En plan för verkställigheten av patient- och klientsäkerhetsstrategin har publicerats
En arbetsgrupp tillsatt av social- och hälsovårdsministeriet har utarbetat ett förslag till plan för verkställighet av patient- och klientsäkerhetsstrategin. Genom planen strävar man efter att integrera patient- och klientsäkerheten i utvecklandet av hela servicesystemet.
Att säkerställa patient- och klientsäkerheten och kvaliteten ingår i ansvaret för att ordna social- och hälsovård. Patient- och klientsäkerhetsstrategin för 2017–2021 bidrar till att utveckla den finländska social- och hälsovården i riktning mot en enhetlig säkerhetskultur och att främja genomförandet av denna.
I verkställighetsplanen framhävs vilken betydelse proaktiv riskhantering, säkerställande av kompetens i patient- och klientsäkerhet samt egenkontroll har för patient- och klientsäkerheten.
Verkställighetsplanen innehåller också förslag till utveckling av rapporteringen om och uppföljningen och tillsynen av patient- och klientsäkerheten samt till stärkande av invånarnas delaktighet. Planen innehåller också åtgärder för utarbetande av ett nationellt utvecklingsprogram och för stärkande av den nationella styrningen.
- En plan för verkställigheten av patient- och klientsäkerhetsstrategin (på finska) (Valto)
- Patient- och klientsäkerhetsstrategin (på finska) (Valto)
Ytterligare information
Kaisa Halinen, överläkare, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 0295 163 154, [email protected]
Jaska Siikavirta, direktör, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 0295 163 394, [email protected]