Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Trygg läkemedelsbehandling av långtidssjuka barn inom barndagvården

Utgivningsdatum 3.10.2012 8.43
Typ:Pressmeddelande N5-61273

I detta brev fokuseras särskilt på den läkemedelsbehandling som långtidssjuka barn behöver inom dagvården. Långtidssjukdomar bland barn är bland annat astma, diabetes, allergier och epilepsi. Detta brev kan också tillämpas på andra långtidssjukdomar.

Andra än nödvändiga läkemedel ges i regel inte till barn under vårddagen. Om det emellertid är nödvändigt att ge kortvarig medicinering, kan anvisningen i detta brev i tillämpliga delar användas som hjälp för att förtydliga förfaringssätten också när det gäller kortvarig läkemedelsbehandling.

Brevet kompletterar handboken Säker läkemedelsbehandling (SHM 2007:15), som utarbetats av en arbetsgrupp vid social- och hälsovårdsministeriet. Handboken är avsedd för offentliga och privata verksamhetsenheter inom social- och hälsovården samt övriga enheter som genomför läkemedelsbehandling. Genom handboken harmoniseras principerna för läkemedelsbehandling, tydliggörs ansvarsfördelningen mellan ledning och anställda samt definieras minimikrav för verksamhetsenheterna för att tryggt genomföra läkemedelsbehandlingen.

Handboken innehåller också rekommendationer för sådana verksamhetsenheter där läkemedelsbehandling inte hör till den grundläggande uppgiften, men som kan tvingas att genomföra läkemedelsbehandling. Sådana enheter är till exempel daghem och enheter för gruppfamiljedagvård.

Platsen för ledning och uppföljning av behandlingen av långtidssjuka barn varierar enligt sjukdom. I vissa fall finns den inom primärvården (hälsovårdscentral) och i andra fall inom den specialiserade sjukvården (t.ex. centralsjukhus). Till exempel ledning, planering och uppföljning av behandlingen av diabetes hos barn har koncentrerats till diabetesenheter inom den specialiserade sjukvården. Fast styrningen av behandlingen finns inom den specialiserade sjukvården, är det praktiska ordnandet av behandlingen en del av primärvårdens verksamhet.

Enligt hälso- och sjukvårdslagen är primärvården och den specialiserade sjukvården skyldiga att samarbeta vid behov. Enligt 12 § och 32 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) ska den kommunala primärvården och sjukvårdsdistriktet när den ordnar tjänster samarbeta med socialvården och övriga aktörer, såsom förskolepedagogiken, så som patientens behov av vård kräver.

De praktiska arrangemangen med anknytning till ledning och uppföljning av vården av långtidssjuka barn är en del av hälso- och sjukvården, och därmed är de inte nya uppgifter. Med detta brev vill man tydliggöra koordineringen av vården av ett barn under barnets vårddag så att varje aktör känner till sin roll och sitt ansvar. Samarbete mellan olika aktörer är viktigt för att barnet ska känna sig tryggt vid sin vårdplats oavsett sjukdom, och föräldrarna kan med lugnt sinne uppsöka vård för sina barn.

Enligt 7 a § i lagen om barndagvård (36/1973) utarbetas för sammanjämkning av rehabiliteringen av barn som är i behov av speciell vård och fostran en rehabiliteringsplan för barnet i samarbete med barnets föräldrar och vid behov med annan socialvård samt hälsovården och skolväsendet inom kommunen. Vid fördelning av resurser inom barndagvården ska man även beakta att det enligt 6 § 3 mom. i förordningen om barndagvård (239/1973) finns i ett daghem ett eller flera barn som behöver särskild vård och uppfostran, skall detta beaktas i antalet barn som vårdas eller i antalet personer som deltar i vård- och uppfostringsuppgifter, om det inte finns ett särskilt biträde för sådana barn i daghemmet. På motsvarande sätt ska ett barn i behov av särskild vård och uppfostran beaktas när man ordnar vården av barnet vid familjedaghemmet (Förordning om barndagvård 8 § 5 mom.).

Från fall till fall ska man bedöma om ett barn i behov av läkemedelsbehandling är ett barn i behov av särskild vård och uppfostran enligt lagen. Till exempel ett barn i behov av insulinbehandling kräver särskild uppmärksamhet och uppföljning av dagvårdspersonalen under hela vårddagen. Ett barn i behov av särskild vård och uppfostran ska beaktas till exempel vid personaldimensionering.

Centrala rekommendationer i handboken Säker läkemedelsbehandling

Eftersom läkemedelsbehandling är en verksamhet inom hälso- och sjukvården, genomförs läkemedelsbehandlingen huvudsakligen av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården som utbildats för detta. I handboken definieras ansvarsområdena för olika yrkesgrupper vid läkemedelsbehandling samt tryggande av kompetens med anknytning till denna, nödvändig tilläggsutbildning och tillstånd (tabell 1).

Ansvarsområden och arbetsfördelning baserar sig på lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården (559/1994). En läkare ansvarar för helheten av läkemedelsbehandlingen och ordinering av läkemedel samt bedömning av patientens läkemedelsbehandling. Läkaren och en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården ansvarar för bedömningen av behovet av vård, bedömningen av läkemedelsbehandlingens verkningar samt instruktioner och rådgivning till patienten. Läkaren ansvarar tillsammans med farmaceutisk personal och en sjukskötare för en övergripande bedömning av patientens läkemedelsbehandling. Varje person som genomför läkemedelsbehandling bär ansvaret för sin egen insats som baserar sig på recept samt i enlighet med sin yrkesinriktade utbildning, sitt ansvarsområde och arbetsenhetens plan för läkemedelsbehandling.

Säker läkemedelsbehandling inom barndagvården

Organisering av läkemedelsbehandlingen inom dagvården ska framskrida planenligt från kommunal nivå för varje enhet ända fram till en plan för läkemedelsbehandling för varje barn. Kunnandet hos och tillgången till personer som deltar i läkemedelsbehandlingen ska säkerställas under dagvårdens hela verksamhetstid då det vid enheten finns ett barn i behov av läkemedelsbehandling. 

1. Plan för läkemedelsbehandling hos kommunens social- och hälsovårdsorganisation

Enligt lagen om barndagvård (36/1973) är det kommunens skyldighet att sörja för att barndagvård står till buds i den omfattning och med sådana verksamhetsformer som behovet av denna inom kommunen förutsätter (11§). Dagvården skall i fråga om sanitära och övriga förhållanden vara lämplig för barn och för vård och fostran av barn (6§). De praktiska arrangemangen med anknytning till ledning och uppföljning av vården av långtidssjuka barn hör till hälso- och sjukvårdens uppgifter. De allmänna anvisningarna och principerna för läkemedelsbehandling är desamma för alla offentliga och privata verksamhetsenheter inom den kommunala dagvården. 

Kommunens social- och hälsovårdsorganisation ska upprätta en plan för läkemedelsbehandling. Hälso- och sjukvårdsledningen i kommunen har ansvaret för organiseringen av upprättande, genomförande och uppföljning av planen för läkemedelsbehandling inom dagvården. Ansvaret för genomförandet i praktiken kan till exempel ligga hos hälsocentralläkaren med ansvar för rådgivningsverksamheten. Planen för läkemedelsbehandling kan kräva samarbete mellan primärvården och den specialiserade sjukvården.

I planen för läkemedelsbehandling för kommunens social- och hälsovårdsorganisation inkluderas läkemedelsbehandlingen inom hälsovårdscentralens verksamhetsområde. Planen innehåller anvisningar för förvaring av läkemedel, genomförande av läkemedelsbehandling samt uppföljning av läkemedelsbehandlingens verkningar och verksamheten vid en eventuell avvikelse i läkemedelsbehandlingen. Planen innehåller anvisningar för ansvarsområdena för dem som genomför läkemedelsbehandlingen, säkerställandet av kompetensen och tillstånd för att ge läkemedel. Planen för läkemedelsbehandling innehåller också uppgifter om vem som är kontaktperson för dagvården och har ansvaret för ordnande av utbildning för läkemedelsbehandling för de anställda inom dagvården som behöver denna. För utbildningen inom läkemedelsbehandling vid dagvårdsenheterna är hälsovårdare och sjukskötarna inom primärvården eller den specialiserade sjukvården naturliga aktörer.

