Aktörerna inom social- och hälsovården vill ha en starkare och riksomfattande styrning av informationshanteringen och digitaliseringen
Aktörerna inom social- och hälsovården önskar en starkare och riksomfattande styrning samt interoperabla riksomfattande informationssystem.
Detta framgår av en enkät som social- och hälsovårdsministeriet genomförde i oktober 2020. Syftet med enkäten var att utreda vad som behöver prioriteras vid utvecklandet av informationshanteringen och digitaliseringen inom social- och hälsovården under de närmaste åren.
Enligt enkätsvaren anser man att en stor del av informationssystemtjänsterna borde integreras med de riksomfattande informationssystemtjänsterna, i synnerhet Kanta-tjänsterna.
I enkätsvaren betonades bland annat följande behov:
- Interoperabla serviceplattformer och en utvidgning av Omakanta-tjänsten
- En lägesbild av kund- och patientuppgifterna med tanke på samarbetet mellan socialvården och hälso- och sjukvården
- Möjlighet att använda enkät- och förmedlingstjänsten i Kanta för att förmedla uppgifter till instanser utanför social- och hälsovården
- Centraliserade tjänster som gör det möjligt att använda uppgifterna i Kanta-tjänsten för uppföljning och kunskapsbaserad ledning
Social- och hälsovårdsministeriet kommer att beakta responsen när det planerar och fattar beslut om riktlinjerna för utvecklingen under de kommande åren.
Social- och hälsovårdsministeriet publicerar senare exaktare utvecklingslinjer för framtidens informationshantering och en konkret färdplan för Kanta-tjänsterna.
Ytterligare information:
Mikko Huovila, specialsakkunnig, tfn 0295 163 032
Jaakko Penttinen, specialsakkunnig, tfn 0295 163 686