Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Svar på interpellationen om god omsorg om äldre, varierade tjänster och närståendevård

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 25.9.2012 11.10
Typ:Interpellationssvar -

Omsorgsminister Maria Guzenina-Richardson

(med förbehåll för ändringar)

Ärade talman!

En äldreomsorgslag har varit föremål för diskussion redan under flera regeringar. Jyrki Katainens regering bestående av sex partier gör äntligen verklighet av orden.

Regeringen överlämnar i höst det länge väntade förslaget till lag om stöd av funktionsförmågan hos den åldrande befolkningen samt social- och hälsovårdstjänster för äldre till riksdagen. Denna lag som kallas för äldreomsorgslagen är en historisk reform, och som en följd tar vården av och omsorgen om finländska äldre människor steget till en bättre tidsperiod. Det är fråga om ett tydligt värdeval: vi måste ta bättre hand om dem som har tagit hand om oss.

Äldreomsorgslagen är en avsevärt omfattande helhet.

Lagen innehåller två centrala utgångspunkter: 1. En förbättring av tjänster och påverkningsmöjligheter ur den åldrande befolkningens synvinkel; 2. En förbättring av tjänster och påverkningsmöjligheter ur en äldre persons synvinkel.

I de paragrafer som gäller tjänster för den åldrande befolkningen går man ingående in för välfärd, hälsa, upprätthållande av funktionsförmågan för personer som är berättigade till ålderdomspension, förebyggande samt möjlighet att påverka beslut som gäller en själv samt utvecklande av tjänster. Äldreråden lagstadgas.

Den andra utgångspunkten hänger samman med en äldre persons möjlighet att få högklassiga social- och hälsovårdstjänster enligt sina behov såväl hemma som även inom dygnet-runt institutionsvård. Äldre får även rätt att vid behov få handledning och stöd för att få tjänster med hjälp av en ansvarsperson. Dessutom förutsätter lagen att en i förhållande till servicebehovet tillräcklig och yrkeskunnig personal vårdar personen.

Man ska ha tillgång till brådskande vård omedelbart och till icke brådskande socialtjänster utan dröjsmål men senast inom minst tre månader. För att få tillgång till tjänsterna behöver ingen skriftlig ansökan göras utan även en muntlig begäran räcker.

Kommuner ska även satsa på multiprofessionalism. Tjänsterna för äldre ska även ha tillräckligt med sakkunskap om geriatrik, trygg läkemedelsbehandling, multiprofessionell rehabilitering och mun- och tandvård för äldre.

I Finland har målet länge varit att bli kvitt en vårdkultur baserad på institutionsvård. Lagens tyngdpunkt ligger på tjänster som ges hemma. Förutom kvalitetsrekommendationer för hemvård utarbetas mätare för kvaliteten i vården och vårdbehovet.

Äldreomsorgslagen utgår från att långvarig vård och omsorg kan genomföras i form av vård på institution endast om det finns medicinska grunder för detta eller det i fråga om ett värdefullt liv eller trygg vård i övrigt är motiverat. Å andra sidan förutsätter lagen också att den som är i behov av dygnet-runt vård och omsorg får tillträde till intensifierat serviceboende eller ålderdomshem när det finns behov av det. Lagen garanterar också äldre makar och sambor möjligheten att bo tillsammans.

Social- och hälsovårdstjänster som säkerställer långvarig vård och omsorg såväl hemma som inom dygnet-runt vård ska tillhandahållas så att en äldre person kan uppleva sitt liv som tryggt, betydelsefullt och värdigt och han eller hon kan upprätthålla social växelverkan samt delta i verksamhet som främjar funktionsförmågan.

Lagen förutsätter att kommunerna inför nya arbetsformer också när det gäller att säkerställa kvaliteten i tjänsterna för äldre. Feedback om vårdens kvalitet ska samlas in regelbundet av såväl de äldre själva, deras anhöriga som vårdpersonalen, och feedbacken ska styra beslutsfattandet. Äldres egna möjligheter till inflytande ska stärkas.

Ärade talman!

Oppositionen frågar sig i sin interpellation hur regeringen ämnar säkerställa en tillräcklig finansiering för att genomföra äldreomsorgslagen. Regeringen anvisar betydande ekonomiska resurser för genomförandet.

Lagen träder i kraft 1.7.2013. Utöver statsandelen på 23 miljoner för nästa år som man kommit överens om redan tidigare, 44,5 miljoner för år 2014 och 72 miljoner för år 2015 som man kommit överens om anvisade regeringen som ett resultat av förhandlingarna vid budgetmanglingen en årlig extra insats på 10 miljoner euro. Äldreomsorgslagen är fullt ut i kraft från och med år 2015 då kostnaderna för staten och kommunerna för verkställigheten av lagen är sammanlagt 151 miljoner euro per år.

Utvecklandet av tjänsterna för äldre och närståendevården stöds även genom det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården. Utvecklingsprogrammet för närståendevård ingår i delprogrammet som gäller strukturen och innehållet i tjänsterna för äldre inom Kaste-programmet. Också tjänster som ges hemma stöds genom Kaste-finansiering. Sammantaget delas 58 miljoner euro ut i Kaste-finansiering under denna regeringsperiod.

Regeringen är medveten om utmaningen med kommunernas ekonomiska situation. Trots att staten tvingas låna ytterligare ungefär 7 miljarder euro gör den i fråga om äldreomsorgslagen en eftergift till kommunerna med en kompensationsdel på 54,3 procent i stället för den normala statsandelen på 50 procent. Denna regerings lösning är exceptionell, och den betonar för sin del att regeringen förbundit sig till att genomföra lagen.

Ärade talman!

Äldreomsorgslagen är en omfattande helhet genom vilken man utvecklar främjandet av välfärd, förebyggande, delaktighet, påverkningsmöjligheter samt hem- och institutionsvård för äldre. Äldreomsorgslagen innebär också förbättringar i närståendevårdarnas ställning med anknytning till hemmavård.

När den bedömning av funktionsförmågan som förutsätts i lagen har gjorts ska man tillsammans med den äldre personen och vid behov med hans eller hennes närstående fastställa vilken helhet av tjänster och stödåtgärder på bästa sätt tillgodoser hans eller hennes behov. Helheten kan bestå av hemtjänst, stöd för närståendevård, mun- och tandvård eller hjälpmedelsservice. Även missbrukar- och mentalvårdstjänster kan behövas.

Ytterligare är den ansvariga arbetstagare som lagen förutsätter en konkret hjälp vid koordinering av tjänster till exempel då en äldre person vårdas med stöd för närståendevård. Stödet för närståendevård är en viktig form av socialservice, genom vilket man kan tillgodose en äldre persons behov av tjänster framför allt då man enligt lagförslaget kan tillgodose en äldre persons behov av tjänster genom vård på institution bara när det är motiverat med avseende på ett värdigt liv och en trygg vård för den äldre personen.

Utvecklandet av närståendevården samt att sörja för närståendevårdarnas arbetshälsa befinner sig i en central ställning då servicesystemet uppriktigt utvecklas till en helhet som identifierar alla äldre och är klientorienterat.

Social- och hälsovårdsministeriet har även tillsatt en arbetsgrupp som har till uppgift att utarbeta ett nationellt utvecklingsprogram för närståendevården. Programmet är en omfattande helhet, enligt vilket grunderna för beviljande av stöd för närståendevård förenhetligas och tillgången till och täckningen för stödet för närståendevård förbättras. Närståendevårdarna stöds genom att utveckla stödtjänster, ge möjlighet till lediga dagar samt utveckla regelbundna hälsokontroller. Styrgruppen lämnar sin mellanrapport i början av år 2013.

I regeringens budgetmangling ökades anslagen för närståendevårdens stödtjänster med 10 miljoner euro årligen.

Ärade talman!

I interpellationen frågar man sig när regeringen ämnar låta Folkpensionsanstalten ta över stödet för närståendevård. Som svar konstaterar jag att ett övertagande av Folkpensionsanstalten av stödet för närståendevård eller det vårdarvode som ingår i stödet för närståendevård inte ingår i regeringsprogrammet, och man har inte planerat att genomföra detta under denna regeringsperiod. Om stödet för närståendevård skulle övertas av Folkpensionsanstalten, skulle statens kostnader öka med uppskattningsvis 130 - 163 miljoner euro. Regeringen identifierar behovet att öka enhetligheten i grunderna för att bevilja stöd för närståendevård.

Ärade talman!

Genom att förbättra boendeförhållandena för äldre kan man avsevärt stödja den äldre befolkningens hemmaboende. En arbetsgrupp på bred basis, som tillsatts av miljöministeriet, har berett ett förslag till utvecklingsprogram för äldreboende 2012–2015. Målet för programmet är att stödja hemmaboende så länge som möjligt och bidra till att minska vård på institution för att nå det nuvarande nationella målet att 91−92 % av 75-åringarna bor hemma. Statsrådets principbeslut bereds om det slutliga programmet.

En majoritet av de äldre bor och vill bo i sitt eget hem så länge som möjligt. Detta är också samhällets målsättning. Ungefär två tredjedelar av Finlands bostäder har byggts under 1960-1990-talen då tillgänglighet ännu inte var ett särskilt starkt kriterium för planeringen. Behovet av tillgängliga bostäder skapar tryck på renovering av bostäderna, eftersom man inte klarar av att möta efterfrågan genom nyproduktion. Det är klart att man genom ökad tillgänglighet kan stödja hemmaboendet för äldre. Regeringen understöder genom olika understöd reparation av bostäder för äldre och personer med funktionsnedsättning, avlägsnande av olika rörelsehinder och byggande av nya hissar.

Enligt utredningar faller var tredje person över 65 år som bor hemma omkull minst en gång per år. Varannan person över 85 år faller omkull minst en gång per år och till och med hälften av dessa faller upprepade gånger. Också av detta skäl ska man fästa uppmärksamhet på trygghet och tillgänglighet i äldre människors hem.

Ärade talman!

Det finns många slags problem inom äldreomsorgen.

Enligt en utredning underskrids den lägsta godtagbara vårdpersonaldimensioneringen, dvs. 0,5 procent, enligt de nuvarande rekommendationerna vid ungefär 10 procent av ålderdomshemmen och enheterna för intensifierat dygnet-runt serviceboende. Det är därför viktigt att regeringen nu förklarar nolltolerans för underdimensionering av antalet vårdare i äldreomsorgen.

Enligt den överenskommelse mellan sex partier som ingåtts i budgetmanglingen börjar man följa med hur minimirekommendationen om personalantalet iakttas genom intensifierad övervakning. Om ett enda ålderdomshem eller en enda enhet inom intensifierat serviceboende i slutet av 2014 underskrider minimirekommendationen, kommer bindande dimensioneringar att träda i kraft från början av 2015 genom statsrådets förordning. I förordningen kan inkluderas även andra kvalitetsdefinitioner än en personaldimensionering på minst 0,5.

Förutom nolltolerans i fråga om underdimensionering av vårdpersonalen främjas verkställigheten av äldreomsorgslagen även med andra medel. De nya kvalitetsrekommendationerna för hemvård kommer att färdigställas före nästa sommar, och en bedömning av deras effektivitet genomförs före utgången av 2014. En effektivitetsbedömning ska också göras om själva äldreomsorgslagen.

Ärade talman!

Det är en nyckelfråga att säkerställa tillräcklig personal med tanke på genomförandet av hela äldreomsorgslagen. Tillgång till personal är en omfattande fråga som är förknippad med såväl ledarskap, välbefinnande i arbetet, utbildningsvolym och bostadspolitik. Äldreomsorgslagen utgår ifrån att det ska finnas ett tillräckligt antal yrkeskunnig personal i en verksamhetsenhet. Verksamheten ska ledas så att man stöder en helhet av klientorienterade social- och hälsovårdstjänster, främjande av ett rehabiliterande arbetssätt, samarbete mellan olika myndigheter och yrkesgrupper samt utveckling av verksamhetsmetoderna. Gott ledarskap är av största vikt för att man ska kunna förbättra personalens välbefinnande i arbetet.

I Finland finns det för närvarande ungefär 17 000 närvårdare och 7 000 personer med sjukskötarexamen som av någon orsak bytt bransch. Det är väsentligt med tanke på framtiden hur man kunde förmå ens en del av dessa att återvända till branschen. Även i detta hänseende är ledarskapet av verksamhetsenheterna och arbetsförhållandena en nyckelfråga. Förutom servicestrukturerna ska också personalens uppgiftsstruktur reformeras för att arbetet inom äldreomsorgen blir meningsfullt för personalen.

Den typografiska utvecklingen i Finland är ogynnsam med tanke på arbetsmarknaden och nationalekonomins bärkraft. Arbetskraftens totalantal kommer att minska ända fram till 2030-talet så att antalet personer i ungdomsåldersgrupperna som årligen träder in på arbetsmarknaden är i medeltal 6 000 lägre än deras antal som lämnar arbetsmarknaden. Vi har inte haft en motsvarande situation under efterkrigstiden utan vi har vant oss vid en fortsatt tillväxt av arbetskraften och en relativt bra tillgång till kompetent arbetskraft.

Regeringen har i utvecklingsplanen för utbildning och forskning för åren 2011–2016 inkluderat ett beslut om målen för nybörjarplatserna i utbildning enligt studiesektor för år 2016. Beslutet baserar sig på ett omfattande framförhållningsarbete, och målet är en balanserad sysselsättningsutveckling mellan olika verksamhetsområden, dock så att i synnerhet tillgången till kompetent arbetskraft för omsorgssektorn säkerställs. Det ingår ett omnämnande om detta också i regeringsprogrammet.  I och med att arbetskraften krymper ska resurserna delas så att man samtidigt kan både trygga goda och kvalitativa tjänster för alla medborgare och påskynda strukturomvandlingen i produktionen samt öka innovationspotentialen.

En ökning av antalet nybörjarplatser särskilt inom utbildningen för närvårdare inom äldreomsorgen är betydande; ökningen är redan ca 25 procent.  Regeringen har ju som mål att genom att överflytta tyngdpunkten i utbildningen säkerställa en tillräcklig tillgång till personal för social- och hälsovården. Det är också viktigt att utnyttja vuxenutbildningspotentialen, eftersom vi i Finland har höga arbetslöshetssiffror.  Därtill ska man fästa uppmärksamhet vid hur man kunde locka människor att återvända till branschen samt vid eventuella hinder för detta.

Ärade talman!

Att ta hand om de äldre är en av de viktigaste mätarna för samhällets värdegrund. För att säkerställa ett brett spektrum av tjänster för äldre behövs förutom statens åtgärder även insatser av kommuner och organisationer samt privat sektor. Till exempel tillgänglighet och ökad delaktighet är inte enbart frågor som gäller social- och hälsovård. Det behövs en förbättring av samarbetet mellan förvaltningsområdena, och vi ska i allt beslutsfattande vara medvetna om det faktum att ju aktivare vår åldrande befolkning får möjlighet att vara, desto bättre mår Finland även i större omfattning.

Och slutligen ärade talman, vi alla har ett ansvar för att ta hand om varandra. Detta ska synas i förhållande till allt: barnen, de unga och de äldre människorna. Det är fantastiskt att Finland får leva i en tid där levnadsloppet är längre än någonsin tidigare. Äldre människor är en resurs och en rikedom. Genom äldreomsorgslagen säkerställs att vi så väl som möjligt tar hand om våra resurser och vår rikedom.

Maria Guzenina-Richardson
Tillbaka till toppen

Populära innehåll

Avgiftstak för hälso- och sjukvården

Avgifter för social- och hälsovård

Karta över välfärdsområdena

Välfärdsområden

Vårdgarantin

Lagstiftningen om social- och hälsovården

Funktionshinderservice

Klient- och patientavgifter

Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 

Utkomststöd

Hemvård

Barnskydd

Tjänster och förmåner för äldre

Aktuellt

Aktuellt

Pressmeddelanden och nyheter

Kolumner

Beställ material

Begäran om utlåtande

Lediga befattningar

Information om ministeriet

Ministrar

Ministeriet

Kontaktinformation

Till medierna

Ministeriet som arbetsplats

Nätfakturaadress

 

Information på stm.fii

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Social- och hälsovårdsministeriet, länk till framsida

Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
statsradet.fi
stm.fi Social- och hälsovårdsministeriet - Alla skall ha rätt till ett hälsosamt och tryggt liv
fimea.fi Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområde
stuk.fi Strålsäkerhetscentralen
thl.fi Institutet för hälsa och välfärd
ttl.fi Arbetshälsoinstitutet
tyosuojelu.fi Arbetarskyddsförvaltningen
valvira.fi Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
          • Delegationen för rättigheter för personer med funktionsnedsättning VANE
          • FN:s konvention
          • FN:s konvention på lätt svenska
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
          • EHDS-förordningen
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Utvecklandet av arbetslivet
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
        • En jämnare fördelning av familjeledigheten är ofta det bästa för hela familjen
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Alla projekt och arbetsgrupper
    • Arbetslivsprogram 2023–2027
      • Programmet för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Barnstrategi
    • Husläkarprogrammet
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Klient- och patientsäkerhetsstrategin
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Nationella försöket med valfrihet för 65 år fyllda
      • Vanliga frågor och svar om försöket med valfrihet för 65 år fyllda
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Nationell servicereform
    • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
      • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
      • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
      • Attraktivare arbetsplatser i välfärdsområdena genom coachning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Reform av läkemedelsärenden
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2026
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi