Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenskaLäs artikeln på svenska English

How do we guide Finland forward in the midst of global uncertainty? Ministries’ futures review provides tools for decision-makers

Government Communications DepartmentMinistry for Foreign AffairsMinistry of Agriculture and ForestryMinistry of DefenceMinistry of Economic Affairs and EmploymentMinistry of Education and CultureMinistry of FinanceMinistry of JusticeMinistry of Social Affairs and HealthMinistry of Transport and CommunicationsMinistry of the EnvironmentMinistry of the Interior
Publication date 12.9.2022 10.02 | Published in English on 12.9.2022 at 10.41
Type:Press release

The prolonged COVID-19 pandemic, Russia’s war of aggression in Ukraine and accelerating climate change have led to a situation in Finland and globally where the future seems rather uncertain. In the midst of uncertainty, decision-making is difficult. Finland will hold parliamentary elections in spring 2023, and the new Government Programme will outline policies for the next few years.

To support decision-makers, the ministries publish joint futures reviews that provide a comprehensive picture of the current situation and offer perspectives on how to solve the challenges facing Finland. For the first time, this year’s review will be published as an easy-to-use online publication that readers can browse by theme or using the advanced search function (in Finnish).

In the coming years, our operating environment will pose a wide range of challenges for Finland. We must be able to respond to these challenges not only quickly but also in a way that takes into account the impact of decisions over the longer term. The international situation is politically and economically unstable, and profound changes are taking place in our security environment. Russia’s invasion of Ukraine has further increased tensions between major global powers, weakened the rules-based international system and undermined multilateral cooperation. At the same time, it is clear that we cannot tackle the emerging global challenges without strong international cooperation. Finland’s most important political and economic framework is the European Union, and as an EU Member State, we are able to effectively influence our external operating environment.

Climate change and biodiversity loss have been recognised as the most significant threats to the basic conditions for life on earth. The impacts of climate change can already be seen in Finland in the form of extreme weather phenomena and dwindling biodiversity. Climate change affects every sector of society and everyone operating in it. Its impacts also increase the risks associated with food security, water supplies and pandemics. The demand for natural resources is growing while they are being consumed at an unsustainable rate, and at the same time, we are working to break away from critical import dependencies amid rising prices. This highlights the importance of enhancing the efficiency of the circular economy and the reuse of raw materials, replacing products and energy with renewable equivalents, and developing solutions that promote the green transition.

The short-term economic outlook has darkened since Russia launched its invasion of Ukraine. As a result of the invasion, the West was forced to impose economic sanctions on Russia, which Russia has responded to with its own sanctions. The war has led to a sharp increase in the prices of energy, raw materials and food. In the near future, we will need solutions to safeguard the sustainability of public finances, the conditions for economic growth and the functions of the welfare society.

In the longer term, growth in the economy and the standard of living will be based on increases in labour productivity: compared to its competitor countries, productivity growth in Finland has been weak in recent years. We can increase productivity by investing in competence, high-quality research, education and innovation capabilities, for example. That said, the level of education in Finland has been lagging behind our key competitor countries, and our relative level of competence has deteriorated. When it comes to R&D, Finland’s expenditure-to-GDP ratio has remained below three per cent, even though we have set our target level at four per cent.

Digitalisation offers plenty of opportunities to increase productivity and wellbeing and to promote the green transition. Technological breakthroughs and many social innovations depend on developers having access to reliable, open data that can be used extensively. We can utilise the opportunities presented by digitalisation in a way that is safe and reliable if our legislation is up-to-date and measures have been taken to ensure cyber security.

The overall balance of public finances is also closely linked to the future of our welfare society. In this respect, population growth – supported by both population and immigration policies – plays a key role. The relative share of working age people in Finland is shrinking as the population ages and younger generations become smaller. A shortage of skilled labour is already a significant obstacle to growth. Finland is becoming ever more dependent on labour from abroad, and Finland and Europe are competing with the rest of the world for the best talent. There is a risk that disparities between people will increase, be it with regard to income, health or education. We have also seen growing disparities between regions.

Ministries’ highlights from the futures review:

Ministry of Social Affairs and Health

  • We must reverse the rise in inequality while supporting people’s wellbeing and the vitality of regions.
  • We must safeguard effective and equal healthcare and social welfare services while ensuring the availability and sufficiency of healthcare and social welfare personnel.
  • We must increase employment and inclusion by reforming the social security system.
  • All decision-making must take into account wellbeing and economic impacts, ecological sustainability and gender equality.

Ministry of Education and Culture

  • We must strengthen and reform education, research and culture in order to secure socially, economically and ecologically sustainable growth.
  • We will increase the overall level of education, invest in basic skills and strengthen educational continuums. Half of all young people will have higher education degrees by the beginning of the 2030s. Adult education leading to a qualification will be targeted in order to raise the level of education. R&D funding will be increased to four per cent of GDP.
  • Measures will be taken to ensure equal access to education and culture. Structures related to organising educational and cultural services will be reformed and funding will be expanded to take into account differences in service needs. Legislation on early childhood education and care, pre-primary education and primary and lower secondary education and the Act on the Financing of Education and Culture will be reformed.

Ministry of the Environment

  • Carbon negative Finland has halted biodiversity loss and pollution: The timeframe for making decisions is limited.
  • The green transition is the foundation for growth: Finding solutions to the climate and ecological crises will require significant investments in the green transition and circular economy as well as major changes in the way we use natural resources. 
  • Living environments and new solutions support smooth everyday life in all life situations: There will be enough housing for different population groups and it will meet the needs of residents.
  • Decision-making steers society towards the green transition: Implementing the green transition requires consistent decision-making in society.

Ministry of Agriculture and Forestry

  • Safeguarding self-sufficiency and the vitality of rural areas is an important part of comprehensive security.
  • We will ensure sustainable growth and wellbeing while supporting the carrying capacity of nature.
  • High-quality spatial data will enable digitalisation and new business.

Ministry of Economic Affairs and Employment

  • Wide-ranging investments in research, development and innovation - Public and private R&D investments will rise to 4 per cent of GDP by 2030.
  • We will work towards an 80% employment rate with a focus on skills.
  • We must ensure security of supply and energy self-sufficiency amidst the transformation of global economic value chains.

Ministry of Transport and Communications

  • Finland must improve its international accessibility and logistical position.
  • Developing an emission-free transport system that enables investments will require a reform of transport financing and taxation. We must further strengthen the information-based transport system plan (Transport 12) agreed on in Parliament.
  • We need to create well-functioning markets for transport services, while also ensuring that basic transport services remain available.
  • We must increase investments in digitalisation, data economy and cyber security and continue to develop cross-sectoral management and operating models.

Ministry of Finance

  • We must strengthen public finances by improving the conditions for economic growth, choosing expenditures wisely and securing tax revenue.
  • In order to succeed, the green transition requires effective financial policies. 
  • We must strengthen public finances by improving the conditions for economic growth, making wise choices between expenditure items and securing tax revenue.
  • Building people-oriented digitalisation through automation will require significant changes in society’s operating models and better utilisation of data.

Ministry of Justice

  • Safeguarding the rule of law in everyday life  
  • We will work to maintain trust and promote society’s ability to adapt to changes
  • We will ensure the functioning of the criminal procedure chain and the ability of the authorities to respond to the diversification of crime
  •  We will implement measures to prevent social exclusion, crime and over-indebtedness 
  •  We will ensure that basic legislation is clear and up to date

Ministry of the Interior

  • The authorities must strengthen their functional capacity and resilience
  • Finland must prepare for wide-ranging influence activities
  • Finland needs a comprehensive migration policy
  • We must strengthen our competence capital

Ministry for Foreign Affairs

  • The return of power politics, Russia’s invasion of Ukraine and growing geopolitical tensions challenge the operating environment for foreign policy. Finland will define its profile as a member of NATO and strengthen its security through international partnerships.
  • The emergence of authoritarian challengers to the Western world order is a key uncertainty factor. Relations with China and Russia are being managed in an increasingly challenging situation.
  • Climate change creates conflicts and migratory pressures, but also accelerates the green transition. We must address the root causes of conflicts, seize the opportunities offered by the green transition and strengthen Finnish expertise in promoting sustainable development.
  • The gap between the Western world and the Global South is growing and creating tensions and pressures for development policy. In addition to diversifying relations, we must promote solutions that channel private capital into investments in sustainable development in developing countries. 
  • There are significant stress factors and risks to open world trade in the global economy. We must safeguard Finland’s commercial and economic interests and make efforts to promote exports and strengthen international norms.

Ministry of Defence

  • The security situation in Europe is serious and poses a variety of risks: Russia’s war of aggression will have a long-term impact on security in Europe and Finland. 
  • A strong national defence capability is the foundation of Finland’s security in all security policy solutions. Finland’s defence will continue to be based on conscription service, a trained reserve, the defence of the entire country, a strong will to defend the country and a high level of materiel preparedness.
  • We must safeguard the conditions for defence by developing defence on a long-term basis and as a single entity with parliamentary support. The changes in the military operating environment require measures to strengthen Finland’s defence capabilities and an immediate and permanent increase in the level of the defence budget.  
  • Finland will integrate its defence into NATO’s collective defence. A strong defence capability and NATO membership will form a credible security solution for Finland far into the future. 
  • Finland will strengthen its defence through international defence cooperation. Finland will continue its close bilateral and multilateral defence cooperation as a member of NATO. NATO membership provides an opportunity to further deepen Finland’s many existing cooperation arrangements.
  • Finland’s security is built through cooperation. This requires comprehensive national solutions and regulatory development in the cyber, space and information operating environments, among others.

Prime Minister’s Office

  • In the coming government terms, it will be even more important to prioritise and use limited resources wisely, for example by anticipating and assessing the long-term sustainability of the policy decisions made.
  • It would be wise for the Government to pay particular attention to ensuring the conditions for managing and implementing important strategic themes at the very beginning of its term of office.

Inquiries: Seppo Määttä, Director General, Prime Minister’s Office, +358 295 160 598,  Jouni Varanka, Head of Unit, Prime Minister’s Office, tel. +358 295 160 177, Ulla Rosenström, Chief Specialist, tel. +358 295 160 188
Inquiries concerning ministry-specific items:
Ministry of Finance: Lauri Kajanoja, Economic Policy Coordinator, tel. +358 295 530 554, Lauri.Kajanoja(at)gov.fi
Ministry of Justice: Vava Lunabba, Head of Unit, tel. +358 295 150 120, Vava.Lunabba(at)gov.fi
Ministry of Economic Affairs and Employment: Jussi Toppila, Senior Ministerial Adviser, tel. +358 295 048 070, Jussi.Toppila(at)gov.fi
Ministry of Agriculture and Forestry: Elina Nikkola, Ministerial Adviser, tel. +358 295 162 333, Elina.Nikkola(at)gov.fi
Ministry of the Environment: Juho Korpi, Development Director, tel. +358 295 250 136, Juho.Korpi(at)gov.fi
Ministry of Education and Culture: Aleksi Kalenius, Ministerial Adviser, tel. +358 295 330 291, Aleksi.Kalenius(at)gov.fi
Prime Minister’s Office: Hanna Kivistö, Chief Specialist, tel. +358 295 160 309, Hanna.Kivisto(at)gov.fi
Ministry of Defence: Karoliina Honkanen, Ministerial Adviser, tel. +358 295 140 354, Karoliina.Honkanen(at)gov.fi
Ministry of Social Affairs and Health: Pasi Pohjola, Director of Strategic Affairs, tel. +358 295 163 585, Pasi.Pohjola(at)gov.fi
Ministry for Foreign Affairs: Sini Paukkunen-Mykkänen, Counsellor, tel. +358 295 351 759, Sini.Paukkunen-Mykkanen(at)formin.fi
Ministry of the Interior: Harri Martikainen, Director of Strategic Steering and Development, tel. +358 295 488 512, Harri.Martikainen(at)govsec.fi
Ministry of Transport and Communications: Johanna Särkijärvi, Director of Strategic Affairs, tel. +358 295 342 024, Johanna.Sarkijarvi(at)gov.fi

Ministeriöiden tulevaisuuskatsaus 2022Länk till en annan webbplats
decision making future government platforms politics
Tillbaka till toppen
Social- och hälsovårdsministeriet
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ministry of Social Affairs and health

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
      • Priset Årets Pappa
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Arbetslivsprogrammen
      • ARBETE2030 – Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet
      • Programmet för arbetsförmåga
      • Program för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Barnstrategi
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Tillgänglighetsdirektivet
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
    • Nationell servicereform
      • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
        • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
        • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Avslutade projekt
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi