Den första fasen av digitaliseringen av arbetarskyddstillsynen avslutades framgångsrikt
Social- och hälsovårdsministeriets slutrapport om Valtimo-projektet har färdigställts. Inom ramen för projektet utvecklades digitala verktyg för arbetarskyddstillsynen och dess planering och uppföljning.
Digitala verktyg som hjälp för arbetarskyddsinspektörerna
Den viktigaste produkten som skapades i Valtimo-projektet var det elektroniska informationssystemet Vera, i vilket arbetarskyddsinspektörerna lagrar uppgifterna från arbetsplatsinspektionerna med hjälp av färdiga modeller.
- De elektroniska verktygen skapades för att underlätta och påskynda arbetsplatsinspektörens arbete. När ett sådant system skapas är målet att informationen lagras en gång på en och samma plats för att onödigt arbete inte ska uppstå. Vi nådde målet framgångsrikt, säger överinspektör Teija Inkilä från social- och hälsovårdsministeriet som lett Valtimo-projektet.
Vera-systemet används också vid planering och uppföljning av arbetarskyddet samt utnyttjas vid lagberedning. Med Vera förbättrades arbetarskyddstillsynens informationsförvaltning och antalet informationssystem minskade. På arbetsplatser syns reformen som en förbättring av tillsynens kvalitet.
Ett exceptionellt framgångsrikt informationssystemprojekt inom offentlig förvaltning
Valtimo-projektet var i sin helhet ett kostnadseffektivt, snabbt och välskött projekt. Att ett informationssystemprojekt lyckas, mätt med alla mätare, är särskilt sällsynt inom offentlig förvaltning.
- Upphandlingen av ett motsvarande system på en genomsnittlig prestationsnivå skulle ha kostat nästan tre gånger mer och tagit 5–8 år längre tid, alltså kan man här tala om en exceptionell framgång, säger Inkilä.
Social- och hälsovårdsministeriet ska bedöma hur Valtimo-projektet har lyckats och dess effekter i slutet av år 2016.
Tilläggsuppgifter
Teija Inkilä (STM), överinspektör, tfn 02 951 63484, [email protected]