2.  Plan för läkemedelsbehandling inom dagvården för varje enhet

Det är dagvårdsledningens ansvar att se till att dagvårdsenheten har en plan för läkemedelsbehandling som upprättats på basis av social- och hälsovårdsorganisationens plan för läkemedelsbehandling i kommunen. Med hjälp av planen för läkemedelsbehandling inom dagvården för varje enhet bereder man sig för situationer där ett barn som är i behov av läkemedelsbehandling kommer till dagvårdsenheten. I planen beaktas anställdas kunnande och utbildningsbehov, närvaron av kompetent personal samt situationen för enheten med avseende på läkemedelsbehandling bedöms. Kunnandet hos dagvårdspersonalen när det gäller läkemedelsbehandling ska följas upp, upprätthållas och utvecklas.

På grund av dagvårdens karaktär av skiftarbete ska närvaron av kompetent personal beaktas under hela vårddagen avseende ett barn som är i behov av läkemedelsbehandling. Man ska se till att dagvårdsenheterna har tillräckligt med personal som klarar av läkemedelsbehandling, och även när personalen är sjukskrivna eller har semester kan genomföra säker läkemedelsbehandling. Enheter som ordnar dygnetruntvård ska fundera över hur vården av ett barn i behov av läkemedelsbehandling ska ordnas (t.ex. kvällsvård). 

3. Plan för läkemedelsbehandling för varje barn

Som underlag för en plan för läkemedelsbehandling för varje barn används dagvårdens plan för läkemedelsbehandling för respektive enhet. Inom dagvården upprättas planen för läkemedelsbehandling för varje barn i samarbete med barnets föräldrar, dagvårdenhetens ledning, läkaren som ansvarar för barnets vård (eller annan hälsovårdspersonal som befullmäktigats av läkaren) och dagvårdspersonal som genomför läkemedelsbehandling. Avtalade saker antecknas som en del av barnets plan för småbarnsfostran.

Innan ett barn i behov av regelbunden läkemedelsbehandling börjar inom dagvården ska ledningen se till att man tillsammans med föräldrarna och dagvårdspersonalen kommit överens om läkemedelsbehandling, och att personalen fått ändamålsenlig utbildning och eventuell tilläggsutbildning för läkemedelsbehandling av barnet. Utöver själva läkemedelsbehandlingen ska personalen förstå läkemedelsbehandlingens betydelse som en del av hela vården.

I planen för läkemedelsbehandling för varje barn kommer man överens med föräldrarna om förfaringssätten, hur barnets speciella behov beaktas inom dagvården. Till exempel i fråga om ett barn som har diabetes kommer man överens om vem i personalen vid respektive tillfälle sköter om mätningen av barnets blodsocker och matportioner samt doseringen av insulin (man ska även komma överens om en ersättare).

I samband med upprättandet av planen för läkemedelsbehandling för barnet ska man även bedöma om barnet är i behov av särskild vård och uppfostran, och huruvida ordnandet av barnets vård kräver ytterligare fördelning av personalresurser. Den behandlande läkaren ska bedöma hur den läkemedelsbehandling som barnet behöver eller barnets sjukdom kan påverka barnets dagvård. Särskilt ska man bedöma ordnandet av barnets vård, om barnet är i behov av dygnetruntvård (t.ex. kvälls- och nattetider).

Vem ger läkemedel

En patient ska ordineras läkemedelsbehandling på medicinska grunder och på ett sätt som på bästa sätt betjänar honom eller henne individuellt. God medicinsk praxis -rekommendationerna och regleringen som gäller patientens ställning poängterar denna princip. Om man under dagvården tvingas ge läkemedel till barnet, ska läkemedlen levereras inklusive doseringsanvisningar i originalförpackning. Dagvårdspersonalen doserar läkemedlet för barnet.

Enligt handboken Säker läkemedelsbehandling (2007:15) är huvudregeln inom dagvården den att läkemedelsbehandling är en verksamhet för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och att läkemedelsbehandlingen genomförs av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården som utbildats för läkemedelsbehandling. Vid daghem arbetar närvårdare, som är yrkesutbildade personer med skyddad yrkesbeteckning och som i sin yrkesinriktade utbildning fått beredskap i att distribuera i doser för enskilda patienter och genomföra läkemedelsbehandling på naturlig väg. Därutöver ger närvårdarutbildningen beredskap för att ge injektioner under huden och i muskeln. Därmed ska närvårdaren inom dagvården genomföra den läkemedelsbehandling som läkaren ordinerat ett barn.

En annan anställd inom dagvården, till exempel en barnträdgårdslärare eller familjedagvårdare, som inte utbildats inom hälsovårdsområdet, kan genomföra läkemedelsbehandling som en läkare har ordinerat barnet och som ges på naturlig väg (t.ex. via munnen) eller injiceras under huden (t.ex. insulin). Då baserar sig läkemedelsbehandlingen på arbetstagarens samtycke, utbildning samt tilläggsutbildning och ovan nämnd läkemedelsbehandling för varje barn. En arbetstagare utan utbildning inom hälsovårdsområdet har inte skyldighet att genomföra läkemedelsbehandling. Föräldrarna bör vara medvetna om vem som genomför läkemedelsbehandlingen inom dagvården.

En lekman kan lära sig åtgärder med anknytning till läkemedelsbehandling av ett långtidssjukt barn och dessa genomförs som en del av den normala vardagen också under hemförhållanden.

Hur säkerställs kunnandet

Arbetsgivaren ska vid behov ordna utbildning i och tilläggsutbildning för läkemedelsbehandling för anställda inom dagvården. Utbildningen kan ges av till exempel en verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården eller en utbildningsenhet inom hälsovårdsområdet som undervisar i läkemedelsbehandling. En anställd utan utbildning inom hälsovårdsområdet (t.ex. en barnträdgårdslärare eller familjedagvårdare) ska få introduktion och utbildning i krävande läkemedelsbehandling, till exempel genomförande av insulinbehandling, av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården.  

Kunnandet hos de anställda inom dagvården när det gäller läkemedelsbehandling ska säkerställas genom ett fristående yrkesprov. Yrkesprovet tas emot av en erfaren legitimerad yrkesutbildad person som fått utbildning i läkemedelsbehandling och som kan vara en sjukskötare anställd vid till exempel hälsovårdscentralen i samma kommun eller samkommun eller vid en enhet inom den specialiserade sjukvården med ansvar för uppföljningen av barnets sjukdom. Eftersom till exempel injektioner som ges under huden och i muskeln är krävande läkemedelsbehandling som hör till i närvårdarens ansvarsområde, förutsätter detta också att närvårdarens kunnande säkerställts genom ett fristående yrkesprov och vid behov introduktion och tilläggsutbildning.

Ett skriftligt intyg över deltagandet i introduktionen ges av ansvarig läkare vid hälsovårdscentralen i samma kommun eller samkommun eller vid enheten inom den specialiserade sjukvården med ansvar för uppföljningen av barnets sjukdom eller en annan läkare enligt hans eller hennes anvisningar. (Se Valvira 2007.) Det ändamålsenligaste inom primärvården vore att det skriftliga tillståndet skulle ges av den läkare som ansvarar för barnrådgivningsverksamheten för att tryggandet av barnets hälsa och välfärd ska förverkligas som en helhet. Om läkemedelsbehandlingen av barnet är underställd den specialiserade sjukvården ansvarar den specialiserade sjukvården för introduktion och utbildning samt tillstånd. Läkare med ansvar för barnrådgivningsverksamheten koordinerar samarbetet mellan den specialiserade sjukvården och primärvården.  

Ansvarsfrågor

Den läkare som ger det skriftliga intyget ansvarar för att den som genomför läkemedelsbehandling har fått den introduktion och utbildning som läkemedelsbehandlingen förutsätter. Läkaren ansvarar för att utbildningen motsvarar kompetenskraven för läkemedelsbehandlingen i fråga, och att kompetensen hos den som genomför läkemedelsbehandlingen har säkerställts genom ett fristående yrkesprov. Den som tar emot yrkesprovet ansvarar för säkerställandet av kunnandet för läkemedelsbehandling. Den som genomför läkemedelsbehandlingen ansvarar själv för att han eller hon genomför läkemedelsbehandlingen i enlighet med läkarens recept, sin utbildning, sitt yrkesmässiga ansvarsområde eller avtal om läkemedelsbehandling och arbetsenhetens plan för läkemedelsbehandling.

