Patienten väljer och påverkar
Från ingången av maj kommer Finland för första gången att ha en gemensam lag för primärvård och specialiserad sjukvård. I den nya lagen föreskrivs om funktioner och uppgifter samt innehållet i tjänsterna. "De stora linjerna i den nya lagen om hälso- och sjukvård är klientorientering, samarbete mellan primärvården och den specialiserade sjukvården och förstärkning av hälsofrämjandet", säger konsultativa tjänstemannen Taina Mäntyranta.
Tjänsterna inom den specialiserade sjukvården förs närmare patienterna så att hälsovårdscentraler även erbjuder fler tjänster än tidigare på grundnivå inom den specialiserade sjukvården, till exempel specialistläkarmottagningar.
Lagen om hälso- och sjukvård ger klienter möjlighet att välja hälso- och sjukvårdstjänster över kommungränserna. Valmöjligheten utvidgas stegvis.
Kommuner uppmuntras till samarbeteLagen förutsätter att kommunerna upprättar en plan för ordnande av hälso- och sjukvården och att sjukvårdsdistrikten ska ingå ett avtal om specialiserad sjukvård. Förordningar om bägge bereds för närvarande, och de träder i kraft samtidigt med lagen.
"Kommuner uppmuntras till tätare samarbete och specialupptagningsområdena för den specialiserade sjukvården organiseras i 'miljonkretsar' runt universitetssjukhusen", säger Mäntyranta.
I kvalitets- och patientsäkerhetsplanen definieras vem som ansvarar för kvaliteten av tjänsterna och patientsäkerheten, och hur patienterna kan delta i kvalitetssäkring. Planen beskriver också rapporteringssystemet för farliga situationer.
"Verksamhetsenheterna ska fastställa ansvaret, patienter ska garanteras möjlighet att delta och farliga situationer ska rapporteras", preciserar Mäntyranta.
Patienter har mycket erfarenhet av vård och vårdsystemet, och det räcker inte med en åsiktslåda för insamling av information om kvalitets- och säkerhetsbrister.
"Det finns mycket att utveckla inom vården, och att enbart klaga leder inte någon vart", påpekar Mäntyranta.
Det verkliga utvecklingsarbetet vilar på de yrkesutbildade personerna, men patienternas röst hörs till exempel genom att man organiserar klientforum eller verksamhet där klienten kan fungera som utvecklare.
Gemensamma register skapar säkerhetFör närvarande ansvarar varje hälsovårdscentral och sjukhus för att register förs. I fortsättningen för varje sjukvårdsdistrikt ett gemensamt patientregister inom sitt område.
"Detta innebär ännu inte ett gemensamt elektroniskt patientinformationssystem för enheterna inom hälso- och sjukvården, men redan gemensamma register inom området förbättrar patientsäkerheten", anser Mäntyranta.
Ett av målen för lagen är att på lång sikt hålla tillbaka kostnadsökningarna. Besparingar förväntas just genom den förbättrade patientsäkerheten.
Enligt Mäntyranta väntar fältet på den nya lagen om hälso- och sjukvård i välvillig anda: "Man tror att lagen kommer att ha flera effekter som främjar samarbete och patientens ställning. Några av aktörerna inom området hade hoppats på att man i anslutning till detta hade föreskrivit om ordnande och finansiering av social- och hälsovården, men det blir nästa regerings sak att begrunda dessa frågor."
Redaktör: Irma Heiskanen-Haarala
På vår webbplats