.
Lisätietoja
Jaska Siikavirta, johtaja
sosiaali- ja terveysministeriö, Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto / APO, Asiakkaat ja henkilöstö -yksikkö / ASI Puhelin:0295163394 Sähköpostiosoite: etunimi.sukunimi@gov.fi
Maija Iles, Hallitusneuvos
sosiaali- ja terveysministeriö, Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto / APO, Asiakkaat ja henkilöstö -yksikkö / ASI Puhelin:0295163036 Sähköpostiosoite: etunimi.sukunimi@gov.fi
Muualla verkossa
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kantelut Linkki toiselle sivustolle(aluehallintovirasto)
- Eduskunnan oikeusasiamiesLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Hallinto-oikeudetLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Muistutuksen tai kantelun tekeminen sosiaalihuollossaLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä (Valvira)
- Muistutuksen tai kantelun tekeminen terveydenhuollossaLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä (Valvira)
- Oikeuskanslerin virastoLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- PotilasvakuutuskeskusLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä