Konferens betonade betydelsen av könsmedvetenhet i skolor och i lärarutbildningen
I Jyväskylä ordnades onsdagen den 9 mars en nordisk konferens "Nordic Challenges, Future Possibilities - Gender Awareness in Schools and Teacher Education".
På konferensen dryftade Nordiska forskare, lärarutbildare och andra intresserade hur skolorna och lärarutbildningen kunde bli mer könsmedvetna. På konferensen diskuterade man om skolornas och lärarutbildningens situation i de fem nordiska länderna.
Det konstaterades att lärarutbildningen måste utvecklas utifrån könsperspektivet eftersom lärarutbildningen spelar en nyckelroll i att främja jämställdhet och avlägsna segregation. Främjandet av jämställdhet stärker möjligheterna till att förebygga mobbning och öka vänskapsförhållanden över könsgränser, konstaterade undervisningsminister Henna Virkkunen vid konferensen. Också praxis vid skolorna måste ändras, som till exempel i slöjduppfostran där alla borde undervisas i slöjdämnen med samma innehåll.
Professor Elina Lahelma som är TASUKO-projektets ansvariga ledare och som föreläste på konferensen berättade att bristen på ett könsperspektiv upptäcktes redan för årtionden sedan men stegen mot ökad könsmedvetenhet har varit varierande vid olika universitet. Enligt Lahelma tror vi fortfarande i Finland att vi har nått jämställdhet mellan kvinnor och män och därför behöver vi inte bemöda oss om det i skolan och lärarundervisningen.
Professor Guðný Guðbjörnsdóttir berättade om situationen på Island och konstaterade att medan man hyllar jämställdheten på allmän nivå är man inte redo för konkreta ändringar. Professor Hillevi Lenz-Taguchi från Stockholms universitet berättade om pedagogiska lösningar eller metoder som införts i den svenska småbarnsfostran och som utmanar de traditionella könsrollerna.
I arbetsgrupperna utbytte deltagarna tankar om nya pedagogiska lösningsmodeller och om möjligheterna att främja forskning inom ämnesområdet. I paneldebatten berättade Christine Dreyer Alexandersen från Danmark, Åse Røthing från Norge, Susanne Kreitz-Sandberg från Sverige och Vappu Sunnari från Finland att situationen varierar inom Norden när det gäller jämställdhets- och könstemana men att det också finns likheter.
Konferensen gav aktörer från de olika länderna en naturlig möjlighet att utbyta tankar och överväga möjligheterna till nya samarbetsformer.
Arrangörer för konferensen var det av finländska undervisnings- och kulturministeriet finansierade projektet TASUKO och Nordiska ministerrådet. Konferensen hör samman med den nordiska konferensen inom området för fostran (NERA) och var en del av jämställdhetssektorns verksamhet inom Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet .
Ytterligare uppgifter:Jukka Lehtonen, ledare för nätverket Gender and Education i organisationen för nordisk forskning om fostran, NERA, forskningskoordinator TASUKO, HU, [email protected]