Examensstrukturen inom yrkesutbildningen förnyas
En regeringsproposition om utvecklandet avyrkesutbildningens examensstruktur avläts idag vid statsrådets allmänna sammanträde. De föreslagna ändringarna ska bidra till examensstruktur som är tydligare och som på ett bättre sätt motsvarar kraven inom arbetslivet.
Det centrala syftet är att stärka den kompetensbaserade definitionen av yrkesexamina (grundexamina, yrkesexamina och specialyrkesexamina) den struktur som består av examensdelar, vilket stöder uppbyggandet av flexibla och individuella studievägar samt främjar identifieringen och erkännandet av tidigare förvärvat kunnande som en del av examen.
Som dimensioneringsgrund för yrkesinriktade grundexamina inom den grundläggande yrkesutbildningen ska kompetenspoäng enligt ECVET-rekommendationen tas i bruk, vilka ska ersätta de studieveckor som används för närvarande.
De gemensamma examensdelar som hör till yrkesinriktade grundexamina ska klargöras genom att gruppera dem i mer omfattande examensdelar som ska basera sig på kunnande. De gemensamma examensdelarna ska omfatta kunnande i kommunikation och interaktion, kunnande i matematik och naturvetenskap, kunnande som behövs i samhället och arbetslivet samt socialt och kulturellt
kunnande. De separata läroämnena ska ingå som delområden eller som mål för kunnande i dessa examensdelar.
Lagarna avses träda i kraft den 1 augusti 2015.
Ytterligare information: regeringsrådet Piritta Väinölä, tfn 02953 30336