Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Olika alternativ har bedömts ingående vid beredningen av en modell för testning vid gränserna

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 18.3.2021 9.08 | Publicerad på svenska 22.3.2021 kl. 16.17
Typ:Kolumn

I offentligheten har det i olika sammanhang hävdats att regeringens lagförslag fortfarande inte innehåller några bestämmelser om krav på förhandstest i anslutning till hälsosäkerheten vid gränserna och att det förutsätts att sådana bestämmelser snarast ska tas med i lagen om smittsamma sjukdomar. Denna fråga behandlades till exempel i två olika artiklar i Helsingfors Sanomat (HS) den 14 mars 2021.

I den ena artikeln (se hänvisning 1 nedan) konstateras det att grundlagen enligt rättsvetare inte är ett hinder för kravet på ett intyg över negativt förhandstest och att justitieministeriet inte i något skede har dömt ut modellen som baserar sig på intyg över förhandstest. Enligt den andra artikeln i HS (se hänvisning 2 nedan) skulle justitiekanslern redan i november 2020 ha rekommenderat att ett intyg över negativt förhandstest ska krävas av utlänningar.

Det bör konstateras att kravet på förhandstest redan ingick i den regeringsproposition (RP 137/2030 rd) som beretts av kommunikationsministeriet och som överlämnades till riksdagen den 1 oktober 2020. Grundlagsutskottet konstaterade i sitt utlåtande om lagförslaget (GrUU 32/2020 rd) att förslaget att kräva intyg vid gränserna är av betydelse med tanke på flera grundläggande fri- och rättigheter.

Enligt grundlagsutskottets utlåtande skulle bestämmelser om kravet på ett intyg över ett förhandstest bland annat ha krävt grundläggande bestämmelser om vilka länder eller områden som omfattas av kravet på intyg i fråga om personer som anländer från dessa. Enligt grundlagsutskottet framgick det inte tydligt av de föreslagna bestämmelserna vilka konsekvenser avsaknaden av det begärda intyget skulle ha. 

Dessutom borde finska medborgare som enligt 9 § 3 mom. i grundlagen alltid har rätt att resa in i landet ha uteslutits från kravet på intyg, enligt grundlagsutskottets utlåtande. Lagförslaget återsändes till statsrådet för beredning.

Beredningen vid social- och hälsovårdsministeriet

Beredningen av en ändring av lagen om smittsamma sjukdomar som gäller hälsosäkerheten vid gränserna överfördes till social- och hälsovårdsministeriet den 22 oktober 2020. Vid social- och hälsovårdsministeriet gjordes beredningen i mycket nära samarbete med olika förvaltningsområden, i synnerhet justitieministeriet och inrikesministeriet. Ministeriets utgångspunkt under beredningen var en regleringsmodell som baserar sig på skyldigheten att visa upp ett intyg över förhandstest.

Vid beredningen betonade dock både inrikesministeriet och Gränsbevakningsväsendet att Schengenregelverket inte möjliggör bestämmelser om intyg som villkor för inresa. Också justitieministeriet konstaterade i sitt inofficiella yttrande den 30 oktober 2020 att ett testintyg inte kan vara en förutsättning för inresa och att det för intygets del inte kan vara fråga om en utredning som gäller resa eller inresa. 

Justitieministeriet framförde dessutom vid beredningen att kravet på ett intyg över förhandstest lätt ger en bild av en förbjuden inre gränskontroll, som skulle kringgås genom en annan slags övervakning i samband med inresan. I justitieministeriets inofficiella yttrande konstaterades det att i en situation där det inte finns någon gränskontroll vid de inre gränserna ska man inte genom konstgjorda arrangemang införa kontroll som kan likställas med gränskontroll vid de inre gränserna, för att kringgå den fria rörligheten.

Det är möjligt att göra nödvändiga begränsningar i de grundläggande fri- och rättigheterna genom vanlig lagstiftning, förutsatt att de allmänna och särskilda kriterierna för inskränkning av de grundläggande fri- och rättigheterna uppfylls. Begränsningarna i de grundläggande fri- och rättigheterna ska bland annat vara nödvändiga och effektiva med tanke på uppnåendet av lagens syfte. 

