Trakasserier eller annat osakligt bemötande i arbetet
Trakasserier eller annat osakligt bemötande på arbetsplatsen kan skada eller äventyra arbetstagarnas hälsa. Att förhindra trakasserier och annat osakligt bemötande är en gemensam sak för hela arbetsgemenskapen, det vill säga arbetsgivaren och arbetstagarna.
Vad är trakasserier enligt arbetarskyddslagen?
I arbetarskyddslagen förbjuds trakasserier som medför olägenheter eller risker för arbetstagarens hälsa. Trakasserier är negativ verksamhet eller negativt beteende som sker systematiskt och fortlöpande. Trakasserier är exempelvis upprepade hot, skrämmande beteende, elaka och antydande budskap, nedsättande och föraktfulla kommentarer, fortlöpande grundlös kritik och försvårande av arbetet, ifrågasättande av rykte eller ställning, isolering från arbetsgemenskapen och sexuella trakasserier.
Allt dåligt beteende på arbetsplatsen är inte trakasserier eller annat osakligt bemötande som enligt arbetarskyddslagen medför fara för hälsan. Till exempel lindriga, enskilda handlingar såsom sporadiskt osakligt tal eller meningsskiljaktigheter i anslutning till arbetet är inte trakasserier. Ibland kan också beslut och åtgärder inom ramen för arbetsgivarens rätt att leda arbetet kan uppfattas som osakliga. Arbetsgivaren har rätt att planera, leda och övervaka arbetet. Arbetsgivaren har också behörighet att besluta om arbetsuppgifternas art och omfattning, arbetssättet samt om förfaringssätten på arbetsplatsen.
Förebyggande verksamhet på arbetsplatsen är av största vikt
Arbetsgivaren är skyldig att ingripa i trakasserier på arbetsplatsen efter att ha fått vetskap om sådana. Arbetsgivaren ska också aktivt följa om det förekommer trakasserier på arbetsplatsen och ingripa i dem på eget initiativ, eftersom trakasserier ofta är lättare att lösa ju tidigare man ingriper. Trakasserier kan förebyggas genom att man redan på förhand utarbetar spelregler för ett gott beteende i arbetet och anvisningar för eventuella situationer med osakligt bemötande. Dessutom är det bra att se till att alla i arbetsgemenskapen är medvetna om att man konsekvent ingriper i trakasserier. Enligt arbetarskyddslagen är arbetstagaren skyldig att undvika osakligt bemötande som medför olägenheter för andras säkerhet eller hälsa.
Om det förekommer osakligt bemötande på arbetsplatsen, ska arbetsgivaren efter att ha fått vetskap om saken ingripa i det. Mer information om hantering av osakligt bemötande på arbetsplatsen och anvisningar för problemsituationer finns i arbetarskyddsförvaltningens webbtjänst
Arbetarskyddsinspektörerna övervakar efterlevnaden av bestämmelserna
Fall där osakligt bemötande och trakasserier förekommer ska i första hand behandlas på arbetsplatsen. Till arbetarskyddsmyndighetens uppgifter hör att övervaka arbetsgivarens verksamhet. Regionförvaltningsverkens ansvarsområden för arbetarskydd är regionala arbetarskyddsmyndigheter.
Om arbetsgivaren inte vidtar åtgärder för att stoppa trakasserierna eller trakasserierna inte har upphört, kan du kontakta
Arbetarskyddsmyndigheten ger anvisningar och råd samt övervakar vid behov att arbetsgivaren efter att ha fått vetskap om trakasserier vidtar åtgärder för att få slut på dem.