Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Svar på interpellation om regeringens familjepolitik och nedskärningarna i barnbidragen

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 10.4.2014 17.15
Typ:Interpellationssvar -

Omsorgsminister Susanna Huovinen

Ärade talman,

Varje finländare förstår att fosterlandet står inför svåra utmaningar. Turbulensen inom världsekonomin har påverkat och påverkar oss kraftigt.

Även bakom de beslut som fattades vid ramförhandlingarna finns den långvariga nedgången i den offentliga ekonomin. Det finns inga enkla botemedel för att stoppa denna nedgång. Hösten 2008 blev den internationella finanskrisen startskottet för en djup recession. Innan produktionen hann återhämta sig och nå samma nivå som före krisen hamnade Finland tillsammans med det övriga euroområdet in i en ny recession. Som en följd av detta är totalproduktionen fortfarande lägre än då finanskrisen började och rentav ca 15 % lägre än om produktionen skulle ha fortsatt att öka med i genomsnitt två procent. Det svaga inflödet av skatteinkomster har fått statens och kommunernas skuldsättning att eskalera. Hållbarhetsgapet har varit känt en längre tid, men det var först under denna regeringsperiod som man på allvar började göra något för att förbättra situationen.

Den centrala uppgiften för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde är att trygga basservicen för befolkningen och de grundläggande förutsättningarna för ett människovärdigt liv. Omsorg om de svagaste är kännetecknet för en civiliserad stat och ett välfärdssamhälle. Därför har man inom social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel under denna period försökt undvika sparbeslut in i det sista. Nu har emellertid behovet av anpassning inom statsfinanserna vuxit sig så stort att regeringen var tvungen att göra nedskärningar i många ministeriers utgifter, även i social- och hälsovårdsministeriets.

Trots det svåra ekonomiska läget har regeringen fattat många beslut för att säkerställa en socialt rättvis utveckling. Jag återkommer till dessa senare i mitt anförande.

För att få till stånd besparingar fanns det olika sätt som alla hade sina goda och dåliga sidor - eller rättare sagt dåliga och ännu sämre sidor. Å ena sidan måste man avgöra hur man ska åtgärda hållbarhetsgapet utan att låginkomsttagarna hamnar i en oskälig situation. Å andra sidan måste man finna lösningar utan att äventyra sysselsättningen och den spirande tillväxten.

För social- och hälsovårdsministeriets vidkommande blev det vid ramförhandlingarna nödvändigt att göra ett val mellan att skära ned utgifterna för social- och hälsovårdsservicen eller att skära ned utgifterna för de sociala förmånerna, såsom det inkomstrelaterade utkomstskyddet för arbetslösa, sjukförsäkringsersättningarna, indexhöjningarna och barnbidragen. I detta svåra val bedömde regeringen att det är ett socialt hållbarare alternativ att trygga servicen. En stark basservice är en förutsättning inte bara för social- och hälsovårdsministeriets utan för hela regeringens centrala uppgifter: den ökar befolkningens välfärd, skyddar hälsan och stärker delaktigheten.

Ärade talman,

Flera olika faktorer styr familjernas välfärd. En rättvis och övergripande familjepolitik skapar en trygg tillväxtmiljö för barnen och stöder föräldrarna. Utöver service och inkomstöverföringar är det centrala med tanke på familjernas välfärd möjligheten att smidigt kombinera familjeliv och arbete.

Regeringen har också genomfört betydande strukturella reformer för att balansera ekonomin. Enbart med besparingar eller skattehöjningar skulle följderna ha blivit oskäliga - även ur barnfamiljernas perspektiv.