Ytterligare information

Medicinalrådet Timo Keistinen tfn 0295 163 385, timo.keistinen@stm.fi
Konsultativa tjänstemannen Maire Kolimaa tfn 0295 163 389, maire.kolimaa@stm.fi
Konsultativa tjänstemannen Tarja Kahiluoto tfn 0295 163 404, tarja.kahiluoto@stm.fi

Källor

Säker läkemedelsbehandling. Nationell handbok för genomförande av läkemedelsbehandling inom social- och hälsovården. Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2007:15.

Oppilaan lääkehoito koulupäivän aikana ensisijaisesti kouluterveydenhuollon tehtävä. Lyhennelmä Valviran lausunnosta (Sosiaali- ja terveydenhuollon lupa- ja valvontavirasto Valviran Dnro 5616/00/002/07).

Tabell 1. Personalens färdigheter för deltagande i läkemedelsbehandling  utgående från nuvarande utbildningskrav. (Källa: SHM 2007:15, omarbetad.)

 

Personal som genomför läkemedelsbehandling

Färdigheter efter utbildning som leder till grundexamen

Kontroll av kunnande, tilläggsutbildning

Ansvar / beviljande av tillstånd

Legitimerad yrkesutbildad person inom hälsovården som fått utbildning i läkemedelsbehandling

 

t.ex.

-sjukskötare

- Beställa läkemedel, iordningställande och distribuering i doser för enskilda patienter

- läkemedelsbehandling på naturlig väg

- injektioner in i och under huden samt i muskeln

- vacciner

- intravenös infusions- och läkemedelsbehandling

- blodtransfusionsvård

- delta i läkemedelsbehandling som ges i epiduralläge

-     intravenös infusions- och läkemedelsbehandling

-     blodtransfusionsvård

-     delta i läkemedelsbehandling som ges i epiduralläge, bl.a. läkemedel som doseras i smärtpump

-     vacciner

Tillstånd: Läkare med ansvar för hälsovården i verksamhetsenheten eller av denna utsedd läkare

 

Fristående yrkesprov: Erfaren legitimerad yrkesutbildad person inom hälsovården

Yrkesutbildad person med skyddad yrkesbeteckning inom hälsovården som fått utbildning i läkemedelsbehandling

 

t.ex.

-närvårdare

- distribuera läkemedel i doser för enskilda patienter

- läkemedelsbehandling som genomförs naturlig väg

- injektioner under huden och i muskeln

- beställa läkemedel

- injektioner under huden och i muskeln

- byta ut läkemedelsfri, fortsatt infusionsflaska eller infusionspåse med baslösning

Tillstånd: Läkare med ansvar för hälsovården i verksamhetsenheten eller av denna utsedd läkare

Fristående yrkesprov:

Legitimerad yrkesutbildad person inom hälsovården

Yrkesutbildad personal inom socialvården som fått utbildning i läkemedelsbehandling

 

t.ex.

-vissa socionomer (yh), valfri kurs

 

- administrera färdigt distribuerade läkemedel på naturlig väg

 

 

-     injektioner under huden

Tillstånd: Läkare med ansvar för hälsovården i verksamhetsenheten eller av denna utsedd läkare

Fristående yrkesprov:

Legitimerad yrkesutbildad person inom hälsovården

Anställda utan utbildning i läkemedelsbehandling

 

t.ex.

-barnträdgårdslärare

-pedagogie kandidat/magister

- vissa socionomer (yh), valfri kurs

-familjedagvårdare

-dagvårdare

 

- administrera läkemedel på naturlig väg från originalförpackningen

-     injektioner under huden

 

Baserad på överenskommelse

- gäller enskild patient, enskilt läkemedel och enskild situation

Tillstånd: Läkare med ansvar för hälsovården i verksamhetsenheten

Fristående yrkesprov:

Legitimerad yrkesutbildad person inom hälsovården

Kommuninfo
dagvård läkemedel patientsäkerhet
Tillbaka till toppen
Social- och hälsovårdsministeriet
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ministry of Social Affairs and health

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
      • Priset Årets Pappa
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Arbetslivsprogrammen
      • ARBETE2030 – Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet
      • Programmet för arbetsförmåga
      • Program för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Barnstrategi
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Tillgänglighetsdirektivet
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
    • Nationell servicereform
      • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
        • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
        • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Avslutade projekt
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi