Mot elektroniska tjänster och verktyg
Elektroniska system för informationshantering är på väg in i social- och hälsovården. Det elektroniska receptet (eRecept) används redan och genomförandet av det nationella hälso- och sjukvårdsarkivet (KanTa) har kommit långt. Ett elektroniskt system för informationshantering håller också på att byggas upp inom socialvården. Systemet stöder arbetet för yrkesutbildade personer inom socialvården och underlättar även för medborgarna att uträtta sina ärenden.
Informationshanteringen inom socialvården har utvecklats i Tikesos-projektet sedan år 2005. "Ett betydelsefullt resultat av projektet är skapandet av kunskapskapital. För första gången har man förenat förståelsen för socialvård och IT samt kompetensen när det gäller att genomföra IT-projekt", säger direktör Eija Koivuranta.
Målet på lång sikt är att kommuninvånaren kan ansöka om socialservice eller sociala förmåner på nätet. Via ärendehanteringstjänsten kan han eller hon följa behandlingen av sin ansökan, få ett beslut, fråga om råd eller boka en tid för personlig service. En förstudie av elektroniska ärendehanteringstjänster görs i finansministeriets Program för att påskynda elektronisk ärendehantering och demokrati (SADe).
"Inom socialvården måste man poängtera att klienten alltid ska ha möjlighet till personlig service till exempel så att han eller hon får hjälp med att fylla i en ansökan. Endast tjänster som det är ändamålsenligt att ändra görs om till elektroniska tjänster", säger Koivuranta.
Tjänsternas verkningsfullhet och systemets effektivitet som målFör närvarande arkiveras socialvårdens handlingar som pappersversioner i kommunerna. I framtiden finns uppgifterna om klienter i socialvårdens nationella elektroniska arkiv.
"Uppgifterna finns i ett sådant system att de går att komma åt från vilken som helst kommun. Det underlättar arbetet för en yrkesutbildad person när till exempel en människa flyttar från en kommun till en annan", säger Koivuranta.
Även tjänsternas kvalitet förbättras när aktuella uppgifter överförs snabbt mellan klienter och yrkesutbildade. Uppgifter från det planerade systemet för informationshantering kan sammanställas till ett sammandrag som stöder planering, beslutsfattande, forskning och utveckling inom social- och hälsovården utan att specificera klienter.
"Användningen av klientuppgifter i arkivet regleras genom att man bestämmer de situationer där uppgifterna kan användas, vem som kan använda dem och vilka möjligheter klienten har för att inverka på användningen av uppgifterna. Stora etiska frågor hör ihop med detta, ur människans synvinkel till exempel risken för en överdriven kontroll. En etisk diskussion om frågorna måste föras och de slutliga linjerna fastställas i lagstiftningen", konstaterar Koivuranta. Användarbehörigheterna till arkivet övervakas bland annat så att åtkomst till uppgifter alltid lämnar ett spår efter sig.
"Till följd av det elektroniska systemet kan effektiviteten öka när vissa arbetssteg försvinner. Även klientens egen roll kan vara aktivare. Å ena sidan eftersträvar man verkningsfullhet i fråga om tjänsterna och å andra sidan effektivitet i fråga om systemet, och en ökning av produktiviteten när det gäller tjänsterna", säger Koivuranta.
Definition av arbetsprocesser som utgångspunkt"Man har inlett arbetet med att bygga upp systemet för informationshantering med att beskriva och definiera arbetsprocesserna inom det sociala området, eftersom det inte bara är fråga om teknologi vid utveckling av informationshanteringen. Teknologin för med sig nya möjligheter att fungera och arbeta inom socialvården", betonar Koivuranta.
"Det är viktigt att de anställda inom det sociala området själva har definierat begrepp och arbetsprocesser för det egna arbetet. Därmed säkerställs att systemet blir användbart för olika yrkesgrupper inom socialvården", fortsätter Koivuranta.
Tikesos-projektet, som genomförts av Kommunförbundet, Institutet för hälsa och välfärd, Östra Finlands universitet och Östra Finlands kompetenscentrum inom det sociala området, avslutas i slutet av år 2011. Det kunskapskapital som skapats genom projektet ska utnyttjas i verksamhet som permanentas. Den operativa verksamheten flyttas till Institutet för hälsa och välfärd, social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för den strategiska styrningen. Uppbyggnaden av socialvårdens system fortsätter genom beredning av riktlinjer för informationshantering, nödvändig lagstiftning och finansieringsramar.
Redaktör Ritva Kosonen
På vår webbplats