I en situation där det inte finns gränskontroll vid de inre gränserna, kan gränsen mellan Finland och Schengenområdet i praktiken passeras varifrån som helst. Kravet på ett testintyg av alla som anländer till Finland skulle med tanke på regleringens effektivitet och nödvändighet i praktiken ha förutsatt att intygen även kontrolleras av alla som anländer till Finland. I en situation där gränskontrollen vid de inre gränserna inte hade återinförts skulle detta i praktiken ha varit omöjligt att genomföra, eftersom det inte hade funnits några myndigheter vid gränsövergångsställena för att granska dessa intyg. 

Också enligt justitieministeriet skulle detta ha inverkat på bedömningen av den föreslagna regleringens effektivitet och nödvändighet. Till denna del skulle regleringen i praktiken ha varit mer en rekommendation till sin karaktär, eftersom bevisskyldigheten inte hade varit förenad med några egentliga rättsverkningar. I lagen kan det inte föreskrivas om en skyldighet som de facto inte är en skyldighet – detta är inte förenligt med god lagstiftningsteknik. När det dessutom är fråga om en begränsning av de grundläggande fri- och rättigheterna, kan en skyldighet som till sin karaktär är mer en rekommendation inte anses vara en nödvändig och tillräckligt effektiv åtgärd i enlighet med de allmänna begränsningsgrunderna.

Regleringsalternativet som baserade sig på karantän

Vid beredningen började man alltså dryfta andra alternativ för att säkerställa hälsosäkerheten vid gränserna. Den 30 oktober 2020 föreslog justitieministeriet i sitt informella yttrande att en modell som baserar sig på karantän skulle bedömas i stället för den modell som baserar sig på intyg över förhandstest. I detta alternativ utgick man från en objektiv karantängrund. Avsikten var att i lag föreskriva om vissa undantag till grunden. En karantän skulle ha kunnat undvikas eller förkortas genom att till exempel visa upp ett intyg över att man genomgått covid-19-sjukdomen men tillfrisknat eller ett intyg över negativt förhandstest. 

Utkastet till proposition var på remiss i november 2020 och det kom in totalt 114 remissvar. Remissvaren var i huvudsak kritiska. Bland annat lyfte man fram karantänbeslutet som en typ av åtgärd som kraftigt begränsar en persons grundläggande fri- och rättigheter och som inte kan vidtas på objektiva och kollektiva grunder enbart på basis av epidemiläget i avgångslandet.
Dessutom underströk de medicinska experterna riskerna med ett intyg över negativt förhandstest: ett negativt testresultat för covid-19 utesluter inte att personen har smittats, även om sjukdomen ännu inte syns i testet. 

Justitiekanslersämbetet lämnade den 19 november 2020 ett utlåtande om det lagförslag som baserar sig på karantänmodellen (OKV/2525/21/2020-OKV-2). Enligt utlåtandet är det med tanke på proportionalitetsprincipen och de på individuell prövning baserade karantänsbesluten mer motiverat att hälsosäkerhetssystemet för resande i första hand ska grunda sig på testning så att det på vissa grunder som anges i lagen kan bestämmas att testning ska utföras vid inresa. Enligt utlåtandet kunde ett tillförlitligt intyg över negativt förhandstest ha varit en grund för undantag från test vid inresa. Enligt social- och hälsovårdsministeriets uppfattning rekommenderade justitiekanslern alltså uttryckligen och i första hand en modell som baserar sig på testning – inte en modell som baserar sig på intyg över förhandstest. 

Även justitieministeriet lämnade ett utlåtande om lagförslaget (23.11.2020). Enligt utlåtandet är ett beslut om karantän en frihetsberövande åtgärd som man åtminstone i regel inte kan bestämma om enbart på objektiva och kollektiva grunder. 

Detta var något överraskande med tanke på att initiativet till en bedömning av karantänmodellen kom från justitieministeriet. I sitt utlåtande konstaterade justitieministeriet att antalet passagerare som avses i utkastet är litet och att endast en liten del av smittfallen kommer från utlandet, vilket bland annat väckte frågan om hur effektiv och nödvändig en sådan reglering skulle vara. 

Också utmaningarna med övervakningen lyftes fram i samband med bedömningen av lagstiftningens genomslag, effektivitet och nödvändighet. I en situation där gränskontroll vid de inre gränserna inte har återinförts kan gränsen mellan Finland och Schengenområdet i praktiken passeras var som helst, vilket innebär att övervakningen kunde ha varit svår. Enligt justitieministeriets utlåtande skulle bedömningen av den föreslagna regleringens effektivitet och nödvändighet direkt ha påverkats av detta. 

På grund av de utmaningar som beskrivs ovan överlämnades det propositionsutkast som baserar sig på en karantänmodell inte till riksdagen och därmed avslutades också beredningen av propositionen.

Alternativet som baserar sig på obligatoriskt covid-19-test

För att säkerställa att lagstiftningen om hälsosäkerheten vid gränserna framskrider och träder i kraft inleddes beredningen av den modell som föreslagits av justitiekanslersämbetet och som baserar sig på testning. När regleringen började byggas upp, innehöll den vissa grunder för undantag: till exempel kunde man ha undvikit testningen vid gränserna genom att visa upp ett intyg över negativt testresultat. Om det hade föreskrivits om ett separat obligatoriskt covid-19-test vid gränserna, borde det också ha fogats särskilda bestämmelser om påföljder till strafflagen för att regleringen skulle ha kunnat anses vara effektiv. 

Vid beredningen dök det upp samma problem som i de nämnda modellerna med karantän eller intyg över förhandstest: utmaningarna med övervakningen särskilt efter det att gränskontrollen vid de inre gränserna har slopats, bedömningen av hur nödvändig och effektiv regleringen är, kopplingen av påföljderna till en separat bestämmelse om testning och så vidare.

Institutet för hälsa och välfärd har bedömt att ett covid-19-test som utförs före ankomsten till landet minskar smittorisken med endast cirka 10–20 procent. Testning före ankomsten till landet hindrar alltså bara en del av smittfallen bland resenärerna, eftersom resenärerna också kan utsättas för smitta efter att de har testats. I tjänstemannaberedningen bedömdes att en hälsokontroll och vid behov testning efter ankomsten till landet förhindrar spridningen av smittan effektivare än enbart förhandstestning. 

Bestämmelser om obligatorisk hälsokontroll ingår redan i den gällande lagen om smittsamma sjukdomar, och i enlighet med lagen är det möjligt att agera också vid gränserna. Enligt den gällande lagen om smittsamma sjukdomar kan nödvändiga prover tas och andra undersökningar utföras som en del av hälsokontrollen. Tillämpningen av bestämmelsen var dock förenad med osäkerhetsfaktorer och tolkningsmeningsskiljaktigheter mellan social- och hälsovårdsministeriet och den behöriga myndigheten bland annat i fråga om huruvida beslutet kan fattas på förhand och om det kan gälla en större grupp på en gång. Därför började man precisera regleringen.

Regleringen om obligatorisk hälsokontroll

Efter att ha övervägt och berett flera olika alternativ kom man fram till det aktuella förslaget till ändring av lagen om smittsamma sjukdomar (RP 15/2021 rd), eftersom obligatoriska hälsokontroller som berör större grupper möjliggör effektiva åtgärder också vid gränserna. I regleringen ingick dessutom redan en påföljdsbestämmelse som gäller lagstiftningens effektivitet och genomslag. Preciseringen av bestämmelserna om obligatoriska hälsokontroller gör det möjligt att utnyttja den redan gällande regleringen fullt ut. Av de regleringsalternativ som presenteras ovan möjliggör det föreslagna alternativet på bästa möjliga sätt beaktandet av det regionala epidemiologiska läget samt snabba och aktuella åtgärder i föränderliga situationer.

Den föreslagna preciseringen av 16 § i lagen om smittsamma sjukdomar gör det möjligt för regionförvaltningsverket att på förhand fatta beslut om obligatoriska hälsokontroller i fråga om flera personer samtidigt. Regleringen möjliggör åtgärder vid gränserna, men också annanstans, till exempel på skeppsvarv eller byggarbetsplatser där det har förekommit smitta.

Obligatoriskt test som en del av hälsokontroller

Bestämmelserna om obligatorisk hälsokontroll möjliggör också utförande av nödvändiga tester och undersökningar. Försummelse att delta i en obligatorisk hälsokontroll är straffbart enligt 44 kap. 2 § i strafflagen (39/1889). Enligt detaljmotiveringen till bestämmelsen i strafflagen kan endast brott mot bestämmelser eller beslut som gäller allmänfarliga smittsamma sjukdomar vara straffbara. Enligt motiveringen kan en person straffas till exempel om han eller hon inte infinner sig vid en obligatorisk hälsokontroll eller obligatorisk vaccination. 

Enligt bestämmelsens ordalydelse kan det vara straffbart att inte bara underlåta att delta utan också att underlåta att utföra undersökningar som hänför sig till obligatoriska hälsokontroller, eftersom det ”bryter mot den skyldighet att förhindra att en allmänfarlig smittsam sjukdom sprids som anges i allmänna eller särskilda beslut om obligatorisk hälsokontroll".

Både förvaltningsutskottet och social- och hälsovårdsutskottet har konstaterat att det enligt 16 § i lagen om smittsamma sjukdomar uttryckligen är obligatoriskt att delta i hälsokontroller. Social- och hälsovårdsutskottet ställer sig bakom förvaltningsutskottets åsikt om att deltagande i hälsokontroll förutsätter att en hälsokontroll de facto också kan utföras på personen. 

Om en påföljd enligt strafflagen kunde undvikas bara genom att man anländer till platsen där en obligatorisk hälsokontroll ordnas, kan bestämmelsen i fråga inte anses ha någon nämnvärd betydelse med tanke på bekämpningen av smittsamma sjukdomar. Ankomsten till hälsokontrollen förebygger inte i sig spridningen av smitta, utan spridningen förebyggs på basis av de uppgifter och kliniska iakttagelser som framkommit vid hälsokontrollen och eventuella undersökningar (se förvaltningsutskottets utlåtande (FvUU 3/2021 rd) samt social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 6/2021 rd).

Det bör påpekas att också justitieministeriet, i sitt utlåtande av den 23 november 2020 om den ovan beskrivna karantänmodellen, konstaterade att den modell som baserar sig på testning bygger på tanken om tvångstestning, som den gällande 16 § möjliggör. Justitieministeriet konstaterade dessutom i sitt utlåtande att tvångstestning till sin natur är en åtgärd som på ett betydande sätt ingriper i den personliga integriteten och att vägra att bli testad har kriminaliserats med stöd av 44 kap. 2 § i strafflagen.

Det är också värt att notera att social- och hälsovårdsutskottet i sitt betänkande (ShUB 6/2021 rd) har ansett att regionförvaltningsverken, när de inriktar bestämmelserna om obligatoriska hälsokontroller, har möjlighet att överväga till vem det är nödvändigt att rikta obligatoriska hälsokontroller för att förhindra att en allmänfarlig smittsam sjukdom sprids. Till exempel i anslutning till inresa behöver personer som med tillräcklig tillförlitlighet har kunnat visa upp ett negativt testresultat taget inom en viss tid, ett intyg över vaccination eller över genomgången sjukdom inte delta i en  hälsokontroll enligt utskottet. Social- och hälsovårdsministeriet ställer sig bakom utskottets åsikt.

Tillsynen över hälsosäkerheten vid gränserna som helhet och styrningen av regionförvaltningsverken och kommunerna

Hälsosäkerheten vid gränserna är en helhet som inbegriper bland annat gränsbeslut och övervakningen av dem, aktörers frivilliga beslut, såsom Finnairs och rederiernas beslut om krav på intyg över förhandstest, samt kommunernas och regionförvaltningsverkens åtgärder med stöd av lagen om smittsamma sjukdomar. Hälsokontrollerna enligt lagen om smittsamma sjukdomar utgör endast en del av denna helhet. Under hela beredningen av den ovan nämnda lagstiftningen har social- och hälsovårdsministeriets styrning i första hand grundat sig på statsrådets principbeslut om gränstrafik, i vilket karantänens betydelse betonas. 

Såsom den ovan nämnda processen har visat, har tolkningen av 16 § i lagen om smittsamma sjukdomar varit ett otydligt redskap i hanteringen av pandemin. Därför är den lagändring som nu behandlas i riksdagen mycket nödvändig. Särskilt efter att det dök upp en virusvariant har också själva testningens betydelse accentuerats, och man har ställt ett tydligt mål om att testa alla. 

I detta sammanhang sände social- och hälsovårdsministeriet den 3 februari 2021 ett styrningsbrev till regionförvaltningsverken och kommunerna, där man lyfte fram alla lagstadgade metoder och skyldigheter med stöd av vilka de enligt lagen om smittsamma sjukdomar kan agera, inklusive genomförandet av obligatoriska hälsokontroller. För att precisera och komplettera styrningen utfärdade social- och hälsovårdsministeriet den 26 februari 2021 ett styrningsbrev till regionförvaltningsverken och kommunerna, där man påminde om innehållet i styrningsbrevet av den 3 februari 2021 och betonade myndigheternas och aktörernas samarbete vid beredningen av åtgärder som ska vidtas vid gränserna.

Dessutom har social- och hälsovårdsministeriet vid flera regionala evenemang föreslagit att regionförvaltningsverken ska ta i bruk alla hälsosäkerhetsmetoder i lagen om smittsamma sjukdomar för att bekämpa pandemin vid gränserna.

På sin webbplats publicerade regionförvaltningsverket den 3 februari 2021 en bloggtext där regionförvaltningsöverläkarna konstaterar att regionförvaltningsverket enligt den gällande lagen om smittsamma sjukdomar inte kan fatta något så kallat massbeslut om obligatoriskt deltagande i test, till exempel för alla resenärer som kommer från ett visst land eller med ett visst färdmedel, än mindre för alla personer som från utlandet anländer till våra gränsövergångsställen. I sin text tolkar regionförvaltningsverken den gällande lagstiftningen så att det borde fattas ett separat beslut för varje person som ska testas.

Den 5 mars 2021 lämnade grundlagsutskottet ett utlåtande om regeringens proposition 15/2021. Som en del av sitt utlåtande bedömer grundlagsutskottet att regionförvaltningsverket redan med stöd av gällande lagstiftning vid gränsövergångsställena kan föreskriva inte bara individuella hälsokontroller utan också så kallade masstester. Till följd av grundlagsutskottets ställningstagande meddelade regionförvaltningsverken den 15 mars att de ändrar sin tolkning av 16 § i lagen om smittsamma sjukdomar. Det första så kallade massbeslutet i fråga om flera personer fattades redan den 17 mars.

Regionförvaltningsverken har dock redan tidigare sörjt för hälsosäkerheten vid gränserna, och i slutet av februari i år fattat beslut enligt 15 § i lagen om smittsamma sjukdomar om hälsokontroller för personer som anländer till Finland. Regionförvaltningsverken har också styrt kommunerna i genomförandet av besluten.

Det här är en svenskspråkig översättning av kolumnen som publicerades den 18 mars 2021.

Hänvisningar till artiklarna i Helsingin Sanomat:

  • Muhonen, Teemu och Sajari Petri. Suomi ei vieläkään vaadi matkailijoilta negatiivista koronatestiä, vaikka useimmat Euroopan maat niin tekevät – HS selvitti miksi. (Finland kräver fortfarande inget negativt svar på coronatest av turister, även om de flesta europeiska länder gör det – HS utredde varför. Helsingin Sanomat 14.3.2021.Tillgänglig på webben (avgiftsbelagd)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
  • Sajari, Petri. Oikeuskansleri suositti jo marraskuussa vaatimaan ulkomaalaisilta negatiivista koronavirustestiä –hallitus ei pitänyt tarkoituksenmukaisena. (Justitiekanslern rekommenderade redan i november att det ska krävas ett negativt covid-19 test av utlänningar – regeringen ansåg att det inte är ändamålsenligt.) Helsingin Sanomat 14.3.2021. Tillgänglig på webben.Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
coronavirus epidemier grundlagar grundlagsenlighet gränser gränsövergångsställen hälsa hälsovårdstjänster inre egenskaper lagstiftning resor testning välfärd yttre egenskaper
Tillbaka till toppen
Social- och hälsovårdsministeriet
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ministry of Social Affairs and health

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
      • Priset Årets Pappa
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Arbetslivsprogrammen
      • ARBETE2030 – Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet
      • Programmet för arbetsförmåga
      • Program för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Barnstrategi
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Tillgänglighetsdirektivet
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
    • Nationell servicereform
      • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
        • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
        • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Avslutade projekt
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi