Alla socialskyddstjänster från ett och samma ställe?
Social- och hälsovårdsministeriet arrangerar en diskussion om reformen av den sociala tryggheten på diskussionsforumet Din åsikt 13 oktober - 9 november på adressen www.dinasikt.fi. Webbdiskussionen erbjuder framförallt medborgarna en möjlighet att säga sin åsikt om en modell, enligt vilken klienten kunde få alla tjänster och understöd som hänför sig till den sociala tryggheten från ett och samma ställe.
Nyckelfrågorna i diskussionen är:
- Understöder du principen om att uträtta alla ärenden på ett och samma ställe? Tror du att det är möjligt att erbjuda de centrala socialskyddstjänsterna från ett och samma ställe i hela landet?
- Behövs behandlingstider för de centrala sociala understöden?
- Skulle du själv utnyttja möjligheten att elektroniskt följa med hur ditt eget ärende framskrider?
Social- och hälsovårdsminister Liisa Hyssälä svarar för reformen av den sociala tryggheten. Reformen bereds av den så kallade Sata-kommittén vars ordförande är politices doktor Markku Lehto. Medlemmarna i såväl kommittén som kommitténs sektioner består av representanter från förvaltningsområdet, arbetsmarknadsorganisationerna och den tredje sektorn.
Minister Hyssälä chattar
Medborgarna får också diskutera reformen av den sociala tryggheten med minister Hyssälä i realtid på diskussionsforumet Din åsikt torsdagen den 6 november klockan 11-12. Temat för den diskussionen är: Kan principen om att uträtta alla ärenden på ett och samma ställe förverkligas? Är det möjligt att erbjuda de centrala socialskyddstjänsterna från ett och samma ställe i hela landet?
Enklare och entydigare system för den sociala tryggheten
Ett av de centrala målen för reform av den sociala tryggheten är att göra systemet enklare och entydigare. Syftet är att förenkla de administrativa tillvägagångssätten och öka systemets genomskinlighet. Klienten bör få sociala understöd inom rimlig tid utan långvariga avbrott i utkomsten
Sata-kommittén som bereder reformen av den sociala tryggheten har bland annat tänkt över en modell, enligt vilken klienten kunde få alla centrala tjänster och understöd som hänför sig till den sociala tryggheten från ett och samma ställe, till exempel från Folkpensionsanstalten.
I praktiken kunde klienten sätta igång ansökningsprocessen för alla sociala understöd eller sociala tjänster genom att uträtta sitt ärende hos en myndighet. I så fall behöver klienten endast föra nödvändiga handlingar till myndigheten en gång. Myndigheterna skulle vid behov utbyta information under behandlingen av ärendet.
Sata-kommittén har också diskuterat eventuella behandlingstider för centrala sociala understöd. Behandlingstiderna skulle göra det möjligt för klienten att få ett beslut inom utsatt tid då han eller hon ansöker om olika understöd. Det skulle också bli möjligt för klienten att elektroniskt följa med hur det egna ärendet framskrider.
Ytterligare information om reformen av den sociala tryggheten:
www.stm.fi > svenska > totalreformen av den sociala tryggheten (Sata)
För mer information:
Ordföranden för Sata-kommittén Markku Lehto, tfn (09) 160 73881, 050 555 1333
Informatör Jessica Gustafsson, tfn (09) 160 73124, 050 381 3479