Diskussionen och den skarpaste kritiken efter ramförhandlingarna har förståeligt nog riktat sig mot beslutet om barnbidragen. Barnbidraget valdes efter ett grundligt övervägande som ett av sparobjekten framför allt för att den slutgiltiga summan av de utgifter som föranleds av denna universella förmån är avsevärd, i år närmare 1,5 miljarder (1 486 400 000) euro. En så stor summa innebär en betydande besparing i statens utgifter utan att nedskärningarna försvagar familjernas ekonomi i oskälig utsträckning. Detta beslut innebär en besparing på 110 miljoner euro på årsnivå. De nu överenskomna nya åtgärderna för anpassning av utgifterna uppgår till totalt ca 1 miljard euro på 2015 års nivå.

Besparingen inom barnbidraget genomförs så att alla barnbidragsnivåer skärs ned med ca 8,4 procent. Det är viktigt att notera att beslutet genomförs på ett sätt som har de minst negativa konsekvenserna för inkomstfördelningen. Av barnfamiljerna är ensamförsörjarfamiljerna de som har det allra sämst ställt, eftersom låga inkomster enligt Statistikcentralen är tre gånger vanligare i dessa än i barnfamiljer med två vårdnadshavare. Låga inkomster är också vanligare i familjer med många barn. Detta talar för att den nuvarande strukturen ska bevaras inom barnbidragssystemet.

Ensamförsörjare kommer även i fortsättningen att få en förhöjning som är lika stor som den nuvarande (48,55 €/mån.) för varje barn under 17 år som han eller hon har vårdnaden om. Därtill bör det noteras att den besparing som görs i barnbidraget inte alls påverkar den ekonomiska situationen för familjer som får utkomststöd, eftersom barnbidraget i kalkylen över utkomststödet beaktas som inkomst som påverkar beloppet av utkomststödet. Det minskade barnbidraget ökar således i motsvarande grad beloppet av en familjs utkomststöd. Detta är ett tydligt värdeval från regeringens sida: man ville även i detta beslut skydda familjer med de lägsta inkomsterna.

Ärade talman,

Såsom jag tidigare konstaterade ville regeringen inte att social- och hälsovårdsservicen ska beröras av sparåtgärder. Servicen skapar en grund för att barns och ungas hälsa och välfärd ska utvecklas på ett jämlikt sätt. För familjerna är servicen ett viktigt stödnät, som snarare ska stärkas än försvagas.

Och detta kommer att ske. Vid ramförhandlingarna beslutade man att öka statsandelarna till kommunerna med 9,4 miljoner euro för att användas för kostnader som föranleds av totalreformen av socialvårdslagen. Beredningen av reformen är inne på slutrakan, och den kommer att behandlas i riksdagen i höst.

Dessutom beslutade regeringen redan vid budgetmanglingen 2013 om ett anslag på 10 miljoner euro för utvecklande av barnskyddet. Av detta anslag kommer 6,6 miljoner euro att användas till hemservice för barn och barnfamiljer och till familjearbete samt till ordnande av social rehabilitering för ungdomar.

Tyngdpunkten inom servicen flyttas från specialservice enligt barnskyddslagen till allmän service enligt socialvårdslagen. På detta sätt kan barnfamiljer säkrare än för närvarande få den service som de behöver utan att vara klienter hos barnskyddet. Målet är att sänka tröskeln för att ansöka om stöd, och att se till att familjerna i tid får det stöd de behöver. På detta sätt förhindrar man att problemen anhopas och att det behövs tyngre barnskyddsåtgärder.

Socialvården ska genomföras på ett sådant sätt att familjemedlemmar kan bo tillsammans i sitt eget hem. Stöd i hemmet i ett tidigt skede är en lönsam investering såväl för barns och familjers välfärd som för hela samhället.

Lagen om elev- och studerandevård, som träder i kraft vid ingången av augusti 2014, är även den ett led i genomförandet av regeringens välfärdspolitik. Den spänner över servicen inom elev- och studerandevården från förskoleundervisning till utbildning på andra stadiet. Denna reform är en betydande investering i främjandet av barns och ungas välfärd. Utöver den grundläggande utbildningen kommer även de studerande vid alla gymnasier och yrkesinriktade läroanstalter att omfattas av kurators- och psykologtjänster. Målet är att erbjuda eleverna och de studerande stöd med låg tröskel för att främja välfärd och lärande, samt att öka det kollektiva och förebyggande arbetet inom elevhälsan.

Enligt en färsk utredning från Institutet för hälsa och välfärd har servicen inom mödrarådgivningen, barnrådgivningen och skolhälsovården utvecklats i en positiv riktning sedan 2009. Servicen har blivit mångsidigare och den stöder bättre än tidigare hela familjens hälsa och välfärd.

Ärade talman,

Bekämpning av fattigdom, ojämlikhet och utslagning är ett strategiskt insatsområde i statsminister Jyrki Katainens regeringsprogram. Detta är inte enbart ett löfte, utan i enlighet med detta har man konkret agerat under hela regeringsperioden, även om ekonomin har inneburit en stor utmaning för att nå målet. Inom ramen för regeringens tvärsektoriella åtgärdsprogram för att minska utslagning, fattigdom och hälsoproblem har redan 23 projekt genomförts.

Regeringen får ofta höra att den inte har åstadkommit någonting. Därför går jag nu igenom de åtgärder som redan genomförts och som håller på att genomföras för att minska ojämlikheten.

Till de projekt som redan genomförts hör bl.a. förhöjningarna av minimiförmånerna, som ingår i regeringsprogrammet. Till dessa hör att förbättra den ekonomiska utkomsten för dem som har det allra sämst ställt, att höja utkomststödets grunddel med 6 % och att höja utkomststödet för ensamförsörjare med 10 % samt att förbättra bostadsbidraget. Grunddagpenningen enligt utkomstskyddet för arbetslösa och arbetsmarknadsstödet har höjts med 100 euro/månad. Regeringen har bevarat kopplingen mellan grund- och förtjänstskyddet i utkomstskyddet för arbetslösa. Vidare slopades behovsprövningen av makens eller makans inkomster i fråga om arbetsmarknadsstöd vid ingången av 2013. Dessutom har studiestödet blivit indexbundet.

Den arbetsgrupp som utreder en reform av utkomststödet behandlar för närvarande de utvecklingsmål i fråga om utkomststödet som skrivits in i regeringsprogrammet, bl.a. stärkande av socialarbetet för utkomststödsklienter. De som är beroende av det stöd som beviljas i sista hand har med andra ord inte glömts bort.

Regeringen har i sitt strukturpolitiska program kommit överens om att göra förskolan obligatorisk för att barn ska ha mer jämlika förutsättningar för lärande när de börjar grundskolan. Genom detta garanteras i enlighet med regeringsprogrammet att hela åldersklassen deltar i förskoleundervisningen. Lagstiftningen träder i kraft den 1 januari 2015.

Regeringens viktigaste åtgärd för att trygga jämlika tjänster är det långvariga arbetet med att genomföra en totalreform av social- och hälsovården. I denna fråga har regeringen och oppositionen nått ett historiskt samförstånd. Genom lösningen garanteras medborgarna för de kommande årtiondena social- och hälsovårdstjänster som fem social- och hälsovårdsområden ansvarar för att ordna under stark nationell styrning. Målet är en övergripande lösning, där medborgaren besparas från att i onödan bli skickad från en vårdenhet till en annan. Reformen stöder i betydande grad tillgången till förebyggande, tidig och multiprofessionell hjälp också för familjer som är i behov av stöd.

Enligt statistikcentralen minskade de låga inkomsterna år 2012 i nästan alla slag av hushåll, förhållandevis mest i barnfamiljerna. Av barnfamiljer med två vårdnadshavare hade endast 6 % låga inkomster. Av dem som lever ensamma hade däremot hela 31 % låga inkomster. Låga inkomster är vanligast bland arbetslösa, och boendekostnaderna är ett stort problem.

Därför kommer regeringen inom de närmaste veckorna att till riksdagen överlämna en proposition som gäller ändring av bostadsbidraget och bostadsbidraget för pensionstagare. Genom bostadsbidraget minskar boendeutgifterna för familjer med låga inkomster och förbättras möjligheterna till en skälig boendenivå. Vi föreslår att bostadsbidragets självrisk graderas enligt hushållets storlek och antalet minderåriga barn. Detta ökar stödet särskilt till barnfamiljerna. I de flesta fall beräknas stödet öka med ca 36 euro i månaden. I en familj med tre barn innebär detta att ett sådant tillägg är större än besparingen i fråga om barnbidraget.

Genom åtgärder för att öka bostadsbyggandet ökar utbudet på hyresbostäder till skäligt pris. Detta förbättrar också situationen för barnfamiljer med låga inkomster. Barnfamiljer med de lägsta inkomsterna gynnas också av höjningen av grundavdraget och arbetsinkomstavdraget.

Efter denna uppräkning kan man inte annat än konstatera faktum att regeringen har tagit situationen för dem som har det sämst ställt på stort allvar. Förhöjningarna och revideringarna av grundskyddet, utvecklandet av lagen om elev- och studerandevård, socialvårdslagen och barnskyddet samt revideringen av bostadsbidraget och utkomststödet i kombination med en ansvarstagande ekonomisk politik och sysselsättningspolitik utgör en fungerande och socialt rättvis helhet.

Ärade talman,

Inte förrän under denna regeringsperiod har man börjat lägga större vikt vid konsekvensbedömningar av de politiska beslut som fattats. Effekterna av de politiska åtgärderna har undersökts i fråga om åtgärderna och tjänsterna för att förebygga utslagning bland barn och unga (Statsrådets kanslis rapport 2/2013). Enligt rapporten bör utvärderingsinformation om effekterna ökas systematiskt.

På 1990-talet sparade man in på servicen för barn, unga och familjer och dessa nedskärningar har senare märkts i ett ökat behov av korrigerande åtgärder. I ljuset av denna erfarenhet är det klart att investeringar i basservicen för barn och familjer på lång sikt medför besparingar i och med att behovet av barnskydd och korrigerande specialtjänster minskar.

Huruvida basservicen är tillräcklig bedöms i regel en gång per valperiod. Huruvida basservicen för en person eller ett hushåll är tillräcklig och vilka faktorer som inverkar på den bedöms i sin helhet och bl.a. de förmåner och det utkomststöd som betalas av FPA tas i beaktande. Följande bedömning blir klar i början av 2015.

Konsekvenserna av rambesluten bedöms i samband med beredningen av de egentliga lagändringarna och de kommer att ingå i regeringspropositionernas motiveringar. Konsekvensbedömningen omfattar också en bedömning av konsekvenserna för barn.

Ärade talman,

Vårt allvarliga ekonomiska läge kan tyvärr inte korrigeras genom några lätta lösningar. Det finns ingen säck med pengar att ta till, utan regeringen är tvungen att hålla sig till de verkliga ekonomiska siffrorna. Dessa siffror framkallar inga leenden. Ingen skär ned i barnbidraget för nöjes skull. Detta är ett allvarligt beslut där man på ett ansvarsfullt sätt försöker se framåt över flera år och valperioder. Detta görs för att kommande generationer – våra barn i dag – inte ska behöva bära den orimliga skuldbörda som vi föräldrar dragit på oss.

Susanna Huovinen
Tillbaka till toppen
Social- och hälsovårdsministeriet
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ministry of Social Affairs and health

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
      • Priset Årets Pappa
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Arbetslivsprogrammen
      • ARBETE2030 – Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet
      • Programmet för arbetsförmåga
      • Program för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Barnstrategi
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Tillgänglighetsdirektivet
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
    • Nationell servicereform
      • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
        • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
        • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Avslutade projekt
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi